Europese verkoop Mitsubishi stijgt 19 procent

0

Mitsubishi heeft in 2018 in Europa 165.259 auto’s verkocht. Dat is een stijging van 19 procent ten opzichte van het jaar ervoor, toen 139.365 exemplaren aan de man werden gebracht.

In de meeste Europese landen werden stevige groeicijfers genoteerd, met de opmerkelijkste stijging in landen als Frankrijk, Polen, Zwitserland, Nederland en Italië. Deze landen staan in de top12 van grootste afzetmarkten voor Mitsubishi. Die bestond in 2018 achtereenvolgens uit Duitsland (52.196 voertuigen, +15 %), Verenigd Koninkrijk (30.952, + 17 %), Spanje (13.461, +24 %), Frankrijk (7.303, +64 %), Italië (7.262, +41 %), Nederland (7.203, +43 %), Polen (5.894, +48 %), Noorwegen (5.513, –), Oostenrijk (5.507, +14 %), Zweden (5.131, -4%), Zwitserland (4.799, +46 %), België (3.531, +17 %).

De groei is een afspiegeling van de wereldwijde verkooptoename van Mitsubishi en mede te danken aan nieuwe modellen zoals de Eclipse Cross. Dat het merk sinds de Space Star niet meer geïnvesteerd heeft in ‘lage’ modellen, bijvoorbeeld in de vorm van een opvolger voor de Lancer, lijkt een juiste beslissing te zijn geweest. Dankzij de verkoopresultaten in 2018 worden de 5 grootste Europese markten weer voor het eerst sinds 2005 gevormd door de traditionele top5 (Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk en Italië). Het is bovendien voor het eerst sinds 2000 dat Mitsubishi bij onze oosterburen in een periode van 12 maanden meer dan 50.000 voertuigen verkocht.

Op modelniveau bevestigen de resultaten van 2018 zoals gezegd de strategie van Mitsubishi om alle kaarten in te zetten op SUV modellen. Dit zal in de toekomst met elektrificatie worden gecombineerd. De Space Star ging in Europa vorig jaar 36.031 keer over de toonbank, oftewel 19 procent meer dan in 2017. Dit model helpt Mitsubishi samen met de Outlander PHEV en de i-MiEV om de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma relatief laag te houden.

De Eclipse Cross trok in zijn eerste verkoopjaar 27.279 klanten. De verkoop van de Outlander PHEV kwam uit op 24.415 eenheden, hetgeen een stijging van 27 procent betekende ten opzichte van het resultaat van 2017. De vraag naar dit model nam sterk toen na de lancering van de grondig vernieuwde versie tegen het einde van de zomer van 2018. Die liet met een CO2-uitstoot van slechts 46 gram/km bovendien een indrukwekkend lage emissiewaarde noteren volgens de nieuwe WLTP emissietest, terwijl veel concurrenten door de verplichting van de nieuwe meetcyclus zelfs van de markt werden gehaald. De ASX verloor in 2018 weliswaar aan populariteit, maar is nog altijd aan vaste waarde in het gamma met meer dan 30.000 verkochte eenheden.

Mitsubishi zal dit jaar slechts voor bescheiden modelnieuws zorgen. Een baanbrekende wijziging van het gamma wordt aangekondigd vanaf 2020. Dan moeten de vruchten geplukt gaan worden van de alliantie met Nissan en Renault. Dit zal met name tot uiting komen in de introductie van elektrische modellen. De Space Star zal begin volgend decennium worden vervangen door een B segment hatchback op basis van de nieuwe Renault Clio. Die gaat waarschijnlijk Colt heten.

Comments are closed.