Nieuwe Peugeot 308 gaat aan de stekker

0

De volgende generatie Peugeot 308 wordt ook leverbaar in een stekkerhybride uitvoering. Hij komt in 2020 op de markt.

Dankzij zijn ingetogen design doet de huidige Peugeot 308 nog steeds niet verouderd aan, ondanks dat het model komende lente 6 kaarsjes zal uitblazen. Maar de Fransman is bij ons wel over zijn verkoophoogtepunt heen. In een fors groeiende markt daalde de afzet vorig jaar licht. In 2019 zal de 308 vermoedelijk meer terrein verliezen. Zowel de nieuwe Ford Focus als Kia Ceed worden dan volop leverbaar. Verdere kunnen wij de nieuwe Mazda 3, Seat Leon en Volkswagen Golf in de showrooms verwachten. Skoda wil een grotere taartpunt in het C segment bemachtigen met de Scala. Hetzelfde geldt voor Toyota met de Corolla.

Sochaux zal dus moeten reageren om niet achterop te raken bij de concurrentie. Dat gebeurt begin volgend decennium. Ondanks het grote succes van haar SUV modellen (2008, 3008 en 5008), is de Leeuw niet van plan om het hatchback segment te verlaten. Want ooit zullen de verhoogde voertuigen hun aantrekkingskracht verliezen. Jonge autoconsumenten willen immers niet in hetzelfde soort auto rijden als hun oom of tante. Daarnaast zijn lage hatchbacks is het voordeel bij het reduceren van de CO2-uitstoot door de auto-industrie. Daarom koestert Peugeot haar 308 en zal er in 2020 een derde editie volgen.

Voor die derde generatie gaat Peugeot het wiel niet helemaal opnieuw uitvinden. Het huidige EMP2 platform, dat geïntroduceerd werd in 2013 en dus nog niet verouderd is, mag nog een ronde door. Wel zal Peugeot enkele substantiële wijzigingen doorvoeren waarvan de 3008 en 508 reeds geprofiteerd hebben en waarmee plek kan worden gecreëerd voor stekkerhybride techniek. Een volledig elektrische versie is niet gepland. Wie dat zoekt, zal door Peugeot (en door de andere merken van het PSA concern) worden bediend door modellen op basis van het nieuwe CMP platvorm van onder andere de DS 3 Crossback. Die opereren allemaal een segment lager.

De stekkerhybride uitvoering van de 308 krijgt een systeemvermogen van 225 pk. Dat is afkomstig van de 180 pk variant van de bekende 1,6 liter PureTech turbokrachtbron en een (voorin geplaatste) elektromotor. Door de toevoeging van een tweede elektromotor op de achteras kan de GTi uitvoering van de 308 worden voorzien van stekkerhybride techniek én vierwielaandrijving. Een dergelijke aandrijflijn is in de DS 7 Crossback E-Tense al goed voor 300 pk, maar als Peugeot de 263 pk vermogenvariant van de huidige 308 GTi als basisunit gebruikt (in plaats van de 225 pk versie), dan is er 338 pk beschikbaar. De Fransen creëren daarmee een meer dan smakelijk alternatief voor de Audi S3 Sportback, de nog te introduceren BMW M135i M Performance, de Mercedes-AMG A 35 en de Volkswagen Golf R. Het is bovendien een model dat 50 à 60 km volledig emissievrij kan rijden.

Het grote kritiekpunt bij de huidige 308 is de ondermaatse passagiersruimte achterin. Peugeot gaat dit oplossen door de wielbasis iets op te rekken. Dit betekent dat de toekomstige 308 de grens van 4,30 meter carrosserielengte zal gaan overschrijden. Een zeer verantwoorde aanpassing en investering, want modellen met veel beenruimte op de achterbank zijn favoriet bij Aziatische klanten. Keerzijde van de medaille is dat de nieuwe 308 vermoedelijk niet aan gewicht zal verliezen. En in stekkerhybride uitvoering natuurlijk helemaal geen slanke den zal zijn. Verder kan worden gevreesd dat de vierwiel aangedreven versie vanwege de tweede elektromotor achterin bagageruimte zal moeten inleveren.

Het design van de nieuwe 308 is geïnspireerd op een recente conceptstudie van Peugeot, namelijk het Instinct showmodel uit 2017. Dit zorgt voor een drastisch andere uitstraling. De stylingelementen van de Instinct conceptstudie staan de nieuwe 308 goed en maken van hem een sexy Fransman. Aangezien Mercedes-Benz een steeds dominantere speler wordt in het C segment en Mazda veel lef toont met haar jongste ‘3’, is dat geen verkeerde ontwikkeling. Maar keerzijde van de medaille is dat de komend voorjaar te introduceren nieuwe 208 er op deze manier snel verouderd uit komt te zien. Maar goed, je kan niet alles hebben in het leven. Dat geldt ook voor een autofabrikant.

Voor wat betreft het interieur zal Peugeot vasthouden aan haar zogeheten i-Cockpit. In de huidige 308 ontbreekt een digitaal instrumentarium, maar die achterstand op diverse concurrentie zal bij de generatiewisseling worden ingelopen. Verder is de kans groot dat de nieuwe editie net zo’n groot centraal display krijgt als de Instinct conceptstudie. Dat scherm doet zelfs het exemplaar in de Mercedes-Benz A klasse verbleken.

Het is nog niet bekend of Peugeot de nieuwe 308 in maart 2020 op de autosalon van Genève zal onthullen of pas in oktober dat jaar als in de eigen hoofdstad de volgende editie van de tweejaarlijkse Mondial de l’Auto plaatsvindt. Naast een 5-deurs hatchback komt er ook weer een SW afgeleide. Verder wordt een comeback van Peugeot in het coupésegment niet uitgesloten. Dat model wordt dan niet zozeer een spirituele opvolger van de weinig succesvolle RCZ, maar een productievertaling van de veel geprezen conceptstudie E-Legend die afgelopen oktober op de autosalon van Parijs werd getoond. Qua maatvoering zou die coupé goed op de nieuwe 308 gebaseerd kunnen worden. Ook die conceptstudie was voorzien van een enorm centraal display, dus reken er maar op dat wij dat bij een productiemodel van Peugeot gaan terugzien.

De basisversie van de nieuwe 308 gaat net als bij het huidige model vermoedelijk 26 mille kosten. Je krijgt dan dus een ruimere en modernere auto, maar wel met 10 pk minder uit de 1.2 PureTech krachtbron. Voor wie meer pit wil, zijn er de 130 en 155 pk versies. Daar boven wordt het dan stekkerhybride techniek, tenminste als je geen BlueHDi versie (met 130 of 180 pk) wilt. Inmiddels praat je dan over een prijs van afgerond 40.000 euro. Bepaald geen alternatief dus voor de Toyota Corolla Hybrid, waarmee al voor 26.395 euro kan worden weggereden. Maar Peugeot gokt er op dat stekkerloze hybride auto’s hun langste tijd hebben gehad. En op basis van de jongste verkoopresultaten in Noorwegen zou zijn daar gelijk in kunnen krijgen.

Reageren is niet mogelijk.