+++ ASTON MARTIN heeft eindelijk meer gegevens bekendgemaakt over de krachtbron die de Valkyrie zal aandrijven. Dat wordt een 6,5 liter grote V12 zonder turbo, maar mét 1.014 pk. Het blok lijkt qua specifiek vermogen de nieuwe referentie te worden voor een atmosferische krachtbron. Maar de V12 heeft meer opmerkelijke kenmerken. Dat begint al bij de materiaalkeuze. Een hele hoop interne onderdelen worden namelijk vervaardig van titanium. Niet alleen omdat dit materiaal sterk is, maar ook omdat hiermee gewicht kan worden bespaard. De toleranties zijn bijna zo klein als in een F1 motor, zo meldt Aston Martin. Het resultaat is een krachtcentrale die ondanks een slagvolume van 6,5 liter toch niet meer dan 206 kg weegt. De krukas van de Valkyrie is bijvoorbeeld 50 % lichter dan die van de One-77. Het lage gewicht is niet ten koste gegaan van de robuustheid. Aston Martin meldt namelijk dat de motor niet om de zoveel kilometer helemaal herbouwd moet worden, zoals de krachtbron van de Mercedes-AMG Project One. De ingenieurs van Cosworth hebben de Britse motor ontwikkeld en dat heeft geresulteerd in een enorme gretigheid om toeren te maken. De omwentelsnelheid kan oplopen tot wel 10.500 toeren/min. Daar is het hoge specifieke vermogen van 156 pk per liter mede aan de danken. Motoren die minder toeren maken, kunnen zo veel paarden eigenlijk alleen met drukvoeding opwekken. Keerzijde van de toerengrage Cosworth motor is dat hij niet zo heel veel trekkracht levert: 740 Nm bij 7.000 omwentelingen. Aston Martin compenseert de bescheiden trekkracht door de V12 aan een elektromotor te koppelen. Die is in verhouding niet zo krachtig (het totale vermogen komt uit op 1.145 pk), maar het instant koppel helpt bij het accelereren. Ook is het hierdoor mogelijk om in de Valkyrie een tijdlang elektrisch te rijden. Dat kan in stadscentra in de toekomst steeds vaker noodzakelijk worden om aldaar te kunnen shoppen of dineren. Net als bij onder meer de Ferrari F50 is de krachtbron van de Valkyrie een wezenlijk onderdeel van de chassisstructuur. Zonder het motorblok is er niets om de voorkant met de achterkant van de auto te verbinden. Aston Martin bouwt 175 exemplaren van de iets meer dan 1.000 kg zware Valkyrie, waarvan 25 nog extremere AMR versies. De prijs van de hypersportwagen komt op ongeveer 3 miljoen euro (exclusief belastingen) te liggen. +++
+++ AUDI heeft in november 132.650 nieuwe auto’s weten te verkopen, hetgeen bijna 17 % minder is dan een jaar eerder in dezelfde maand. In Europa leidden de aanhoudende problemen met de WLTP certificatie tot een registratieterugval van ruim eenderde, maar ook in Noord-Amerika moest het merk met de 4 ringen een veer (- 9 %) laten. In China werden wel meer auto’s verkocht dan in november 2017, maar daar bleef de toename beperkt tot minder dan 3 %. Over de eerste 11 maanden van dit jaar gemeten, staat de verkoopteller bij Audi nu op 1.657.950 auto’. Dat is 2,4 % onder het niveau van 2017. De nieuwe topman Bram Schot spreekt van een “erg uitdagende fase voor ons bedrijf die onze business negatief beïnvloedt. Wij werken intensief aan de homologatie van onze motorvarianten en hebben er nu al, transmissieopties meegerekend, meer dan 100 beschikbaar. Tegelijk zetten wij met ons modellenoffensief (A1, A6, Q3, e-Tron, Q8) belangrijke piketpalen uit voor de toekomst”. +++
+++ Bij BMW is het momenteel stilte voor de elektrische storm. De i3 en i8 horen inmiddels op bij het meubilair van de autofabrikant en tot 2021 zullen er geen belangrijke modelintroducties in het elektrische segment plaatsvinden. Er komen alleen volledig elektrische versies van de X3 en de Mini. Die spreken toch minder tot de verbeelding dan bijvoorbeeld de Audi e-Tron en de Volkswagen Neo. Maar dat BMW pas in 2021 met belangrijk elektrisch nieuws komt, is een bewuste keuze. Pas dan zal er een nieuwe generatie batterijtechnologie beschikbaar zijn. BMW wil hier voor de iNext en de i4 gebruik van gaan maken. Wij moeten dus eventjes wachten, maar dan zal de autofabrikant uit München de concurrentie weer op achterstand kunnen zetten. +++
