In detail: de nieuwe Cadillac XT6

0

Cadillac vult het enorme gat tussen de XT5 (4,81 meter; vanaf 94.410 euro) en de Escalade (5,18 à 5,70 meter; vanaf 172.430 euro). Dat gebeurt met de XT6. Net als de XT5 heeft hij een zelfdragende carrosserie (de Escalade heeft een apart chassis) en hij maakt gebruik van hetzelfde onderstel, maar er is ook een overeenkomst met zijn grote broer: de carrosserielengte is identiek.

De XT6, die later deze maand op de autotentoonstelling van Detroit debuteert, is namelijk 5,18 meter lang. Dat is voldoende voor een koetswerk met 3 rijen zetels. Volgens Cadillac combineert de XT6 de uitstraling van de Escalade met “praktisch gebruiksgemak voor elke dag”. Daarmee wordt bedoeld dat de nieuwe SUV in de meeste (Amerikaanse) garages past. En ook past in het leven van veel welvarende huishoudens in de Verenigde Staten: wél 6 of 7 zitplaatsen, maar (voor lokale begrippen) niet overdreven groot.

Het dashboard is afgewerkt met hout en carbon panelen. Het touch screen voor het infomedia systeem is 8,0 inch groot. De achterste zetels kunnen elektrisch worden weg geklapt. Op de derde rij zou de Cadillac XT6 net iets ruimer zijn dan de Audi Q7. In 7-zits configuratie is er 356 liter aan bagageruimte. Zijn er geen achterpassagiers en worden de zetels platgelegd, dan kan er voor 2.228 liter aan spullen worden vervoerd. Op de optielijst staan met leer beklede en verwarmbare/geventileerde stoelen voorin en op de 2de rij. Cadillac doet voor het eerst ook zaken met Bose en die levert voor de XT6 een geluidsinstallatie met 14 speakers.

Cadillac heeft bij de XT6 gekozen voor een andere koplampvorm, dan bij de rest van haar gamma: horizontaal en relatief smal in plaats van verticaal en nogal uitbundig.

Aan de voorzijde is het daardoor even zoeken naar het familiegezicht, maar de dagverlichting en de grille annex luchtinlaten zorgen er toch voor dat de nieuwe SUV door kan gaan voor een echte Cadillac. Aan de achterzijde zijn de optische overeenkomsten met het bestaande repertoire groter omdat ook de XT6 over verticale lichtunits beschikt.

De XT6 zal anders dan de ATS, CTS, XT5 en CT6 bij de Amerikaanse verkoopstart aanstaande zomer niet worden aangeboden in het basis uitrustingniveau Luxury (of Elegance), maar alleen als Premium en als Sport. Beide versies worden aangedreven door een dwars voorin geplaatste 314 pk / 368 Nm sterke, atmosferische 3,6 liter V6 motor die gekoppeld is aan een 9-traps automaat. Cadillac monteert dezelfde krachtbron in de XT5 dus hier zijn geen verschillen en dat is jammer. Met de motor van de CT6 (een dubbel geblazen 3,0 liter V6 van 417 pk / 555 Nm) zou er wél onderscheid geweest zijn. De XT6 weegt minimaal 2.127 kilo oftewel ruim 300 kilo meer dan de XT5 dus hij zou het extra vermogen en koppel goed kunnen gebruiken.

De Sport uitvoering van de XT6 onderscheidt zich van de Premium versie door specifiek (zwart) decoratiemateriaal voor de carrosserie, speciale bumpers, helder glas voor de achterlichtunits, een sportuitlaat, een sportiever afgestelde besturing en een onderstel met een dynamischer karakter. Vierwielaandrijving is op de Sport versie standaard, en wordt bij deze XT6 gecombineerd met een dubbele koppeling achter. Daarmee is een “agressiever” weggedrag mogelijk, zo laat ontwerpchef Andrew Smith weten. Dat lijkt Amerikaanse bluf, want zijn donorauto, de XT5, is geen al te sportief rijdende SUV. En de genoemde atmosferische V6 is eerder braaf dan een bruut.

De Premium uitvoering heeft standaard voorwielaandrijving. Tractie rondom is tegen meerprijs leverbaar, maar je krijgt dan geen dubbele koppeling. De veiligheidsuitrusting van beide versies van de XT6 omvat zaken als Automatic Emergency Braking, Lane Change Alert met dode hoek waarschuwing, Forward Collision Alert, parkeersensoren en Rear Cross Traffic Alert. Op de optielijst staan adaptieve cruisecontrole, een automatische parkeer assistent, voorruitprojectie en een nachtzicht systeem. Vanaf 2020 zal Cadillac al haar modellen met Super Cruise technologie waarmee semi-autonoom kan worden gereden. In zijn soort is dit een goed systeem dat al diverse prijzen heeft gewonnen.

Ongeacht het uitrustingniveau beschikt de Cadillac standaard over 20 inch velgen, maar de Sport versie kan ook worden voorzien van 21 inch exemplaren. Op basis van hetzelfde onderstel zien de General Motors’ modellen Chevrolet Traverse, Buick Enclave en GMC Acadia het levenslicht. Die zijn allemaal wat lager dan de XT6. De Cadillac heeft daardoor meer uitstraling en een ruimere cabine.

In de Verenigde Staten is het segment waarin de XT6 gaat opereren goed voor 21 procent van de verkopen aan premiumauto’s. Dat is ongekend veel. De Cadillac gaat concurreren met de Audi Q7, de Lexus RX 450hL, de lokale eveneens nieuwe Lincoln Aviator en de Volvo XC90. De XT6 gaat in Spring Hill (Tennessee) gebouwd worden. Cadillac zag vorig jaar zijn Amerikaanse verkopen met 1,1 procent dalen tot 154.700 auto’s. De XT6, die in het hart van het lokale premiumsegment gaat opereren, moet het tij gaan keren. Cadillac zal later dit jaar de CT5 lanceren; een sedan die zowel de ATS als de CTS vervangt. Ook in de pijplijn zit de CT4. Met dit model wil Cadillac de Audi A3 Limousine en de Mercedes-Benz CLA gaan beconcurreren. Daarna zal het premiummerk van General Motors overstappen op volledig elektrische modellen.

Comments are closed.