Nieuwstelex

0

+++ Het technologiebedrijf APPLE tast diep in de buidel om de fabrikant van elektrische auto’s Tesla over te nemen. En Duitsland duikt in een recessie omdat zijn autobouwers, gegrepen door schandalen, niet langer als motor van de economie kunnen functioneren. Deze voorspellingen voor 2019 doet de van oorsprong Deense SaxoBank, die op het punt staat BinckBank over te nemen. Apple kan de overname van Tesla van Elon Musk probleemloos uit zijn cashvoorraad van $237 miljard financieringen, stelt Peter Garny, hoofdstrateeg voor aandelen. Het zou een wilde stap zijn, maar in lijn met het opportunisme van Apple oprichter Steve Jobs. De voorspellingen horen in het rijtje jaarlijkse ‘Outrageous Predictions’, waarmee SaxoBank de markt probeert te prikkelen. Maar er een jaar later vaak ook gelijk mee blijkt te hebben gehad. Als Apple Tesla koopt, zal dat tegen een premie van 40 % op de huidige koers zijn, rond $520 per aandeel. Ruim boven het bedrag dat oprichter en toenmalig CEO Elon Musk zelf via Twitter op de horizon zette en hem straf van de Amerikaanse beurswaakhond opleverde. SaxoBank denkt dat het snel kan gaan: Apple zal alles voor deze overname ineens in cash afrekenen. Voor Apple is die uitgave en de uitrol in mobiliteit ook beter dan wederom de traditionele inkoop van zijn eigen aandelen. Het hightech bedrijf zou zich meteen laten gelden in de markt buiten de consumentenelektronica. Iets waar de markt al jaren op wacht. Met de technologische kracht van Apple kanTesla veel sneller verder ontwikkeld worden, aldus Garny. Duitsland kan door zijn onvoldoende snel moderniserende auto-industrie ver achterblijven. Omdat de autosector zo groot is, heeft dat enorme gevolgen voor de economische groei. In 2040 is 55 % van alle auto’s een elektrisch exemplaar, maar Duitsland is nog maar nauwelijks begonnen aan die revolutie. +++

+++ Volgende maand kan je weer naar het AUTOSALON BRUSSEL . Van 19 tot 27 januari opent de grootste autoshow van onze zuiderburen opnieuw haar deuren in Brussels Expo. Editie 97 is het alweer. Er zijn dit keer de nodige blikvangers, waaronder 4 wereldpremières, en evenveel Europese premières. Tot de eerste categorie behoren de Ford Mondeo Wagon Hybrid, de vernieuwde Hyundai i40 facelift, de tweede generatie Range Rover Evoque en de Skoda Scala. Europese première zijn er voor de BMW X7, de BMW 8-serie Cabrio, de nieuwe Mazda 3, de tweede generatie Mercedes-Benz CLA, de 8ste editie van de Porsche 911 en de vernieuwde Toyota Prius. Conceptstudies die in Brussels Expo getoond zullen worden zijn de BMW M8 Gran Coupé, de DS 7 Crossback E-Tense, de Ford Tourneo Custom Plug-In Hybrid, de Peugeot 3008 PHEV, de Peugeot e-Legend, de Renault EZ-Pro, de Skoda Vision RS en de Volkswagen e-Transporter. Een toegangsticket voor het autosalon kost je 15 euro. Kinderen tot 12 jaar betalen 9 euro en onder de 6 jaar mogen ze gratis binnen. Wie in groep komt, betaalt 180 euro voor 15 personen. Koop je jouw ticket via internet, dan heb je recht op 10 % korting. De deuren zijn dagelijks tussen 10.30u en 19u geopend, met nocturnes tot 22u op 21 en 25 januari. +++

+++ De in 2021 te introduceren i4 wordt de eerste BMW die zal worden gebaseerd op een nieuw, modulair platform. De elektrische 4-deurs sedan moet volgens het merk een “echte rijders auto” worden en gaat rechtstreeks concurreren met de Tesla Model 3. De nieuwe bodemplaat is ook de basis voor de vele elektrische modellen die daarna komen, waaronder de productieversie van de conceptstudie Vision iNext (een SUV). De techniek is verregaand aanpasbaar en kan worden gebruikt voor kleine en grote en auto’s, met voorwiel, achterwiel of vierwielaandrijving. Vanwege het sportieve karakter van de i4 zal het aantal autonome rij functies beperkt zijn. Wie dat perse wil, moet een jaar langer wachten tot de iNext leverbaar is (al krijgt de productieversie van dit model een andere typeaanduiding). BMW maakte eerder al bekend dat de i4 een actieradius van “minimaal 550 kilometer” krijgt. Daarna is een update mogelijk als de markt daar om vraagt, zoals 2 keer bij de i3 gebeurd is. Zodoende kan het rij bereik van de i4 in een later stadium worden verhoogd naar bijvoorbeeld 600 of 800 kilometer. BMW komt in 2020 met een elektrische versie van de X3, de iX3. +++

