Tesla maakt eindelijk winst

0

Elon Musk heeft zijn belofte gehouden: Tesla heeft in het derde kwartaal winst gemaakt. Dat is vrij bijzonder: het is pas de derde keer in de afgelopen 15 jaar dat dit gebeurde.

Onder aan de streep werd er een bedrag van 311,5 miljoen dollar (273 miljoen euro) aan de bedrijfsactiviteiten van Tesla overgehouden. Dat was in dezelfde periode een jaar eerder nog een verlies van bijna 620 miljoen dollar (542 miljoen euro). Als het aan de CEO ligt, is het zeker niet de laatste keer dat Tesla winst draait: Musk verwacht namelijk dat het mogelijk is dat vanaf nu elk kwartaal winstgevend is en dat de cashflow positief zal zijn.

De automaker realiseerde een omzet van 6,8 miljard dollar. Dat Tesla meer dan 300 miljoen dollar winst heeft gemaakt, is niet in de laatste plaats te danken aan het feit dat de productie van de Model 3 eindelijk op dreef is gekomen. In het derde kwartaal zijn bijna 56.000 exemplaren afgeleverd. De wekelijkse productie ligt nu op ruim 5.300 stuks en Tesla streeft naar een output van rond 10.000 eenheden van de Model 3 per week. Dat aantal komt nu steeds dichter in de buurt. In de Verenigde Staten verkoopt Tesla overigens tegenwoordig meer auto’s dan de Duitse premiumfabrikanten.

Musk kon vanwege het winstgevende derde kwartaal met vertrouwen de komst van een goedkopere versie van de Model 3 aankondigen, hoewel die nog altijd duurder zal zijn dan de 35.000 dollar auto die de topman beloofde anderhalf jaar geleden en waar velen op zitten te wachten. Momenteel kost de Model 3 inclusief vierwielaandrijving, 2 motoren en grote batterijen (goed voor een actieradius van ongeveer 495 kilometer) 54.000 dollar. De nieuwe instapper komt met een batterij die een bereik van 420 kilometer biedt. Zij prijs is vastgesteld op 45.000 dollar. De basisbasis Model 3 (met een nóg kleinere batterij) is momenteel nog niet in zicht. Tesla wil eerst de ontwikkelingskosten terugverdienen met de duurdere versies alvorens te starten met de échte instapper. In de fabriek in Fremont lijken de meeste productieproblemen die Tesla de afgelopen tijd parten speelden nu wel onder controle te zijn. Zo waren er een derde minder uren nodig om een Model 3 te bouwen dan in het tweede kwartaal. Om de productie verder te stroomlijnen is het aantal opties voor het interieur voor Model S en Model X gereduceerd.

De cijfers zijn beter dan verwacht. Analisten van de beurs van New York roken al dat het beter ging met Tesla, maar gingen toch nog uit van licht verlies dit trimester. Fout gegokt … Maar Tesla zou Tesla niet zijn als het niet onmiddellijk plannen had om die winst er zo snel mogelijk door te jagen: het bedrijf kondigt aan een derde Gigafactory te willen bouwen in China, waar eind volgend jaar al onderdelen voor de Model 3 van de band zouden kunnen rollen. Dat is noodzakelijk omdat China verzot is op elektrische auto’s maar wel een importheffing van 40 procent voert op auto’s die uit de VS worden ingevoerd (de handelsoorlog van Trump, weet je wel) en dat remt de Chinese activiteiten van Tesla ernstig af.

Tot nu toe werden alle exemplaren van de Model 3 in de Verenigde Staten geproduceerd, maar omdat de markt voor dit type Tesla in Europa volgens Musk meer dan 2 keer zo groot is als in eigen land, liet de automaker eerder al weten dat er een fabriek in onze marktregio komt. Begin volgend jaar zal de Model 3 voor het eerst in de Europese (en Chinese) showrooms van Tesla verschijnen. Dat de nieuweling de allerbeste crashtestresultaten ooit behaald in een Amerikaans onderzoek is daarbij mooie reclame.

Het was het eerste kwartaalbericht van Tesla sinds topman Elon Musk een boete kreeg van de Amerikaanse beurstoezichthouder over berichten op Twitter waarin hij aangaf het bedrijf van de beurs te willen halen. Dat gebeurde echter niet. Hij mag daarom als gevolg van de schikking met de Amerikaanse waakhond SEC voor een periode van 3 jaar daarom geen bestuursvoorzitter meer zijn. Wel blijft hij CEO van het bedrijf. Wie Musk in de positie als bestuursvoorzitter opvolgt, is nog niet bekend.

Musk beloofde bij de toelichting op de cijfers dat Tesla vanaf nu winstgevend zal zijn, misschien met uitzondering van kwartalen wanneer er veel terugbetaald moet worden op de uitstaande leningen. “Dit kwartaal is historisch geweest in het bestaan van Tesla. Wij hebben meer auto’s afgeleverd dan in heel 2017”, zei hij trots. Musk vertelde daarbij dat een aantal klanten als vrijwilliger hebben gefungeerd om nieuwe auto’s af te leveren. Daarmee kon de logistieke flessenhals die dreigde te ontstaan (enigszins) worden voorkomen. “Dat is werkelijk verbazend, ik word daar een beetje stil van”. Beleggers waren tijdens de nabeurshandel door het dolle: de koers steeg met bijna 10 procent.

Comments are closed.