Nieuwstelex

0

+++ AUDI heeft de beslissing genomen om de volgende generatie TT om te vormen tot een 4-deurs coupé om zo rechtstreeks de aanval te kunnen openen op de Mercedes CLA en op til staande BMW 2-serie Gran Coupé. Dit betekent dat de dagen van de 2-deurs coupéversie van de TT geteld zijn. Verrassend is dat niet, want sportwagens zijn al jaren geen groeimarkt meer. Audi speelt daarom al lang met het idee van een uitvoering met achterportieren, getuigde de TT Sportback conceptstudie die 4 jaar geleden werd gepresenteerd. De nieuwe generatie komt overigens pas in 2022 op de markt. +++

+++ Na bijna 30 (!) jaar groei lijkt het er op dat CHINA 2018 zal afsluiten met minder verkochte auto’s dan 2017. Het Aziatische land blijft nog steeds de grootste afzetmarkt ter wereld. Sinds 1990 groeide de Chinese autoverkopen continu. Dat heeft er toe geleid dat ongeveer de gehele branche naar het Aziatische land getrokken is om daarvan te kunnen profiteren. De autofabrikanten kwamen zelden van een koude kermis thuis, want sinds 2009 is China de grootste afzetmarkt ter wereld en dus groter dan de Verenigde Staten. Maar nu lijkt er een eind gekomen te zijn aan de positieve cijfers. Tot oktober gingen dit jaar overigens desondanks nog steeds 22,87 miljoen auto’s over de toonbank. +++

+++ Keulen en Bonn voegen zich bij een almaar langere lijst steden in Duitsland die DIESEL auto’s belangrijke beperkingen opleggen. Hamburg, Stuttgart, Frankfurt en Berlijn hebben in sommige straten al verboden opgelegd aan oliegestookte modellen. Die zijn voor de rechter afgedwongen door de Deutsche Umwelfthilfe, een als milieuorganisatie verpakte lobbygroep die gesponsord wordt door Toyota (dat geen personenwagens met dieselmotor meer verkoopt). Dat in de Duitse steden verboden afgedwongen kunnen worden, heeft te maken met de stikstofdioxide (NO2) concentratie. De Europese norm dicteert dat die niet meer dan 40 microgram mag bedragen per 1 kubieke meter lucht. In Bonn werd echter 47 microgram gemeten en in Keulen zelfs 62. Vooral oudere dieselauto’s stoten NO2 uit. In stadscentra zijn modellen tot en met de Euro4 kwalificatie daardoor niet meer welkom en vanaf september 2019 is het zelfs illegaal om daar met een oliegestookte Euro5 personenwagen rond te rijden. Benzineauto’s van Euro1 en Euro2 worden ook in de ban gedaan. De Deutsche Umwelthilfe kraait victorie. In het totaal startte de organisatie al procedures op tegen bijna 30 Duitse steden. Maar de rechtbanken bieden de overheid ook nog bewegingsruimte. Want in hun uitspraken geven de Duitse rechters niet aan wat de omvang van de dieselban moet zijn. Bonn, bijvoorbeeld, zal die beperking alleen invoeren in de straten waarin effectief een te hoge NO2-concentratie gemeten is. Dat zijn er … 2. +++

+++ HYUNDAI en KIA gaan het aantal milieuvriendelijke modellen in de nabije toekomst sterk uitbreiden. Dat heeft Ki-Sang Lee, senior vice-president bij het Eco Technology centrum van het Zuid Koreaanse merkenduo, in een interview laten weten. Hij meldt dat het gamma rond 2025 uit 38 modellen zal bestaan, waarvan 18 van Hyundai. Samen met zustermerk Kia gaat het om 13 hybride auto’s, 9 stekkerhybride uitvoeringen, 14 volledig elektrische personenwagens en 2 exemplaren met een brandstofcel. +++

