Nieuwstelex

0

+++ BMW ziet de Tesla Model 3 als een belangrijke uitdager van haar nieuwe 3-serie. De Amerikaans elektrische middenklasser is momenteel de Amerikaanse markt flink aan het opschudden. Dat komt omdat Tesla de productie van de Model 3 eindelijk goed in de vingers heeft. Dat zet druk op het marktsegment waarin BMW met de 3-serie opereert. Tesla mag de Performance versie van haar Model 3 graag vergelijken met de M3. Of dat qua bouwkwaliteit klopt, is voer voor discussie maar qua sprinttijden geven beide auto’s elkaar geen duimbreed toe. Volgens Tesla staat de BMW 3-serie in de Verenigde Staten in de top5 van meest ingeruilde auto’s van Model 3 kopers. +++

+++ De Nederlandse auto & motor BRANCHE heeft de omzet in het derde kwartaal verder opgeschroefd. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet is met 4,4 % geklommen in vergelijking met een jaar eerder. Bij de personenautobranche (voornamelijk dealers) werd ruim 8 % meer omgezet. Dat was mede te danken aan een stijging van de verkoop van nieuwe personenwagens met 9,7 % tot ruim 106.000 voertuigen ten opzichte van vorig jaar. Bij autoreparatiebedrijven (garages) ging de omzet met 6,6 % omhoog, terwijl bij importeurs van nieuwe auto’s de omzet met 1,7 % daalde. Verder blijft het oplopende personeelstekort een bron van zorg voor de sector. Bijna een kwart van de bedrijven in de auto & motorbranche heeft met een tekort aan personeel te kampen. Met name garages zijn op zoek naar vakkundig personeel. +++

+++ Het aandeel van DIESEL auto’s in het aantal registraties van nieuwe personenwagens in Europa is vorige maand gedaald tot 34 %. Vorig jaar lag dit aandeel nog op 42 %. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Jato Dynamics. In oktober kwam het aandeel van benzineauto’s uit op 57 %; een toename van 6 % vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. Het aandeel van zogeheten Alternative Fuelled Vehicles (AFV), de verzamelnaam voor volledig elektrische auto’s, stekkerhybride voertuigen en hybride modellen samen, steeg van 5,4 % naar 7,5 %. De volledig elektrische auto’s zijn de stekkerhybride voertuigen in populariteit voorbijgestreefd in Europa. Het aantal registraties nam met 70 % toe tot 17.900 exemplaren, terwijl de verkoop van stekkerhybride auto’s met 7 % kromp tot 12.900 stuks. De Renault Zoe is de populairste elektrische auto in Europa, gevolgd door de Nissan Leaf en de Volkswagen e-Golf. De BMW i3 en de Hyundai Ioniq maken de top5 compleet. +++

+++ Ford heeft honderden Britse bezitters van een auto met een ECOBOOST motor schadevergoeding toegezegd nadat de BBC in een documentaire liet zien dat die motoren makkelijk vlam vatten waarbij soms de hele auto uitbrandt. De problemen doen zich voor bij zowel 1.0 liter als 1.6 motoren. Vooral eigenaren van een Ford met een 3-pitter onder de kap hadden tot nu toe steeds te horen gekregen dat ze de schade zelf moesten betalen. Vaak ging het daarbij om vele duizenden euro’s omdat de hele motor vervangen moest worden. Maar na de negatieve publiciteit heeft Ford nu eieren voor zijn geld gekozen en beloofd dat die bedragen alsnog worden terug betaald of dat de auto op kosten van de fabrikant zelf gerepareerd wordt. “We hebben al grote bijdragen geleverd aan de kosten van reparaties aan de 1,0 liter motor, maar uit verdere gesprekken met klanten is ons gebleken dat Ford verder dient te gaan om er voor te zorgen dat redelijke reparatiekosten ook vergoed worden. Wel zullen we ook eerdere gevallen bekijken zodat dit beleid op een eenduidige manier wordt uitgevoerd”, aldus een door Automobiel Management opgetekende verklaring. Ford weet al sinds 2012 van problemen met de 1.6 EcoBoost. Bij die motor kan de cilinderkop scheurtjes gaan vertonen en onder buitengewone omstandigheden brand veroorzaken. In de Verenigde Staten is dat al in 2014 reden geweest voor een terugroepactie. Begin dit jaar werd ook een vrijwillige terugroep aangekondigd in Groot-Brittannië, maar die had tot nu toe geen betrekking op de 1,0 liter motoren. +++