+++ Gaan de ‘gele hesjes’ in de toekomst ook bij de autodealers protesteren? Dat zou goed kunnen, want personenwagens beloven de komende jaren fors duurder te worden. Dat is een gevolg van de strengere emissienormen. De Europese Unie wil dat de CO2 uitstoot in 2030 liefst 40 % onder de richtlijn voor 2021 uitkomt. Volgens een aantal landen gaat dat echter nog niet ver genoeg. Zij willen autofabrikanten verplichten om bij de volgende generatie modellen (die gemiddeld een levensduur hebben van 7 jaar) tot wel 40 % minder CO2 uit te stoten. Het gaat hierbij onder andere om Nederland en Frankrijk. Volgens de ACEA, de brancheorganisatie van 15 Europese autofabrikanten, zal dit een enorm prijsopdrijvend effect hebben. De auto wordt op deze manier voor de gewone man onbetaalbaar en een eliteproduct. +++
+++ DACIA komt in 2020 met een nieuwe Lodgy. Zijn design zal sterk geïnspireerd zijn op de Duster. Het model transformeert dus van een typische MPV tot een hoge auto met SUV trekken (zoals de Peugeot 5008). Om interne concurrentie met de Duster te voorkomen, krijgt de volgende generatie Lodgy standaard 7 zitplaatsen. Daarmee blijft het model een typische gezinswagen. De aanwezigheid van een derde rij stoelen verhindert extra aandrijving op de achterwielen. De Lodgy blijft dus altijd voorwiel aangedreven. Voor wie vierwielaandrijving wil, heeft Dacia de Duster. De circa 4,5 meter lange nieuwe Lodgy zal worden gebaseerd op het modulaire CMF platform van de alliantie Renault / Nissan, (onder andere de toekomstige Clio krijgt dit onderstel), maar de bodemplaat zal aangepast worden aan het prijspeil van Dacia. +++
+++ €13 miljard rondpompen om Nederland sneller in de ELEKTRISCHE auto te krijgen, is weggegooid geld. Dat is niet alleen de mening van Autointernationaal.nl, maar ook van organisatie & adviesbureau McKinsey. Volgens hun onderzoek, dat eind oktober werd uitgevoerd, zijn elektrische voertuigen rond 2025 sowieso goedkoper dan benzineauto’s. Het is dus puur een kwestie van tijd totdat zuinige landgenoten massaal gaan kiezen voor een stekkerauto. De onderzoeksconclusies zijn een bom onder het voorstel van de Klimaattafel Mobiliteit (waarin onder andere de ANWB en de RAI Vereniging zitting hebben) om per 2021 tot 6.000 euro aankoopsubsidie beschikbaar te stellen voor elektrische auto’s. Toch gaat de ANWB door met het verspreiden van leugenachtige informatie over de adoptie van emissieloze personenwagens. Zo worden verkoopcijfers verdraaid of bewust achterwege gelaten als die niet goed uitkomen. Afgelopen jaar is de actieradius van elektrische auto’s gegroeid, is het aantal laadpalen toegenomen en in tegenstelling tot personenwagens met een verbrandingsmotor zijn de kilometerkosten niet gestegen. Wel is de gemiddelde aanschafprijs van €39.250 nog altijd aanzienlijk. Maar volgens McKinsey gaat dat dus veranderen. En dat klopt. Renault werkt aan een budgetmodel voor het elektrische segment en ook Volkswagen belooft een stuntprijs voor een B segment cross-over variant van de ID. Fiat gaat een emissieloze 500 bouwen en Opel komt met een stekkeruitvoering van de Corsa. Een doorbraak op de automarkt is dus aanstaande, zeker als de fabrikanten het levertijdprobleem (voor de Hyundai Kona Electric bedraagt die momenteel 1 jaar) weten op te lossen. Een aanschafsubsidie voor elektrische auto’s is dus écht overbodig. +++
