Nieuwstelex

0

+++ De ALFA ROMEO 8C Competizione krijgt een uitermate exotische opvolger. Doel is om het Italiaanse merk met dit imagoversterkende model te positioneren als de referentie op het gebied van sportieve en technisch hoogstaande auto’s. Kortom, Alfa Romeo gaat dus terug naar haar (verre) verleden. Voor de aandrijving van de nieuwe 8C zal gebruik worden gemaakt van hybride techniek met Ferrari DNA. Reken op minimaal 700 pk, een topsnelheid boven de 300 km/u en minder dan 3 seconden voor de sprint naar 100 km/u. De prijs zal in Nederland minimaal 230.000 euro gaan bedragen. De productie zal plaatsvinden in de oude Maserati fabriek. Dezelfde technische basis gaat namelijk gebruikt worden voor een sportwagen van dit zustermerk. De nieuwe Maserati kunnen wij beschouwen als een reïncarnatie van de Dino. +++

+++ AUDI heeft vorig jaar 3,5 % minder auto’s weten te verkopen dan in 2017. De teller bleef steken op 1.812.500 exemplaren. Volgens topman Bram Schot is de introductie van de WLTP meetcyclus de oorzaak. Audi was daar onvoldoend op voorbereid. In Europa zag de Volkswagen dochter haar verkopen daardoor vorig jaar met 13,6 % dalen tot 743.600 auto’s. Schot zegt dat zijn personeel nog steeds hard werkt om de achterstand bij het homologeren van de diverse modellen en uitvoeringen weg te werken. Ook de modelgeneratie wisselingen bij de A1, A6, A7 en Q3 speelden een rol bij het tegenvallend aantal klantleveringen in Europa. Schot is evenwel tevreden over de ontvangst van de A7, die vorig jaar 47,4 % meer klanten trok in Europa (10.100). Voor de e-Tron zijn inmiddels afgerond 16.000 reserveringen. In China waren de cijfers stukken fraaier. Sterker nog: daar beleefde Audi een recordjaar. Met 663.049 verkochte auto’s was er sprake van een groei van 10,9 % ten opzichte van 2017. De lange wielbasis uitvoering van de A4 ging 163.279 keer over de toonbank. Dat is een toename van 42,6 % ten opzichte van het resultaat in 2017. De A3 pluste 12.7 % en trok 91.173 Chinese kopers. De A8 L zat verkooptechnisch ook in de lift in het Aziatische land. Onlangs introduceerde Audi in China een lange wielbasis uitvoering van de Q2. Dit jaar volgt de nieuwe A6 L en de elektrische Q2 L e-Tron. Beide modellen worden lokaal gebouwd. De ‘gewone’ e-Tron zal ook in China verkocht gaan worden, maar daarvan vindt de productie in België plaats. In de Verenigde Staten daalde het aantal verkopen. Daar trok Audi 223.323 klanten, hetgeen 1,4 % minder was dan in 2017. De SUV modellen gingen echter 8,3 % vaker over de toonbank. Zij hadden vorig jaar in de Verenigde Staten een verkoopaandeel van 57 %. Het meest in trek was de Q5, die 21 % meer klanten trok. In december eindigde de mondiale afzetteller op 154.550 auto’s. Dat is 14,3 % minder dan in dezelfde maand van 2017. In Europa daalde de afzet in december met 20,9 % naar 51.500 auto’s. +++

+++ Nvidia, specialist in grafische processors en heel bekend in het gamemilieu, heeft een nieuw niveau toegevoegd aan de classificatie voor AUTONOOM rijden: 2+. Dat ‘level’ past bij zijn nieuwe Drive Autopilot, dat slimmer werkt dankzij de Xavier SoC chip en kunstmatige intelligentie. Dit kleine elektronische juweeltje kan 30 biljoen (30 miljoen keer 1 miljoen) berekeningen per seconde uitvoeren. Bovendien is de architectuur bedacht op redundantie en diversiteit. Xavier gebruikt 6 types processors en 9 miljard transistors. Daarmee kan hij een enorme hoeveelheid data onmiddellijk verwerken. De nieuwe Nvidia chip is al in productie en wordt gecontroleerd door de Drive Autopilot software voor rij hulpsystemen. Het systeem, dat wordt gecombineerd met de software Drive AV, heeft een 360-gradenzicht en kan autonoom rij taken op de snelweg uitvoeren dankzij een HD kaartensysteem. Het stuurt de automatische remassistent, de adaptieve cruisecontrole en de rijbaan assistent aan. Het trio is samen met de kunstmatige intelligentie Drive IX ook bruikbaar voor de detectie van andere weggebruikers en obstakels. Nvidia belooft in elk geval minder fouten en twijfelmomenten. De technologie moet incoherent gedrag of aarzelingen vermijden. Ze zal opduiken in systemen van ZF en Continental en op die manier vanaf 2020 in heel wat automodellen worden toegepast. +++

