Nieuwstelex

0

+++ Energiebedrijf Engie en technisch dienstverlener Unica (dat samenwerkt met GreenFlux) hebben de tender gewonnen van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) voor de plaatsing van 2.000 laadpunten bij onder andere ministeries. Die zijn bestemd voor ELEKTRISCHE (dienst)auto’s. Het is een van de grootste contracten wereldwijd voor laadpunten op eigen terrein. Het Rijk is één van de grootste wagenparkenbezitters van Nederland. In 2020 moet daarvan 20 % elektrisch zijn. Vanaf 2028 worden er geen auto’s meer aangeschaft die rijden op diesel of benzine. De rijksoverheid zat vanaf dat jaar volledig in op een emissieloos wagenpark. Met vele duizenden personenauto’s en bijzondere voertuigen voor bijvoorbeeld calamiteiten is verduurzaming van de vloot een enorme opgave, zo schrijft het RVB. Voor een succesvolle transitie naar elektrisch rijden moeten er in ieder geval voldoende laadpunten zijn. De Rijksoverheid startte hiervoor in 2018 een aanbesteding. Eind december werd dit proces afgerond. Unica en Engie zullen nu de eerste 2.000 laadpunten installeren. Daarvan zullen er 700 stuks al in de eerste helft van 2019 worden aangesloten. De overheid wil hiermee het goede voorbeeld geven en zowel innovatie als kennisontwikkeling stimuleren. Dat denkt zij te kunnen bereiken met deze overeenkomst. Nederland staat wereldwijd op de vierde plek voor wat betreft elektrisch vervoer. De komende jaren neemt het aantal elektrische auto’s sterk toe, ook bij de overheid. Om de stroombehoefte van deze voertuigen aan te kunnen, worden verschillende slimme technieken ingezet, zoals ‘local load balancing’ en ‘smart queuing’. Hiermee worden vraag en aanbod optimaal op elkaar afgestemd. Tevens wordt ingezet op het monitoren van deze laadpunten om de bezettingsgraad te beoordelen en de energievraag te analyseren. Unica werkt bij de uitvoering samen met GreenFlux dat een digitaal platform biedt om de dienstverlening te ondersteunen. Het bedrijf beheert al circa 18.000 laadpalen in 15 landen. Het platform maakt onder andere het verrekenen van het verbruik mogelijk. GreenFlux bouwt momenteel een dashboard waarbij per gebruikersgroep inzicht wordt geboden in gebruik, energie en de projectvoortgang. +++

+++ Carlos GHOSN blijft brommen. De voormalig topman van de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi alliantie had de rechtbank in Japan verzocht om zijn verdere proces in vrijheid af te wachten. De rechtbank heeft dit verzoek om vrijlating echter afgewezen. Ghosn had aangeboden een elektronische enkelband te dragen, zijn paspoort in te leveren en zelf de beveiliging te betalen, maar de rechtbank wees zijn verzoek af. De 64-jarige topmanager zit inmiddels al meer dan 2 maanden vast in een gevangenis in Japan op verdenking van fraude en financiële misstanden. Hij vroeg de rechters vorige week ook al om toestemming om naar Frankrijk te gaan en zou dan voor de zittingsdagen naar Tokio afreizen. Omdat de rechtbank vreesde dat er bewijsmateriaal zou worden vernietigd, werd dat verzoek afgewezen. De gevallen automagnaat benadrukt evenwel onschuldig te zijn en dit te willen bewijzen. Sinds hij half november werd gearresteerd, is zijn voorarrest al verschillende keren verlengd. Volgens zijn advocaten is Ghosn wel ziek geworden door zijn verblijf in een koude cel. Wellicht gaat de geschiedenis zich herhalen. In 1944 stierf Louis Renault, de toenmalige eigenaar van de gelijknamige autofabrikant, in een koude cel. Zoiets zou slechte publiciteit zijn voor Japan. Westerse managers denken nu wel 2 keer na voordat zij de eindverantwoording van een Japans bedrijf aanvaarden. Voor je het weet zit je achter de tralies. +++

