Nieuwstelex

0

+++ AUDI werkt aan een tweede facelift voor de A4. Dit keer een échte. De opfrisbeurt van afgelopen zomer had weinig om het lijf en lijkt onvoldoende om de nieuwe BMW 3-serie de komende jaren van repliek te kunnen dienen. Daarom zal de A4 komend jaar grondiger onder het mes gaan. De ingrijpende facelift zal worden gecombineerd met de introductie van motoren die voorzien zijn van milde hybride techniek. Die kennen wij reeds van de jongste A6. Van deze grotere Audi neemt de A4 ook de compleet nieuwe dashboardopzet over met 2 onder elkaar geplaatste aanraakschermen. De ingrijpend gewijzigde editie zal waarschijnlijk voor de zomervakantie worden gepresenteerd, om in september zijn opwachting te maken bij de dealers. +++

+++ Berijders met een elektrische auto verslikken zich in de BIJTELLING . Dat bericht Automobiel Management. “Als je nu je auto buiten de bijtelling houdt en je gaat vervolgens in een elektrische auto rijden, dan kan je niet zomaar uitgaan van de lage bijtelling van 4 %. Veel berijders verslikken zich hierin. Als je de auto gaat rijden in september en je gaat 4 % bijtellen, krijg je nog een naheffing over de eerste 9 maanden”. Er zijn in Nederland meer dan 1 miljoen zakelijke rijders. 12 % van hen betaalt nu geen bijtelling. 16 % van hen geeft aan dat ze straks willen overstappen op een elektrische auto. Deze groep moet extra oppassen. Als je voor de eerste keer een auto van de zaak mag gaan rijden, dan mag je op dát moment bepalen of je jouw leasewagen wel of niet gaat bijtellen (c.q. privé er mee gaat rijden). Na de ingebruikname van je zakenauto mag je alleen nog per kalenderjaar kiezen of je bijtelling wil betalen of niet. Een uitzondering is het wisselen van werkgever. Ook dan mag je het opnieuw bepalen. De zakelijke rijders die halverwege het jaar van ‘niet bijtellen’ overstappen naar een elektrische auto en wél gaan bijtellen, krijgen te maken met een naheffing. Je betaalt namelijk de bijtelling over het gehele kalenderjaar, ongeacht welke auto je rijdt. De oplossing is om ook met je elektrische auto niet privé te rijden en alsnog tot het eind van het jaar een sluitende kilometeradministratie bij te houden. Vanaf 1 januari kan dan vervolgens de lage 4 % bijtelling betaald worden en volgt er geen naheffing. Brancheorganisatie VZR heeft al diverse keren een opmerking gemaakt richting de belastingdienst dat deze regeling erg inflexibel is. Tot nu toe is er echter geen bereidheid om dit aan te passen. +++

+++ Op het geheime testcircuit van Ford in Lommel (België) zijn ingenieurs van de autofabrikant aan het testen op wegen vol boom BLADEREN . Wat blijkt? Een wegdek vol natte bladeren kan gladder zijn dan een besneeuwde weg. Opgelet dus op wegen in bosrijke gebieden. Er werd in de test van Ford een vergelijking gemaakt met data van besneeuwde wegen in Noord Europa. Het resultaat is helder; in sommige gevallen is een bladerwegdek zowaar gladder dan sneeuw. Bij Ford roepen ze dan ook op tot waakzaamheid. Want we weten allemaal dat we moeten opletten op besneeuwde wegen, maar anticiperen vaak niet op de gladheid bij een nat bladerwegdek. +++

