Klanten ontevreden over Jaguar I-Pace

0

Eigenaren van een gloednieuwe I-Pace voelen zich bedonderd. Jaguar belooft een actieradius van 470 kilometer. Mede om deze reden was de Britse cross-over één van de meest verkochte elektrische auto’s in 2018. Maar in de praktijk moeten eigenaren veel eerder opladen. Doen zij dit niet, dan komen zij met hun peperdure auto stil te staan.

Van de I-Pace werden afgelopen jaar 3.495 exemplaren verkocht. Vooral in december deed Jaguar goede zaken. Toen kregen 2.621 leaserijders hun nieuwe exemplaar afgeleverd. Daarmee werd het vorige maand zelfs de bestverkochte auto van Nederland, ondanks een instapprijs van meer dan 80.000 euro.

Veel leaserijders kozen afgelopen jaar nog gretig voor een I-Pace want sinds 1 januari 2019 gelden er minder gunstige fiscale regels voor elektrische auto’s die meer dan 50.000 euro kosten. Veel klanten wilden hun nieuwe auto nog snel in 2018 registreren, zodat zij de komende jaren kunnen profiteren van de aantrekkelijke 4 procent bijtellingregeling. Vanaf dit jaar betaal je over de autowaarde boven de 50.000 euro het gewone tarief van 22 procent.

Maar de I-Pace maakt zijn belofte niet waar en dat leidt tot teleurgestelde kopers. Het probleem is de actieradius, het aantal kilometers dat men op een volle acculading kan rijden. Die is in de praktijk veel minder dan waarmee Jaguar geadverteerd heeft. In de folder staat te lezen dat men 470 kilometer ver kan komen, maar klanten die net hun exemplaar afgeleverd hebben gekregen klagen dat zij in de praktijk slechts 250 kilometer halen.

Met name voor leaserijders die veel zakelijke afspraken hebben, is dit “een uitdaging”, om een eufemisme te gebruiken. De geplande agenda is in de praktijk niet haalbaar. Of men moet meerijden met een collega, die een conventionele auto met verbrandingsmotor heeft en dus niet gehinderd wordt door de beperkte actieradius.

Na het sjoemelschandaal rond de diesels van het Volkswagen concern blijken sommige autofabrikanten dus nog steeds een auto gunstiger aan te prijzen dan deze in werkelijkheid is. Momenteel is Jaguar dus de gebeten hond. Maar die kan weinig meer doen dan zich baseren op de nieuwe WLTP norm, de test waaraan alle nieuwe auto’s sinds september in Europa worden onderworpen. Volgens deskundigen voldoet die meetcyclus niet omdat de test een veel te rooskleurig beeld geeft. Opvallend, want de WLTP norm moest er juist voor zorgen dat er niet meer gesjoemeld kon worden. Desondanks is het verschil tussen theoretische actieradius en de praktijk minimaal 20 procent. En in het geval van de I-Pace dus zelfs bijna 50 procent.

Met de papieren werkelijkheid heeft Jaguar in 2018 veel klanten weten te lokken, maar het gecommuniceerde rij bereik stemt dus niet overeen met de realiteit. Dat komt omdat autofabrikanten nog steeds trucs toepassen als een nieuw model volgens de WLTP norm wordt getest. Deskundigen adviseren om naar de cijfers van de Amerikaanse EPA meetcyclus te kijken. Die klopt wel en heeft dus een veel nauwkeurigere beeld van de actieradius in de praktijk.

Jaguar laat in een reactie weten niets verkeerd te doen omdat zij in al haar communicatie alleen de waarden gebruikt zoals die tot stand gekomen zijn volgens de meetmethode van het WLTP . Maar feit is dat zij nu ontevreden klanten heeft. Dat doet het merkimago geen goed. De kans is daarom groot dat Jaguar al deze klanten weer kwijtraakt zodra het leasecontract is afgelopen. Ook de inruilwaarde van de I-Pace komt nu onder druk te staan omdat particulieren wel twee keer nadenken voordat zij een tweedehands exemplaar met tegenvallende actieradius aanschaffen.

Het Zuid Koreaanse merkenduo Hyundai en Kia pakten het vanuit communicatief oogpunt veel slimmer aan. Die maakten in december publiekelijk bekend dat de actieradius van hun Kona Electric respectievelijk e-Niro in de praktijk minder groot is dat zij aanvankelijk hadden voorgespiegeld. Het ging om een verschil van 30 kilometer. Door tijdig met de billen bloot te gaan, voorkwamen Hyundai en Kia dat zij nu net als Jaguar ook negatief in het nieuws komen.

Reageren is niet mogelijk.