+++ ELEKTRISCHE auto’s stoten over hun hele levenscyclus wel degelijk minder broeikasgassen uit dan diesels of benzineauto’s, zo blijkt uit een diepgaande studie van het Europese Milieuagentschap EEA. Bovendien zal die impact nog verminderen in de toekomst. Dat elektrische auto’s beter zijn voor het milieu, lijkt evident. Toch opperen sceptici vaak dezelfde tegenargumenten: de productie van de batterij zou erg vervuilend zijn en de nodige stroomproductie zou het CO2-probleem alleen maar verschuiven van de uitlaat naar de schoorsteen van een energiecentrale. Reden genoeg voor het Europese Milieuagentschap om klaarheid te scheppen in het debat. In een rapport voor de Europese Commissie brengt het agentschap daarom de volledige impact van een elektrische auto in kaart, inclusief de productie & afvalfase, en vergelijkt die met conventionele personenwagens. Over de klimaatimpact is er geen twijfel, stelt het rapport: de elektrische auto stoot over zijn hele levenscyclus nu al een pak minder broeikasgassen uit dan een diesel of een benzinemodel. Uitgaande van de huidige energiemix in de EU stoot een elektrische wagen 17 tot 21 % minder CO2 uit dan een gelijkaardige dieselwagen en tot 30 % minder dan een benzineauto. Als de batterij wordt opgeladen met groene stroom, dan wordt dat verschil nog veel groter. En omdat de Europese stroomproductie in sneltempo groener wordt, schat het rapport dat een elektrische auto in 2050 al 73 % klimaatvriendelijker zal zijn dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Ook voor de lokale luchtkwaliteit zijn elektrische voertuigen duidelijk beter, stelt het rapport. Vermits de motoren geen uitlaat hebben, stoten ze geen stikstofoxiden, fijn stof en zwaveldioxide uit. De energiemix speelt opnieuw een belangrijke rol: in landen waar nog veel ‘vuile’ energie wordt geproduceerd, is het verschil kleiner omdat met name steenkoolcentrales ook ongezonde stoffen uitstoten. Ook stoten elektrische auto’s net als andere auto’s nog fijn stof uit via de slijtage van het wegdek, de banden en de remblokken. Ze produceren wel veel minder geluidsvervuiling, met name in steden waar het verkeer trager verloopt of vaak stilstaat. Over de impact van de productie is nog geen echte duidelijkheid: het productieproces kan zowel vuiler als schoner uitpakken dan dat van een conventionele wagen, stelt het rapport. Duidelijk is wel dat de productie van de batterij een hogere impact heeft, door de mijnbouw van materialen als koper en nikkel. De batterijen kunnen ook toxische stoffen bevatten. +++

+++ De auto-industrie in EUROPA gaat totaal ontwricht worden en de Aziatische fabrikanten weten zich daar beter op aan te passen dan de Europese merken. Dat zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar Systeem & Regeltechniek aan de TU Eindhoven. “De komende 5 tot 10 jaar gaat er meer veranderen dan in de afgelopen 50 jaar. Ik maak mij grote zorgen over de grote bedrijven in met name Europa. China zie je heel snel schakelen. Ik maak mij het meest zorgen over die Aziatische hoeveelheid werk die daarin verzet wordt en dat dit over 5 jaar gewoon over ons heen gespoeld wordt. Dus ik hoop echt dat de Duitse en Franse auto-industrie in staat zal zijn om haar management zó aan te passen dat ze een andere weg op slaan. Want de branche gaat totaal ontregeld worden. De verbrandingmotor heb je niet meer nodig en de transmissiefabrikanten gaan eruit. Al die toeleveranciers moeten allemaal iets anders gaan doen”. +++

+++ FERRARI gaat de spirituele opvolger van de Dino uitrusten met hybride aandrijftechnologie. Als basisunit fungeert een 2,9 liter grote V6. Hybride techniek kan het verlies van 2 cilinder compenseren, inclusief het bijbehorende vermogensverlies. De reanimatie van de Dino staat voor 2019 in de agenda. +++

+++ FORD levert de Ka+ voortaan alleen nog maar als Trend Ultimate en als Active. De basisuitvoering Trend Essential is uit de leveringslijst gehaald. Dit was de enige versie met de 70 pk variant van de 1.194 cc grote 3 cilinder. Volgens de Nederlandse importeur was de vraag naar de Ka+ Trend Essential marginaal, iets waar het ontbreken van airconditioning waarschijnlijk aan heeft bijgedragen. Die inruilwaarde verhogende accessoire zat wel op de slechts 750 euro duurdere Trend Ultimate, die de krachtigere (85 pk) variant van de 1,2 liter motor onder de kap heeft. De prijzen starten nu bij 15.650 euro. Daardoor concurreert de Ka+ eigenlijk niet meer in het A segment, maar is het model een budgetalternatief voor de praktisch even grote Fiesta die met 5 deuren minimaal 17.715 euro kost. Ford laat weten dat de Ka+ niet meer leverbaar is met verwarmbare voorstoelen, althans niet als losse optie. Wie graag klamme billen heeft, dient het Winter Pack aan te vinken. Dan krijg je ook een verwarmbare voorruit. +++