+++ De Europese Unie heeft een compromis bereikt over de CO2 reductie van personenauto’s. Fabrikantenkoepel Acea noemt de doelen voor in 2025 en 2030 evenwel onrealistisch en waarschuwt voor banenverlies. In 2021 mogen personenauto’s gemiddeld nog maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. In 2030 moet dat 37,5 % minder zijn. Dat percentage is een compromis. Eerder liepen de onderhandelingen over dit onderwerp vast. Aan de ene kant waren er autoproducerende landen zoals Duitsland die voorstander waren van 30 % beperking en aan de andere kant landen als Nederland en Zweden, die het percentage graag verhoogd zagen naar 40. Het huidige compromis moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en door de lidstaten van de EU. De Acea noemt de compromisdoelstelling van 37,5 % evenwel totaal onrealistisch en uitsluitend gedreven door politieke motieven. “Deze doelen vereisen een veel sterkere marktintroductie van elektrische auto’s en voertuigen met alternatieve aandrijving dan momenteel mogelijk is”, stelt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de fabrikantenkoepel. “Er zijn nog verschillende obstakels die de wijdverspreide consumentenacceptatie remmen, zoals betaalbaarheid en het ontbreken van een voldoende dicht netwerk van infrastructuur voor opladen”. De Acea waarschuwt voor banenverlies in de autosector en roept de 28 lidstaten en de Europese Commissie op ervoor te zorgen dat alle voorwaarden voorhanden zijn voor deze CO2-reductie, met name de broodnodige investeringen in laadinfrastructuur. Vooral in landen in het zuiden en oosten van Europa is deze nog nauwelijks aanwezig. +++

+++ FORD is van plan haar Franse fabriek in Blanquefort in de Gironde te sluiten. De Amerikaanse autoproducent heeft het aanbod van het Belgisch/Nederlandse bedrijf Punch Powerglide om de vestiging over te nemen afgewezen. Ford wil geen toelichting geven op het besluit. Het betekent dat meer dan 800 werknemers hun baan zullen verliezen. Ford heeft ook slecht nieuws voor Duitsland. Omdat op afzienbare termijn de productie van de (Grand) C-Max beëindigd wordt, komen in de fabriek in Saarlouis 1.600 banen te vervallen. Het saneren van de MPV is een reactie op de marktontwikkelingen, waarbij autoconsumenten aangeven liever een SUV te willen. Die bouwt Ford ook, maar niet in Duitsland. De volgende generatie Kuga zal in Spanje van de band lopen en de Ecosport ziet in Roemenië het levenslicht. De Edge blijft een Amerikaans product. De allereerste C-Max werd gelanceerd in 2003 en in 2010 konden wij kennismaken met de huidige generatie. Die werd ook leverbaar in ‘Grand’ uitvoering met verlengde wielbasis, schuifdeuren achter en 7 in plaats van 5 stoelen. +++

+++ Het is momenteel alle hens aan dek voor de Nederlandse JAGUAR dealers. Aanleiding is de I-Pace, waarvan dit jaar 3.500 exemplaren afgeleverd moeten worden om de klanten in aanmerking te kunnen laten komen voor de maximale verlaging van de bijtelling. Jaguar heeft 21 dealers in Nederland. De importeur verwacht dat de I-Pace overigens ook in 2019 een interessante auto blijft. De bijtelling komt dan namelijk gemiddeld uit op 11 à 12 procent. “Dat is nog altijd een stuk voordeliger dan een benzinemodel of een diesel met 22 procent bijtelling!”, aldus een woordvoerder. De I-Pace wordt relatief vaak besteld met het optionele Black Pack. Andere gewilde opties zijn lederen bekleding en verwarmbare stoelen. +++