+++ Als het de Europese Unie en Groot-Brittannië niet lukt om afspraken te maken over BREXIT , dan zal dat rampzalige gevolgen hebben voor de Britse auto-industrie. Duizenden mensen kunnen hun baan verliezen en de investeringen in de fabrieken zouden drastisch worden teruggedraaid. 1 op de 5 bedrijven in de sector is nu al werk kwijt geraakt door de al maanden aanhoudende onzekerheid rond Brexit. Dat stelt de autokoepel Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT op basis van een uitgebreid onderzoek onder de leden, waarover Automobiel Management bericht. Driekwart van hen waarschuwt dat een no-deal Brexit catastrofaal zou zijn en hun toekomst daadwerkelijk op het spel kan zetten terwijl 1 op de 3 bedrijven besluiten over nieuwe investeringen voorlopig op de lange baan heeft geschoven. Kleinere toeleveranciers ondervinden ook grote problemen om nieuwe klanten of werk te vinden buiten Groot-Brittannië zelf. Ruim de helft van de autofabrikanten en toeleveranciers hebben inmiddels al noodplannen opgesteld voor het geval de bevoorrading door Brexit in gedrang komt. Onder hen zijn ook de grote autobouwers als BMW en Nissan. Directeur Mike Hawes: “Het succes van de Britse auto-industrie is te danken aan de belemmeringvrije handel als onderdeel van de EU vrije markt en douane-unie. Het feit dat we daar uittreden is nu al pijnlijk en zorgt voor schade. Als we zouden vertrekken zonder deal, dan zouden autofabrieken moeten sluiten”. Groot-Brittannië heeft weliswaar met de rest van de EU een overeenkomst over het verloop van Brexit kunnen sluiten, maar die moet nog worden goedgekeurd door het hoogst vijandige Britse parlement. Als dat niet lukt dan is een harde Brexit eind maart volgend jaar, met grenscontroles en invoerheffingen, zo goed als onvermijdelijk. +++

+++ Uit een analyse van ALD Automotive blijkt dat het tegenwoordig in bijna alle gevallen voordeliger is om een benzinevoertuig te rijden in plaats van een DIESEL . Het gemiddelde brandstofomslagpunt ligt momenteel op 47.000 km. Door de stijgende literprijzen en de dalende restwaarde van diesels wordt de TCO (Total Cost of Ownership) van een diesel steeds hoger. Die trend is al enige tijd gaande, zo bericht Trends in Autoleasing. ALD dook in de cijfers waarbij de leasemaatschappij het leasetarief en het werkelijk verbruik van het voertuig als uitgangspunt nam om de TCO te bepalen, en een vergelijkbaar model in diesel en benzine berekend. Hieruit blijkt dat het omslagpunt verschuift van 35.000 kilometer per jaar naar 47.000 kilometer per jaar. +++

+++In FRANKRIJK is het de laatste weken erg onrustig. Er zijn massale protesten tegen de regering die gepaard gaan met al even massale vernielingen. Ook flitspalen blijven daarbij niet buiten schot. Al bijna 900 kiekjesmakers zijn onbruikbaar gemaakt. Het zit de Franse bevolking duidelijk hoog: de beslissingen die de regering Macron de afgelopen anderhalf jaar heeft genomen. Met de gele hesjes als hoogtepunt van het protest, maar blijkbaar wordt er ook een minder opvallend protest gevoerd; dat tegen de flitsparade. Sinds de zomer werden er in Frankrijk al zo’n 900 flitspalen buiten dienst zijn gezet. Het gaat dan over het onbruikbaar maken van de lens door verf of graffiti, tot zelfs gewoon de boel in de fik steken. Het resultaat? De inkomsten uit flitsboetes ligt op dit moment liefst 15 % lager ten opzichte van vorig jaar. Al kan dat natuurlijk ook het gevolg zijn van bravere weggebruikers. De keerzijde van de medaille is evenwel dat de schade flink in de papieren loopt. Franse media spreken over een kostenplaatje dat oploopt tot €4 miljoen. Niet dat de regering daar trouwens heel hard van wakker ligt; zij heeft momenteel wel andere zaken aan haar hoofd. Frankrijk was namelijk sowieso van plan stelselmatige haar oudere flitspalen te vervangen door systemen die langs 2 kanten kunnen flitsen. Waardoor de bevolking al een deel van de afbraakwerken op zich heeft genomen en Frankrijk sneller haar radarpark moet vernieuwen. Op kosten van de belastingbetaler, natuurlijk. +++