+++ MITSUBISHI gaat de volgende generatie Outlander baseren op het CMF onderstel; een platform dat onder alle middenklassers van Nissan en Renault te vinden is, inclusief de X-Trail en de Koleos. Onder de vleugels van deze moedermerken zal Mitsubishi zich kunnen profileren als de terreinwagenspecialist én als PHEV expert. Er zijn evenwel geen plannen voor een stekkerhybride pick-up. Reden is dat de betreffende aandrijftechniek nog niet betrouwbaar genoeg is voor auto’s die het (in het terrein) zwaar te verduren krijgen. Mitsubishi heeft geen concrete plannen voor een opvolger voor de Pajero. Vanwege het emissieverhaal is een stekkerhybride aandrijflijn ook voor dit model eigenlijk een must, maar de techniek is dus nog niet voldoende robuust. Mitsubishi denkt dat volledig elektrische modellen vanwege hun zware accupakket minder afzetpotentieel hebben. Daarom wordt er vooral ingezet op de ontwikkeling van PHEV auto’s. Renault gaat in haar fabriek in het Franse Sandouville een nieuwe bestelwagen bouwen voor Mitsubishi. Die wordt afgeleid van de Trafic. Met deze beslissing wordt duidelijk dat de banden tussen Renault, Nissan en Mitsubishi steeds nauwer worden. Die 3 partners beogen om in 2022 jaarlijks €10 miljard aan besparingen te realiseren. “Binnen de alliantie biedt de wereldwijde ervaring van Renault op het gebied van lichte bestelwagens voordelen voor onze partners, ” aldus concerntopman Carlos Ghosn. +++

+++ Doordat BMW niet langer atmosferische V8 motoren bouwt, heeft MORGAN noodgedwongen afscheid moeten nemen van haar vlaggenschip Aero 8. Gelukkig wordt er gewerkt aan een opvolger. Die krijgt een deels elektrische aandrijflijn. Het nieuwe model, dat nog geen officiële naam heeft, zal opnieuw uit aluminium worden opgebouwd. De basis wordt 2 keer zo stijf en het onderstel wordt een stuk breder zodat er meer ruimte gecreëerd kan worden voor de inzittenden. Het gewicht zou ondanks de toegenomen afmetingen en het accupakket min of meer gelijk moeten blijven. Basisunit wordt de 3,0 liter 6 cilinder lijn turbobenzinemotor van BMW. Er zijn geen plannen voor een volledig elektrische variant. Een dergelijke versie van de 3-Wheeler is op de lange baan geschoven wegens problemen met de toeleverancier van de aandrijftechniek. Qua design verandert er niet veel zodat merkpuristen opgelucht adem kunnen halen. Ook de nieuwe Morgan krijgt ronde koplampen, een afgeronde grille, elegante spatborden, een lange motorkap en een korte overhang vóór. De lancering is voorzien voor volgend jaar en valt niet toevallig samen met de 110de verjaardag van het merk. +++

+++ OPEL heeft bij de rechter bakzijl gehaald tijdens een hoger beroep tegen de terugroepactie. De autofabrikant werd hiertoe door de Duitse RDW, de Kraftfahrt Bundesamt (KBA), verplicht vanwege sjoemelsoftware die in een aantal dieselmodellen werd gevonden. De terugroepactie heeft betrekking op circa 100.000 auto’s. Volgens de rechter zijn er serieuze aanwijzingen dat de beschuldigingen van het KBA juist zijn. Een definitieve uitspraak volgt nog. Het gaat om de Opel modellen Zafira 1.6/2.0 CDTi, de Cascada 2.0 CDTi en de Insignia 2.0 CDTi. Die zouden voorzien zijn van illegale sjoemelsoftware. De KBA heeft de autofabrikant opgedragen die te verwijderen. +++

