BMW en Daimler doen aan voetjesvrijen

0

De Duitse autoconcerns BMW en Daimler overwegen om hun krachten te bundelen op het gebied van onderdelenfabricage en inkoop. Daarmee reageren zij op het aanstaande samenwerkingsakkoord tussen Ford en Volkswagen.

Een mogelijke krachtenbundeling tussen de 2 fabrikanten van premium personenwagens zou de autobranche flink op kunnen schudden. Het zou BMW en Daimler, producent van de Mercedes-Benz auto’s, in ieder geval een stevigere positie geven ten opzichte van bijvoorbeeld landgenoot Volkswagen en haar dochters Audi plus Porsche.

Volkswagen is zelf overigens al een tijdje in gesprek met het Amerikaanse Ford concern over een mogelijke samenwerking. Die onderhandelingen schijnen zeer voorspoedig te verlopen. Dat er nog geen akkoord is, komt niet door strubbelingen of iets dergelijks, maar doordat er steeds nieuwe samenwerkingsterreinen worden ontdekt.

Door technologische ontwikkelingen als de opkomst van de elektrisch auto en autonoom rijden, is het voor bedrijven uit de sector steeds interessanter om partnerschappen aan te gaan. Volgens kenners is samen optrekken de enige manier om tegenwicht te bieden aan hightech reuzen als Google moeder Alphabet. Autointernationaal.nl meldde eerder deze week dat er gespeculeerd wordt dan Apple volgend jaar Tesla opkoopt. Daarvoor heeft het hightech bedrijf voldoende cash geld in huis.

Maar de bedreiging komt ook van buiten de branche, namelijk uit Brussel. Daar heeft de Europese Unie besloten dat de CO2-uitstoot van personenwagens fors omlaag moet. Dat is met name voor fabrikanten van grote auto’s zoals BMW en Mercedes-Benz een probleem. Zij zullen linksom of rechtsom met enorme kosten worden geconfronteerd. Linksom indien zij de investeringen doen die nodig zijn om de toekomstige limiet (60 gram/km in 2030) te halen, of rechtsom als zij hierin verzaken. In dat geval kunnen zij monsterboetes vanuit Brussel verwachten.

BMW en Daimler melden dat zij alle reglementaire goedkeuringen op zak te hebben om vanaf volgend jaar een gezamenlijke autodeel dienst aan te bieden. De Duitse autoreuzen kondigden begin dit jaar de fusie aan van DriveNow (BMW en Mini) met Car2Go (Mercedes-Benz en Smart). Zij hebben nu groen licht gekregen van zowel de Europese als de Amerikaanse concurrentiewaakhonden. Dat maakt de integratie van beide diensten mogelijk vanaf 31 januari, zo melden BMW en Daimler in een gezamenlijk communiqué.

Het zal gaan om een 50-50 joint venture. De financiële details worden niet openbaar gemaakt. Samen zijn DriveNow en Car2Go goed voor een vloot van 20.000 auto’s die beschikbaar zijn in 31 steden. BMW en Daimler beweren samen 4 miljoen gebruikers te hebben voor hun autodeel diensten.

Mobiliteitsdirecteur Tony Douglas van BMW laat weten dat met deze alliantie de autodeel dienst naar een hoger niveau getild kan worden. “DriveNow doet het behoorlijk, maar heeft alleen niet voldoende kritische massa in de markt”. Dit is een eufemisme voor het feit dat de autodeel dienst met rode cijfers kampt. Door samen te werken met Car2Go, hopen BMW en Daimler dat er minder wagens per stad nodig zijn voor dezelfde dienstverlening.

Het nieuwe gezamenlijke bedrijf zal ook parkeer en taxidiensten gaan bundelen. Daarnaast zijn er plannen voor een oplaadservice voor elektrische auto’s en de verhuur van elektrische fietsen. Met dat totale mobiliteitsaanbod hopen BMW en Daimler vooral in de steden een alternatief te zijn voor het Amerikaanse Uber.

Comments are closed.