Nieuwstelex

0

+++ AUDI zal in het tweede kwartaal de faceliftresultaten van de inmiddels 4 jaar oude Q7 presenteren. Die neemt een aantal stylingelementen over van de onlangs gelanceerde Q8 en van de elektrische e-Tron. Daarmee wordt het familiegezicht voor de grotere SUV modellen van Audi hersteld. Reken op hertekende koplampen (met een subtiel hoekje, zoals bij diverse andere modellen van het merk), strakkere bumpers en een prominentere grille. Aan die laatste zal je de facelift wellicht nog het meeste herkennen. Net als bij de Q8 zal de omlijsting daarvan veel meer ‘bloot’ komen te liggen. Tevens waaien de gekruiste spijlen over van de Q8, terwijl aan de achterzijde ook nieuwe lichtunits zullen worden gemonteerd. Het ligt voor de hand dat ook de Q7 van een smalle LED balk tussen de achterlichten wordt voorzien. Het interieur ondergaat ook een stevige update. Kort door de bocht komt het er op neer dat Audi in de Q7 het dashboard van de Q8 gaat monteren. Naast de bestaande 3,0 liter dieselversies kunnen wij ook even grote benzine-uitvoeringen verwachten; eveneens met milde hybride techniek. De oliegestookte V8 van de SQ7 keert in schonere vorm terug. In het derde kwartaal van 2019 arriveert hij bij de dealers. +++

+++ BMW gaat haar modellen een duidelijker eigen gezicht geven. Voortaan zullen er geen eenheidsworsten in de vorm van de 3-, 5- en 7-serie meer worden geïntroduceerd. Dat heeft stylingchef Adrian Van Hooydonk laten weten. Voorheen veranderde BMW eens per 10 jaar haar designtaal, maar vanaf nu zal er bij elk nieuw model sprake zijn van een evolutie. Dat verklaart waarom de herziene 7-serie ineens gigantische nieren heeft gekregen. Doordat BMW van visie veranderd is, denkt Van Hooydonk dat het straatbeeld er de komende jaren meer veelzijdig uit gaat zien. +++

+++ Bosch koopt partner DAIMLER uit bij de gezamenlijke elektromotorenfabriek, EM-Motive genaamd. De joint venture werd in 2011 opgericht. Alleen via krachtenbundeling konden de beoogde schaalvoordelen worden gerealiseerd. Nu wordt Bosch enig eigenaar. EM-Motive heeft tot nu toe ongeveer 450.000 motoren voor elektrische auto’s geproduceerd. Naast Mercedes-Benz zijn ook Porsche, Fiat, Volvo, PSA en Street Scooter klant bij het bedrijf. Bosch denkt met nog meer autofabrikanten zaken te kunnen doen nu de joint venture ontbonden is. Mercedes-Benz bestelde tot nu toe alle elektromotoren bij EM-Motive. Maar voor het sublabel EQ zal het overkoepelende Daimler concern in de toekomst eigen exemplaren gaan produceren. +++

+++ DUITSLAND heeft geen plannen voor een algehele snelheidslimiet. Hoewel milieuhippies bij de regering van Angela Merkel aandringen op een tempobeperking van 130 km/u op de Autobahn, laat verkeersminister Andreas Scheuer weten die limiet onzin te vinden. In Duitsland is een grote discussie gaande over fijn stof normen in steden en de maximumsnelheid op de snelwegen. Maar de minister vindt een beperking tot 130 km/u onzin: “Het principe van vrijheid werkt prima. Wie 120 wil rijden, kan 120 rijden. Wie sneller wil, mag dat ook. Wat helpt een constante maximumsnelheid daarbij?” Schreuer beroept zich daarbij op het feit dat de aanpassing van de topsnelheid zou leiden tot een vermindering van de CO2 uitstoot van slechts 0,5 %. Verwaarloosbaar dus. Ook de claim dat de snelwegen veiliger zouden worden, wijst hij resoluut van de hand: “De Duitse Autobahnen behoren tot de veiligste van alle snelwegen op de wereld”. Een van de voorgestelde aanpassingen die de minister wel onderschrijft, is de roep om 100.000 extra laadpunten voor elektrische auto’s. Die moeten gebouwd worden door de autofabrikanten, om zo te zorgen dat elektrisch rijden aantrekkelijker wordt. Na te hebben gezaaid met laadpalen zullen zij immers bestellingen voor elektrische auto’s kunnen oogsten. De minister hoopt op deze manier zowel de notoire hardrijders als de milieubeweging te vriend te houden. En de eerste groep zal er snel achterkomen dat de pret qua actieradius snel voorbij is als zij ongelimiteerd hard rijden met hun elektrische auto op de Autobahn. Dus indirect komt die 130 km/u alsnog in zicht. +++

