Autoverkopen Europa: Mercedes pakt podiumplaats

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa is in 2018 licht gedaald. Hoewel de afzetterugval slechts 0,04 procent bedroeg, is dit eindresultaat wel symbolisch. Waar analisten al voor waarschuwden, blijkt uit te komen: de vette jaren zijn voorbij. Dat komt niet alleen door het gedoe rondom de WLTP cyclus, maar ook omdat de consument minder vertrouwen begint te krijgen in de economie.

Met een totaal van 15,624 miljoen auto’s zijn er iets minder personenwagens op kenteken gezet dan in 2017, toen er in Europa 15,630 miljoen registraties waren. De autobranche moest het vorig jaar vooral hebben van landen als Spanje en Frankrijk, waar duidelijke groei werd genoteerd. België eindigde ook in de plus. In Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk vielen de autoverkopen juist terug. De Nederlandse autoverkopen noteerden vorig jaar een plus van 7,1 procent. Bij ons zijn in totaal 443.812 nieuwe personenauto’s geregistreerd.

MerkMA 12/18MA 2018MA 2017MA 12/17
Volkswagen11,5%11,2%10,9%11,2%+ +
Renault7,6%7,1%7,4%9,0%– –
Mercedes-Benz6,6%5,6%5,7%5,5%o
Ford6,3%6,4%6,6%6,2%o
BMW6,2%5,2%5,3%6,3%– –
Peugeot6,1%6,2%5,9%6,3%o
Opel/Vauxhall5,3%5,7%6,0%5,1%o
Skoda4,7%4,7%4,5%4,4%+ +
Audi4,3%4,6%5,3%4,9%– –
Toyota4,0%4,8%4,3%4,1%o
Dacia3,9%3,4%3,0%3,7%+ +
Fiat3,8%4,6%5,0%3,8%
Citroen3,7%3,8%3,6%3,3%+ +
Hyundai3,5%3,5%3,3%3,5%+
Kia3,0%3,2%3,0%2,7%+ +
Volvo2,6%2,0%1,9%2,5%+ +
Nissan2,6%3,2%3,6%3,3%– –
Seat2,4%2,9%2,6%2,5%o
Mini1,9%1,4%1,4%1,7%+
Jeep1,2%1,1%0,7%0,8%+ +
Land Rover0,9%0,8%1,0%0,9%
Honda0,8%0,9%0,9%0,8%o
Jaguar0,7%0,5%0,4%0,4%+ +
Smart0,7%0,6%0,6%0,7%o
Porsche0,4%0,5%0,5%0,5%
Lancia/Chrysler0,4%0,3%0,4%0,3%o
Alfa Romeo0,4%0,5%0,5%0,5%
Lexus0,3%0,3%0,3%0,3%o
DS0,3%0,3%0,3%0,3%o
Maserati0,1%0,1%0,1%0,1%o

Volkswagen bleef marktleider in Europa, zowel op merkniveau als qua concern. De Duitse autogroep had inclusief merken als Audi, Seat en Skoda 23,9 procent van de markt in handen. Dat is zelfs een fractie (0,1 procent) meer dan een jaar eerder. De PSA Groep, het bedrijf achter Citroën, DS, Opel en Peugeot volgde op plaats 2 met 16,0 procent. Landgenoot Renault pakt op jaarbasis inclusief haar dochters Dacia, Lada en Alpine de bronzen plak dankzij 10,5 procent. Daarna volgen achtereenvolgens de BMW Groep (6,6 procent), Fiat Chrysler Automobiles (6,5 procent), Ford (6,4 procent), Daimler (6,2 procent), de Toyota Groep (4,9 procent), Hyundai (3,5 procent), Kia (3,2 procent), Nissan (3,2 procent), Volvo (2,0 procent), Jaguar Land Rover (1,4 procent) en Honda (0,9 procent). In 2018 werd de grootste verkoopgroei in Europa gerealiseerd door Jeep (+ 55,6 procent), Jaguar (+ 20,6 procent), Seat (+ 12,8 procent) en Dacia (+ 11,7 procent). De grootste verliezers waren Lancia / Chrysler (- 19,8 procent), Land Rover (- 14,0 procent), Nissan (- 12,8 procent) en Audi (- 12,4 procent).

In december was de derde podiumplaats evenwel voor Mercedes, dat een erg goede verkoopmaand achter de rug heeft en 10,9 procent hogere verkopen realiseerde. De Europese automarkt als geheel noteerde echter een daling van 8,7 procent. December was daarmee de vierde maand op rij waarin minder florissante afzetcijfers gerealiseerd werden. Alfa Romeo (- 28,9 procent), Nissan (- 28,9 procent), Renault (-22,5 procent), Audi (-19,5 procent), Porsche (- 16,5 procent), Honda (-14,2 procent), Seat (-13,3 procent), BMW (- 10,8 procent), Smart (- 10,8 procent), Peugeot (- 10,7 procent) en Toyota (- 10,6 procent) kregen de hardste tikken. Tegen de markttrend in wisten Jaguar (+ 41,3 procent) Lancia Chrysler (+ 38,6 procent), Jeep (+ 35,8 procent), Mercedes (+ 10,9 procent) en Citroën (+ 2,4 procent) daarentegen te plussen.

Comments are closed.