Franse chique: de DS 8 Limousine

0

Tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door. Die omschrijving is van toepassing op DS. Het subgamma van Citroën wordt nu gepromoveerd tot zelfstandig premiummerk, als Frans alternatief voor met name Audi. Van de 7 Crossback zijn in Nederland in de eerste 11 maanden van dit jaar 195 exemplaren verkocht. Niet revolutionair, maar van een deceptie is evenmin sprake. In 2019 zullen de verkoopaantallen fors kunnen worden opgevoerd als de beter betaalbare 3 Crossback leverbaar wordt. Maar de kroon op het werk wordt de DS 8 waarvan je hier een computertekening ziet.

De ‘8’ wordt niet alleen het vlaggenschip van DS, maar van het hele overkoepelende PSA concern. Hij krijgt de langste wielbasis variant van het EMP2 platform dat de Fransen voor al hun C en D segment modellen gebruiken. Deze 2,84 meter afgeleide is momenteel onder de Peugeot 5008 te vinden. De nieuwe 508 heeft een wielbasis van 2,79 meter. Het verschil illustreert de hogere positionering. En het betekent dat volwassenen in de DS 8 achterin royaal kunnen zitten, zit in tegenstelling tot in de Peugeot 508.

De DS 8 wordt primair voor de Chinese markt ontwikkeld. Daar zijn de grootste afzetkansen. Sterker nog: in Europa is het verwachte verkoopaantal te laag om een aparte productielijn te kunnen verantwoorden. Dit betekent dat de DS 8 alleen in het Chinese Changan van de band zal rollen en van daaruit geëxporteerd zal worden. Ook naar Europa. PSA denkt dat hier niet al te veel risico’s aan verbonden zijn omdat Volvo hetzelfde doet met de S90. De Zweden hebben het exportpad dus al geëffend. Maar goed, dat is buiten de waard (lees: Fransen) gerekend. Uit chauvinistische motieven lieten zij eerder de eveneens in Azië gebouwde Renault Latitude links liggen.

Maar goed, die Renault had wellicht te weinig grandeur. Dat is bij de 4,92 meter lange en door Romain Saquet getekende DS 8 wel anders. Die kan zich qua formaat niet alleen meten met de eerder genoemde Volvo V90, maar ook met de Audi A6 en bijvoorbeeld de Lexus ES. Deze sedans vallen in het E segment, terwijl de DS 8 vanwege zijn EMP2 platform toch écht een klasse lager thuishoort, in het segment van de Ford Mondeo, Mazda 6 en Opel Insignia. Maar de Fransen zien het blijkbaar graag groots.

De DS 8 krijgt een zeer duidelijk familiegezicht zodat niemand de verwantschap met de 7 Crossback kan ontgaan. Dit is voor een automerk dat bij de premiumconsument nog niet scherp op het netvlies staat niet onbelangrijk. Ook het interieur zal voor klanten van de 7 Crossback een feest van herkenning zijn. Al met al met de DS 8 dezelfde ambiance uitstralen als de wereldberoemde Citroën uit 1955. Hydro/pneumatische vering is dit keer niet van de partij, maar wel een stekkerhybride aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van 300 pk. Voor evenveel spierkracht zou je bij Audi bij wijze van spreken de 50 TFSI uitvoering van de A6 moeten aanschaffen …

DS is bij de ‘8’ dus niet over één nacht ijs gegaan, maar dit betekent niet dat deze hele modelexercitie zonder risico is. Om te beginnen is er zoals gezegd de productielocatie. Zullen de Fransen een auto pruimen waar geen enkele arbeider van nationale bodem aan te pas is gekomen? En zal president Emmanuel Macron zich in een in China vervaardige sedan willen vertonen? Een andere risicofactor is de carrosserievorm: sedan. DS probeert momenteel de underdogs te spelen in het premiumsegment. Het merk richt zich op clientèle die op zoek is naar originaliteit. Maar hoe ‘verfrissend anders’ is een sedan?

3 Crossback Performance

Gelukkig heeft DS voor 2019 en 2020 meer troeven achter de hand. Om de beginnen de 3 Crossback Performance. Deze compacte (B segment) cross-over wordt volgend jaar sowieso leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. Met dat model (136 pk, 300 km actieradius volgens de WLTP meetstandaard en slechts 30 minuten laadtijd bij een supercharger) kan DS in Nederland serieus gaan scoren op de zakelijke leasemarkt. Sportieve klanten gaat het Franse premiummerk bedienen met de Performance uitvoering van de 3 Crossback. Die krijgt de bekende 225 pk variant van de 1.6 Puretech motor onder de kap en onderscheidt zich verder met een verkleinde grondspeling en een elektronisch sperdifferentieel. Onder de streep levert dat niet helemaal een Audi SQ2 op, maar het is wel een stap in de goede richting en bijvoorbeeld een prima alternatief voor de aanstaande Hyundai Kona N en de terugkerende Mini Countryman JCW.

7 Crossback E-Tense

Het model waarmee de verzelfstandiging van DS werd ingezet, de 7 Crossback zal in 2019 een update ondergaan en dan ook leverbaar worden in stekkerhybride uitvoering. Het gaat daarbij om dezelfde 300 pk aandrijflijn die voor de DS 8 gepland is. Omdat één van de twee assisterende elektromotoren op de achteras is geplaatst, zal er dan eindelijk een 7 Crossback met vierwielaandrijving besteld kunnen worden. De stekkerhybride uitvoering kan binnen 7 seconden naar 100 km/u accelereren, terwijl het benzineverbruik op papier beperkt blijft tot 2,0 liter per 100 km en er niet meer dan 40 gram CO2/km wordt uitgestoten volgens de nieuwe WLTP meetstandaard. Emissieloos rijden kan over een afstand van 50 kilometer. Herladen op een conventionele manier duurt 6 à 7 uur, of 1 uur en 40 minuten via een Wallbox. Goedkoop wordt de zogeheten 7 Crossback E-Tense 4×4 niet: reken op een instaptarief van 65 à 70 mille. Ter vergelijking: de 392 pk sterke Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD kost in Momentum tenue 68.865 euro.

Reageren is niet mogelijk.