+++ Tesla heeft eventueel interesse in een of meerdere fabrieken die GENERAL MOTORS (GM) wil sluiten, zo heeft topman Elon Musk van de fabrikant van elektrische auto’s gezegd. GM kondigde vorige week aan volgend jaar 5 Noord Amerikaanse fabrieken te willen sluiten. Daarbij gaan 14.700 banen verloren. Die plannen leidden tot veel kritiek van Amerikaanse politici. Tesla bouwt nu nog al zijn auto’s in een fabriek in het Californische Fremont. Met productielijnen voor de Model 3, Model S en Model X is die fabriek echter vol. Het bedrijf heeft ook een grote fabriek in Nevada, de zogenoemde Gigafactory. Daar worden vooral batterijen en auto-onderdelen gemaakt. De komende jaren gaat Tesla ook een vrachtwagen maken en een nieuwe sportwagen. Daarnaast zijn er plannen voor een pick-up en een cross-over op basis van de Model 3. +++

+++ Nissan heeft gezegd dat het nieuwe pogingen doet om de oud-topman van het bedrijf de toegang tot zijn appartement te ontzeggen in het Braziliaanse Rio de Janeiro. Het bedrijf is bang dat de ex-bestuurder bewijs zal vernietigen. Die topman, Carlos GHOSN wordt verdacht van belastingfraude. Ghosn is van Braziliaanse afkomst en heeft om die reden een appartement in de stad. Hij zit echter in Japan in de gevangenis, omdat de vermeende fraude daar plaatsvond. Nissan is de eigenaar van het appartement van Ghosn in Brazilië en doet om die reden een poging om hem de toegang te ontzeggen. Een Braziliaanse rechter heeft eerder echter gezegd dat Ghosn wel gewoon naar het appartement mag, maar Nissan gaat hier nu tegen in beroep. De fraude bij de Japanse autofabrikant kwam aan het licht na een maandenlang intern onderzoek, dat was gestart op basis van een melding van een klokkenluider. Naast de belastingfraude wordt Ghosn ook verdacht van het frauderen met bedrijfsbezittingen samen met een medebestuurder van Nissan, Greg Kelly. Beide mannen zitten in ieder geval vast tot 10 december. Autoriteiten hebben de zaak in onderzoek. Nissan zegt dat het bedrijf alles doet om de Japanse autoriteiten te helpen bij het onderzoek in de fraudezaak. Volgens Nissan heeft Ghosn de fraude gepleegd buiten het medeweten van het concern om. Onbekende bronnen hebben echter eind november tegen persbureau Reuters gezegd dat accountants van Nissan al in 2013 vragen hebben gesteld over de transacties van de voormalige topman Ghosn. Als dat klopt, zou dat kunnen betekenen dat Nissan wel op de hoogte was van de activiteiten van Ghosn. +++

+++ Tesla begint in februari met de Europese verkoop van haar MODEL 3 . Hiermee neemt de druk op de premiummerken toe. De Model 3 gaat zeer waarschijnlijk kopers trekken die nu nog in een BMW 3-serie, Mercedes C klasse of Volvo V60 rijden. Autorijders die wel de prestaties en het comfort van een duurdere middenklasse willen, maar ook inzien dat zij in de toekomst voor een elektrische leasewagen moeten gaan kiezen. De Model S verkoopt nu al beter dan de topsedans van de gevestigde orde, ook op hun thuismarkten. In de eerste 10 maanden van dit jaar werden er volgens het Britse onderzoeksbureau JATO Dynamics 13.209 exemplaren van de Tesla in Europa verkocht. De nummer2 was de Mercedes-Benz S klasse met 12.688 registraties, gevolgd door de BMW 7-serie met 8.221 bestellingenen. Van de Audi A8 werden er 4.854 stuks verkocht. +++

