Autoverkopen Europa: premium wint terrein

0

De verkoop van nieuwe personenwagens in Europa kwam vorige maand fors lager uit dan een jaar eerder. Volgens de Europese branchevereniging ACEA komt dat door de veranderde meetregels. In september werden om die reden ook al flink minder auto’s aan de man gebracht.

De terugval heeft te maken met de sinds 1 september verplichte nieuwe emissietesten (WLTP). In augustus wilden veel dealers en importeurs nog gauw auto’s registreren onder het oude regime. Daardoor lag het maandcijfer toen juist aanzienlijk hoger dan een jaar terug. In totaal zijn er in oktober 1.118.859 auto’s op kenteken gezet in Europa. Dat is 7,4 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De autoverkopen daalden in vrijwel alle lidstaten. Over de eerste tien maanden van dit jaar is er overigens nog wel sprake van hogere verkoopcijfers. In die periode werden in Europa 13.424.360 auto’s op kenteken gezet. Dat is 1,4 procent meer dan vorig jaar van januari tot en met oktober aan auto’s verkocht werd.

MerkMA 10/18MA 1-10/18MA 1-10/17MA 10/17
Volkswagen10,2%11,2%10,9%11,1%o
Peugeot7,1%6,2%5,8%6,5%+ +
Ford7,0%6,4%6,7%6,6%o
Mercedes-Benz6,8%5,4%5,7%5,9%o
Renault6,2%7,1%7,2%7,4%– –
BMW5,9%5,1%5,2%4,9%o
Opel/Vauxhall5,7%5,7%5,8%5,7%
Toyota5,1%4,6%4,4%4,5%+ +
Skoda5,1%4,6%4,5%4,8%+ +
Fiat4,1%4,7%5,2%4,5%– –
Citroën4,1%3,8%3,7%3,6%+ +
Hyundai3,7%3,5%3,3%3,5%+ +
Kia3,6%3,2%3,1%3,2%+ +
Dacia3,4%3,3%3,0%2,9%+ +
Audi2,8%4,8%5,3%5,5%– –
Seat2,6%2,9%2,5%3,2%o
Nissan2,5%3,3%3,7%3,5%– –
Volvo2,4%2,0%1,9%2,1%+ +
Mini1,7%1,3%1,3%1,3%+
Jeep1,0%1,1%0,7%0,8%+ +
Land Rover0,9%0,8%1,0%0,9%
Smart0,8%0,6%0,6%0,7%+
Honda0,8%0,9%0,9%0,8%o
Jaguar0,6%0,5%0,4%0,3%+ +
Lancia/Chrysler0,4%0,3%0,4%0,4%
Alfa Romeo0,3%0,6%0,5%0,5%o
Lexus0,3%0,3%0,3%0,3%o
DS0,3%0,3%0,3%0,3%o
Porsche0,2%0,5%0,5%0,4%
Maserati et al.0,1%0,1%0,1%0,1%o

Het Volkswagen concern was ook in oktober marktleider, maar rooskleurig was het resultaat niet. Bedroeg de voorsprong qua marktaandeel op de nummer 2 (de PSA Groep) in 2017 nog 8,7 procent, vorige maand was dit geslonken tot 3,8 procent. Oorzaak is de slechte leverbaarheid van diverse modellen als gevolg van de WLTP perikelen. Met name Audi en Porsche lieten het qua registraties afweten, maar ook Seat en het hoofdmerk Volkswagen leverden marktaandeel in. Skoda wist als enige familielid tegen de verdrukking in te plussen. Op jaarbasis staat het Volkswagen concern evenwel nog op winst en levert alleen Audi marktaandeel in.

Een autobouwer die zijn WLTP huiswerk wel op tijd klaar had, was de PSA Groep. Dit had tot gevolg dat zowel Citroën en Peugeot flink wisten te plussen. Zelfs het zielloze Opel verloor geen marktaandeel in oktober en dat wil wat zeggen. De verkopen van DS zullen pas opveren zodra de 3 Crossback leverbaar wordt.

Landgenoot Renault had in oktober minder verkoopgeluk. Eigen schuld, dikke bult, want die overstap naar WLTP gecertificeerde motoren verliep bij deze autobouwer tamelijk chaotisch. Het marktaandeel van het hoofdmerk daalde daardoor naar een schamele 6,2 procent. Budgetdochter Dacia wist à la Skoda daarentegen tegen de verdrukking wel te groeien. Dit in tegenstelling tot de alliantiepartner van Renault, Nissan. Dit merk zat door het uitblijven van een opvolger voor de Juke sowieso al in de hoek waar de klappen vallen, maar wordt nu dubbel geraakt door de WLTP problematiek.

Je zou zeggen dat Renault nu eerst zijn huiswerk moet doen voordat het concern zich in een nieuw avontuur stort, maar juist nu is het moment om toe te slaan voor wat betreft de inlijving van het merk Fiat. Deze speler lijkt het Europese automarkt niet zelfstandig te redden. Alleen Jeep wist te plussen, reden waarom in beleggerskringen wordt geopperd om onder deze naam (aangevuld met het succesvolle truckmerk Ram) zelfstandig verder te gaan. Fiat zou een mooie aanvulling zijn voor Renault, met name in het A segment. Daar scoren de Italianen met de 500 en Panda beter dan de Fransen met het gedrocht Twingo. Fiat neemt reeds bestelbusjes van Renault af, en pick-ups van Mitsubishi dat tegenwoordig onder controle van alliantiepartner Nissan staat. Het merkenduo Alfa Romeo (40,8 procent lagere verkopen in oktober) en Maserati (- 21,5 procent) zijn ook dringend toe aan een injectie van kapitaal en technologie. Renault heeft voor hen niet de juiste knowhow in huis zodat het heil elders gezocht moet worden. Bij een rijke Chinees misschien?

Ford was begin dit jaar wat aan kwakkelen, maar lijkt zich te herpakken nu de levering van de nieuwe Focus goed op gang komt. Toyota staat structureel op winst, hetgeen niet in de laatste plaats is te danken aan het feit dat hybride modellen de consument vandaag de dag beter weten te overtuigen dan diesels. Landgenoot Honda verloor in oktober geen marktaandeel, maar daar is dan ook alles mee gezegd. In die zin dat het merk minder auto’s verkocht dan Smart. En dat is toch wel een veeg teken. Helaas zijn de eerste recensies van de nieuwe CR-V niet al te positief vanwege de onprettige 1,5 liter turbomotor. Honda moest het vroeger hebben van ‘probleemloze’ modellen, maar de Jazz schijnt bij wijze van spreke al in de folder te roesten dus dat is ook geen aanrader meer. Hyundai en Kia staan er veel beter voor. Dat komt enerzijds door het gestaag uitdijende aanbod aan (deels)elektrische modellen en anderzijds door de ruime keuze aan betaalbare modellen.

In het premium segment zijn Audi en Porsche verkooptechnisch flink op hun plaat gegaan in oktober, maar de andere spelers hebben de WLTP transformatie zonder al te veel kleerscheuren doorstaan. Sterker nog: zij hebben hun marktaandeel flink weten op te voeren! Mercedes-Benz weet deze maand flink te scoren met de nieuwe A klasse en ook BMW deed goede zaken. Volvo staat structureel op winst. Dat is niet in de laatste plaats aan de nieuwe XC40 te danken. Jaguar weet in hetzelfde marktsegment nu een graantje mee te pikken met de E-Pace, al wordt de grootste imagowinst momenteel behaald met de elektrische cross-over I-Pace.

Comments are closed.