+++ DYSON zal zijn hoofdkantoor van het Verenigd Koninkrijk naar Singapore verplaatsen. De productie van de geplande elektrische auto’s zal sowieso aldaar gaan plaatsvinden. Maar een belangrijke reden voor het vertrek is natuurlijk ook dat Singapore, in tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk, wél een vrijhandelsakkoord met de EU heeft. Dyson heeft voormalig Infiniti en BMW topmanager Roland Krüger aangesteld als de baas van de toekomstige autodivisie. Het eerste elektrische model moet in 2021 op de markt komen. Om niets aan het toeval over te laten, is daarom een divisieleider met branche-ervaring aangetrokken. Krüger is volgens Dyson de juiste man voor de job. Hij was niet alleen topman van Infiniti, maar werkte ook voor BMW in Azië als senior vice-president Sales & Product Planning. Jim Rowan, de CEO van Dyson, zegt over zijn benoeming: “De aanstelling van Krüger bewijst hoe serieus dit project voor ons is en dat wij deze nieuwe divisie binnen ons bedrijf naar een hoger niveau willen tillen”. +++

+++ Circa 20 % van de Nederlanders heeft interesse om een gebruikte (deels) ELEKTRISCHE personenwagen aan te schaffen. Dit blijkt uit een onderzoek dat PanelWizard heeft uitgevoerd in opdracht van Marktplaats onder ruim 1.600 autobezitters. Die interesse is terug te zien in de toenemende vraag en aanbod van stekkerhybride en elektrische auto’s op de website. Afgelopen mei toonden cijfers van het ​CBS​ al aan dat er op 1 januari 2018 bijna 60 % meer elektrische personenwagens in Nederland waren dan het jaar daarvoor. Ondanks de interesse in elektrische auto’s durft nog niet iedereen het aan om over te stappen. De helft van Nederland wacht toch liever tot de technologie iets verder is ontwikkeld, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast vormen de aanschafprijs en de beschikbaarheid van oplaadpunten belangrijke barrières. Deskundigen menen nu te zien dat particulieren echt aan het overstappen zijn op elektrische occasions om zo een bijdrage te leveren aan een beter milieu. Er is soms onzekerheid over de levensduur van de accu, maar wanneer daar een goede garantie op zit, vormt dit geen belemmering meer om in een tweedehands exemplaar te gaan rijden. Voor 31,8 % van de respondenten is een zuinigere auto de belangrijkste motivatie voor de aanschaf van een nieuwe personenwagen. Per leeftijdscategorie blijken verschillende wensen een rol te spelen. Mensen tot 30 jaar willen naast zuiniger ook luxer en groter gaan rijden. De leeftijdscategorie ’50-plus’ vindt het vooral belangrijk dat de auto niet te groot is en wordt toegelaten in milieuzones. +++

