Autoverkopen Europa: Volvo passeert Nissan

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa is vorige maand opnieuw lager uitgekomen dan een jaar eerder. Het is de derde maand op rij dat het aantal registraties daalt. De Europese branchevereniging ACEA wijst naar de veranderde regels voor het meten van de uitstoot als verklaring voor de daling.

De sinds 1 september verplichte emissietesten (WLTP) zijn een belangrijke oorzaak voor de terugval in de verkopen. In augustus zetten veel dealers en importeurs nog snel auto’s onder het oude regime op kenteken. Toen lieten de verkopen dan ook een enorme piek zien. In de maanden erna liggen de verkopen mede daardoor juist lager. Dit probleem speelt met name bij Audi, Nissan en Renault. Volkswagen, dat in september ook een flinke tik kreeg, heeft zijn zaken inmiddels weer redelijk op orde.

In totaal werden er in november 1.158.300 auto’s verkocht, hetgeen 8 procent minder is dan een jaar eerder. Alleen in Griekenland, Letland, Litouwen, Polen en Slowakije nam het aantal registraties toe. In de eerste 11 maanden van dit jaar zijn iets meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Het totaal van 14.585.417 geregistreerde nieuwe personenwagens betekent een stijging van 0,6 procent.

MerkMA 11/18MA 1-11/18MA 1-11/17MA 11/17
Volkswagen11,8%11,2%10,9%11,3%+ +
Peugeot6,5%6,2%5,9%6,4%+ +
Mercedes-Benz6,5%5,5%5,7%5,7%o
Ford6,3%6,4%6,6%6,4%– –
Renault6,2%7,0%7,2%7,9%– –
BMW5,8%5,1%5,2%5,4%o
Opel/Vauxhall5,7%5,7%6,1%5,7%
Skoda5,3%4,7%4,5%4,9%+ +
Toyota4,8%4,6%4,4%4,3%+ +
Fiat4,0%4,6%5,1%4,1%– –
Dacia3,9%3,3%3,0%3,1%+ +
Citroën3,8%3,8%3,7%3,5%+ +
Hyundai3,5%3,5%3,3%3,4%+ +
Audi3,3%4,7%5,3%5,2%– –
Kia3,2%3,2%3,0%3,0%+ +
Seat3,0%2,9%2,6%2,8%+ +
Volvo2,4%2,0%1,9%2,0%+ +
Nissan2,4%3,2%3,6%3,0%– –
Mini1,6%1,4%1,4%1,5%+
Jeep1,2%1,1%0,7%0,8%+ +
Land Rover0,9%0,8%1,0%0,9%
Honda0,8%0,9%0,9%0,8%o
Smart0,7%0,6%0,6%0,7%o
Jaguar0,6%0,5%0,4%0,4%+ +
Lancia/Chrysler0,4%0,3%0,4%0,3%o
Alfa Romeo0,3%0,5%0,6%0,6%– –
Lexus0,3%0,3%0,3%0,3%o
DS0,3%0,3%0,3%0,3%o
Porsche0,2%0,5%0,5%0,5%
Maserati0,1%0,1%0,1%0,1%o

Volkswagen wist zich in november zoals gezegd grotendeels te herstellen van de WLTP problematiek. Dat geldt ook voor Seat en Skoda. Maar Audi en Porsche zaten in november nog diep in de verkoopellende. Bij de fabrikant van de Macan, Cayenne en Panamera worden de problemen verergerd doordat alle dieselmodellen geschrapt zijn. Op groepsniveau moest het Volkswagen concern hierdoor in november toch licht terrein prijs geven.

De nummer 2 van Europa, PSA, wist daarentegen haar marktpositie te versterken. Dat komt met name doordat Citroën het relatief goed deed. Landgenoot Renault raakte verder achterop doordat het aldaar qua WLTP certificatie nog een chaos is. Gelukkig weet de Duster van dochter Dacia de schade enigszins te beperken. Fiat scoort op concernniveau stabiel, maar dat is eigenlijk alleen aan Jeep te danken. Het hoofdmerk (Fiat) leverde fors in. De hardste klap kreeg Alfa Romeo. Is Europa nu alweer uitgekeken op de Giulia en Stelvio? Ford wist zich in november dankzij de nieuwe Focus goed te handhaven.

In het Aziatische kamp zien we een gestaag terrein winnend Toyota en Hyundai / Kia. De verkopen van Honda kwamen 13,6 procent lager uit, maar dit had geen gevolgen voor het marktaandeel. Nissan wist 28,0 procent minder auto’s op kenteken te zetten en moest daardoor wel terrein prijsgeven. Het marktaandeel bedroeg in november 2,4 procent. Dat is evenveel als Volvo realiseerde, maar dit merk verkocht in absolute aantallen meer auto’s.

Net als Audi staan ook BMW en Mercedes-Benz op jaarbasis op verlies, maar afgelopen maand hebben zij hun marktaandeel weer weten op te voeren. Stabilisering zien wij bij Land Rover, terwijl Jaguar dankzij de nieuwe E-Pace en I-Pace structureel op winst staat.

Comments are closed.