Tesla scoort met Model 3

0

Tesla heeft in het derde kwartaal 55.840 exemplaren van de Model 3 afgeleverd; een recordaantal. In totaal werden er door het bedrijf van Elon Musk de sleutels van 83.500 auto’s aan klanten overhandigd. De grootste problemen bij de productie van de Model 3 zouden zijn opgelost.

In het derde kwartaal liepen er bij Tesla in totaal 80.142 auto’s van de band (inclusief de Model S en de Model X; daarvan werden respectievelijk 14.470 en 13.190 exemplaren elk gebouwd), oftewel afgerond 80 procent van de output in heel 2017. De productie van de Model 3 lag in de periode juli t/m september 50 procent hoger dan in het tweede kwartaal: 53.239 in plaats van 28.578 exemplaren. Analisten hadden gerekend op 56.000 leveringen in het derde kwartaal dus zij kunnen tevreden zijn. Volgens Tesla is de vraag naar alle modellen onverminderd groot. Of dit ook betekent dat het bedrijf het kwartaal afsluit met zwarte cijfers is nog niet duidelijk. Die heeft Tesla nog niet gecommuniceerd.

Momenteel worden er vooral duurdere versies van de Model 3 gebouwd, waaronder de Dual Motor uitvoering met vierwielaandrijving. Ondanks het beperkte leveringgamma van de instapper van Tesla is de elektrische sedan in de Verenigde Staten één van de bestverkopende personenwagens van dit moment. En dat dus zonder dat de basisuitvoering met een beloofde instapprijs van 35.000 dollar verkrijgbaar is. Momenteel beleeft de Model 3 zijn Europese showdebuut op de autosalon van Parijs (zie fotoserie).

Ondanks dit positieve nieuws heeft Musk echter nog altijd grote moeite om de bestelde en geproduceerde auto’s ook bij de kopers te krijgen. Onlangs deelde Tesla mee zelf vrachtauto’s te gaan bouwen om de logistieke bottleneck op te lossen. “Nu de productie is gestabiliseerd waren de aflevering en de uitgaande logistiek onze grootste uitdagingen. We hebben gedurende het derde kwartaal al veel verbeterd bij deze processen en plannen om de laatste 3 maanden van dit jaar nog meer verbeteringen door te voeren zodat wij met succes verder kunnen opschalen”, zo laat een woordvoerder van Tesla weten.

Hij merkt verder op dat in de laatste weken van het derde kwartaal er meer dan 5.300 stuks van Model 3 per week van de band rolden. Het veelbesproken doel van 5.000 exemplaren werd daarmee gehaald. “Wij leverden ongeveer tweemaal zo veel stuks van de Model 3 af als wij in alle voorgaande kwartalen samen deden”, zo voegt de woordvoerder daar aan toe. De 26.903 exemplaren van de Model S en de Model X waren er iets meer dan in het tweede kwartaal en conform de doelstelling van Tesla voor heel dit jaar. “Onze doelstelling om 100.000 stuks van deze auto’s af te leveren in 2018 blijft onveranderd”, aldus de woordvoerder.

De Model 3 staat nu in de top5 van bestverkopende personenwagens in de Verenigde Staten. Op de eerste plek, gemeten in het derde kwartaal van 2018, eindigde de Toyota Corolla met 85.400 exemplaren, gevolgd door de Toyota Camry (84.100), de Honda Civic (78.800) en de Honda Accord (77.000). De Tesla Model 3 wordt op de hielen gezeten door de Nissan Sentra en Hyundai Elantra. Van die modellen werden respectievelijk 49.500 en 49.200 exemplaren afgeleverd in de periode juli t/m september. Aan het einde van het derde kwartaal waren er nog 8.048 exemplaren van de Model 3 onderweg naar de klant. Voor de Model S en de Model X ging het in totaal om 3.776 stuks. Deze worden in het vierde kwartaal afgeleverd.