+++ Ieder jaar presenteert Brand Finance haar ‘Global 500’: een overzicht van de meest krachtige en waardevolle merknamen ter wereld. Het onderzoeksbureau verdeelt deze merknamen uiteraard per categorie, maar er is ook een top10 waarin merknamen uit alle sectoren het tegen elkaar op nemen. In dit lijstje, de belangrijkste van allemaal, staat FERRARI bovenaan. Dat heeft de sportwagenfabrikant vooral te danken aan haar naamsbekendheid en imago op het gebied van design en innovatie. Ferrari, dat in 2014 voor het laatst met deze titel aan de haal ging, heeft volgens Brand Finance een dijk van een jaar achter de rug. Daardoor overtrof het bedrijven als McDonald’s, Coca-Cola, Lego en Disney. Het spreekt voor zich dat Ferrari ook binnen de autocategorie op nummer 1 eindigde. Achter Ferrari volgen Porsche en BMW respectievelijk op plaats 2 en 3. Kijken we naar de financiële waarde van de bedrijven, dan moet Ferrari genoegen nemen met de 222ste plaats. In de betreffende top10 vinden we vanzelfsprekend diverse hightech bedrijven. Met een waarde van $187,9 miljard staat Amazon op één, terwijl Apple ($153,6 miljard) en Google ($142,7 miljard) de andere podiumplaatsen bezetten. Het hoogst genoteerde Nederlandse bedrijf is Shell, op plek 26. Het energieconcern heeft een waarde van $42,2 miljard. +++

+++ FORD werkt aan een hybride versie van de Mustang. De nieuwswaarde daarvan is gering. Maar fans van de Muscle Car vreesden dat dit zou betekenen dat daarbij een bescheiden 4-pitter als basisunit zou gaan fungeren. Dat is immers gebruikelijk in hybride land: de elektromotor gaan ten koste van het cilinderaantal: Maar in het geval van de Mustang is niets minder waar. Die krijgt ook in hybride vorm een V8 motor. Die neemt de aandrijving van de achterwielen voor zijn rekening. De elektromotor drijft de voorwielen aan. Daarmee wordt het de eerste Mustang met vierwielaandrijving. Het is goed om te weten dat die V8 motor nog lang niet ten dode is opgeschreven. Althans niet in de Mustang. +++

+++ In FRANKRIJK zijn de afgelopen tijd door de gele hesjesbeweging bijna tweederde van de vaste flitspalen vernield. Die komen waarschijnlijk nooit meer terug. De kans is immers dat ze dat opnieuw vernield worden. In plaats hiervan worden nu rijdende flitsauto’s overwogen. Een andere mogelijkheid zijn hoge resolutie camera’s op een 4 meter hoge paal (probeer ze dan maar eens te vernielen) die 32 auto’s tegelijk kunnen flitsen en tegelijkertijd kunnen controleren op rijden door rood licht of inhalen waar dat niet mag. Momenteel worden 10 van deze machines getest in de buurt van Marseille, maar Frankrijk overweegt om 6.000 exemplaren op te stellen. Een derde, heel klassiek alternatief is: staande houdingen met daarbij een donderpreek en een cash te betalen (of ter plekke te pinnen) boete. Op de Autoroute du Soleil worden die al veelvuldig toegepast. +++

+++ KEYLESS ENTRY van een auto is reuze gemakkelijk, maar het verhoogt ook de diefstalgevoeligheid. Slechts 3 modellen zijn daar min of meer immuun voor. Het gaat om de Jaguar I-Pace, de Range Rover en de Land Rover Discovery. Dan kan de dief signalen klonen tot hij een ons weegt, maar deze auto’s gaan echt niet open. De modellen van fabrikant Jaguar Land Rover zijn de enige drie die goed uit de diefstaltest van de ADAC komen. De Duitse zusterorganisatie van de ANWB heeft 237 populaire automodellen getest op inbraak gevoeligheid met de bekende kloontruc. 234 daarvan faalden keihard. Moet je nu perse een I-Pace, Range Rover of Discovery aanschaffen? Nee, het helpt ook als jij jouw sleutel goed opbergt en buiten bereik van scanners houdt. In aluminiumfolie wikkelen is niet effectief. Indien hier een klein scheurtje in ontstaat, kan het signaal alsnog naar buiten komen. Wat wel helpt, is het hele systeem uitschakelen, maar dat is natuurlijk nogal omslachtig. De sleutels gewoon in een afgesloten koekblik bewaren is net zo effectief en is een stuk eenvoudiger. BMW en Mercedes-Benz zijn bezig met het toevoegen van bewegingssensoren aan de sleutel. Daardoor geeft deze alleen een signaal af als hij bewogen wordt. Een stilliggende sleutel doet dat dus niet. +++

