In detail: de nieuwe Kia Soul live

0

De Kia modellen Rio en Ceed zijn in hun segment nogal grijze mussen om te zien, maar daar heeft de Soul al 3 generaties lang geen last van. Die blijft lekker origineel. Op de autotentoonstelling van Los Angeles werd de jongste editie gepresenteerd.

Sinds de vorige generatie kennen wij de Soul louter in elektrische vorm. Nou ja, je moest hem met een lantaarntje zoeken want er zijn er dit jaar nog maar 43 stuks op kenteken gezet. Zal dit met de opvolger veranderen? Ja en nee. Ja, omdat de verkopen van elektrische auto’s in de lift zitten en de Soul voortaan een veel grotere actieradius heeft (zie volgende alinea). Nee, omdat de Kia qua design een geval apart blijft.

De elektrische versie van de nieuwe Soul EV heeft een veel krachtiger vloeistof gekoeld lithium/ion polymeer accupakket dan voorheen: 64 kWh in plaats van 27 kWh. Was bij de vorige editie de actieradius net zo infantiel als het uiterlijk van deze Kia, met de derde generatie kan je circa 450 km ver komen (Kia hoopt begin 2019 de homologatie rond te hebben en exacte cijfers te kunnen melden). Voor een auto met ogenschijnlijk de luchtweerstand van een container is dat niet slecht. De vorige editie van de Soul EV moest na 212 km aan de stekker. De nieuwe elektromotor is net als bij de Kia e-Niro 204 pk en 395 Nm sterk. Die komt overigens met hetzelfde accupakket 485 km ver dus ergens wreekt de hoge en hoekige bouw zich toch. Maar daar staat tegenover dat de lichtere Soul vermoedelijk sneller op 100 km/u zit (de e-Niro heeft 7,8 seconden nodig).

De Combo CCS poort zorgt voor extra snel opladen om de duur van de pauzes tijdens lange ritten te beperken. De stopcontactaansluiting bevindt zich in de voorbumper. De Soul EV beschikt over 4 rij modi: Eco, Comfort, Sport en Eco+. Elke setting heeft een ander niveau van regeneratief remmen. Uiteindelijk is de actieradius dus afhankelijk van de modus waarin gereden wordt.

Het is ook mogelijk om middels de peddels achter het stuur de kracht van de motorrem en de regeneratie van kinetische energie te beïnvloeden. Die flippers laten de Soul EV zelfs toe om volledig tot stilstand te komen zonder het rempedaal te gebruiken.

Wat naast de actieradius ook gegroeid is, is de maatvoering van de blokvormige Soul. Al gaat het in dit geval om luttele centimeters: 5,6 centimeter in de lengte tot 4,2 meter. De wielbasis van de B-segment cross-over kreeg er 3 centimeter bij. Breedte en hoogte veranderden dan weer niet. De praktische Soul, die gebaseerd is op een nieuw platform, imponeert vooral met zijn veel grote bagageruimte capaciteit van 674 liter.

Dat is 142 liter meer dan voorheen. Dankzij het nieuwe platform beschikt de Soul voortaan ook achter over onafhankelijke wielophanging. Dat moet volgens Kia resulteren in betere rijeigenschappen en een aangenamer veercomfort.

De opvallende basisvorm van de carrosserie (monolithisch en kubusvormig) is gebleven, maar op detailniveau veranderde er heel wat. De achterlichten plooien zich nu onder de achterruit, terwijl de vorm ervan wel overwegend verticaal blijft. Aan de voorkant zien we bredere en smallere koplampen. Die geven de eigenwijze Soul een scherper voorkomen en een priemende blik. De koplampen zijn uiteraard voorzien van LED techniek. Daaronder bevindt zich de gewone verlichting. De elektrische versie is herkenbaar aan blauwe accenten, oranje reflectoren, aërodynamische hulpjes op de carrosserie (waaronder een dichte grille), anders vormgegeven koplampen en speciale 17-inch lichtmetalen velgen met 5 spaken en een luchtweerstand vriendelijk design.

Het interieur van de elektrische cross-over is voorzien van een digitaal instrumentarium, een 10,25 inch touch screen (dat Apple CarPlay and Android Auto ondersteunt) en een shift-by-wire draaiknop. Diverse functies reageren ook op spraakinstructies.

Qua veiligheidssystemen biedt de Kia Forward Collision Warning (FCW), Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Lane Departure Warning (LDW), Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW) en Smart Cruise Control met Stop & Go functie. Tegen meerprijs kan de Soul EV ook worden voorzien van Blind Spot Collision Warning (BSW), Rear Cross-Traffic Collision Warning en Parking Distance Warning. Middels het telematicasysteem kunnen eigenaren van een Soul EV op afstand via hun telefoon de batterijstatus checken en diverse andere functies activeren of alvast de gewenste route naar de navigatie-installatie van de Kia sturen.

Kia gaat de nieuwe evolutie van de Soul op de Noord Amerikaanse markt ook leveren als GT-Line en X-Line. De eerste is er als 2.0 GDI (een atmosferische motor van 150 pk) in combinatie met een handgeschakelde 6-bak en als 1.6 T-GDI (dankzij een turbo goed voor 204 pk) die gekoppeld is aan een 7-traps DCT automaat met dubbele koppeling. Deze geblazen versie van de Soul beschikt bovendien over 2 opvallende uitlaatpijpen, aangepaste remmen en een sportonderstel. De X-Line is er alleen met de 2,0 liter motor.

De Soul wordt gebouwd in Zuid Korea, in de fabriek in Gwangju, en komt al in het voorjaar van 2019 in Noord Amerika op de markt. De elektrische versie debuteert daar circa 6 maanden later. Europa is in de tweede helft van volgend jaar aan de beurt. Kia gaat de e-Niro op termijn ook leveren met een kleinere batterij van 39,2 kWh. Het ligt voor de hand dat de Soul EV ook verkrijgbaar wordt met dit accupakket. De prijs van de nieuwe editie is nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht voor de 64 kWh versie een instaptarief van 38.500 euro. Daarmee wordt de Soul EV circa 4 mille goedkoper dan de e-Niro. Soms is vierkant tóch beter.

 

Reageren is niet mogelijk.