+++ LAMBORGHINI organiseert een terugroepactie. Reden is dat een waarschuwingslampje niet waarschuwt. De sportwagenfabrikant moet wereldwijd 2.482 exemplaren van de Gallardo terug naar de dealer halen vanwege een softwarefout. Storingsmeldingen worden niet opgeslagen na het uitschakelen van het contact. Hierdoor gaan brandende waarschuwingslampjes vanzelf uit, zonder dat de storing is verholpen. De bestuurder is daardoor niet op de hoogte van de problemen met zijn auto. Volgens Lamborghini is het mankement binnen 3 uur verholpen. Het gaat om exemplaren van de Gallardo die tussen juli 2010 en november 2013 van de band liepen. Hoeveel auto’s in Nederland terug naar de dealer moeten, is niet bekend. In Nederland zijn er 88 exemplaren van de Gallardo op kenteken gezet, waarvan 10 uit de betroffen bouwjaren. +++

+++ De Amsterdamse PARKEERBOETE moet omhoog, zodat die niet goedkoper wordt dan de prijs van een dagparkeerkaartje. Gedacht wordt aan een verhoging tot €75 euro; een stijging van ruim 50 %. Het gaat om de boetes voor het niet betalen van parkeergeld. De Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma, die over parkeerkwesties gaat, vindt het noodzakelijk dat de naheffingsaanslag, zoals de parkeerboete wordt genoemd, omhoog gaat. Ze is hiervoor aan het lobbyen in Den Haag. De naheffingsaanslag is nu 49 euro, maar door de verhoging van de parkeertarieven in 2019 dreigt een dagkaart in sommige gebieden duurder te worden dan een boete. Volgens Dijksma heeft Amsterdam het probleem zelf veroorzaakt doordat deze gemeente een zeer efficiënt stelsel heeft ingevoerd om het betalen van parkeergeld te handhaven. “Wij moeten helderheid krijgen van het ministerie, zodat we ons gelegitimeerd voelen om de naheffing hoger te maken. Doe je dat niet, dan krijg je calculerend gedrag en dat wil je niet”, zo verklaart Dijksma haar wens. Eigenlijk mag een gemeente alleen de kosten in rekening brengen die nodig zijn om de niet betaalde parkeerbelasting te incasseren. In het Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen staat precies beschreven welke kosten dit zijn. Arbeidskosten zijn in de wet een belangrijke factor, maar die post is in Amsterdam zeer laag geworden door de digitalisering van de handhaving. Dijksma wil ook andere kosten in rekening kunnen brengen, zodat de prijs van een bon omhoog kan. Onduidelijk is nog aan welk bedrag de wethouder zit te denken. Gemeenteraadsleden denken dat een verhoging tot omstreeks €75 ervoor zal zorgen dat automobilisten netjes geld in de meter zullen gooien of de parkeerapplicatie aanzetten. Of dat lukt is de vraag, want het wettelijk maximum voor de naheffingsaanslag ligt nu op €62. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft nog geen oordeel gegeven over het verzoek van Dijksma. In 2017 legde Amsterdam ruim 780.000 naheffingsaanslagen op. Komend jaar wil Amsterdam het uur­tarief voor bezoekers verhogen naar €7,50 in het centrum. Ook in andere wijken gaan de prijzen omhoog. +++

+++ De PORSCHE modellen Cayenne en Macan moeten terug naar de dealer. Mogelijk zijn er defecten aan de vulopening van de benzinetank en de bevestigingsriem van de (optionele) skizak. De terugroepactie betreft om te beginnen wereldwijd 4.159 exemplaren van de Porsche Cayenne Hybride. Auto’s die gebouwd zijn tussen juni 2017 en oktober 2018 kunnen een probleem met de vulopening van de tank hebben. Bij slordig tanken kan er brandstof in het actieve koolstoffilter van het tanksysteem komen. Dat kan leiden tot problemen met de ontsteking of het stilvallen van de motor. De tweede terugroepactie van Porsche betreft de skizak van de Macan en Cayenne. Het gaat hier om wereldwijd 1.738 exemplaren die gebouwd zijn tussen januari 2017 en februari 2018. Deze zak is bedoeld om veilig ski’s te vervoeren in het interieur van de auto. Het blijkt nu dat de bevestigingsriem niet altijd aan de eisen voldoet en bij zware belasting kan scheuren. Klanten worden opgeroepen om met de skizak naar de dealer te gaan voor een gratis inspectie en eventuele vervanging. Ook als het wintersportaccessoire achteraf is aangeschaft. +++