+++ De ritten & autodeel diensten van BMW (DriveNow) en Mercedes’ moederbedrijf Daimler (Car2Go) gaat JURBEY heten. De nieuwe onderneming moet de strijd aan gaan met onder andere Uber en Lyft. Voor de Chinese markt zal de naam Didi gebruikt gaan worden. Ook zaken als parkeerservices, onder meer onder de vlag van Parkmobile, vallen onder het nieuwe Jurbey. BMW en Mercedes-Benz zouden ook plannen hebben om op het gebied van compacte, voorwiel aangedreven auto’s te gaan samenwerken. Los van elkaar hebben zij onvoldoende schaalgrootte om de concurrentiestrijd met de Volkswagen Groep en haar MQB platform aan te kunnen. +++

+++ Ford heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl in de Newsflash bevestigd dat dochtermerk LINCOLN een eigen versie van de elektrische cross-over ‘met Mustang designinvloeden’ krijgt. Ford presenteert haar versie al in 2020. De elektrische cross-over krijgt een actieradius van minstens 480 kilometer. De versie van Lincoln krijgt een afwijkende carrosserie met een minder sportieve uitstraling. Dat past beter bij het weelderigere imago van Lincoln. Ford investeert in totaal $11 miljard in de ontwikkeling van 40 geëlektrificeerde modellen die de komende 4 jaar op de markt moeten komen. Hiervan zijn er liefst 16 volledig emmissieloos. +++

+++ MERCEDES-BENZ gaat een batterijfabriek in Polen bouwen. De autofabrikant investeert wereldwijd meer dan €1 miljard en plant in totaal 7 productielocaties voor accu’s. Die capaciteit is nodig voor de elektrificatie van het modellengamma dat in 2022 afgerond moet zijn. De Poolse batterijfabriek komt in Jawor te staan. Mercedes-Benz gaat daarnaast accu’s produceren in Duitsland, de VS, China en Thailand. In totaal is hiermee meer dan €1 miljard aan investeringen gemoeid. Mercedes-Benz wil minstens 10 volledig elektrische modellen introduceren. In de fabriek in Polen worden de batterijen uitsluitend geassembleerd. Het plan is de cellen die nodig zijn voor de batterijen, elders in te kopen. Daar wordt circa €20 miljard voor uitgetrokken. Op hetzelfde bedrijventerrein waar de batterijfabriek is gepland, bouwt Mercedes-Benz op dit moment aan de afronding van een productiefaciliteit waar 4 cilinder motoren. Die zijn deels bestemd voor de hybride modellen van het merk. Deze fabriek moet dit jaar operationeel zijn. +++

+++ PEUGEOT introduceert begin 2020 de tweede generatie 2008. Dat wordt een verkleinde versie van de 3008, waardoor hij niet meer zo braaf zal ogen als het huidige, uit 2013 stammende, model. Ook de maatvoering neemt toe. De nieuwe 2008 zal worden gebaseerd op het samen door Dongfeng en moederbedrijf PSA ontwikkelde CMP platform. Dit onderstel debuteerde onder de DS 3 Crossback en zal ook gebruikt voor nieuwe edities van de 208, de Opel Corsa plus Mokka X en de Citroën C4. Bij de ontwikkeling van het CMP platform is rekening gehouden met een volledig elektrische versie, dus van de nieuwe 2008 kunnen wij ook een dergelijke uitvoering verwachten. Die krijgt een 136 pk / 260 Nm sterke motor die is gekoppeld aan een 50 kWh groot accupakket. Daarmee moet de e-2008 circa 300 kilometer ver kunnen komen. Vanzelfsprekend gaat Peugeot het model ook leveren met een mix van de bekende PureTech benzine & BlueHDi dieselmotoren van tussen de 100 en 155 pk. Uitvoeringen met vierwielaandrijving zijn niet gepland. Wie dat zoekt, zal nog dit jaar een bestelling kunnen plaatsen voor de stekkerhybride uitvoering van de 3008. +++

