Renault. Nissan en Mitsubishi eindigden ook in 2018 bovenaan

0

De verkoop van Renault, Nissan en Mitsubishi Motors bereikte vorig jaar 10.756.875 eenheden. De cumulatieve afzet steeg daarmee met 1,4 procent.

Daarmee wist de alliantie de Volkswagen Groep voor te blijven. Daar eindigde de verkoopteller in 2018 namelijk op 10,6 miljoen personenwagens. Rekent deze groep haar vrachtwagens mee (MAN & Scania), dan verkocht het 10,83 miljoen voertuigen. Toyota wist samen met haar dochterbedrijven Lexus en Daihatsu 10,39 miljoen voertuigen te verkopen (inclusief vrachtwagenproducent Hino 1,59 miljoen). Dat is (ook) een indrukwekkend cijfer, aangezien deze speler geen tig merken nodig heeft om zo’n grote afzet te realiseren.

De groei was te danken aan een sterke vraag naar modellen zoals de Renault Clio, Captur en Sandero, de Nissan X-Trail / Rogue en Sentra / Sylphy en de Mitsubishi Eclipse Cross en XPander. De combinatie Renault – Nissan – Mitsubishi (waartoe ook merken als Infiniti, Datsun, Dacia, Alpine, Renault Samsung en Lada behoren) omschrijft zichzelf als ’s werelds toonaangevende auto-alliantie en zegt haar positie als wereldleider gehandhaafd hebben qua volumeverkoop van personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen. De alliantieleden waren goed voor 1 op de 9 (lichte) voertuigverkopen in de wereld.

De totale verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen bedroeg 2 miljoen eenheden; een stijging van 13,5 procent ten opzichte van 2017. Met name de Renault Kangoo, Master en Trafic, de Nissan Navara en Terra en de Mitsubishi Triton waren duidelijk meer gevraagd. De optimalisatie van synergie-effecten vormt de kern van de strategie van de alliantie om haar marktaandeel en verkoopvolume overal ter wereld op te voeren.

De cumulatieve verkoop van elektrische voertuigen steeg vorig jaar met 34 procent. Er zijn in totaal nu 724.905 exemplaren verkocht sinds 2010 dankzij het succes van de Renault Zoe en de Nissan Leaf. In 2018 handhaafde de alliantie haar leiderschap in het ‘zero emission’ voertuigsegment.

De productie en verkoop van voertuigen met de Common Module Family (CMF) architectuur (een belangrijke pijler onder het middellange termijn plan van de alliantie voor de periode t/m 2022) kwam ook in 2018 hoger uit. Dit omvatte de verkoop van de Renault Kwid op internationale markt en de toename van de productie van de Nissan Navar pick-up, waarvan de architectuur wordt gedeeld met Renault en Mercedes-Benz.

Vorig jaar steeg de groepsafzet van Renault (en haar dochtermerken Dacia, Alpine en Renault Samsung) met 3,2 procent tot 3.884.295 eenheden. Nissan (en haar dochtermerken Infiniti plus Datsun) heeft 5.653. 683 voertuigen wereldwijd verkocht in 2018; een daling van 2,8 procent. Ten slotte heeft Mitsubishi wereldwijd 1.218.897 auto’s aan de mand gebracht, hetgeen 18 procent meer is dan in 2017.

Bij de Volkswagen Groep hadden 6,24 miljoen auto’s de VW badge. Qua losse merkverkoop doet dit merk het dus beter dan Nissan. De best presterende dochter was Audi met 1,81 miljoen stuks. Daarna volgen Skoda (1,25 miljoen), Seat (518.000) en Porsche (256.000).

Reageren is niet mogelijk.