+++ Binnenkort kan iemand in Vlaanderen beboet worden voor ROKEN in een auto met kinderen onder de 16 jaar. Het Vlaamse parlement is akkoord gegaan met dit wetsvoorstel van de christen democratische minister Joke Schauvliege van Milieu, zo melden Vlaamse media. Op federaal niveau lukte het haar niet zo’n rookverbod in de auto erdoor te krijgen, maar in Vlaanderen riskeren rokers met kinderen in de auto een boete van maximaal €1.000. De maatregel, waarvan nog niet duidelijk is wanneer hij precies van kracht wordt, geldt ook voor elektronische sigaretten. Schauvliege wijst erop dat de concentratie gevaarlijke stoffen in een auto snel oploopt. “Kinderen zijn extra gevoelig. Ze ademen sneller en hun immuunsysteem, longen en luchtwegen zijn nog volop in ontwikkeling”, schrijft ze op de website van haar ministerie. Ook in onder meer Engeland, Wales, Frankrijk, Australië en een aantal Amerikaanse staten en Canadese provincies is roken in de auto in het bijzijn van jonge kinderen verboden. De Nederlandse regering zegt in een reactie op andere maatregelen in te zetten om roken te ontmoedigen, zoals ook is afgesproken in het Preventieakkoord. Een rookverbod in de auto acht het kabinet een te grote ingreep in de persoonlijke sfeer. +++

+++ SEAT heeft in het 25ste jaar dat haar fabriek in Barcelona bestaat, de hoofdvestiging van het merk, een nieuwe mijlpaal bereikt door de 10 miljoenste auto te produceren. In de afgelopen kwart eeuw zijn 39 verschillende modellen van de productielijnen van de grootste autofabriek van Spanje gerold, variërend van de tweede generatie Ibiza en de eenmalige editie van de Cordoba tot de Arona en de nieuwe Audi A1. Dit laatste model wordt sinds een paar weken voor het Duitse zustermerk gebouwd. Seat opende de fabriek in 1993 na een investering van bijna €1,5 miljard. Na 40 jaar auto’s te hebben gebouwd in de Zona Franca fabriek in Barcelona hevelde het merk de productie over naar Martorell. Sindsdien zijn de belangrijkste modellen van Seat in deze productievestiging gemaakt, evenals de vorige generatie Audi Q3. Martorell is de op twee na grootste fabriek van de Volkswagen Groep. Momenteel worden in de faciliteit alleen modellen gebouwd die gebruik maken van het zogeheten MQB A0 platform: de Ibiza, de Arona en de Audi A1. Het onderstel zorgt voor een grotere flexibiliteit bij de productie omdat het voor verschillende modellen is te gebruiken en de bouw van verschillende carrosserievarianten binnen hetzelfde (B) segment mogelijk maakt. Elke dag rollen in Martorell 2.400 auto’s van de band, wat het equivalent is van 1 auto per 30 seconden. +++

+++ Het gaat SKODA dit jaar verkooptechnisch voor de wind. Het afzetrecord dat de Tsjechen vorig jaar vestigden, lijkt dit jaar dan ook verbroken te worden. De verkoopteller staat na 11 maanden op 1.148.600 auto’s. Daarmee leverde Skoda 5,1 % meer personenwagens af dan vorig jaar. Toen stond de teller wereldwijd na 11 maanden op 1.093.000 afgeleverde auto’s. In november verkocht Skoda echter wel iets minder personenwagens dan in dezelfde maand een jaar eerder. Met 110.100 stuks viel het afzetaantal 3,9 % lager uit dan in 2017. Skoda wijdt dit aan een teruglopende groei in China. In Rusland gaan de zaken daarentegen uitstekend: in november noteerden de Tsjechen aldaar een verkoopplus van 42,9 % in vergelijking met een jaar eerder. Na 11 maanden staat de teller daar 30,2 % hoger dan vorig jaar. In Europa verkocht Skoda in de eerste 11 maanden van dit jaar 691.800 auto’s; een stijging van 5,3 %. De grootste groei beleefde het merk in het oostelijk deel. Daar gingen 42.400 auto’s over de toonbank tegen 37.500 stuks vorig jaar. Na Europa blijft China de grootste afzetmarkt. Dit jaar vonden daar tot nu toe 304.300 auto’s van Skoda een koper, hetgeen een verkoopgroei van 7,7 % betekent. De Octavia is ondanks zijn leeftijd veruit het best verkochte model met 357.500 afgeleverde exemplaren. De Fabia en de Rapid volgen met 178.700 en 177.000 stuks. De nummer 3 is in West Europa nauwelijks aangeslagen, maar vindt in het oostelijk deel wel gretig aftrek. Tussen de Kodiaq (134.300 verkopen) en de Karoq (104.500) staat de Superb met 126.600 exemplaren. In ons land zijn de Octavia en Fabia het populairst met respectievelijk 6.382 en 3.206 registraties. De Citigo bekleedt tot nu toe de derde plaats. Wereldwijd bungelt dit model helemaal onderaan met 36.300 verkopen, maar wij zijn nou eenmaal dol op A segment auto’s. +++