+++ Tesla baas Elon MUSK heeft opnieuw uitgehaald naar beurswaakhond SEC. In gesprek met een interviewprogramma zei hij dat hij “geen respect voor de SEC” heeft. Verder blijkt hij helemaal geen ‘twitter nanny’ te hebben (iemand die zijn beruchte tweets controleert) én heeft hij de nieuwe bestuursvoorzitter van Tesla een warm welkom gegeven. Op de vraag “is zij gekomen om u te controleren?” antwoordt hij: “Dat is niet realistisch omdat ik de grootste aandeelhouder ben van het bedrijf en ik kan vragen om een aandeelhoudersvergadering. En ik kan alles voor elkaar krijgen wat ik wil”. +++

+++ Carlos Ghosn, de opgepakte bestuursvoorzitter van NISSAN , is in Japan aangeklaagd wegens valse verklaringen in een veiligheidsrapport van het bedrijf. Zijn assistent Greg Kelly is hetzelfde misdrijf ten laste gelegd. Ook de autofabrikant zelf is aangeklaagd voor het overtreden van de financiële wet in Japan. De 64-jarige Ghosn wordt nog van meer misdrijven verdacht. Hij werd 3 weken geleden opgepakt omdat de Japanse autoriteiten denken dat hij een te laag inkomen heeft aangegeven tussen 2011 en 2015. De aanhouding van Ghosn veroorzaakte eind november hevige schokgolven in de auto-industrie. Hij is voorzitter en topman van Renault, en voorzitter van Nissan en Mitsubishi. Het aandeel van de Franse automaker daalde op de dag van zijn arrestatie met ruim 8,4 procent. De Franse staat bezit 15 procent van Renault. De aanhouding kwam er na een intern onderzoek door Nissan. Een klokkenluider binnen het bedrijf had erop gewezen dat de vergoeding van Ghosn veel hoger was dan wat het bedrijf in de officiële resultatenberichten had vermeld. Het onderzoek bevestigde die bewering. Volgens de Japan Times, die anonieme bronnen citeert, zouden Ghosn en assistent Greg Kelly tussen 2011 en 2015 ongeveer 5 miljard yen (€39 miljoen) te weinig hebben gerapporteerd. In een mededeling zei Nissan dat er ook “talrijke andere vormen van wangedrag” aan het licht gekomen zijn, zoals het persoonlijke gebruik van bedrijfsmiddelen. +++

+++ Om de daling van de OLIEPRIJS tegen te gaan, hebben de OPEC landen en Rusland ingestemd met een vermindering van de wereldwijde productie. Als gevolg hiervan is de olieprijs per vat al voorbij de $60 gestegen. De onderhandelingen waren moeilijk, vooral door de winterperiode en de terughoudendheid van Rusland, maar de OPEC landen en Moskou zijn overeengekomen om de wereldwijde olieproductie met 1,2 miljoen vaten per dag te verlagen. Gezien hun moeilijkheden worden Iran, Libië en Venezuela niet getroffen door het akkoord. Deze handeling wil de daling van de olieprijzen op de markten stoppen. De prijs per vat lag inderdaad al onder de grens van $60. Na de aankondiging steeg de olieprijs in elk geval al direct met $1,6. In een poging om de prijzen weer tot boven de $70 te brengen, zouden de productielanden nog tenminste tot het derde trimester van 2019 hun kraan moeten dichtdraaien. Een actie die tegengewerkt wordt door landen zoals de Verenigde Staten, die niet tot de OPEC behoren. Hun productie zorgt voor een overaanbod, temeer omdat de vraag enigszins afneemt. +++

