In detail: de Byton M-Byte

0

De multimediamodule van de Byton M-Byte heeft een display van liefst 48 inch! Op de Consumer Electronics Show (CES 2019) in het Amerikaanse Las Vegas toont de nieuwe Chinese autofabrikant Byton het definitieve dashboardscherm van de volledig elektrische cross-over.

Conceptstudies hebben een duidelijke functie. Autofabrikanten kunnen hiermee tonen waarmee zij bezig zijn, zonder zich te hoeven verantwoorden voor onpraktische aspecten of financiële onhaalbaarheid. Een conceptstudie is een bundeling van een heleboel ideeën in een esthetisch zo innovatief mogelijke verpakking (schoonheid is van ondergeschikt belang). Een droom dus, en reden waarom het uiteindelijke productiemodel vaak tegenvalt.

Maar de Byton M-Byte is een positieve uitzondering. Deze nieuwe Chinese autofabrikant gaat het gigantische multimediascherm dat het hele dashboard van haar studiemodel (de vorig jaar in de gokstad in Nevada getoonde Crossover Concept) overspant gewoon in productie nemen. Dat meldt Byton op de Consumer Electronics Show in Las Vegas, het walhalla van nieuwe technologieën. Het scherm is tot ‘Shared Experience Display’ gedoopt, oftewel SED, en volledig configureerbaar. Het SED is te verdelen in 3 ‘content zones’, maar kan ook slechts één soort informatie weergeven, bijvoorbeeld navigatie-instructies.

Tot dusver leidde Tesla bij het beeldschermformaat de dans. Zowel de Model S als de Model X zijn voorzien van een centraal display van 17 inch. Maar Byton doet het (bijna) 3 keer beter en monteert een scherm van 48 inch (oftewel 1,24 meter breed). Er zijn mensen die een minder grote televisie in de woonkamer hebben staan. Alleen het centrale gedeelte van het display (qua formaat vergelijkbaar met 7 tabletschermen of 24 telefoons) heeft een aanraakfunctie. Daarmee wordt voorkomen dat je over de volle breedte van links naar rechts moet swipen. Op het linkergedeelte van het scherm wordt alle relevante rij informatie afgebeeld.

De M-Byte is daarnaast voorzien van een extra display van 8 inch op de middentunnel tussen de voorstoelen. Vooral de bijrijder moet daarvan gebruik kunnen maken, bijvoorbeeld als hij het veerkarakter van de auto wil aanpassen.

Als klap op de vuurpijl is er ook een touch screen van 7 inch dat geïntegreerd is in het stuur, ‘Driver Tablet’ genaamd. Er zijn aparte menutoetsen voor onder andere de geluidsinstallatie, navigatie-instructies, cruiscontrole en de airconditioning. De aanwezigheid van fysieke knoppen toont aan Byton ‘klassieke bedieningsvriendelijkheid’ respecteert.

Achterin zijn er op de hoofdsteunen van de bestuurder en bijrijder ook nog 2 schermen, waarmee het totaal op 5 stuks komt. Diverse antennes en 5G-internet regelen bijvoorbeeld dat je altijd én razendsnel verbonden blijft met de boze buitenwereld. Het bewijst dat we in 2019 geen digitale detox gaan houden in de auto!

Het touch screen in het stuur is ten opzichte van de conceptstudie iets aangepast en bij de uiteindelijke productieversie voorzien van fysieke knoppen. Het display is net boven de airbag geplaatst en blijft recht staan wanneer aan het stuur wordt gedraaid; net zoals de Citroën C4 ooit had. Voor het bedienen van de diverse functies aan boord, kan er gekozen worden uit verschillende opties. Naast een aanraak gevoelige schermen en knoppen herkent de M-Byte ook handgebaren. Verder zijn steminstructies via de spraakassistent Alexa van Amazon mogelijk.

Het systeem van Byton herkent stemmen van meerdere mensen en kan op basis daarvan persoonlijke instellingen doorvoeren. Zo speelt de computer de favoriete muzieklijsten van diegene die er om vraagt en past hij de sterkte van de interieurverlichting aan. De M-Byte maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en slaat informatie van bestuurders op. De Chinezen spreken van de meest intuïtieve interface op de markt. De auto kan op die manier de favoriete restaurants voorstellen als het etenstijd is. Ook is de Byton uitgerust met camera’s voor gezichtsherkenning. Daarmee kan ook in de gaten worden gehouden of de bestuurder in slaap valt. Volgens Byton kan de camera zelfs gezondheidsmetingen doen.

Een geinige gimmick van de Byton is dat de voorstoelen 180 graden gedraaid kunnen worden. Een potje kaarten tijdens een autostop is zo bijvoorbeeld prima mogelijk. Met deze vorm van moduleerbaarheid loopt de Chinese autofabrikant alvast vooruit op een autonome toekomst, waarin de M-Byte straks volledig zelfstandig de autorit kan uitvoeren. Overigens kan de Byton nu al op ‘Level 3’ niveau in zijn eentje rij taken uitvoeren, maar als bestuurder moet je dan wel jouw hand op het stuur houden. Het omdraaien van de stoel zit er nu dus nog niet in.


De M-Byte maakt gebruik van een elektrische aandrijflijn met een vermogen van 272 pk. Dit aantal paarden wordt samen met 400 Nm aan koppel naar de achterwielen geleid. Het in de vloer ondergebrachte lithium/ion batterijenpakket maakt een actieradius van 400 kilometer mogelijk. Byton stelt dat 20 minuten snel laden volstaat voor een rij bereik met 200 kilometer. Na 30 minuten zijn de accu’s voor 80 procent gevuld. De Chinezen werken aan een krachtigere uitvoering met 2 elektromotoren (op elke as een exemplaar, waardoor er dus sprake is van vierwielaandrijving) en een krachtigere batterij (95 kWh in plaats van 71 kWh). Volgens Byton kan deze 475 pk / 710 Nm sterke versie op een volle acculading 520 kilometer ver komen.

Het is vooralsnog onduidelijk of en wanneer de elektrische cross-over naar Europa komt, maar reken op 2020. Als de Chinezen een karretje kunnen neerzetten op de achterkant van de maan, dan moeten zij Nederland op termijn ook wel kunnen vinden, toch? De officiële onthulling van de Byton M-Byte wordt in juni verwacht en de productie moet in het vierde kwartaal in een fabriek in Nanjing starten. Dan gaan in China ook de orderboeken open. Het basismodel gaat in Nederland ongeveer 60.000 euro kosten. Byton zegt al 100 prototypen rond te hebben rijden.

Comments are closed.