+++ KIA levert momenteel de eerste exemplaren van de e-Niro af bij de Nederlandse dealers. Later dit jaar zal de eveneens volledig elektrische elektrische Soul op de markt komten. Met beide modellen, en de stekkerhybride uitvoering van de Ceed Sportswagon, wil Kia zich profileren als duurzaam automerk. +++

+++ LOTUS en Williams Advanced Engineering hebben een samenwerking aangekondigd. De 2 bedrijven zullen met vereende krachten “geavanceerde aandrijftechnieken” gaan ontwikkelen. Het gaat hierbij om geëlektrificeerde of zelfs volledig elektrische aandrijflijnen. Williams Advanced Engineering is hiervoor een waardevolle partner omdat het bedrijf het batterijsysteem voor de Formule E racewagens heeft ontwikkeld. +++

+++ Een jaar na de introductie van de MITSUBISHI Eclipse Cross staat de wereldwijde verkoopteller al op meer dan 80.000 exemplaren. Om de afzet niet te laten inzakken, komt er eind 2019 een verbeterde versie van de coupéachtige SUV. De Eclipse Cross werd begin 2018 gelanceerd in Europa, Japan en de Verenigde Staten. Het model mocht direct rekenen op veel belangstelling dankzij de combinatie van SUV functionaliteiten en coupéachtige styling. De Eclipse Cross, waarmee Mitsubishi voor het eerst dit subsegment betrad, valt in de smaak met zijn vormgeving. Klantonderzoek leert namelijk dat het design het belangrijkste aankoopargument is. Om de marktpositie van de Eclipse Cross verder te versterken, voert Mitsubishi komend jaar diverse verbeteringen door aan het model, die vanaf eind 2019 beschikbaar zijn in Nederland. Zo worden de voorwiel aangedreven varianten leverbaar met Active Yaw Brake Control voor meer stabiliteit en grip in bochten. Andere noviteiten zijn de nieuw ontworpen 16 inch lichtmetalen wielen en toegang tot de Mitsubishi Connect services via een telefoon applicatie. De nieuwe 2,2 liter dieselmotor voor de Eclipse Cross gaat niet in Nederland geleverd worden. De Mitsubishi is uitgeroepen tot ‘Car of the Year 2019′ door de Automotive Researchers’ & Journalists’ Conference in Japan. De prijs wordt toegekend door een vereniging van professionele onderzoekers en journalisten uit de auto-industrie. De winnaar wordt gekozen uit alle Japanse modellen die tussen november en oktober nieuw op de binnenlandse markt geïntroduceerd werden. De jury is onder de indruk van het design, de prestaties op ruige wegen en de dynamiek van de Eclipse Cross. In Europa zijn inmiddels 33.287 stuks van de Mitsubishi verkocht, in Noord-Amerika 14.026 exemplaren, in Australië / Nieuw-Zeeland 9.332 eenheden, in Japan 11.592 stuks en elders nog eens 11.877 eenheden. +++

+++ De nieuwe NISSAN Leaf 40 kWh is met 40.699 exemplaren de bestverkochte elektrische auto in Europa van het afgelopen jaar. Daarmee beleeft de elektrische middenklasser een ijzersterk debuutjaar. Om dit succes te vieren, maakt Nissan de Leaf aantrekkelijker voor zowel leaserijders als particulieren. Het is nu mogelijk om een luxueuzere versie te bestellen zonder meerprijs. Wie het budget voor een Acenta uitvoering had, mag nu een Leaf N-Connecta in ontvangst nemen. Dat betekent dat de auto 17-inch velgen krijgt, evenals een Intelligent Around View Monitor met camera’s rondom en nog veel meer extra’s die het (elektrisch) rijden aangenamer maken. Het voordeel bedraagt €1.400. De kostenloze upgrade van N-Connecta naar de Leaf Tekna betekent €1.600 voordeel. Deze topuitvoering heeft onder meer ProPilot en een Bose Premium geluidsinstallatie aan boord. Behalve deze kosteloze upgrade biedt Nissan particuliere en klein zakelijke kopers ook een extra inruilbonus van 1.000 euro bij aanschaf van een Leaf. De prijzen beginnen bij 37.290 euro. De Europese fabriek draait op volle toeren, waardoor er geen lange levertijden zijn. Wie nu een Leaf bestelt, kan deze gewoonlijk binnen 4 weken rijden. +++

