Nieuwstelex

0

+++ AUDI zal ook van de nieuwe Q3 een sportieve RS versie uitbrengen. De vorige generatie was voor het merk met de 4 ringen een uniek concept. Voorheen reserveerde Audi de sportieve lettercombinatie voor haar lage modellen, maar met de Q3 RS werd het subgamma uitgebreid met een (compacte) SUV. Die beslissing heeft het merk uit Ingolstadt geen windeieren gelegd. Vandaar dat de nieuwe generatie ook op een sportief topmodel kan rekenen. Voor de aandrijving zorgt wederom de bekende 2,5 liter 5 cilinder motor. In de RS3 en TT RS is deze krachtbron vandaag de dag goed voor 400 pk en 480 Nm. De Q3 RS krijgt deze specificaties vermoedelijk ook. Een S-tronic automaat met dubbele koppeling en Quattro vierwielaandrijving wordt wederom standaard. Uiterlijke kenmerken zijn verbrede wielkasten, een iets afwijkende grille, grotere wielen en dubbele uitlaatpijpen. De vorige editie van de Q3 RS had slechts één pijp. De hete SUV van Audi gaat weer concurreren met de Mercedes-AMG GLA 45. Verder zit er bij de concurrent uit Stuttgart een soortgelijke versie van de toekomstige GLB klasse in de pijplijn. De BMW X2 M135i xDrive opereert op een lager niveau. Dat is samen met Cupra Ateca van familielid Seat een concurrent voor de SQ3. Die krijgt een 340 pk versie van de 2.0 TFSI motor. +++

+++ In BELGIE zijn afgelopen maand 33.819 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat aantal ligt 14,7 % onder het niveau van november 2017. De oorzaak is de aanhoudende chaos na de invoering van de WLTP homologatienorm. Die duwt de markt al sinds september, toen de nieuwe meetmethode van kracht werd, flink omlaag. In oktober kromp de verkoop met 15 % en in september viel de markt zelfs 33 % terug. Er is in de Belgische top5 geen merk te vinden dat niet verloor ten opzichte van november vorig jaar. Volkswagen (- 13,5 %) blijft met 3.270 stuks bovenaan staan. BMW (- 3,31 %) wringt zich met 2.889 registraties naar de tweede plaats, vóór Renault dat niet alleen bij ons maar dus ook bij onze zuiderburen flinke klappen krijgt (2.688 verkopen; -34,09 %). Op plek4 vinden we Opel (2.640; – 7,92 %) en Peugeot (2.565; – 16,94 %) rondt deze opsomming af. Op jaarbasis (januari t/m november) blijft de Belgische automarkt daarentegen groeien en wel met 1,5 %. Er werden namelijk 523.448 nieuwe personenwagens ingeschreven. Dat cijfer ligt volgens brancheorganisatie Febiac zelfs boven het resultaat dat tijdens dezelfde periode in recordjaar 2011 werd opgetekend. +++

+++ In november zijn in Nederland 14,7 % meer BEDRIJFSWAGENS verkocht. De groei over de eerste 11 maanden bedraagt nu 7,6 %. Op maart na werd er dit jaar iedere maand geplust; in oktober zelfs 18,4 %. Afgelopen maand waren er geen verschuivingen in de top4 van de markt. Volkswagen, Mercedes, Ford en Renault blijven (in deze volgorde) opnieuw de best verkochte merken. Opel stond op plek5 maar moet deze notering nu als gevolg van 1 % marktaandeelverlies delen met Peugeot. +++