+++ PSA gaat in Frankrijk onbemande service intakepunten openen. De klant kan daar zijn sleutels en papieren achterlaten in een kluisje. Dat kan handig zijn indien zij hun auto buiten openingstijden willen afgeven voor onderhoud (en later weer kunnen ophalen). De service intakepunten zijn 24 uur per dag operationeel. Het gaat vooralsnog om een proef voor onbepaalde tijd bij een Peugeot en een Citroën dealer in Frankrijk. De bedoeling is dat op termijn alle dealers van PSA (dus ook Opel) met onbemande service kiosken gaan werken, ook in Nederland. Daar zal alleen routinematig onderhoud plaatsvinden. De dealers houden zo meer klanten over voor bezoekers en klanten met specifieke reparatieverzoeken. Op een zuil met een touch screen kan men de onderhoudsvraag vermelden. De betaling vindt achteraf via internet plaats. +++

+++ RENAULT zet met haar alliantiepartners Nissan en Mitsubishi nog meer in op het delen van platformen. De door synergie verkregen besparingen moeten vanaf 2022 jaarlijks 10 miljard euro gaan bedragen. Zo komt er van de volgende generatie Kangoo ook een Nissan versie, de NV250. Beide modellen zullen leverbaar worden in volledig elektrische uitvoering. De Nissan zal net als de Renault in het Franse Maubege worden gebouwd. De samenwerking met Daimler op bestelautogebied zal worden voortgezet. Dit betekent dat wij dus ook weer een Mercedes-Benz Citan op basis van de volgende generatie Kangoo kunnen verwachten. +++

+++ In RUSLAND blijft de verkoop van nieuwe auto’s toenemen. In de periode tussen 2013 en 2016 was er nog sprake van een sterke terugval van de afzet, maar vorig jaar keerde het tij. Het herstel zet zich nu door, geholpen door een voor 2019 aangekondigde verhoging van de BTW. Vorige maand gingen er 160.425 auto’s over de toonbank in Rusland; een stijging van 8,2 % ten opzichte van oktober 2017. Lada, eigendom van de alliantie Renault-Nissan, blijft marktleider met meer dan 32.005 verkochte voertuigen; een toename van 12 %. De andere podiumplaatsen waren vorige maand voor Kia en Hyundai met respectievelijk 21.002 en 15.820 registraties. Renault was één van de weinige fabrikanten die zijn afzet in oktober zag dalen ten opzichte van vorig jaar, maar het Franse merk bleef wel vierde met 12.154 exemplaren. +++

+++ TESLA beweert dat haar Model 3 Dual Performance op het circuit sneller is dan een Ferrari 458 Italia. En het bedrijf heeft cijfertjes om dat te staven. Met piloot Randy Pobst aan het stuur werd een rondje van het Amerikaanse circuit Willow Springs afgehaspeld in 1:21.49. Voor de Italiaanse bolide is ook een tijd bekend: 1:22.30. Zo, daar heb je het dan. Of toch niet? De Model 3 was namelijk een beetje aangepast. Hij reed op Michelin Pilot Sport Cup 2 banden en kreeg remblokken van Brembo. Maar het was, volgens Tesla, vooral de magie van de Track Mode, die het verschil maakte. Die maakt gebruik van elektronische trucjes om er voor te zorgen dat de gebruikelijke tekortkomingen van een elektrische auto (een hoog gewicht waardoor ze in bochten een nadeel hebben omdat de middelpuntvliedende kracht kwadratisch is, bovendien ontwikkelen ze een hoop hitte die ze niet meteen kwijt kunnen) omzeild worden. Het bochtengedrag wordt fors verbeterd door de elektromotor en de remmen veel agressiever aan te sturen en de auto actief de bocht in te duwen. Een truc die ook andere fabrikanten gebruiken. De temperatuur die dergelijk gebruik opwekt in de elektromotoren en de accu’s pakte Tesla aan door de koeling op te voeren. De software staat in Track Mode sowieso toe dat de temperatuur hoger oploopt dan in normale gevallen. Onder de streep levert dit dus een Tesla op die sneller is dan een Ferrari. Voor één rondje althans, want dan moet de Model 3 hoognodig gaan koelen. Tesla is overigens niet de enige autofabrikant die voor het korte termijn effect gaat. Een Porsche Cayenne (willekeurig voorbeeld) kan net zo vlot een duin over als een Toyota Land Cruiser. Die laatste kan het echter zonder problemen een hele dag lang, terwijl de elektronisch gestuurde koppelingsplaten, differentiëlen en remmen van de Duitser binnen de kortste keren hun efficiëntie verliezen. +++