+++ In FRANKRIJK zijn in de eerste 11 maanden van dit jaar 4,7 % meer personenwagens verkocht ten opzichte van dezelfde periode in 2017, maar inmiddels is de juichstemming verdwenen want in november was er sprake van een even grote afzetterugval. Oorzaak is ook in dit Europese land de nieuwe WLTP standaard. In totaal werden er vorige maand 171.615 nieuwe auto’s op kenteken gezet in Frankrijk. Het is voor de derde maand op rij dat de verkopen dalen want ook in oktober (- 1,5 %) en september (- 13 %) was er sprake van een terugval, na een stijging van 40 % in augustus. In november daalde de afzet van de Franse merken met 4,2 %. Daarmee deden zij het beter dan hun buitenlandse concurrenten, die 5,2 % inleverden. De PSA Groep zag haar leveringen met 1,9 % stijgen dankzij goede prestaties van Citroën (+ 10,7 %) en DS (+ 1,1 %). Peugeot en Opel vielen respectievelijk 1,3 % en 3,3 % terug. De Renault Groep, dat de homologatie van motoren vorige maand nog steeds niet op orde had, leverde 12,3 % in. Het aantal inschrijvingen van het hoofdmerk daalde in november met 25,2 %. Haar Roemeense dochter Dacia wist gelukkig voor enige compensatie te zorgen in de vorm van een verkoopsprong van 34,8 %. De Volkswagen Griep, de grootste importeur in Frankrijk, wist de daling beperkt te houden tot 0,8 % in november. Toyota pluste iets meer dan 20 %. Dit in tegenstelling tot landgenoot Nissan, dat haar aantal registraties van nieuwe auto’s zag instorten met 55 %. Maar ja, dit merk gebruikt dan ook Renault motoren. Verlies was er ook voor BMW (7,4 %), Ford (12 %) en Fiat Chrysler (14 %). Diesels vertegenwoordigen nog maar 1 op de 3 autoverkopen in Frankrijk. +++
+++ Nissan onderzoekt een Amsterdamse joint venture in het kader van de fraudezaak van Carlos GHOSN . Daarmee zouden de Japanners de Franse oordeelvorming over de vermeende frauduleuze praktijken van de topman willen traineren. De joint venture zouden door Ghosn zijn gebruikt op bedrijfsgeld privé aan te wenden. Nissan wil meer invloed krijgen binnen de alliantie met Renault. Het nieuwe onderzoek is volgens analisten bedoeld om in de onderhandelingen over dit onderwerp een stevigere positie te verkrijgen. De hoop van Renault op een spoedige afhandeling van de fraudezaak wordt hiermee in ieder geval verkleind. Ook verslechtert de relatie met de Fransen verder. Renault wil dat Nissan zijn bestuurders met rust laat zolang er nog geen juridisch oordeel is geveld. +++
+++ MAZDA gaat de volgende generatie ‘6’ achterwielaandrijving geven. Dit vereist een nieuw platform en dus forse investeringen, maar dat denken de Japanners terug te kunnen verdienen door meerdere modelvarianten op de markt te komen. Naast een sedan werkt Mazda aan een coupé. Hiervoor heeft het merk de naam MX-6 opnieuw laten registreren. De 6 SportBreak zal worden vervangen door een cross-over. Met dit model wil Mazda de concurrentiestrijd met de Alfa Romeo Stelvio en de Jaguar F-Pace aangaan. Die zijn in de basis ook achterwiel aangedreven. Verder wordt een volbloed sportwagen op basis van het nieuwe platform niet uitgesloten. Mazda kreeg in 2015 veel applaus voor haar conceptstudie RX-Vision. Een productievertaling daarvan zou (met wankelmotor) de spirituele opvolger van de RX-7 en de RX-8 kunnen worden. De naam ‘RX-9’ ligt dan voor de hand. +++
+++ NISSAN is van plan omgerekend bijna €1 miljard terug te halen van haar Chinese dochter. Het is het Japanse bedrijf er alles aan gelegen om zijn financiële slagkracht te vergroten, nu er scheurtjes aan het ontstaan zijn in de samenwerking met haar Franse partner Renault. Het geld moet naar verluidt eind januari zijn overgemaakt. Nissan heeft in China een samenwerking met Dongfeng Motor. Normaal gesproken herinvesteert Nissan de winsten die het in China realiseert, mogelijk ook om aan belastingheffingen te ontkomen. Door het geld nu naar Japan te sturen, zou Nissan wat meer financiële lucht krijgen, mocht de alliantie tussen Nissan, Renault en Mitsubishi klappen. De kwestie rond de inmiddels gewipte Nissan bestuursvoorzitter Carlos Ghosn, die op papier nog wel de baas is van Renault, ligt aan de basis van de problemen. Ghosn werd vorige maand opgepakt op verdenking van fraude. Er doen geluiden de ronde dat Nissan de kwestie Ghosn gebruikt om te tornen aan de machtsverhouding binnen de alliantie. Renault is daarin nu de machtigste van de drie. +++