+++ TESLA presenteert in 2019 een prototype van een elektrische pick-up. Het gaat om een nagenoeg productierijp model, dat binnen enkele jaren in de verkoop moet gaan. De pick-up krijgt niet het stoere, klassieke uiterlijk dat Amerikaanse modellen kenmerkt. Tesla wil haar interpretatie net zo vernieuwend maken als de Model S dan ten opzichte van de Cadillac CT6 is. Verwacht dus een gestroomlijnd design. Na de presentatie van het prototype zal het nog ongeveer 2 jaar duren voordat de productieversie van de pick-up wordt gepresenteerd. De auto zal eerst in de Verenigde Staten verkocht gaan worden en komt in een later stadium naar Nederland. Autointernationaal.nl verwacht dat dit niet voor 2022 zal zijn. Volgend jaar zal Tesla ook een cross-over op basis van de Model 3 presenteren. Die moet in 2020 in de showrooms arriveren. +++

+++ Honderden UBER chauffeurs rijden onder de naam van iemand anders als gevolg van een levendige handel in accounts. De pachters betalen 75 tot 125 euro per week aan de officiële Uber chauffeurs en omzeilen zo controle door Uber en kunnen zonder taxivergunning rijden. De handel vindt plaats tussen bekenden, maar ook via de applicatie Telegram. Accounts komen zo in handen van mensen die niet zijn gecontroleerd. Uber denkt niet dat de fraude veel voorkomt. Bij fraude worden accounts meteen gedeactiveerd, zegt het bedrijf. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat haar nieuwe T-Cross niet als hybride leveren. Reden is dat de technische aanpassingskosten hiervoor de hoog zijn. De T-Cross zou met hybride techniek in het prijsvaarwater van de ID Neo terecht komen; een volledig elektrische hoge hatchback die in Nederland naar verwachting 32.950 euro gaat kosten. Concurrent Renault brengt de rivaliserende Captur na de generatiewisseling wel in hybride uitvoering op de markt. Dat geldt ook voor de nieuwe Nissan Juke en de Jeep Renegade. +++

+++ In het kader van de naderende kerst het volgende nieuwsbericht: de actiegroep ‘WIJ GAAN ZE HALEN‘ vertrekt op vrijdag 21 december met 70 Nederlandse chauffeurs naar Griekenland om er vluchtelingen op te halen. De groep komt op kerstavond aan in Athene en is van plan op de terugweg 150 vluchtelingen mee te nemen die nu nog in opvangkampen in Griekenland en Italië zitten. Zij krijgen een plekje in de auto’s, maar voor het vervoer wordt ook een verlengde bus ingezet. Eenmaal in Nederland gaan de vluchtelingen een asielaanvraag indienen. Zij leven op dit moment onder ‘onmenselijke omstandigheden’ in vluchtelingenkampen in Griekenland en Italië. Eind november berichtte het Nederlands Dagblad dat de kans klein is dat de actiegroep vluchtelingen meekrijgt. De Griekse politie treedt hard op tegen mensen die dat proberen. De actiegroep, onder leiding van theoloog Rikko Voorberg, meldt nu dat zij minister-president Alexis Tsipras van Griekenland in een brief heeft verzocht de vluchtelingen “te selecteren en van legale reispapieren te voorzien”. Hoe groot is de kans dat de Griekse minister-president tegemoetkomt aan de wensen van de actiegroep? “Het is moeilijk daar een percentage aan te hangen”, zegt woordvoerder Johannes van den Akker. “Wat wij nodig hebben, is een door Griekenland verstrekt reisdocument om de grens over te mogen gaan. Zo’n document is geldig als Nederland daarmee instemt. Dat kan alleen als er een bilateraal verdrag ligt tussen beide landen”. Dat laatste is het grote doel van de actie, zegt Van den Akker. ‘Wij Gaan Ze Halen’ en Amnesty International zijn een petitie gestart om via een bilateraal verdrag 1.000 vluchtelingen op te nemen uit Griekse kampen. Daarvoor zijn inmiddels 40.000 handtekeningen opgehaald. “Onze actie is natuurlijk een duidelijk statement. Maar het gaat ons niet alleen om de publiciteit. Achter de schermen werken we hard om ook vluchtelingen mee te nemen”. +++

Reageren is niet mogelijk.