+++ Volgens het TNO neemt het verschil tussen de fabrieksopgave en het werkelijke BRANDSTOFVERBRUIK licht af. Particulieren bleken in 2017 dichter in de buurt van de foldercijfers te komen en dus gemiddeld zuiniger te rijden dan mensen met een auto van de zaak. Die zitten met hun brandstofverbruik 42 % boven de folderwaarden, terwijl het bij mensen die zelf eigenaar zijn van de auto om een verschil van 36 % gaat. Tussen 2001 en 2016 groeide de discrepantie tussen opgegeven verbruik en de daadwerkelijke brandstof consumptie van 8 % naar gemiddeld 40 %. Maar nu lijkt die trend te zijn gekeerd. Gemiddeld gaat het om een daling van 1 %. Dat wil zeggen dat het verschil tussen praktijkverbruik en de bij de typegoedkeuring gemeten waarden nu nog gemiddeld 39 % is. Het Europees onderzoek, waar TNO aan meedeed, is gebaseerd op data van circa 1,3 miljoen auto’s uit 8 Europese landen. De voertuigen werden getest volgens de oude NEDC methode. De nieuwe WLTP cyclus zal er naar verwachting voor zorgen dat bij de meeste automodellen bij de typegoedkeuring het gemeten verbruik zal stijgen, met als gevolg waarschijnlijk een kleiner verschil met de praktijkwaarden. Een andere conclusie uit het onderzoek is dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s voor het eerst sinds lange tijd niet meer daalt. Deze verandering hangt sterk samen met de gestegen verkoop van minder zuinige modellen in Europa. +++

+++ In FRANKRIJK is de populariteit van dieselauto’s in 2018 opnieuw scherp gedaald. Zij waren in 2013 goed voor 67 % (tweederde) van de verkopen, maar dat percentage is vorig jaar gedaald naar 39. Van januari tot augustus 2018 bedroeg het afzetaandeel 40 %, maar dat is in de laatste 4 maanden van het jaar gedaald tot slechts 35 à 36 %. Anders gezegd: het is een kwestie van tijd totdat dieselauto’s nog maar eenderde van de verkopen voor hun rekening nemen. Ook bij de grotere modellen neemt de populariteit af. Peugeot laat weten dat de meeste exemplaren van de 508 die aan particulieren worden verkocht benzinemodellen zijn. Daarentegen kiezen wagenparkbeheerders nog steeds overwegend voor dieselauto’s. Dat zal een druk blijven leggen in de inruilwaarde van oliegestookte modellen. Benzineauto’s namen vorig jaar 54,7 % van de Franse autoverkopen voor hun rekening. Hybride modellen waren goed voor 4,9 % van de markt. Elektrische auto’s gingen vaker over de toonbank, maar zij vertegenwoordigen nog steeds slechts 1,4 % van de afzet. +++

+++ De Japanse rechtbank heeft het verzoek tot vrijlating van de advocaten van Carlos GHOSN verworpen. Hij blijft dus in de gevangenis. Er wordt geen motivatie gegeven voor de weigering. Dat past wel bij de behandeling van verdachten in Japan, die volgens Amnesty International ondermaats is. Eerder werd vrijlating op borgtocht van de Nissan topman afgewezen omdat de rechter vluchtgevaar reëel achtte, evenals geknoei met bewijzen. Het proces van de 64-jarige Ghosn kan nog maanden op zich laten wachten. De topman zegt inmiddels ziek te zijn geworden van zijn langdurige verblijf in een koude cel. Vanwege koorts wordt Ghosn nu behandeld door een arts en zijn de verhoren stilgelegd. De van belastingfraude beschuldigde Renault topman zou sinds 2012 niet in Frankrijk, maar in Nederland belastingplichtig zijn. Een woordvoerder van de Belastingdienst weigert echter hierop commentaar te geven. Ook Renault wil er niks over kwijt, omdat het om “persoonlijke informatie” zou gaan. De autofabrikant laat wel weten dat zij geen bewijs heeft gevonden dat Ghosn fraude heeft gepleegd. Hij is formeel nog steeds de baas van Renault, dat een samenwerkingsverband heeft met Nissan. Wel is hij op tijdelijke basis vervangen door operationeel directeur Thierry Bolloré. +++