+++ In tegenstelling tot wat wij geneigd zijn te denken, rijden diesels niet de meeste kilometers per jaar. Althans in België. Statistisch gezien maken ze zelfs minder kilometers dan ELEKTRISCHE auto’s. Volgens Belgische statistieken rijden deels elektrische auto’s jaarlijks gemiddeld 18.964 kilometer. Dat is meer dan het nationale gemiddelde van 14.770 kilometer. Diesels leggen steeds minder kilometers af. In 2000 was dat gemiddeld nog 22.955, maar in 2017 ‘slechts’ 18.480. Daarmee ligt het dieselgemiddelde iets onder dat van de elektrische auto. En zelfs ruim onder dat van stekkerhybride modellen. Daarmee werden vorig jaar gemiddeld 23.099 kilometer afgelegd (indien de basiskrachtbron een benzinemotor is) en zelfs 28.534 kilometer (in het geval van een dieselmotor als basiskrachtbron). Benzineauto’s legden vorig jaar bij onze zuiderburen gemiddeld jaarlijks het minste aantal kilometers af: 9.569. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) investeert de komende jaren miljarden euro’s in modernisering van haar Italiaanse fabrieken. Maar dat leidt nog niet direct tot meer werkgelegenheid. Sterker nog: enkele duizenden werknemers worden maximaal 1 jaar op non-actief gesteld. Het gaat daarbij om 3.245 man productiepersoneel en ‘witte boorden’ in de Mirafiori fabriek in Turijn. Gedurende de non-actief periode krijgen zij wel salaris (mede gefinancierd door de Italiaanse overheid), maar minder dan normaal omdat uitbetaling van overuren niet aan de orde is. De werknemers krijgen tot zij weer in de fabriek aan de slag kunnen trainingen aangeboden. In het Mirafiori complex wordt momenteel de Maserati Levante gebouwd, maar die SUV is tot nu toe geen succesnummer gebleken. Tot voor kort rolde aldaar ook de Fiat Punto van de band, maar deze zeer onveilige hatchback is inmiddels uit productie genomen. Vanaf 2020 gaat de fabriek ter compensatie een elektrische versie van de volgende generatie Fiat 500 bouwen. Daarvoor moeten de machines en overige productieapparatuur grotendeels worden vervangen. De Mirafiori fabriek opende in 1939 zijn poorten en werd een jaar later al omgebouwd voor de productie van oorlogsmaterieel. Toen de vijand was verslagen, was het complex grotendeels verwoest door talloze bombardementen. Na de wederopbouw zagen vele bekende Fiat modellen het levenslicht in Mirafiori: niet alleen de 500 Nuova uit 1957, maar ook de 850, de 124, de 127, de 131, de Panda, de Uno, de Croma, de Multipla en de Stilo. Tot voor kort werd ook de op de Punto gebaseerde Alfa Romeo MiTo er nog gebouwd. +++

+++ De regering van FRANKRIJK heeft de gewraakte verhoging van de belasting op benzine en diesel tot na volgend jaar uitgesteld. Eerder verdedigde premier Edouard Philippe in het parlement een uitstel van een halfjaar. De regering van president Emmanuel Macron was aanvankelijk van plan de brandstoffen rond de komende jaarwisseling duurder te maken voor een beter klimaat en milieu. De heftige protesten door demonstranten in gele hesjes, de zogenoemde Gilets Jaunes, brachten de Franse regering op andere gedachten. Philippe verklaarde dat de accijnsverhogingen niet zijn opgenomen in de begroting voor 2019. De protesten tegen de accijnsverhogingen begonnen vorige maand met honderden blokkades, vooral op snelwegen, maar liepen afgelopen weekeinde volledig uit de hand. Alleen al in Parijs raakten tijdens de rellen 133 mensen gewond, onder wie 23 politiemensen. Ruim 400 mensen werden opgepakt. De beroemde Arc de Triomphe werd beklad met leuzen en aan de binnenkant van de triomfboog werden vernielingen aangericht. +++

+++ De bestuursvoorzitter van GENERAL MOTORS , Dan Amman wordt op 1 januari de CEO van Cruise, de concerndivisie die zich specifiek bezig houdt met autonoom rijden. Deze managementwijziging voedt het gerucht dat het bedrijfsonderdeel op niet al te lange termijn verzelfstandigd zal worden. General Motors kocht Cruise in 2016 van de oprichters Kyle Vogt en Dan Kan. Zij zullen ook na de komst van Amman aanblijven. Sinds de overname is Cruise gegroeid van net 40 naar nu ruim 1.000 werknemers. General Motors zelf heeft er miljarden ingepompt, terwijl Honda en de Japanse investeerder SoftBank recentelijk er ook met grote bedragen zijn ingestapt. Cruise wil op korte termijn de eerste autonoom rijdende auto’s in de verkoop brengen. Amerikaanse bronnen suggereren nu dat General Motors de divisie, die al grotendeels zelfstandig draait, helemaal op eigen benen wil zetten, inclusief een aparte beursnotering. Dat maakt het makkelijker om investeerders aan te trekken. De beursgang zou bij General Motors bovendien miljarden dollars in het laatje brengen. Dat geld kan de autofabrikant, gezien de huidige problemen, uitstekend gebruiken. +++