+++ Later dit jaar rolt de eerste elektrische PORSCHE van de band: de Taycan. De vraag naar de Duitse emissieloze sportsedan is zo groot, dat de productiecapaciteit verdubbeld wordt. Porsche denkt op jaarbasis 40.000 exemplaren van de Taycan te kunnen verkopen. Ter vergelijking: de Panamera ging vorig jaar 38.443 keer over de toonbank. In eerste instantie wilde Porsche 20.000 exemplaren van de Taycan op jaarbasis bouwen. Maar alleen al uit Noorwegen kwamen er meer dan 3.000 reserveringen. Porsche meldt dat vooral Tesla rijders de overstap willen gaan maken naar de Taycan. Volgens een woordvoerder bestaat meer dan de helft van de reserveringen uit klanten van dit merk. De Taycan krijgt een vermogen van 600 pk en accelereert in 3,5 seconden naar 100 km/u. In 15 minuten tijd kan 80 % van het totale rij bereik van 500 kilometer worden bijgeladen Om de productie te kunnen verdubbelen, heeft Porsche 1.200 nieuwe werknemers aangenomen. Ook investeerde het bedrijf €6 miljard in elektrificatie van haar gamma. Porsche verwacht dat in 2025 meer dan de helft van de door haar afgeleverde auto’s (deels)emissieloos zal zijn. De Taycan wordt ongeveer even duur als de Cayenne en de Panamera. Dit betekent voor Nederland een instaptarief net iets boven de 110.000 euro. +++

+++ Veel dieselauto’s van RENAULT starten niet bij koud weer. Honderden klanten van dit merk moeten daarom een beroep doen op de ANWB. Condens in de luchtinlaat is de boosdoener waardoor de dieselmotoren weigeren. Het gaat om dCi versies van onder andere de Clio, Mégane, Scénic, Talisman en Espace. Volgens Renault Nederland ligt het aan een combinatie van de kou en de luchtvochtigheid. Vooral in de koudste gedeeltes van Nederland hebben mensen klachten. Het water met een pompje verwijderen en een zekering vervangen is vaak de oplossing. Voor de wegenwacht van de ANWB is dit een te ingewikkelde klus om ter plekke uit te voeren, waardoor de auto’s weggesleept moeten worden naar de garage. Renault zegt toe alle kosten voor haar rekening te nemen, maar heeft geen plannen voor een algehele terugroepactie. Hoe zij dit probleem in de toekomst wil voorkomen, is evenwel onduidelijk. +++

+++ TOMTOM verkoopt haar telematicatak aan Bridgestone. De Japanse bandenfabrikant betaalt €910 miljoen voor de divisie. Het merendeel van dat bedrag (€750 miljoen) gaat Tomtom uitkeren aan de aandeelhouders. Analisten hadden evenwel gerekend op een opbrengst van €1 miljard. “Wij hebben de perfecte match gevonden met de telematicadivisie van Tomtom”, aldus Paolo Ferrari, de topman van Bridgestone Group. Na de verkoop van dit bedrijfsonderdeel wil Tomtom (mits de aandeelhouders akkoord gaan) zich volledig toeleggen op de locatietechnologie. “Wij blijven investeren in innovatieve kaart & navigatiesystemen, mede gericht op zelfrijdende auto’s”, aldus topman Harold Goddijn. Tomtom maakte eind vorig jaar bekend de telematicadivisie te willen verkopen. Behalve Bridgestone, werden toen ook bandencollega Michelin en de Britse investeringsmaatschappij Pamplona Capital Management genoemd als mogelijke overnamekandidaten. Tomtom kreeg met tegenslag te maken toen bekend werd dat het bedrijf klanten als Volvo en Renault / Nissan / Mitsubishi verloren had. De telematicatak is de grootste aanbieder van voertuig volgsystemen in Europa met 861.000 gebruikers bij 46.000 klanten. Goddijn verkoopt de divisie zonder al te veel pijn in het hart: “de telematicatak is een heel solide bedrijf, maar het heeft een heel ander profiel dan de rest van Tomtom”. Volgens de topman kan het afgeslankte bedrijf zich nu beter op innovatieve kaart & navigatiesystemen concentreren. +++

+++ TOYOTA en Panasonic hebben een akkoord getekend om vanaf 2020 een joint venture op te richten om batterijen te maken. Voor Toyota is de bedoeling om zijn toegang tot batterijen te vrijwaren, die cruciaal zijn voor de auto’s van de toekomst. De bedoeling is om de joint venture de concurrentie aan te laten gaan met de Chinezen, die momenteel dominant zijn qua batterijen. De productie daarvan is zeer lucratief. De joint venture wordt voor 51 % eigendom van Toyota en voor 49 % van Panasonic, wat doet vermoeden dat de autobouwer het laatste woord wil hebben bij beslissingen. De batterijen zijn niet alleen bestemd voor elektrische auto’s van Toyota zelf, maar ook voor modellen van Mazda en Subaru. De joint venture gaat exemplaren ontwikkelen met prismacellen of solide elektrolyt, die een veel grotere energiedichtheid bieden dan de huidige generatie lithium/ion accu’s. Toyota denkt dat deze technologie tegen 2025 productierijp is. De joint venture moet Toyota helpen haar ambitie te realiseren om in 2030 circa 1 miljoen uitstootvrije auto’s (inclusief personenwagens met een brandstofcel) te bouwen. Het voordeel voor Panasonic is dat het minder afhankelijk wordt van Tesla, waar het momenteel exclusief leverancier van is. +++