+++ Het Chinese LYNK & CO is teruggekomen van haar voornemen om eind volgend jaar in het Belgische Gent te beginnen met de productie van auto’s. Dat heeft een woordvoerder van zustermerk Volvo (de eigenaar van de betreffende fabriek) laten weten. Lynk & Co heeft haar plannen gewijzigd omdat de macro-economische onzekerheid is toegenomen. Volvo heeft vanwege het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China flink moeten schuiven met haar productieplaatsen. De productie van de V60 moest worden verplaatst van Zweden naar België en China om ruimte te maken voor de komst van de XC60. De voor export naar de Verenigde Staten bestemde exemplaren lopen nu nog in het Chinese Chengdu van de band. Om dezelfde reden zal de S60 vanaf volgend jaar ook in China worden gebouwd. Het model wordt nu enkel in de Verenigde Staten gebouwd om vervolgens naar andere landen geëxporteerd te worden. Om Lynk & Co toch rond de geplande datum van 2020 op de Europese markt te introduceren, zullen de auto’s nu vanuit China verscheept worden. Daar is productiecapaciteit zat omdat de lokale automarkt begint in te zakken. Volvo stelt dat het in Gent voorlopig druk genoeg heeft met de bouw van de XC40, die het uitstekend doet op de Europese markt. Vanaf 2020 moet er in Gent ook de volledig elektrische versie van dit model van de band rollen. Gent gaat daarvoor de batterijpakketten zelf fabriceren. De Belgische vakbonden zijn er echter niet helemaal gerust op en noemen het besluit “geen goed nieuws voor Volvo Gent”. De autofabriek biedt momenteel werk aan circa 6.000 mensen. +++

+++ OPEL gaat samen met garantieverzekeraar Autotrust een nieuw stelsel van verlengde garanties en flexibele onderhoudsabonnementen aanbieden. Daarmee wil het Duitse merk de klanten die liever zelf de eigenaar zijn van hun auto dezelfde zekerheid bieden als bij private lease. “Steeds meer klanten kiezen met private lease voor de zekerheid van een vast maandelijks bedrag. We hebben ook nog heel veel klanten die bij voorkeur zelf eigenaar zijn van hun nieuwe Opel”, zegt een woordvoerder van de importeur. “Met het nieuwe onderhoudsabonnement bieden wij ook deze klanten de zekerheid van een vast maandelijks bedrag. Daarmee zijn onderhoud en slijtage gedekt, zonder vast te zitten aan een private lease contract”. “Autotrust heeft flexibele technologie waarmee het dit soort serviceprogramma’s snel kan uitrollen”, vertelt Gerben van Dam, directeur van de garantieverzekeraar. “Het grote verschil met de gebruikelijke onderhoudscontracten is dat het hier gaat om een abonnement, dat na een jaar maandelijks opzegbaar is. De klant zit er dus niet aan vast en krijgt ook geen boete als hij het binnen een bepaalde termijn opzegt”. Het abonnement wordt in 3 vormen aangeboden, namelijk als verlengde fabrieksgarantie, als verzekering voor gepland onderhoud, en in de derde variant is ook het onderhoud door slijtage gedekt. Volgens Van Dam zijn er geen plannen om de onderhoudsabonnementen internationaal uit te rollen: “De marktsituatie in Europese landen kan heel verschillend zijn. In principe is dit product afgestemd op de Nederlandse markt”. +++

+++ PEUGEOT is met de nieuwe 508 in dezelfde prijsklasse actief als de Duitse premium merken en Volvo. Qua design doet het Franse alternatief niet onder voor rivalen als de Audi A5 Sportback en V60, maar het ontbreekt wel aan een statusverhogend logo. Is dat erg? Nee, want een respondent aan een marktonderzoek die niet bekend is met de oorsprong van de 508 laat het volgende weten: Hij heeft wel wat van een Mercedes, een CLS bijvoorbeeld, maar die is groter”. Andere respondenten gokken op een DS. Na te hebben gereden, werd de tape over het merklogo verwijderd. De verbazing was groot: veel respondenten associeerden de opgedane rijervaring niet met Peugeot. Alle vooroordelen kunnen dan ook de prullenmand in en het mooiste compliment is dat de 508 zijn plaats tussen de grote jongens nu echt wel verdient. +++