+++ Van Japanse auto’s wordt gezegd dat zij minder ONDERHOUD nodig hebben. Klopt dit? Ja, het blijkt uit diverse onderzoeken eigenlijk. Ook de bevindingen van Autodata lijken dit te bevestigen. Dit bedrijf vergaart en verstrekt al sinds 1958 technische informatie over auto’s en door haar grote verzameling heeft de kennisbank duizenden volgers gekregen. Inmiddels zijn wereldwijd ongeveer 89.000 verschillende dealers en garages geabonneerd op de dienst, die technische data heeft over meer dan 170 merken. Autodata kan op deze manier ook zien voor welke auto’s monteurs de dienst het meest raadplegen en welke zij dus het vaakst op bezoek krijgen voor een onderhoudsbeurt. Het bedrijf brengt hierover jaarlijks een uitgebreid rapport uit en ook in 2018 is dit weer interessant om in rond te neuzen. Van alle landen en bedrijven in de database van Autodata is het de Peugeot 206 waarvoor monteurs het vaakst in de boeken zijn gedoken. De Opel Corsa (generatie D) en de Renault Megane III (2008-2017) bezetten de andere podiumplaatsen. De BMW 3-serie van de E90 generatie sluit de top10 af. Op zich is deze rangschikking logisch: van de 206 en de Corsa rijden veel meer exemplaren rond dan van de exclusievere 3-serie, dus het is niet vreemd dat Autodata vaker geraadpleegd wordt bij onderhoud aan deze modellen. Maar ja, van modellen als de Mitsubishi Colt, Nissan Micra, Suzuki Swift en Toyota Yaris rijden natuurlijk ook best veel exemplaren rond. En die schitteren door afwezigheid in de top10 van meest geraadpleegde modellen, die voor de rest bestaat uit de Peugeot 307, de Volkswagen Polo (2009-2014), de Renault (Grand) Scénic (2003-2009), de Fiat 500, de Ford Focus (2004-2008), de Renault Twingo (2007-2014) en de BMW 3-serie (2005-2014). In dit rijtje staan dus veel auto’s die met de Franse slag zijn gemaakt. En een ‘premiumproduct’ als de 3-serie hoort in dit overzicht natuurlijk helemaal niet thuis. Alhoewel, dit is niet het eerste onderzoek waaruit blijkt dat de kwaliteit van BMW modellen tegenvalt. +++