+++ Volkswagen gaat de TIGUAN ook leveren met de 130 pk versie van de 1.5 TSI motor. Deze krachtbron vervangt de 1,4 liter unit met 125 pk die niet aan de WLTP norm voldoet. De Tiguan was al leverbaar met de 150 pk versie. De 130 pk uitvoering komt alleen beschikbaar in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak. De koper kan echter onverminderd rekenen op zaken als een turbo met variabele geometrie en uitschakeling van 2 cilinders onder bepaalde omstandigheden. Ander motorisch Tiguan nieuws is dat de 2.0 TDI met 115 pk uit het gamma verdwijnt. De reeks begint daardoor straks bij de 150 pk variant. +++

+++ UBER ligt flink onder vuur door recente aanrijdingen en het offensief tegen de taxiapplicatie lijkt voorlopig nog niet voorbij. Nu blijkt dat de chauffeurs die voor dit bedrijf rijden heel vaak zonder geldige verzekering de weg op gaan. Het is geen geheim dat je als chauffeur voor Uber geen gigantische bedragen op de bankrekening kan bijschrijven aan het einde van de maand. Daarom rijden de Uber chauffeurs vaak met een Toyota Prius, want op elektriciteit rijden kost weinig. Maar de verzekering voor een taxi is duur (en verplicht), dus dat loopt wel in de papieren. Logisch, want er worden heel veel kilometers gemaakt in gebieden waar relatief veel schades gereden worden. Nu blijkt dat veel chauffeurs die voor Uber rijden ervoor kiezen om deze dure WA verzekering niet af te sluiten. Dat is strafbaar. Maar het wordt nog erger, want uit onderzoek is gebleken dat er ook geknoeid wordt met de kentekens. Zo kwam men tijdens een controle een Renault Mégane tegen met het nummerbord van een Toyota Prius. Die auto reed op dat moment voor Uber. In Osdorp werd een Prius met zowel gele als blauwe platen gefotografeerd. Dat zou onmogelijk moeten zijn. Nu Uber vooral in de aandacht staat vanwege aanrijdingen met verschrikkelijke afloop, maakt dit nieuws het alleen maar erger. Een aanrijding met een onverzekerde taxi betekent dat het slachtoffer hoogst waarschijnlijk met lege handen komt te staan. Ondertussen is er bij Uber nagevraagd of het op de hoogte is van deze wanpraktijken. Het bedrijf heeft daarop gezegd dat het meer tijd nodig heeft om dit verder te onderzoeken. Het komt later met een reactie. Hoe dan ook toont het aan dat Uber niet genoeg controle over haar bestuurders uitvoert. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat in het kader van de lancering campagne van haar eerste volledig elektrische auto, de ID Neo, de mogelijkheid bieden om dit model te reserveren met aanbetaling. Het Duitse merk volgt hiermee de huidige mode voor elektrische voertuigen. Het preorder systeem kennen wij immers al van Tesla en andere fabrikanten. De gigant uit Wolfsburg heeft nog niet aangegeven welk bedrag er aanbetaald zal moeten worden, maar het zal een som zijn waaruit “de serieuze betrokkenheid” van de klant blijkt. Volkswagen wil hiermee tijdig in kaart proberen te brengen hoe groot de belangstelling voor de ID Neo zal zijn. Noorwegen is vooralsnog de favoriete afzetmarkt voor het model. Dit is niet verrassend aangezien het marktaandeel van geëlektrificeerde voertuigen aldaar bijna 50 % bedraagt. Volkswagen laat weten dat zij alleen al in Noorwegen op 10.000 preorders rekent. Het staat nog te bezien of dit lanceersysteem de rest van Europa zal aanspreken. +++

Reageren is niet mogelijk.