+++ Het aantal LEASE registraties is in november met 6,2 % gestegen tot 20.614 auto’s. Op jaarbasis zijn er al 28.536 wagens geregistreerd; een stijging van 21,4 %. De enorme groei van private lease zorgt ervoor dat het totaal aantal registraties flink groeit. Ook de dreigende ‘Tesla taks’ zorgde er voor dat november één van de betere leasemaanden van het jaar is geworden. Opvallend is dat met marktaandeel van SUV modellen dit jaar met een kwart gestegen is, namelijk van 16,2 naar 20,6 %. Ook B segment auto’s waren meer in trek. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de generatiewisselingen bij de Ford Fiesta en Volkswagen Polo. Het inmiddels beruchte D segment kreeg een harde klap. Van dit type auto werden 12,2 % minder lease-exemplaren geregistreerd. Volkomen uit de gratie is de medium MPV. Daarvan werden 27,8 % minder exemplaren op kenteken gezet. Bij de premium MPV modellen was de daling zelfs 50,0 % groot. Tesla is na weer een goede maand dit jaar doorgedrongen tot de top20 van de populairste leasemerk in Nederland. Deze prestatie is te danken aan de naar het merk genoemde bijtellingmaatregel die vanaf 1 januari van kracht wordt. Voortaan dient bij een Tesla dan de normale 22 % bijtelling betaald te worden in plaats van de huidige 4 %. Het merkenpodium bestaat dit jaar uit Volkswagen, Renault en Opel. Van dit trio weet alleen de autofabrikant uit Wolfsburg haar marktaandeel op te voeren. Volkswagen staat nu op 15,2 %. Renault heeft 8,7 % van de leasemarkt in handen, op korte afstand gevolgd door Opel met 8,4 %. In de merken top20 weet alleen Audi dit jaar niet meer leasewagens te verkopen. De populairste leasemodellen waren in november achtereenvolgens de Volkswagen Polo (1.527 registraties), de Volkswagen Golf (853), de Volkswagen Up (777), de Kia Picanto (684), de Opel Karl (511), de Skoda Octavia Combi (486), de Nissan Leaf (484), de Peugeot 108 (434), de Toyota Aygo (410) en de Toyota Yaris (352). Net buiten de top10 eindigde de dit jaar eveneens van de aanstaande Tesla taks profiterende Jaguar I-Pace op de 13de plek. +++

+++ LEXUS heeft een plaagfoto verspreid waarop een enorme achtervleugel te zien is. De carbon spoiler hoort bij een hardcore versie van de RC F, die in januari wordt onthuld op de autoshow van Detroit. Lexus moet de uitvoering ‘Track Edition’. De opgevoerde RC F wordt een auto in de stijl van de BMW M4 GTS. Naast de enorme achtervleugel kunnen wij sowieso rekenen op een heftiger uiterlijk, evenals een strakker onderstel en meer vermogen dan de 477 pk die de ‘gewone’ RC F biedt. Het sportieve topmodel zal sowieso een bescheiden facelift ondergaan (onder andere nieuwe koplampen en achterlichten) die past bij de opfrisbeurt van de afgelopen oktober op de autosalon van Parijs getoonde RC 300h. De importeur laat weten dat de nieuwe heftige versie in Nederland geen Track Edition gaat heten, maar de toevoeging ‘Gran Touring Pack’ krijgt. +++

+++ LOTUS zit sinds de overname door het Chinese Geely concern op rozen. Althans, er is nu ineens wél geld om nieuwe modellen te ontwikkelen. En daarbij laat Lotus er geen gras over groeien. Zo wordt er gewerkt aan een ruim €2 miljoen kostende elektrische hypersportwagen. Die moet gaan concurreren met de Bugatti Chiron, de Koenigsegg Regera en de Rimac Concept One. Het project heet Omega en dient als hét technologisch visitekaartje van Geely. Dit Chinese bedrijf is ook eigenaar van Volvo, Polestar, Lynk&Co, Proton en de Londen EV Company. Verder is Geely de grootste aandeelhouder van het Daimler concern. Een elektrische hypersportwagen klinkt natuurlijk spannend, maar je kan je afvragen of dat nog wel een échte Lotus is. Immers, dit merk verwierf naam en faam met het bouwen van lichtgewicht bolides. Een zwaar accupakket kan dan alleen maar roet in het eten gooien. Maar goed, feit is dat Lotus met die lichtgewicht sportwagens amper een stuiver verdient. Dus vanuit die optiek is het logisch dat Geely het over een andere boeg gaat gooien. Stel dat het Lotus lukt om 500 exemplaren van de meer dan 1.000 pk sterke hypersportwagen à ruim €2 miljoen per stuk te verkopen. Dan verdient het merk in één klap meer dan het de laatste decennia heeft gedaan. +++

+++ De Amerikaanse taxidienst LYFT wil naar de beurs. De concurrent van Uber heeft hiervoor een verzoek ingediend bij de SEC, de toezichthouder op de financiële markt. Lyft is kleiner dan Uber, maar beleggers waardeerden Lyft bij de laatste investeringsronde op $15 miljard. Hoeveel aandelen het bedrijf naar de beurs brengt, en tegen welke prijs, is nog niet bekend. +++