+++ De Autoriteit Consument & Markt (ACM) constateert dat de verkoopprijs van TWEEDEHANDS auto’s nu beter worden gecommuniceerd. Ook de informatie over de rechten van consumenten op garantie is sterk verbeterd. Volgens de organisatie is dit het resultaat van de ACM actie om prijsvermelding van tweedehands auto’s transparanter te maken, zo bericht Automobiel Management. Bernadette van Buchem, directeur consumenten: “Autohandelaren en verkoop portalen zijn zich nu beter bewust van de regels voor prijsvermelding. Uitgangspunt is dat de consument de auto moet kunnen meenemen voor de prijs in de advertentie. We zien een grote verbetering”. Door deze verbeteringen ziet de ACM nu geen aanleiding om verder op te treden. De ACM had eerder geconstateerd dat het bij tweedehands auto’s vaak onduidelijk is wat de consument precies krijgt voor de prijs die wordt vermeld. De regels bepalen echter dat alle kosten die de consument moet betalen in de prijs zitten. Ook de informatie over de garantie was vaak onjuist en onvolledig. +++

+++ In het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2018 wordt uitgebreid aandacht besteed aan VERKEERSVEILIGHEID . Wat blijkt: 70 % van de zakelijke rijders rijdt regelmatig te hard, een derde geeft aan dat het lastig is om de telefoon te negeren en 88 % vindt zichzelf een veiligere weggebruiker dan gemiddeld. Auto’s hebben meer en meer hulpmiddelen om zo comfortabel en veilig mogelijk aan het verkeer deel te nemen. Deze zogenaamde rij taakondersteunende systemen of ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) worden standaard ingebouwd of zijn als optie verkrijgbaar. Daarvan zijn cruise controle en live navigatie het meest aanwezig (resp. 96 % en 78 %), het vaakst gebruikt en het meest gewenst bij een volgende aankoop. De werking van sommige systemen is niet te beïnvloeden door de berijder (de noodstopfunctie bijvoorbeeld is altijd geactiveerd). Andere systemen wel: die kan de berijder zelf aan/uitzetten. Het blijkt dat bijna 50 % van de respondenten Lane Departure Warning en Lane Keeping Aid wel eens of altijd uitzet. Overigens stelt 13 % van de bedrijven eisen aan de aanwezigheid van bepaalde ADAS. Vooral de aanwezigheid van (adaptieve) cruisecontrole, live navigatie en noodremfunctie worden dan verplicht gesteld. Het Nationaal Zakenauto Onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd onder berijders en bedrijven. De initiatiefnemers zijn vakblad Automobiel Management, RDC en VNA. +++