+++ Volkswagen gaat de POLO GTI vanaf begin volgend jaar ook leveren met een handbak. Deze versie was al enige tijd in Duitsland te koop. Wij waren tot nu toe aangewezen op de verouderde 6-trpas DSG transmissie die qua schakelen liever lui dan moe is. Maar liefhebbers van sportieve pookjes kunnen vanaf volgend jaar dus gaan spelen met de koppeling. Wel is de handgeschakelde uitvoering iets onzuiniger, waardoor hij meer CO2 uitstoot: 142 gram in plaats van 138 gram voor de versie met DSG automaat. Maar de Polo GTI met handbak is 30 kilo lichter en dat is bij een sportief model niet onbelangrijk. +++

+++ RENAULT gaat de productieversie van haar conceptstudie K-ZE, een goedkope elektrische auto, niet alleen in China verkopen maar ook in andere landen. Het model moet uitgroeien tot een wereldwagen, waarmee de deur naar verkoop in onder andere Europa nadrukkelijk wordt opengehouden. Daarnaast komen er in 2020 hybride en stekkerhybride varianten van de Clio, Mégane en Captur. +++

+++ SKODA gaat haar nieuwe B segment SUV de naam Kosmik geven. Het model komt in 2019 op de markt en krijgt hetzelfde ondersteltype als de Audi Q2 en Volkswagen T-Roc. Dit betekent dat vierwielaandrijving tot de optiemogelijkheden wordt en dat het formaat een halve klasse groter wordt dan van de Seat Arona plus Volkswagen T-Cross. +++

+++ Rotterdam krijgt er in de toekomst een oeververbinding met een snelweg en openbaar vervoer bij om de toenemende drukte op de A16 aan te pakken. Dat hebben de minister voor VERKEER , Cora van Nieuwenhuizen en de gemeenten Rotterdam, Den Haag, de omliggende gemeenten en de provincie Zuid-Holland met elkaar afgesproken. “De kogel is door de kerk”, zegt de minister. Het duurt nog jaren voor de verbinding er zal zijn. De komende 1,5 tot 2 jaar wordt gewerkt aan een plan waarin staat hoe de verbinding er uit moet gaan zien en waar die komt te liggen. De 2 potentiële locaties zijn Feijenoord-Kralingen en Ridderkerk-Krimpen aan den IJssel. Ook moet er nog gekozen worden voor een brug of een tunnel. Het Rijk zal 200 miljoen euro in de verbinding steken, de regio 280 miljoen euro. Omliggende gemeenten hebben ook belang bij de nieuwe verbinding. De verwachting is dat er in de regio de komende decennia een half miljoen mensen bij komen, met het verkeer dat daarbij hoort. Verder krijgt de A4 er extra rijstroken bij voor de aansluiting met de N14 bij Leidschendam. Daar zijn nu vaak fileproblemen omdat de aansluiting een flessenhals is. Er wordt ook een nieuw, breder Ringvaartaquaduct aangelegd bij Roelofarendsveen. De A4 krijgt daar in beide richtingen 4 rijstroken. De werkzaamheden zullen met zo weinig mogelijk overlast gepaard gaan, maar helemaal zonder kan niet, zegt de minister. “Wel vragen we aannemers tegenwoordig om in hun aanbesteding mee te nemen hoe zij de overlast zo veel mogelijk gaan beperken”. Ook dit project duurt nog jaren. Het stond oorspronkelijk gepland voor 2028, de minister gaat proberen het project jaren naar voren te schuiven. Ook verhoogt zij het budget met 80 miljoen euro tot 130 miljoen euro. +++

+++ Een Duitse rechtbank heeft bepaald dat VOLKSWAGEN de eigenaar van een Golf 1.6 TDI de volledige aankoopprijs (29.920 euro plus rente) van zijn in 2012 aangeschaft exemplaar moet vergoeden vanwege het dieselschandaal bij het autoconcern. Volgens de rechter in Augsburg heeft Volkswagen immoreel gehandeld door sjoemelsoftware te installeren. Daarmee zou het concern bewust klanten hebben misleid om zelf meer omzet en winst te kunnen maken. Het Duitse concern ligt al sinds september 2015 wereldwijd onder vuur vanwege zijn gesjoemel met dieselmotoren. Wereldwijd waren er ongeveer 11 miljoen auto’s uitgerust met software om testen om de tuin te leiden die bedoeld waren om te meten hoe vervuilend de wagens zijn. Volkswagen ging er in de Verenigde Staten eerder al mee akkoord om miljarden dollars te betalen voor de afhandeling van claims van autobezitters, milieutoezichthouders, overheden en dealers. Daarbij bood het concern aan om 500.000 vervuilende Amerikaanse voertuigen terug te kopen. In Europa is nog geen vergelijkbare deal gesloten, maar ook hier spelen veel claims. Ook in Nederland is dat het geval. Volkswagen heeft evenwel aangekondigd in beroep te gaan tegen de uitspraak van de rechter. Vorig jaar moest het concern om dezelfde redenen al een Skoda Yeti terugkopen. +++

Reageren is niet mogelijk.