Lood om oud ijzer: test Dacia Sandero Stepway vs. Ford Ka Active

0

Het rijk was niet groot, maar tot nu toe had de Dacia Sandero Stepway het voor zich alleen: dat van terreinlook B segment hatchback modellen. Met een prijs van 17.480 euro is de Roemeen daarnaast écht een budgetalternatief voor menig compacte cross-over en, als je een oogje toeknijpt, zelfs voor de Volvo 40 Cross Country. Maar Ford valt de Dacia met de Ka+ Active nu rechtstreks aan. Die is namelijk met een prijskaartje van 18.060 euro niet veel duurder.

Niemand verstaat de budgetkunst zo goed als Dacia. Fiat heeft het tot op zekere hoogte geprobeerd met zijn Tipo en Citroën trachtte ons de minimalistische C4 Cactus (met klapraampjes achterin) te verkopen, maar geen van beiden wisten de kosten zo ver omlaag te brengen als de Roemeen met Renault techniek. Europeanen laten zich het prijsscherpe gerecht van Dacia goed smaken. Het merk had in november 3,9 procent van de Europese automarkt in handen. Dat is meer dan Citroën met haar veel bredere gamma wist te realiseren en maar weinig minder dan de score van Fiat, dat in de vorm van Italië een veel grotere thuismarkt heeft.

Het succes van Dacia heeft de concurrentie terug naar de tekentafel gestuurd. Het alternatief van Citroën en Fiat kan dus niet iedereen overtuigen, maar de Ford Ka+ is wellicht een veel grotere bedreiging, zeker sinds dit model sinds de facelift ook leverbaar is in een terreinlook versie. De tweede generatie Sandero gaat zijn zevende levensjaar in en begint dus ondanks de facelift uit 2016 op leeftijd te raken. Is dat zijn Achilleshiel waar de jongere, in India geproduceerde Ka+ dankbaar gebruik van kan maken?

Zonder de toevoeging ‘+’ begon de Ford Ka ooit zijn verkoopcarrière in het A segment. Het originele model was een leuke theemuts op wielen, maar zijn opvolger was eigenlijk te krap (want gebaseerd op de Fiat 500) en te onpraktisch (geen achterportieren) om een vuist te kunnen maken in het segment waar de Hyundai i10, de Kia Picanto en de Volkswagen Up de toon zetten. Tegelijkertijd mistte de tweede generatie Ka de aaibaarheid van zijn Italiaanse donormodel. Ford besloot om het bij de opvolger over een andere boeg te gooien: het Amerikaanse autoconcern haalde een primair voor opkomende landen produceerde hatchback van Fiesta formaat naar Europa. Een B segment model dus, maar dan zonder het bijbehorende prijskaartje. Op papier bood de Ka+ bij zijn introductie, nu ruim 2 jaar geleden, een heel aantrekkelijke prijs:ruimte verhouding. Als er één model in de buurt van de Sandero kwam, dan was het deze Ford wel. Maar waar de Dacia over een pittige turbomotor beschikte, moest de Ka+ het doen met een aan bloedarmoede lijdende atmosferische krachtbron. Daarnaast werd er door de pers weinig vleiende opmerkingen over zijn interieur gemaakt. Kortom, de kleine Ford was lang niet zo hip als de Sandero, en al helemaal niet als de Stepway variant.

Ford zat niet bij de pakken neer. Vorig jaar maart werd op de autosalon van Genève een bijgeschaafde versie gepresenteerd, voorzien van een modernere motor, een royalere uitrusting en een opgewaardeerd interieur. Als klap op de vuurpijl werd er ook een terreinlook versie aan het gamma toegevoegd, de Active. Voor iedereen werd toen duidelijk dat Ford de confrontatie zocht met de Sandero, en dan vooral diens populaire Stepway variant. De Ka+ lijkt beter gewapend om de tweede gevechtsronde te starten, maar kan hij die ook winnen?

De Ford Ka+ Active oogt kleiner dan de Dacia Sandero Stepway, maar als je de meetlat er bij pakt, is het verschil niet groot: de carrosserielengte van de in India geproduceerde Amerikaan bedraagt 3,96 meter, terwijl de Roemeen 4,08 meter lang is. Daarmee zijn het beide B segment modellen. Maar de 12 centimeter langere carrosserie van de Dacia is beslist een troef. Zijn kofferbak heeft een volume van 320 liter, dat kan worden vergroot tot 1.200 liter wanneer de achterbank is ingeklapt. Dit is respectievelijk 50 en 70 liter meer dan de Ford biedt. Niet onvermeld mag blijven dat de Ka+ sinds zijn facelift eindelijk een knop op zijn achterklep heeft voor het openen van de kofferruimte.

Op de achterbank is de Dacia ook genereuzer. Hij biedt passagiers daar 4 centimeter meer hoofdruimte op op ellebooghoogte bedraagt het verschil 5 centimeter. Alleen de beenruimte is vrij gelijkwaardig. De Ford pakt punten terug met een zachter zitvlak. Op de voorste rij maakt de Sandero een wat goedkopere indruk dan de Ka + sinds zijn facelift. Zo is de Ford in Active uitvoering standaard voorzien van een 6,6 inch groot aanraakscherm. Alles oogt wat moderner in de Ka+, zelfs als de plastickwaliteit in beide gevallen aan dezelfde specificaties voldoet: hard en verondersteld om de tand des tijd te weerstaan. Ondanks dat het stuurwiel van de Ford niet in diepte verstelbaar is, is zijn zitpositie niet oncomfortabel, dit in tegenstelling tot de Dacia, die je het gevoel geeft enigszins ‘op de bok’ te zitten.