+++ De importeur van OPEL verhuist naar Amsterdam. Dit is een gevolg van het merk in 2017 door PSA. Na de fysieke samenvoeging met Citroën en Peugeot, zal de Benelux organisatie transformeren tot een Nederlandse PSA organisatie. Ook DS verhuisde al naar het hoofdkantoor in Amsterdam Zuid Oost, dat daarvoor verbouwd moest worden. Volgens PSA blijven de merken autonoom, vanuit de eigen, specifieke merkidentiteit opereren. In de zomer leek Opel Nederland directeur Johan Claassen de Nederlandse organisatie aan te gaan sturen, maar hij koos uiteindelijk voor een functie bij Ford. Over de nieuwe topman voor Nederland wil PSA nog geen uitspraken doen. De verhuizing heeft naar verwachting geen personele gevolgen, zegt Opel woordvoerder Jeroen Maas. “Na de overname door PSA zijn er door natuurlijk verloop en een reorganisatie al banen verdwenen”. Er werken nu circa 60 mensen bij de importeur. Met de fysieke samenvoeging van de hoofdvestigingen van alle PSA merken in Nederland wordt “een nieuwe stap gezet in het creëren van een efficiënte landenorganisatie voor de betreffende merken”, zo laat men in het persbericht weten. In het kader van een verdere integratie zal de importeur van Opel (nu nog gehuisvest in Breda) de reeds in Amsterdam gevestigde merken Peugeot, Citroën en DS gaan vergezellen als opmaat naar een organisatie waarbinnen men de markt weliswaar autonoom zal blijven bedienen, maar waarbij ‘back office’ synergie-effecten zullen worden gecreëerd. In 2018 noteerden de 4 merken onder de PSA vlag in Nederland met meer dan 100.000 verkopen een gezamenlijk marktaandeel van 19,3 %. +++

+++ BMW, Jaguar Land Rover en Porsche investeren in ‘de Uber van de PECHHULP ’, oftewel Urgent.ly. Deze dienst brengt via een applicatie mensen met pech en sleepbedrijven of reparateurs bij elkaar. Investeringsfondsen van BMW, Jaguar Land Rover en Porsche dragen in totaal €18,5 miljoen bij aan Urgent.ly. Dit maakt de Amerikaanse startende onderneming bekend. BMW heeft in de VS al besloten om de applicatie in te schakelen voor de eigen pechhulp. Urgent.ly brengt mensen met pech onderweg in contact met verschillende sleepbedrijven of reparateurs. Chris Spanos, de topman van de dienst, voorspelt dat technologische trends uiteindelijk de traditionele wegenwachthulp overbodig zullen maken. +++

+++ Van de nieuwe PORSCHE 911 komt ook weer een GT3 versie. Die blijft even episch als altijd. Volgens een woordvoerder van de autofabrikant krijgt de eerstvolgende editie een atmosferische 6 cilinder boxermotor achterin. Dus niks geen turbogedoe waar het akoestisch genot en de vermogenafgifte onder lijdt. Om tot GT3 waardige prestaties te komen, zal de cilinderinhoud van de 6 cilinder boxermotor worden vergroot. Reken op 4,2 liter. Qua transmissie hoeven we niet de nieuwe 8-traps PDK automaat te verwachten. Die bak is te zwaar. Naast een lichter exemplaar met 7 verzetten maakt ook de handbak zijn rentree. Die krijgt eveneens 7 versnellingen. +++

+++ Het scepsis over REKENINGRIJDEN verdwijnt in Nederland. Ook de helft van de kiezers van VVD en CDA staat daar positief tegenover. Onder de streep levert dit een ruime meerderheid van de Nederlandse stemgerechtigde bevolking op die de huidige wegenbelasting wil inruilen voor een vorm van rekeningrijden. Zelfs veelrijders (meer dan 30.000 kilometer per jaar) en rechtse kiezers zijn inmiddels overtuigd voorstander, zo blijkt uit een representatief onderzoek dat I&O Research heeft uitgevoerd. Van de 3.263 respondenten is 58 % voor de invoering van een vorm van rekeningrijden. Slechts 20 % is tegen. Hiermee heeft de meerderheid van de bevolking dus een andere mening dan het kabinet, dat kilometerheffing in het regeerakkoord tot taboe verklaarde. Desondanks wordt op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wel onderzoek gedaan naar een systeem waarbij niet het bezit, maar het gebruik van de auto wordt belast. In het ontwerp Klimaatakkoord is vastgelegd dat nog dit jaar een verkenning door het Rijk moet uitwijzen wat de consequenties voor de schatkist zijn van een invoering van een vlaktaks, tolheffing voor specifieke wegen of een spitsheffing. Met name het CDA en de VVD willen hun vingers niet aan het onderwerp branden; sinds de jaren tachtig blokkeren deze partijen elke poging om rekeningrijden in te voeren. Het vragen van een bedrag per gereden kilometer wordt door deze partijen beschouwd als ‘automobilisten pesten’. De bevolking ziet dat in meerderheid anders: betalen per kilometer is eerlijker dan het huidige vaste tarief dat nu geldt. Verder verwachten zij dat rekeningrijden meer effect heeft tegen files dan de aanleg van extra asfalt. Ook voorzien zij een lagere CO2-uitstoot omdat autobezitters over hun gebruik gaan nadenken. Ook CDA en VVD kiezers willen rekeningrijden, zo blijkt uit het onderzoek. Van de Nederlanders die op deze partijen zeggen te stemmen, is ongeveer de helft vóór. 20 % (CDA) à 25 % (VVD) is tegen. Daarmee kijkt de achterban dus anders tegen het fenomeen aan dan de partijleiding. Mogelijk schrikken de rechtse coalitiepartners terug voor een woedende minderheid: van de kiezers van CDA en VVD zegt respectievelijk 8 en 11 % boos te worden als rekeningrijden er echt komt.+++