+++ OPEL raakt in het C segment (compacte middenklasse) steeds meer in de verdrukking. Begin jaren negentig zag het er voor de Kadett opvolger Astra nog zonnig uit. De naamswijziging leek aanvankelijk een goede zet. Het imago van de Kadett was immers wat oubollig geworden. Met de Astra wilde Opel hogerop (automerken willen dat altijd). Aanvankelijk was het effect niet verkeerd. De eerste Astra ging als warme broodjes over de toonbank. Er kwam in 1998, na een perfect afgemeten levenscyclus van 7 jaar, een tweede generatie Astra. Die zette tijdens in zijn eerste volledige verkoopsjaar (1999) ook een absoluut afzetrecord neer. In één jaar tijd werden er ruim 670.000 stuks van gebouwd. Niet voldoende om aan de heerschappij van de Golf te tornen, maar voldoende om tot de top te behoren in het C segment. Sindsdien gaat het echter gestaag bergafwaarts met de verkopen van de Astra. Na 2001 verkocht Opel er in geen enkel jaar nog meer dan een half miljoen stuks van. 2007 was het laatste jaar dat er nog eens meer dan 400.000 exemplaren (415.509 om precies te zijn) van werden verkocht. Nog eens 4 jaar later zou dat cijfer voor de laatste keer met een ‘3’ beginnen. De jongste Astra generatie werd in 2015 op de markt losgelaten. Dat jaar zelf zorgde die middenklasser echter niet voor een echte opleving van de verkopen. De afzet bleef onder de 200.000 stuks hangen. In 2016, het eerste volledige verkoopjaar van de huidige Astra, wist Opel er iets meer dan een kwart miljoen exemplaren van te slijten. Niet eens de helft van wat 20 jaar eerder mogelijk was. In 2017 zakte het verkoopcijfer alweer weg naar 216.000 stuks. Het is natuurlijk niet zo dat Opel zelf de schuldige is aan de tanende cijfers. De marktsituatie is niet meer vergelijkbaar met 20 jaar geleden. Toen kende de Astra geen concurrentie van de cross-over annex SUV. Ook de Koreaanse rivalen zaten nog lang niet zo stevig in het zadel. Inmiddels is de C segment taart een stuk kleiner geworden. Een aantal concurrenten (Citroën, Fiat, Mitsubishi, Nissan) heeft betreffende autoklasse inmiddels verlaten Opel heeft zelf op de cross-over ontwikkeling ingespeeld met de introductie van de Mokka X en de Grandland X. Verstandig, maar het wordt daardoor moeilijk om een aantrekkelijke businesscase te maken voor een volgende generatie Astra. Het is een veeg teken dat de nieuwe eigenaar van Opel, het Franse PSA concern, het licht daarvoor nog niet op groen heeft gezet … +++

+++ Carlos Ghosn, naast topman van RENAULT de gearresteerde voorzitter van Nissan, werkte aan een plan om de topman van deze Japanse autofabrikant te vervangen. Ghosn was ontevreden over de prestaties van Hiroto Saikawa. Dat melden ingewijden bij Nissan. Naar verluidt werkte Ghosn al enige maanden aan een wijziging van het topmanagement bij Nissan. Hij had dit plan willen voorleggen op een bestuursvergadering in november, maar zijn arrestatie in Japan 3 weken geleden voor vermeende belastingfraude maakte dit onmogelijk. Inmiddels heeft Nissan Ghosn ontslagen als voorzitter. Ghosn wordt naar verwachting maandag officieel in staat van beschuldiging gesteld wegens belastingfraude en misbruik van bedrijfsbezittingen. Hij is op papier nog steeds topman van de Frans/Japanse autoalliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi. +++

+++ Autofabrikanten hebben in het derde kwartaal van dit jaar het laagste RENDEMENT behaald sinds de financiële crisis van 2009. De totale operationele winst kwam uit op €19,3 miljard. Dat is 3 % minder dan een jaar eerder. Die berekening van adviesbureau Ernst & Young is voor de Duitse krant Handelsblatt aanleiding om de aangekondigde zware inkrimpingen bij General Motors te betitelen als een harde waarschuwing voor de Duitse auto-industrie. “De Duitsers gaan maar door met nieuwe fabrieken bouwen en openen terwijl GM alle reden ziet om op de rem te trappen. De gouden tijden zijn niet alleen voor de Amerikaanse auto-industrie voorbij”. Weliswaar hebben BMW en Daimler en ook toeleverancier Continental al gewaarschuwd dat de winst lager uit zal vallen dan verwacht, maar zij trekken daar volgens Handelsblatt nog niet de juiste conclusies uit. “Terwijl General Motors nog redelijk verdient en toch ingrijpt, zit het rendement bij BMW, Daimler en Volkswagen in de kelder. In tegenstelling tot GM denken de Duitse autofabrikanten er echter volstrekt niet aan het mes te zetten in de productie. Integendeel, ze voeren alledrie die productie fors op, ondanks alle waarschuwingssignalen”. Zo heeft Volkswagen vorige week tot veler verrassing aangekondigd dat het een locatie zoekt voor een nieuwe fabriek in Oost Europa en heeft BMW net capaciteit toegevoegd in Hongarije. Ook in China en zelfs Mexico worden nieuwe fabrieken voor de Duitse merken gebouwd. “Zijn de Duitsers nou optimistischer dan GM cheffin Mary Barry?”, vraagt Handelsblatt zich dan ook af. +++

