Toyota Supra gelekt

0

Dat komt ervan als je een plaagcampagne zo lang laat duren. De nieuwe Toyota Supra staat door een fout van de Japanners zelf volledig bloot op het internet, al bleven er sowieso geen verrassingen meer over.

Goed, dit is de eerste keer dat wij de nieuwe Supra in Europese uitvoering volledig zonder camouflage kunnen bewonderen. Maar intussen is bijna elk deeltje van de sportwagen al gelekt door Toyota. Grote verrassingen zijn er dus niet meer. Enkel de carbon vleugeltjes onder de bumpers zagen we nog niet eerder. Wellicht zijn ze optioneel te verkrijgen.

Het enige dat nog resteert voor de onthulling op 14 januari tijdens de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit zijn dus het interieur en de concrete prestatiecijfers. 2019 wordt dus het jaar van de Supra (codenaam A90), maar dat was 2018 vanwege de plaagcampagne eigenlijk ook al. De nu gelekte officiële fabrieksfoto’s zijn afkomstig van Toyota Duitsland. Die importeur heeft een website gemaakt waarop geïnteresseerden zich vast op een wachtlijst kunnen laten plaatsen.

Tot zover niets nieuws, maar in de bevestigingsmail die de inschrijvers vervolgens ontvingen, prijkten de hier getoonde afbeeldingen. De hierop getoonde sportwagen komt tot in detail overeen met de prototype exemplaren die eerder al zijn gespot. Wie zich nu inschrijft als ‘Duitse Supra’ geïnteresseerde, krijgt een mail met foto’s van een gecamoufleerde Supra, wat de echtheid van het eerdere beeldmateriaal eigenlijk al bevestigt. Zeer binnenkort krijgen we hoogstwaarschijnlijk exact dezelfde platen in hoge resolutie voorgeschoteld, want in januari moet de Supra zoals gezegd dan toch echt worden onthuld.

Het is al lang bekend dat de nieuwe Toyota Supra zijn basis deelt met de jongste BMW Z4. Ook het motorblok komt van de Duitse ontwikkelingspartner: een 3,0 liter 6 cilinder in lijn met turbo en 340 pk. Daarmee moet de Supra in circa 4,6 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. Er gaan geruchten over instapversies met een 4 cilinder motor. Logisch: de Z4 heeft die ook. Maar anders dan de 6-pitter zou de 4 cilinder van eigen makelij zijn en 265 pk leveren (de Z4 sDrive30i biedt 258 pk).

De Toyota heeft net als de BMW een perfecte 50/50 gewichtsverdeling en er is een sperdifferentieel aanwezig voor het betere bochtenwerk. Verder claimen de Japanners een lichtgewicht constructie en een laag zwaartepunt. De nieuwe Supra zal aan de zijde van de al eerder genoemde Duitser van de band lopen in Oostenrijk bij Magna Steyr. De levering van de Toyota start in de zomer van 2019. De Supra zal niet duurder worden dan de Z4 dus reken op een tarief van circa 75 mille voor de 6 cilinder uitvoering.

Reageren is niet mogelijk.