+++ De Europese Unie wil een einde maken aan de wirwar van MILIEUZONES . Commissaris Violet Bulc (Verkeer) wil uniforme richtlijnen gaan opstellen. Ook moet bij de handhaving van de regels de eenduidigheid toenemen. Dat laat Bulc weten in antwoord op vragen van Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik, die aandringt op harmonisatie van de regels. “Nu is het een rommeltje met allerlei verschillende stickers, jaartallen en motortypes. Het is goed als er meer eenheid komt”, aldus Schreijer-Pierik. “Milieuzones voor schonere lucht zijn prima, maar moeten wel werkbaar blijven. We hoeven automobilisten, truckers en kamperrijders niet op te zadelen met bergen huiswerk. Hier ligt een mooie taak voor Europa om de regels te harmoniseren, bijvoorbeeld naar motortype of jaartal”. Op dit moment is er een wirwar aan milieuzones in Europa. Amsterdam weert nu bijvoorbeeld diesels van vóór 2005, Parijs heeft de grens bij het jaar 2001 gelegd, terwijl Düsseldorf oliegestookte modellen verbiedt met een Euro3 of oudere motor. Verder verplicht elk land zijn eigen soort stickers. +++

+++ NISSAN heeft opnieuw gefaald met de interne kwaliteitscontroles. Dat erkende de Japanse autofabrikant na berichtgeving door de Japanse zakenkrant Nikkei. Volgens Nissan waren er tekortkomingen bij inspecties van remmen en stuursystemen bij een fabriek in Kyoto bij de modellen Note, Leaf en Juke. De fabrikant roept ruim 1,1 miljoen auto’s terug naar de garage ter controle. In het verleden ging Nissan ook al in de fout met zijn kwaliteitsbeleid. Dit leidde toen ook tot grote terugroepacties. De zaak zorgt voor nieuwe druk op Nissan na de arrestatie van voormalig bestuursvoorzitter Carlos Ghosn 3 weken geleden. Hij zit nog steeds vast in een Japanse cel. Naar verluidt wordt hij binnenkort officieel in staat van beschuldiging gesteld wegens belastingfraude en misbruik van bedrijfsbezittingen. +++

+++ TESLA is begonnen met de selectieprocedure voor een bouwer van zijn Gigafactory in China. Al minimaal één aannemer is begonnen met het inkopen van materialen. Aan de biedingprocedure doet in ieder geval staatsbedrijf Shanghai Construction Group mee. Een dochter van China Minmetals is begonnen met het inkopen van materialen voor de fundering van het gebouw, die in de tweede helft van december geleverd kunnen worden. Dat betekent dat de bouwstart aanstaande is. De fabriek gaat $2 miljard kosten en wordt de eerste productievestiging van Tesla in China. De specialist in elektrische auto’s wil haar positie in dit Aziatische land, de grootste automarkt ter wereld, versterken. De verkopen van Tesla in China zijn de afgelopen tijd hard geraakt door de importheffingen het land als gevolg van de handelsoorlog heeft ingesteld voor Amerikaanse producten. De fabriek wordt bovendien de eerste productiefaciliteit voor auto’s in China die volledig in handen is van een buitenlands bedrijf. +++

+++ Sinds begin dit jaar experimenteert VOLKSWAGEN met een nieuwe brandstof op basis van diesel en frituurolie. Volgens de autofabrikant zou de ‘biodiesel’ de CO2-uitstoot met minstens 20 % doen afnemen. Samen met Shell, de Duitse universiteit van Coburg, Tecosol en Seste heeft Volkswagen zijn nieuwe brandstof in de praktijk kunnen toepassen. De biodiesel heet ‘R33 Blue Diesel’ en bestaat voor 67 % uit gewone diesel en voor 33 % uit frituurolie. Via een recyclagesysteem wordt de gebruikte olie gefilterd, schoongemaakt en omgevormd tot een brandbare paraffine. Volgens Volkswagen neemt de CO2-uitstoot van de biodiesel dus met minstens 20 % af. De autofabrikant zegt er evenwel niet bij of dat het gevolg is van het recyclageproces of van een schonere verbranding van de brandstof. Sinds januari testen de Duitsers de biodiesel al op auto’s rond haar fabriek in Wolfsburg. De brandstof voldoet aan de homologatienormen van gewone diesel en kan dus ook gebruikt worden in oliegestookte modellen van de concurrentie. Het initiatief toont aan dat Volkswagen de dieselmotor niet opgeeft, desnoods in alternatieve vorm. +++

Comments are closed.