+++ SKODA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij de afgelopen oktober in China voorgestelde Kodiaq GT niet ook op Europese bodem gaat verkopen (en bouwen). Dat is jammer, want de vraag naar coupéachtige SUV modellen stijgt, maar ook begrijpelijk: Skoda heeft te weinig productiecapaciteit. Wij moeten dus wachten op de nieuwe generatie Kodiaq. Die nieuwe ronde biedt nieuwe kansen. Skoda is momenteel aan het stechelen met moeder Volkswagen over de bouw van een nieuwe fabriek. Daarvoor heeft men Bulgarije op het oog, maar er is ruzie over wie de eigenaar wordt van de productiefaciliteit. Aangezien Skoda het meest zit te springen om extra productiecapaciteit, liggen de Tsjechen het meest voor de hand, maar de Duitsers zijn erg hebberig. Het is daarom de vraag of Volkswagen haar dochter een nieuwe fabriek gunt. +++

+++ De tweets van TESLA topman Elon Musk worden niet gecontroleerd voordat hij ze uitstuurt. Dat zei hij in een Amerikaanse televisieprogramma. Volgens Musk hoeven alleen zijn tweets die de beurskoers van Tesla kunnen beïnvloeden, te worden gecontroleerd en geldt anders de vrijheid van meningsuiting. Volgens een schikking met de Amerikaanse beurstoezichthouder Securities and Exchange Commission (SEC) na tweets over het van de beurs halen van Tesla moeten alle openbare uitlatingen van Musk door het bestuur van de maker van elektrische auto’s worden gecontroleerd. Musk zegt echter “geen respect voor de SEC te hebben”. Wel houdt hij zich aan de schikking “omdat hij het rechtssysteem respecteert”. De Tesla topman herhaalde verder dat Tesla afgelopen jaar dicht bij een bankroet was. De productie van de nieuwe Model 3 groeide niet snel genoeg totdat het bedrijf in een tent op het parkeerterrein van zijn fabriek een extra productielijn optuigde. “Wij verloren per week $50 miljoen, soms zelfs $100 miljoen”. +++

+++ Heeft Donald TRUMP een slag in de handelsoorlog gewonnen? Volkswagen staat op het punt om auto’s te gaan bouwen in fabrieken van Ford. Dat zei VW topman Herbert Diess na een bezoek aan het Witte Huis, waar hij samen met topmensen van andere Duitse automerken gesprekken had met de president. Volkswagen onderhandelt met Ford om fabrieken in te ruimen voor de productie van modellen van het hoofdmerk en Audi. Vooral de mogelijke bouw van duurdere Audi modellen is opvallend. Als dat doorgaat, kan dat worden beschouwd als een overwinning voor Trump, die met importtarieven op Duitse auto’s dreigt om zo fabrikanten te bewegen om de productie naar de VS te verplaatsen. Duitse autofabrikanten is er veel aan gelegen om hoge tarieven op auto’s die richting de VS gaan te voorkomen. Duitsland exporteert jaarlijks voor circa €20 miljard aan auto’s naar de VS. Van een afgetekende zege voor de Amerikaanse president is overigens geen sprake: Trump heeft de Duitse autofabrikanten namelijk ook nodig. Nu bijvoorbeeld General Motors juist fabrieken gaat sluiten, zal hij andere fabrikanten moeten bewegen om de banen te creëren die hij beloofd heeft. General Motors, een van de grootste automakers ter wereld, gaat de fabrieken sluiten omdat de omslag naar elektrische modellen nu moeten worden gemaakt. Trump baalt van de maatregel, maar beursanalisten zijn blij met de ingreep. +++