+++ SNELLADERS voor elektrische auto’s staan momenteel deels uit. Fabrikant Huber + Suhner heeft daar uit voorzorg voor gekozen. Auto’s die snel kunnen laden, moeten het daarom doen met 50 kW laadpalen. Huber + Suhner is een fabrikant van vloeistofgekoelde laadkabels voor 175 kW exemplaren, maar die zijn uit voorzorg uitgeschakeld is verband met mogelijke kortsluiting. In Nederland houdt dit in dat vooral de Fastned laadstations hiervan problemen kunnen ondervinden. Zij hebben meerdere palen met Huber + Suhner laadkabels. Met name Tesla rijders worden hierdoor getroffen aangezien haar modellen sneller kunnen laden dan de gemiddelde batterij rijder die topt op 50 kW. Gelukkig kunnen zij uitwijken naar de eigen Superchargers. +++

+++ Gaat TESLA de elektrische race gaat winnen? Beleggers denken van wel. Op het moment dat de beurswaardering van de traditionele fabrikanten rake klappen krijgt, is de waarde van het kleine Tesla groter dan die van het gigantische General Motors. Niemand twijfelt aan het baanbrekende werk dat de Amerikanen als luis in de pels van de auto-industrie hebben verricht. Maar dat vertrouweb verzilveren, is de échte uitdaging. “Op langere termijn zal Tesla een sterke concurrent worden dankzij zijn fabrieken en niet door zijn auto’s”, zo weet opperhoofd Elon Musk. De geschiedenis leert inderdaad dat productiemethodes autofabrikanten welvarend maken (denk aan Henry Ford!), niet een revolutionair product (dat was de T-Ford allesbehalve). Volkswagen behaalt tegenwoordig megawinsten dankzij haar platformstrategie. En Toyota groeide uit tot een reus met haar ‘lean production strategy’. De elektrische auto gaat veel veranderen, maar niks aan het basisbeginsel dat je alleen succesvol kan zijn als je volume maakt en de productiekosten tot in de puntjes beheerst. En juist daar heeft de gevestigde orde tonnen ervaring in. Oliver Zipse, bij BMW eindverantwoordelijk voor de productie, verwoordt het als volgt: “Zodra je auto’s niet binnen een bepaald kostenplaatje kan afwerken, is het over”. Zodra de elektrische carrousel op toeren draait, zullen weinig traditionele fabrikanten last hebben om hun productie aan te zwengelen. Voor nieuwkomers (en die zijn er, tot het stofzuigermerk Dyson toe) wordt dat een gloeiend hangijzer. Zoals de productieproblemen met de Model 3, de eerste poging van Tesla om een elektrische auto op grotere schaal te bouwen, reeds aantoonden. +++