+++ Andere automedia zijn er weer ingetrapt: denken dat je een dollarprijs 1:1 kan vertalen naar een eurotarief. Aanleiding is dit keer VOLKSWAGEN , dan een compacte elektrische cross-over aankondigt voor 21.000 dollar. Andere media wisten niet hoe snel zij moesten melden dat dit een prijs van 18.000 euro betekent. Fout! Wie tussen de regels door kan lezen, snapt dat Volkswagen alleen een tarief communiceert dat nog geen tweederde van de instapprijs van de Model 3 bedraagt (35.000 dollar). Ook leuk, maar als je weet wat die Tesla in Nederland gaat kosten (44 à 45 mille), praat je dus over afgerond 30.000 euro. Dit tarief ligt in lijn met eerdere aankondigingen van Volkswagen dat de eerste volledige compacte elektrische middenklasser van het merk, de I.D. niet meer gaat kosten dan “een goed aangeklede Golf met dieselmotor”. De 1.6 TDI Comfortline versie kost nu 30.980 euro dus de Duitsers houden woord, maar ook niet veel meer dan dat. Het prijskaartje van, zeg 29.995 euro, dat Volkswagen in gedachten heeft, heeft betrekking op een compacte cross-over voor het B segment. Hyundai biedt reeds een dergelijk model aan, de Kona Electric, maar die kost minimaal 39.195 euro. Reken er echter niet op dat je bij Volkswagen een even groot accupakket krijgt, noch een even sterke elektromotor. De elektrische instapper van Volkswagen zal vermoedelijk worden uitgerust met een batterij van 25 à 30 kWh, hetgeen een actieradius van 250 kilometer betekent. Met de Hyundai kom je 417 ver op een volle acculading. De elektrische cross-over moet van de band gaan rollen in Emden. De verkoop start in 2022 en Volkswagen hoopt er op jaarbasis ongeveer 200.000 van te gaan verkopen. Op termijn uiteraard. Eerst zullen we kennis kunnen maken met de I.D. Neo die in Zwickau het levenslicht gaat zien. Daarna volgt een compacte sedan, de I.D. Aero. Dit model zal in Emden gebouwd gaan rollen. Van de I.D. Aero plant Volkswagen ook een Variant uitvoering. De plannen moeten ertoe leiden dat Volkswagen in 2020 al meer dan 100.000 elektrische auto’s verkoopt en er 150.000 stuks bouwt. In 2025 moet de afzet zijn gestegen tot 1 miljoen exemplaren en in 2030 zal dat aantal zijn verdubbeld. De hieruit resulterende schaalvoordelen maken elektrisch autorijden gestaag goedkoper en dus beter betaalbaar voor de massa. Volkswagen is dus van plan om groots uit te pakken. Het Duitse autoconcern is voorbereid op de productie van miljoenen elektrisch aangedreven auto’s, aldus topman Herbert Diess. Zowel de inkoopprocessen voor accu’s als de productielijnen worden volgens hem momenteel klaargestoomd. Eerder kondigde Volkswagen al aan over 4 jaar 16 fabrieken klaar te willen hebben voor de productie van elektrische auto’s. +++

+++ VOLVO ondervindt meer lasten dan lusten van de importtarieven die de Amerikaanse president Donald Trump heeft ingesteld om de autoproductie in eigen land te beschermen. De invoerheffingen hebben geleid tot tegenmaatregelen van de Chinese leider Xi Jinping, met als gevolg dat Volvo zich nu gedwongen ziet om haar productieplanning geheel te herzien. Aanvankelijk zou de nieuwe S60 alleen in de Verenigde Staten gebouwd worden, terwijl China de exclusieve productielocatie van de S90 is. Maar om de importtarieven te omzeilen dienen er dus extra fabricagefaciliteiten bij te komen. Zo niet, dan zal de winst van Volvo volledig verdampen. Het merk zegt de importtarieven namelijk niet door te kunnen berekenen in de verkoopprijzen. Volvo was in het derde kwartaal de zoveelste autobouwer die ondanks een hogere omzet de winst sterk zag dalen. Er werd slechts €170 miljoen, oftewel de helft minder dan een jaar eerder. De omzet ging met 18 % omhoog naar €5,44 miljard terwijl het aantal verkochte auto’s met 154.914 exemplaren 14 % toenam. In tegenstelling tot de Duitse concurrenten verwacht Volvo echter wel dat de winst over heel 2018 op peil zal blijven, vooral dankzij het vernieuwde aanbod. Het Zweedse automerk heeft verder meegedeeld dat het een belang neemt in FreeWire, een startende onderneming dat snelle laadsystemen installeert bij BP stations in heel Europa. Volvo heeft altijd beweerd dat het niet zelf in ‘snel laden’ zal stappen, maar ziet in FreeWire wel een geschikte partner. Dat komt door de toenemende elektrificatie. Er is daardoor steeds meer druk om niet alleen de infrastructuur te bouwen, maar ook de consument te helpen om over zijn angsten met betrekking tot de actieradius heen te stappen. “Wij denken dat FreeWire dat probleem op de juiste manier tegemoet treedt”, aldus een woordvoerder van Volvo. +++

Comments are closed.