+++ De beursintroductie van UBER Technologies is een stap dichterbij gekomen. Het bedrijf achter de populaire taxi applicatie, heeft bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC vertrouwelijke documenten ingediend voor een beursgang. De registratie bij de SEC duidt erop dat Uber al in het eerste kwartaal van 2019 zijn opwachting kan maken op de beurs. Het kan een van de grootste beursgangen ooit worden. Uit zogeheten waarderingsvoorstellen die Uber heeft ontvangen, blijkt dat het bedrijf gewaardeerd kan worden op $120 miljard. Uber is in een race naar de beurs verwikkeld met concurrent Lyft. Dat bedrijf biedt net als Uber taxidiensten aan via een applicatie die door zelfstandige chauffeurs worden uitgevoerd. Ook heeft Lyft deelfietsen. Het bedrijf is alleen in de Verenigde Staten actief en maakte eveneens bekend naar de beurs te stappen. +++

+++ VOLKSWAGEN zal op de in maart te houden autosalon van Genève een conceptstudie voor een elektrische buggy presenteren. De autofabrikant bereidt zelfs al de productie van dit pleziermodel voor. Volkswagen put wel inspiratie uit het verleden van het merk. Zo is de elektrische ID Buzz een moderne interpretatie van het klassieke busje. Nu halen de Duitsers dit ‘trucje’ opnieuw uit. Dit keer is er inspiratie opgedaan bij de Californische Meyers Manx: een buggy uit de jaren 60 op basis van de Kever. Wij kennen een dergelijk voertuig vooral van de Nederlandse Ruska. De ID Buggy wordt elektrisch en door montage van een motor op elke as, is 4Motion vierwielaandrijving gegarandeerd. Hij zal worden gebaseerd op het MEB platform dat Volkswagen gaat gebruiken voor een scala aan modellen, dus dankzij de hieruit resulterende schaalvoordelen kan de prijs van de duinbuggy (die een rolbeugel en grote wielen krijgt) laag blijven. De conceptstudie wordt momenteel gebouwd in het ontwikkelingscentrum van Volkswagen in Braunschweig, net onder Wolfsburg. De Duitse autofabrikant heeft ook plannen voor een comeback van de Beetle in elektrische vorm. Die krijgt, om het verkooppotentieel te vergroten, achterportieren. Derde retro lid is dus de ID Buzz. Volkswagen denkt deze modellen met een aantrekkelijke marge te kunnen verkopen. Dat is belangrijk, want het rendement van het bedrijf moet de komende jaren stijgen van 4 % naar 6%. Dat er meer aan de strijkstok dient te blijven hangen, heeft te maken met de gigantische investeringsplannen van Volkswagen: het bedrijf wil in de periode tot 2022 minimaal €11 miljard investeren in elektrische mobiliteit, digitalisering, autonome rij technologieën en mobiliteitsdiensten. Om kosten te besparen, wil Volkswagen de complexiteit van haar gamma reduceren. Dit betekent minder versies, uitrustingsvarianten en aandrijfopties voor bestaande modellen. Het komende modeljaar wil Volkswagen al 25 % van de motor/transmissie combinaties schrappen. Alles waar weinig vraag naar is, verdwijnt. Een alliantie aangaan met een andere autofabrikant moet eveneens de rendabiliteit verbeteren. Daarvoor wordt er onderhandeld met Ford. De beslissing over een nieuwe generatie gezamenlijk ontwikkelde bestelwagens viel al. Er wordt met de Amerikanen nog gepraat over synergie-effecten op het vlak van elektrische auto’s en technologie voor autonoom rijden. +++

Reageren is niet mogelijk.