+++ PORSCHE zal de nieuwe 911, die vorige maand werd gepresenteerd op de autotentoonstelling van Los Angeles, op termijn ook gaan leveren in hybride uitvoering(en). Alleen op die manier kan worden voldaan aan de gestaag stringenter wordende CO2-regels. Europa spant de kroon, maar ook op een aantal andere belangrijke markten worden de duimschroeven aangedraaid. Porsche speelt hier op in met zowel een conventionele hybride (zonder stopcontact) als een stekkerhybride uitvoering van de nieuwe 911. Dat heeft August Achleitner, hoofd van het ontwikkelingsprogramma van de sportauto, in een interview laten weten. Een geëlektrificeerde Porsche is op zich niets nieuws. Het merk doet momenteel uitstekende zaken met stekkerhybride uitvoeringen van de Panamera en de Cayenne. Maar gebruik van de betreffende techniek in de 911 is niet zonder slag of stoot mogelijk. Het grootste probleem is de omvang van de hybride installatie. In de achteroverhang, daar waar de 6 cilinder boxermotor leeft, is het krap. Zó krap zelfs dat een elektromotor er niet zomaar bij kan. Daarom maakt de nieuwe 911 gebruik van de 8-traps automaat met dubbele koppeling (van fabrikant ZF) die reeds in de Panamera en Cayenne is te vinden. Die kan momenteel tot 800 Nm trekkracht aan. Cruciaal is echter dat die automaat, ondanks een meergewicht van 25 kg, ook 10 cm minder lang is. Dat creëert voldoende ruimte voor een schijfvormige elektromotor. De accu’s zullen voorin een plek krijgen. Dat heeft als voordeel dat de gewichtsverdeling van de 911 ervan verbetert. Wij moeten nog wel even geduld hebben voordat de sportwagen met elektrische bijstand klaar is. De productiestart staat voor 2022 in de agenda. Dan zal de 911 sowieso een facelift ondergaan. +++
+++ TOYOTA zal volgend jaar de Deutsche Umwelthilfe, de Duitse milieubeweging die achter de rechtszaken zit waarmee in steeds meer steden een rijverbod voor dieselauto’s wordt afgedwongen, sponsoren. Het Japanse automerk heeft de actiebeweging meer dan 20 jaar ondersteund, in het begin met rond de 50.000 euro per jaar en meer recent met kleinere bedragen. Dat geld was bestemd voor gezamenlijke onderzoeksprojecten zoals naar milieuvriendelijk taxivervoer. Toyota werd daarvoor al vaak bekritiseerd door Duitse autofabrikanten die steeds meer de hete adem van Deutsche Umwelthilfe in hun nek voelen. De Japanners trokken zich daar aanvankelijk niks van aan en hadden er natuurlijk ook belang bij als de dieselmotor in het verdomhoekje in Duitsland zou belandden. Die missie is inmiddels geslaagd. Daarom stopt Toyota nu met de sponsoring van de Deutsche Umweltshilfe. +++
+++ Er dreigt een einde te komen aan het laten halen en brengen van je auto op Schiphol. De gemeente Haarlemmermeer wil de zogeheten VALET PARKING bij de vertrekhal verbieden, omdat het zou zorgen voor overlast. De gemeente bevestigt dat zij bedrijven binnenkort gaat bekeuren. Volgens Dorus Hinse van vergelijkingssite Schipholparkeren.com zitten er een paar rotte appels tussen die de problemen veroorzaken. ‘Een groei op Schiphol leidt ook tot een groei aan parkeerdiensten en dat heeft er het afgelopen jaar toe geleid dat er een recordaantal parkeerbedrijven bij zijn gekomen”. Volgens Hinse is het daarom belangrijker om met een aantal professionele partijen om tafel te gaan, in plaats van enkel te gaan handhaven op de rotte appels. “Het is tijd om er met z’n allen een werkbare situatie van te maken”. Onno Hoes, waarnemend burgemeester van Haarlemmermeer, ziet de toename van het aantal bedrijven als oorzaak van het probleem. “Maar er willen ook steeds meer mensen van die diensten gebruik maken. Dus als er minder bedrijven zijn, is het de vraag wie de vraag aankunnen. Het publiek moet weten dat dit daar niet kan”. +++