In de toekomst zal het productiepalet worden uitgebreid met goedkopere uitvoeringen van de Model 3. Ook wil Tesla eindelijk beginnen met het aan klanten in Europa. Daardoor denkt het bedrijf dat een verdere productiestijging mogelijk én noodzakelijk is. In de Nederlandse lease top20 was Tesla afgelopen maand overigens een nieuwe gezicht. Door de specialisatie in emissieloze auto’s gaan de WLTP perikelen geheel aan dit merk voorbij. Daarnaast komen elektrische modellen met een prijs boven de 50.000 euro niet meer in aanmerking voor een tot 4 procent verlaagde bijtelling, zodat leaserijders haast maken met het laten afleveren van een Model S of Model X. In september werden 480 lease exemplaren van de Model S op kenteken gezet. Daarmee bezette deze Tesla de tweede plek in de statistieken, direct achter de Kia Picanto. Worden particuliere verkopen meegerekend, dan was de Model S met 1.052 registraties in september het op één na bestverkochte model van Nederland.

Overigens heeft concurrent Audi wereldwijd al meer dan 10.000 orders voor de e-Tron mogen ontvangen. Dat heeft Lahouari Bennaoum, directeur van Audi Frankrijk, bevestigd op de autosalon van Parijs. De e-Tron gaat daarmee uitstekend uit de startblokken. Helemaal als je het aantal van 10.000 exemplaren afzet tegenover de verkoop van de Tesla Model X in Europa in 2017. Daarvan werden toen 12.600 stuks verkocht. Echter, hoeveel orders Audi in onze marktregio al heeft ontvangen voor de e-Tron is nog niet bekend. Hetzelfde geldt voor het aantal orders in Nederland. De productie van de e-Tron ging op 3 september dit jaar van start in België. De eerste leveringen in Europa starten eind dit jaar. Nederland staat voor begin 2019 in de agenda. De Noord Amerikaanse markt is in het tweede kwartaal van 2019 aan de beurt.

Tesla meldt haast te maken met de bouw van een fabriek in het Chinese Sjanghai. Het bedrijf wil zo hogere importtarieven als gevolg van de handelsoorlog met de Verenigde Staten omzeilen. Een geïmporteerde Tesla is in China ongeveer 55 tot 60 procent duurder dan een vergelijkbare, lokaal geproduceerde elektrische auto. Musk laat weten momenteel “sterke tegenwind” te ervaren als gevolg van de aanhoudende handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China. Beijing heeft de importheffing op auto’s van Tesla verhoogd van 15 procent naar 40 procent.

Tegelijkertijd werd de invoerbelasting op auto-onderdelen van 25 procent naar 15 procent verminderd. Dat maakt lokale assemblage in China interessanter. Tesla denkt de beoogde fabriek in Sjanghai snel uit de grond te kunnen stampen. “Wij verwachten dat het een kapitaalefficiënte en voorspoedige bouw zal worden dankzij de vele lessen die wij hebben geleerd van de Model 3 in de Verenigde Staten”, aldus een woordvoerder van het bedrijf. Tesla gaf geen cijfers met betrekking tot de verkoop in China, ’s werelds grootste afzetmarkt voor elektrische voertuigen.

Het bedrijf bereikte in juli een overeenkomst met de autoriteiten van Sjanghai voor de bouw van een fabriek à 2 miljard dollar in Lingang nabij de vrijhandelszone van de stad. Na voltooiing zal de zogeheten Gigafactory 3 een productiecapaciteit van 500.000 auto’s per jaar hebben.De fabriek zal volledig in handen zijn van Tesla. In het verleden waren joint venture constructies met een lokaal bedrijf verplicht waarbij buitenlandse fabrikanten niet meer dan 50 procent van de aandelen mochten houden. De wijziging is een gevolg van de toezegging van de Chinese president Xi Jinping in april dat alle buitenlandse eigendomsplafonds met betrekking tot de auto-industrie uiterlijk 2022 worden opgeheven.

Comments are closed.