Je kan de facelift van de Ford Ka + gerust omschrijven als een metamorfose. De Dacia Sandero beschikt weliswaar ook over een touch screen, maar dat is kleiner (6,5 inch) en lager geplaatst. Bovendien is de bijbehorende multimedia installatie minder responsief. In de Amerikaan uit India hoef je uitrustingtechnisch niet op een houtje te bijten: gordijnairbags, een lichtsensor, verwarmbare voorstoelen, automatische airconditioning, Android Auto plus Apple CarPlay connectiviteit en sleutelloze toegang: het is allemaal mogelijk mits je bijbetaalt. De Roemeen kan daar zaken als een geïntegreerde navigatiesysteem, een achteruit rij camera (optie) en standaard elektrisch bedienbare achterruiten (400 euro extra op de Ford) tegenover zetten. Maar qua veiligheidsuitrusting laat de Dacia toch wat steken vallen. Zo zijn bovengenoemde gordijnairbags een onbekend verschijnsel voor de Sandero Stepway.

De Ka+ Active is een kleine 600 euro duurder, maar die meerprijs maakt hij goed met een completer pakket aan toeters en bellen. Ook oogt het interieur van de Ford aantrekkelijker en beschikt hij over modernere apparatuur. De Dacia Sandero Stepway maakt echter geen goedkope budgetindruk en als elke euro telt, is hij met zijn 580 euro lagere prijs in het voordeel. De betrouwbaarheid van de Roemeen is in de loop van de tijd bewezen en hij profiteert van het brede dealernetwerk van Renault met milde werkplaatstarieven. En je hoeft anders dan bij Ford niet over uitgebreide onderhandelingsvaardigheden te beschikken om prijstechnisch het onderste uit de kan te halen. De beschikbare korting is minimaal. Zoiets schept ook duidelijkheid.

Het kopen van een goedkoop voertuig betekent dat je een auto aanschaft waarbij bezuinigt is op alles wat duur is, zoals betere materialen of de nieuwste technologie. Echter, goedkope auto’s hebben geen tekortkomingen als het gaat om het weggedrag. Natuurlijk is de geluidsisolatie bescheiden (dat merk je vooral aan boord van de Dacia) en het simpele onderstel zal nooit voor grote opwinding zorgen. Maar de Sandero Stepway en de Ka+ Active hebben in alle omstandigheden geruststellende rijeigenschappen en zorgen niet voor een onveilig gevoel. Hun reacties zijn gezond, hoewel de weinig grip biedende banden van de Ford de remafstand wat langer maken.

In de stad is de Ka+ beter af dan zijn rivaal. De Ford heeft een lichtere besturing, zijn versnellingsbak laat zich aanzienlijk aangenamer bedienen en de turboloze motor geeft mooi lineair zijn vermogen en koppel af. De Sandero is iets minder handzaam, stuurt zwaarder, de bediening van de handbak kan je gerust als onaangenaam omschrijven en als je van het gas af gaat, schokt elke keer de kleine 0.9 TCe motor. Die biedt weliswaar meer vermogen (90 pk versus 85 pk) maar heeft minder manieren. Ook de vering van de Dacia is iets droger dan die van de Ford. Dat merk je vooral op kasseien.


Buiten de grenzen van de stad revancheert de Sandero Stepway zich met zijn pittigere motorkarakter en een betere koersvastheid. Op snelwegen maakt vooral zijn turboblok het verschil. De driecilinder van Ford, die de astmatische 1,2 liter 4 cilinder vervangt, is altijd coöperatief, maar nog steeds kortademig. Dat is de schuld van het ontbreken van een turbo. Anders dan bij de Dacia is het dus onmogelijk om in de Ford de zweep er over te leggen. Rust is geboden. Lukt dat niet, dan zal de Ka+ Active gemakkelijk meer verbruiken. Reken op een verschil van een halve liter in het nadeel van de Ford (gemiddeld 7,0 versus 6,5 ​liter).

Conclusie

Het is moeilijk om een duidelijke winnaar aan te wijzen. Toegegeven, de Ford Ka+ is er sinds zijn facelift duidelijk op vooruit gegaan. Hij (of is het een zij?) is moderner, heeft een prettigere interieurambiance en in de stad is het een lief autootje. Maar de Dacia Sandero Stepway is efficiënter en nuchterder. Bovendien is hij het meest geschikt als gezinsauto. Niet alleen vanwege het grotere ruimteaanbod, maar ook omdat de Ford Ka+ Active bij volle bepakking snel buiten adem zal raken. In een segment waar prijs de doorslag kan geven, maakt het feit dat de uitrusting van de Dacia Sandero Stepway minder compleet is en dat hij verfijning mist misschien niet uit. Hij is immers een kleine 600 euro goedkoper. Maar de Ford Ka+ Active biedt onmiskenbaar een vleugje glamour. En dat is ook verleidelijk …

Reageren is niet mogelijk.