+++ Wat zijn de VEILIGSTE nieuwe automodellen die dit jaar in Europa op de markt zijn gekomen? Euro NCAP heeft er 23 onderzocht. De grote winnaars? Hyundai, Lexus en Mercedes. Euro NCAP wees winnaars aan in de segmenten compacte gezinswagens, grote gezinswagens, SUV modellen en (deels)elektrische auto’s. De Mercedes A klasse is de veiligheidskoning onder de compacte gezinswagens. De veiligste grote gezinswagen die je op dit moment kan kopen is volgens Euro NCAP de Lexus ES 300h. De Lexus behaalde een dubbele overwinning, want de ES 300h won ook in de categorie van de (deels)elektrische auto’s. De sedan won van de Nissan Leaf en de Jaguar I-Pace. Met de Audi Q3, BMW X5, Volkswagen Touareg, Volvo XC40 en nog een roedel andere inzendingen was het segment van de SUV oververtegenwoordigd dit jaar bij Euro NCAP. De veiligste SUV is echter een buitenbeentje. Want het is de Huyndai Nexo die de kroon mag opzetten. Jawel, die Koreaanse auto op waterstof waar er dit jaar wereldwijd amper 200 stuks van verkocht zullen worden. Al zijn het wel allemaal superveilige exemplaren. De Nexo behaalde een uitstekende EuroNCAP resultaat met 94 % van de maximale veiligheid voor volwassenen, 87 % voor kinderen, 67 % voor voetgangers en 80 % voor de rij hulpsystemen. Ter vergelijking: voor de ES 300h zijn de scores: 91 % voor volwassenenbescherming, 87 % voor de bescherming van kinderen aan boord, 90 % voor voetgangers en 77 % voor de rij hulpsystemen. De A klasse behaalde 96 % voor de bescherming van volwassen inzittenden, 91 % voor kinderen aan boord, 92 % voor voetgangers en 75 % voor de rij hulpsystemen. +++
+++ VOLKSWAGEN heeft duizenden preproductiemodellen verkocht. In totaal gaat het om 6.700 exemplaren. Deels werden die als nieuwe auto verkocht. Volkswagen heeft inmiddels toegegeven dat zij tussen 2006 en 2018 preproductiemodellen op de markt heeft gebracht. Een woordvoerder van dit merk omschrijft dit als “een verschrikkelijke fout”. 4.000 preproductie exemplaren werden in Duitsland verkocht, een ander deel werd onder andere naar de Verenigde Staten verscheept. Nu worden de betreffende auto’s teruggeroepen naar de dealer. De Duitse autoriteiten onderzoeken momenteel of Volkswagen daarvoor een boete moet betalen. Een preproductiemodel is niet persé een slecht werkend prototype. De auto’s worden gebouwd bij de opstart van de productie om te kijken of de assemblage naar wens verloopt. Ze wijken vaak nog af van de uiteindelijke showroomexemplaren, al is het de ene keer slechts in detail terwijl er de andere keer grotere verschillen te constateren zijn. Daarom voldoen ze in principe niet aan de typegoedkeuring. Volgens Duitse media wist de huidige Volkswagen baas Herbert Diess er al in 2016 van, maar komt er nu pas een einde aan de praktijken. Die melden ook dat het aantal op wel 17.000 stuks kan liggen. De kwestie speelt niet bij andere merken van de Volkswagen Groep, zoals Audi, Porsche, Seat of Skoda. Erg veel goeds zal de affaire niet betekenen voor het imago van Volkswagen. Dat kreeg eind 2015 al een flinke optater toen duidelijk werd dat honderdduizenden dieselauto’s van het concern waren uitgerust met illegale software. De programmatuur kon detecteren wanneer een auto werd getest en schakelde de motor dan over op een schoner programma. Het schandaal heeft Volkswagen tientallen miljarden euro’s gekost aan boetes en schadevergoedingen. +++
+++ VOLVO valt opnieuw in de prijzen in Japan. In 2017 zegevierde het Zweedse automerk met de XC60. En ook dit jaar is er reden voor feest want de XC40 mag zich de Japanse auto van het Jaar noemen. Het is de eerste keer dat een Europese fabrikant 2 achtereenvolgende JCOTY titels weet te behalen. Best indrukwekkend, want doorgaans winnen Japanse merken deze trofee. Voor de dubbele Volvo winst wist enkel de Volkswagen Golf zich tot Japans Auto van het Jaar 2013 te kronen. De eerder reeds tot Europees Auto van het Jaar gekroonde XC40 behaalde 363 punten en weet daarmee de Toyota Corolla (314 punten), de Volkswagen Polo (197), de Toyota Crown (170), de Mitsubishi Eclipse Cross (156), de Mazda CX-8 (111), de Alfa Romeo Stelvio (106), de BMW X2 (47) en de Honda Clarity PHEV (36) achter zich te laten. De Japanse Auto van het Jaar wordt gekozen door een jury van journalisten. +++