+++ Door wereldwijd Supercharger stations in hoog tempo uit de grond te stampen, heeft Tesla een geniale stap gezet in het uitbreiden en behouden van zijn elektrische imperium. Tevens is het bedrijf daarmee in zekere zin een trendsetter, want andere merken beginnen nu hetzelfde te doen. Zo heeft VOLKSWAGEN recentelijk ook aangekondigd ‘flexibele snelladers’ te willen maken. De eigen laadpalen zullen worden vervaardigd in de fabriek in Hannover. Aldaar worden momenteel vrijwel uitsluitend onderdelen gemaakt voor verbrandingsmotoren, maar vanaf 2020 moet dit veranderen en dan zullen er enkel nog onderdelen voor elektrische voertuigen gemaakt worden. Het zogeheten ‘flexible fast charging station’ van Volkswagen is gebaseerd op het principe van een powerbank (waarmee je onderweg bijvoorbeeld je telefoon kunt opladen) en kan maximaal 4 auto’s tegelijk van (op ecologische wijze gewonnen) stroom voorzien. Volkswagen maakt de laadpaal overigens nog natuurvriendelijker door het apparaat zo in elkaar te zetten dat batterijen uit haar tweedehands elektrische auto’s opnieuw gebruikt kunnen worden. Als na een uitgebreide inspectie blijkt dat de batterijen uit die occasion nog in orde zijn, kunnen deze een tweede leven krijgen in één van de nieuwe laadpalen. Voor deze nieuwe plannen is 1 januari jl. de divisie Volkswagen Group Components opgericht. In Wolfsburg speelt men met de gedachte om dit bedrijfsonderdeel naar de beurs te brengen zoals ook zal gebeuren met de inmiddels op eigen benen staande vrachtwagentak. Volkswagen Group Components krijgt de volledige verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling, productie en recycling van batterijen. Door deze centralisatie wil het autoconcern profiteren van schaalvoordelen. Met deze vorm van bezuinigen is de afgelopen 2 jaar al voor €750 miljoen aan efficiëntiebesparingen ingeboekt; een bedrag dat tegen 2025 opgelopen moet zijn tot €2 miljard. In die plannen past ook de bouw van de kleinere laadstation, zo benadrukt topman Thomas Schmall van Volkswagen Group Components: “De ontwikkeling van laadinfrastructuur is een sleutelfactor voor het succes van elektrische mobiliteit. Ons flexible fast charging station kan daar een grote bijdrage aan leveren, wat wordt bewezen door de grote belangstelling bij potentiële partners”. +++

+++ VOLVO mag zelfrijdende auto’s gaan testen in Zweden. De Zweedse personenwagen fabrikant werkt hiervoor samen met landgenoot Veoneer, dat de benodigde technologie ontwikkelt. Er zijn 3 wegen aangewezen als testlocatie: de E4 tussen Stockholm en Malmö, de E6 tussen Göteborg en Malmö en een N weg tussen Jönköping en Göteborg. Die liggen allemaal in het zuiden van het land. Achter het stuur zitten getrainde chauffeurs, die het stuur in principe niet aanraken maar wel kunnen ingrijpen. De auto’s rijden maximaal 80 km/u. +++

+++ Er is momenteel een enorme run op WINTERBANDEN . Daarmee remt en stuurt een auto beter in sneeuwcondities en als de temperatuur onder de 7 graden is. Maar Nederland stelt liever eerst uit, voordat zij gaat omwisselen. Eind 2018 was dat moment nog niet aangebroken vanwege het vrij milde weer. Het gevolg was bedroevend slechte verkopen van winterbanden. Maar nu wil iedereen ineens winterbanden hebben. De vraag is gestegen met 180 %!. Gemiddeld rijdt elk jaar 1 op de 3 automobilisten op winterbanden. Dat zijn vaak de mensen die het meest op de weg zitten. Maar tweederde rijdt in de winter dus níet op winterbanden. Dat komt mede door de populariteit van de allseason band. Dat type is een compromis: in de winter noch zomer ideaal, maar je hoeft niet te wisselen. Borrelpraat is dat winterbanden in warme omstandigheden levensgevaarlijk zijn. Dat is niet correct: een winterband in de zomer is minder onveilig dan een zomerband in de winter. +++

Comments are closed.