Hyundai Palisade moet het tij keren

0

Hyundai is vorige maand op de thuismarkt begonnen met de verkoop van de Palisade, een enorme SUV die ook op de autotentoonstelling van Los Angeles te zien was. Met dit model hoopt het Zuid Koreaanse automerk in de Verenigde Staten een eind te maken aan de neerwaartse verkoopspiraal waarin het aldaar is beland. Amerikanen kunnen de Palisade echter pas volgend jaar kopen.

In de afgelopen jaren is de autoconsumenten voorkeur in de Verenigde Staten snel richting SUV modellen verschoven. Hyundai werd door het tempo waarin dit gebeurde verrast. In het gamma van het Zuid Koreaanse automerk ligt het accent nog steeds op sedans. Dit jaar werden weliswaar de orderboeken geopend voor de nieuwe Santa Fe, maar de Amerikaanse verkopen zijn in de eerste 11 manden van dit jaar desondanks met 1,6 procent gedaald.

Ook in China heeft Hyundai verkooptechnisch de wind tegen, met als gevolg dat de bedrijfswinst al voor het vijfde jaar op rij is gedaald. Omdat het Zuid Koreaanse automerk wel een opsteker kan gebruiken, wordt de Palisade op de thuismarkt voor een scherpe prijs aangeboden. De tarieven starten bij omgerekend 72.000 euro en dat is voor een SUV van BMW X7 / Lincoln Aviator proporties (en uitstraling) niet verkeerd. Analisten verwachten dan ook dat de in Ulsan te bouwen Palisade in Zuid Korea goed zal verkopen, maar dat de afzet van de Santa Fe tegelijkertijd een tik zal krijgen.

In de Verenigde Staten gaat de 4,98 meter lange en 1,98 meter brede Palisade met zijn 3 zitrijen en plek voor 8 personen concurreren met onder andere de Ford Explorer, Honda Pilot, Mazda CX-9, Nissan Pathfinder, Subaru Ascent, Toyota Highlander en Volkswagen Atlas. Hij neemt aldaar feitelijk de plek in van de oude 7-zits Santa Fe XL die niet in de smaak viel bij de Amerikanen. De wielbasis van de Palisade bedraagt 2,90 meter en hij is 1,75 meter hoog. Hyundai heeft de laatste jaren de plank wel vaker misgeslagen in het SUV segment, want ook de Veracruz (die in Europa een blauwe maandag werd verkocht als ix55) was een flop. Dit model verdween in 2013 van de markt.

Om in de smaak te vallen bij de immer dorstige Amerikanen, telt het interieur maar liefst 16 bekerhouders. Ook leuk is de zogeheten Driver Talk technologie; een soort intercom die de bestuurder in staat stelt om te communiceren met de achterpassagiers. Het systeem heeft een slaapstand, waarbij het geluid van de geluidsinstallatie gedempt wordt als de inzittenden op de tweede of derde rij een uiltje willen knappen. De Palisade beschikt tevens over een innovatief ventilatiesysteem in het plafond dat de luchtstroom van de airconditioning optimaliseert. Ook deze voorziening is bedoeld om de achterpassagiers maximaal in de watten te leggen.

De Palisade wordt aangedreven door een direct ingespoten, maar nog steeds atmosferisch ademende 3,8 liter V6 krachtbron. De aan een 8-traps automaat gekoppelde benzinemotor ontwikkelt een vermogen van 295 pk en een maximum koppel van 355 Nm, waarvoor je de dwars geplaatste 6-pitter wel 5.000 toeren per minuut moet laten draaien. Vierwielaandrijving (HTRAC AWD genaamd) is standaard. Dit systeem is voorzien van een centrale meerplaten koppeling die de verdeling van het motorvermogen en koppel tussen beide assen regelt. Er is een speciale Sneeuw rij modus en daarnaast is het mogelijk om het differentieel te blokkeren.

Europese verkoopambities koestert Hyundai niet met de Palisade. Wij zullen volgend jaar kennis kunnen maken met de eerste SUV van luxedochter Genesis, het merk dat dan tegelijkertijd zijn marktdebuut bij ons beleeft. Die krijgt het onderstel van de Kia Stinger als basis oftewel een in lijn geplaatste motor. Die zal standaard voorzien zijn van turbotechniek. Kia heeft geen plannen voor een apart premiumlabel, maar gaat op basis van de Palisade een eigen grote SUV bouwen, die Telluride zal gaan heten. Voor dit model is een hybride aandrijflijn voorzien.

Reageren is niet mogelijk.