+++ Hoewel elektrische auto’s een meer sexy imago hebben, is de rol van de (stekker) HYBRIDE nog lang niet uitgespeeld. Zo zal Renault in 2020 met een oplaadbare versie van de nieuwe Captur en de gelifte Mégane komen. Die krijgen een accucapaciteit van 9,8 kWh. Ford zal binnenkort een verbeterde versie van de Mondeo lanceren. Hybride uitvoeringen liggen dit jaar ook in het verschiet bij de Kia Ceed en de Subaru XV, en in 2020 bij de Jeep Renegade. Bij Audi zullen de A6, A7, A8 en Q5 in het tweede kwartaal van 2019 overstappen naar stekkerhybride techniek. Mercedes reageert hierop met soortgelijke uitvoeringen van de GLE en de A klasse. Een Brits alternatief is in de maak op basis van de nieuwe Range Rover Evoque. Alfa Romeo werkt aan een stekkerhybride uitvoering van de Stelvio en Volvo aan een soortgelijke versie van de XC40. In het topsegment zal de hybridisatie toeslaan bij modellen als de Aston Martin Valkyrie, de Lamborghini Urus, de opvolger van diens Aventador en bij de eerste SUV van Ferrari. Dit jaar start ook de levering van de stekkerhybride Polestar 1. +++

+++ Afgelopen december werden 9.004 nieuwe LEASE wagens geregistreerd. In dezelfde maand van 2017 waren dat er 5.782. Dit betekent een toename van 55,7 %. Het bovengemiddelde maandresultaat is grotendeels te danken aan de zogeheten Tesla taks die per 1 januari 2019 is ingegaan. In heel 2018 zijn 217.701 leasewagens op kenteken gezet; een toename van 22,8 % ten opzichte van het jaar daarvoor. De podiumplaatsen waren voor Volkswagen, Renault en Opel. Van deze merken weet alleen de eerste haar marktaandeel te vergroten. Volkswagen was in 2018 goed voor 14,8 % van de leasemarkt. Renault had 8,6 % in handen en Opel 8,1 %. Audi is het enige merk in de top20 dat vorig jaar minder leasewagens afleverde. De grootste winnaar is Tesla dat opklom naar de 18de plaats. Jaguar bereikte dankzij de I-Pace de 22ste plek. +++

+++ LOTUS heeft het beste verkoopresultaat in 7 jaar tijd gerealiseerd. De Britse sportautobouwer, verkocht 1.630 auto’s in 2018. Het merk bestond toen exact 70 jaar. In het Verenigd Koninkrijk steeg de verkoop van 267 auto’s in 2017 naar 274 exemplaren vorig jaar. Ook in andere landen werd er geplust. In Zweden steeg de verkoop met 87 %, in Japan met 59 %, in Australië met 50 %, in Italië met 14 % en in het Midden-Oosten met 39 %. Het Lotus gamma bestaat uit de modellen Elise, Exige en Evora. +++

+++ In het PREMIUM was Audi ook in 2018 weer de kleinste van de grote drie. Het merk ambieert op een jaarlijkse afzet van meer dan 2 miljoen auto’s, maar haalt dat al geruime tijd niet. Sterker nog: in 2018 daalden de verkopen met 3,5 % naar 1.812.500 exemplaren. Dat is een probleem, want de twee grote jongens (BMW en Mercedes), die reeds voorop liepen, deden het in 2018 beter dan in 2017. Stuttgart claimt opnieuw de kroon. Mercedes wist vorig jaar 2.310.185 klanten te verleiden. Dat is dik 20.000 meer dan in 2017. BMW bleef steken op 2.125.026 orders, maar kan zich er op verheugen dat de afstand tussen München en Stuttgart kleiner werd. De achterstand bedraagt 185.159 stuks. BMW ging 1,8 % vooruit en Mercedes ‘slechts’ 0,9 %. Audi, dat de ambitie heeft om de grootste premium autofabrikant te worden, staat op een achterstand van bijna een half miljoen auto’s. Zowel BMW als Mercedes maakten van hun performance label een apart merk. In München heet dat M en in Stuttgart AMG. Door de toevoeging van ‘halfbakken’ versies van beide labels explodeerde de verkoop. BMW en Mercedes bouwen elk jaarlijks meer dan 100.000 exemplaren onder hun exclusieve performance label. Bij BMW steeg de afzet in 2018, maar Mercedes moest een daling melden. Om te voorkomen dat de indruk ontstaat dat de AMG magie is uitgewerkt, zal de A klasse dit jaar leverbaar worden in relatief betaalbare ’35’ instapuitvoering. +++

+++ ROLLS-ROYCE beleefde in 2018 zijn beste verkoopjaar ooit. Het exclusieve merk wist 4.107 auto’s te slijten. In 2017 verkocht Rolls-Royce 3.362 exemplaren. Dit betekent dat de afzet vorig jaar met 745 stuks (afgerond 20 %) is toegenomen. Noord Amerika blijft voor Rolls-Royce de grootste afzetmarkt. De Britten laten weten dat met name de nieuwe Phantom een stevige duit in het verkoopzakje heeft gedaan. De toevoeging van de Cullinan aan het gamma kan dit jaar bij Rolls-Royce opnieuw voor een afzetrecord zorgen. +++

+++ SKODA bracht vorig jaar 1.253.700 auto’s aan de man. Dit betekent een toename van 4,4 % ten opzichte van 2017. In Europa werden 826.800 auto’s verkocht (+4,9 %). In Nederland namen de verkopen met 11,6 % toe tot 17.000 stuks. Op de Tsjechische thuismarkt nam de afzet met 1,5 % af. In China werden met 341.000 exemplaren 4,9 % meer auto’s verkocht dan in 2017. In Rusland steeg de afzet met 30,7 % naar 81.500 auto’s. De Octavia was met 338.200 verkochte exemplaren het populairste Skoda model in 2018, al lag dit aantal wel 7,3 % onder het niveau van 2017. De Rapid staat met 191.500 registraties (-9,5 %) op plek2, gevolgd door de Fabia (190.900 stuks, -7,6 %). Daarna volgen de Kodiaq (149.200 verkopen), de Superb (138.100) en de Karoq (115.700). Opvallend is de afzetgroei van de Citigo. Die beleeft een tweede verkoopjeugd en ging 32.000 keer over de Europese toonbank, hetgeen 5,5 % vaker was dan in 2017.

+++ VOLKSWAGEN start een eigen energiebedrijf: Elli. Deze dochter moet een breed scala aan laadoplossingen gaan aanbieden en daarnaast duurzame elektriciteit gaan verkopen. Het productpakket gaat zaken omvatten als wallboxes voor thuis opladen en laadpalen op locatie. Volkswagen meldt dat de stroom op een CO2-neutrale manier zal worden opgewekt, onder meer door waterkrachtcentrales. “Op deze manier betreden we een strategisch relevante, uiterst opwindende markt die aanzienlijke mogelijkheden biedt om de banden met bestaande klanten te versterken en om toegang te krijgen tot geheel nieuwe klantengroepen”, zegt Thomas Ulbrich, die binnen het Volkswagen concern verantwoordelijk is voor elektrische mobiliteit. Hij verwacht dat in Nederland volgend jaar al 20 % van de totale merkverkopen door volledig elektrische modellen gegenereerd zal worden. In 2020 komt namelijk de Volkswagen ID op de markt. Tegelijkertijd zal de autofabrikanten de producten en diensten van Elli gaan uitrollen.

+++ In 2018 zijn 18 auto’s van WEGINSPECTEURS aangereden terwijl zij een incident aan het afhandelen waren. Dat zijn er 6 meer dan een jaar eerder. Rijkswaterstaat spreekt van een zorgelijke ontwikkeling en roept weggebruikers op altijd alert te zijn. De dienst benadrukt dat een rood kruis boven de weg er nooit voor niets staat. Het negeren van rode kruizen is al langer een probleem. Daarom zijn er op bijna veertig plekken langs de wegen borden neergezet met de tekst ‘Bij rood kruis: rijstrook dicht’. Ook controleert de politie er scherp op en hebben 50 weginspecteurs de bevoegdheid gekregen om boetes uit te delen voor het negeren van een rood kruis. In 2018 werd daarvoor een recordaantal van 1.500 boetes uitgeschreven, hetgeen 40 % meer is dan in 2017. De boete bedraagt €230. +++

+++ De WINTERBAND is qua populariteit ingehaald door de All Season band, waarmee men het hele jaar door kan rijden en waarmee men ook op wintersport kan. Het marktaandeel is nu 19 %. Winterbanden zijn goed voor 18 % en zomerbanden maken 62 % van de verkopen uit. Steeds meer leasemaatschappijen omarmen de All Season band. Daarnaast zijn de zachte winters funest voor de winterband. Toch moet de All Season band niet te veel worden opgehemeld. Het is een compromis product: in de winter presteert een winterband nog altijd beter en voor de rest van het jaar is de zomerband meestal de beste keus. Maar dat de populariteit van de All Season band toeneemt, is wel verklaarbaar. Mensen vinden de jaarlijkse bandenwissel namelijk een gedoe. +++

Comments are closed.