Tesla boekt verkooprecord maar beleggers zijn ontevreden

0

Tesla heeft in het vierde kwartaal 86.555 auto’s geproduceerd. Daarvan waren er 61.394 van het type Model 3. De rest (25.161 exemplaren) betrof de Model S en Model X. In het derde kwartaal kwam de output uit op afgerond 80.000 auto’s, waarvan 53.239 stuks van de nieuwe elektrische instapper.

Het totaal aantal auto’s dat Tesla in heel 2018 afleverde kwam uit op ruim 245.000 exemplaren. Daarvan waren er 99.394 stuks van de duurdere types Model S en Model X. De rest (145.846 eenheden) betrof de compacte Model 3. Inmiddels worden er meer dan 1.000 auto’s per dag door het bedrijf van Elon Musk geproduceerd, tegen 300 stuks in het begin van 2018. Tesla stelt dat zij hiermee de grootste productiegroei (in één jaar) in de geschiedenis van de auto-industrie heeft gerealiseerd.


Tesla heeft aangekondigd de prijs van alledrie haar modellen in de Verenigde Staten met 2.000 dollar te verlagen. Daarmee wil het bedrijf het halveren van een overheidssubsidie voor de aanschaf van elektrische voertuigen (van 7.500 dollar naar 3.750 dollar) deels compenseren. “In combinatie met de lagere kosten voor onderhoud (en voor het opladen van een Tesla in vergelijking bij het tanken aan de pomp, dat 100 dollar of meer per maand aan besparingen kan opleveren) betekent dit dat onze auto’s zelfs nog beter betaalbaar zijn dan dieselmodellen in dezelfde prijsklasse”, aldus Tesla in een verklaring.

Tesla kan de prijsverlaging doorvoeren omdat zij de productietijd van alle auto’s heeft weten te verlagen. Bij de Model 3 gaat het om een reductie van 30 procent van het aantal benodigde manuren. Dit is onder ander gebeurd door het aantal optiemogelijkheden te verkleinen. Of er ook een broodnodige verbetering van de bouwkwaliteit gerealiseerd werd, wordt door Tesla niet gemeld. Het aantal leveranties nam in de periode oktober t/m december toe tot 90.700 auto’s. Dit aantal is met 8 procent meer dan in het derde kwartaal. Hiervan waren er 63.150 exemplaren van het Model 3 type.

In Nederland werden afgelopen jaar 8.604 auto’s door Tesla op kenteken gezet. Komende februari begint de Europese uitlevering van de Model 3. In die maand moet ook de verkoop van de instapper in China op gang komen. Later dit jaar volgen andere landen, inclusief die waar links wordt gereden. Tesla denkt de verkopen verder op te vijzelen door in de komende maanden goedkopere varianten van de Model 3 te introduceren. Uiteindelijk moet het instaptarief uitkomen op 35.000 dollar. Momenteel kan er pas voor ruim 10.000 dollar meer worden ingestapt. Ook wil het bedrijf leasecontracten aan gaan bieden. “Dat biedt nog grotere mogelijkheden om de verkoop van de Model 3 verder op te voeren”.

Over de financiële prestaties doet Tesla nog geen uitspraken (die zullen op 5 februari bekend worden gemaakt), maar in het derde kwartaal realiseerde het bedrijf voor het eerst eindelijk een operationele winst. Zal het Musk gelukt zijn om dit positieve resultaat in de periode oktober t/m december 2018 vast te houden? Beleggers lijken nu al ontevreden te zijn want de productiecijfers over het vierde kwartaal worden omschreven als “een tegenvaller”. Investeerders hadden zowel meer leveringen (2.000 stuks) als een grotere productie verwacht. Analisten van de zakenzender CNBC hadden bijvoorbeeld in doorsnee op 64.900 geproduceerde exemplaren van de Model 3 gerekend (in plaats van 61.394 stuks). Beleggers vinden het ook maar niks dat de prijzen op de Amerikaanse markt verlaagd worden. Daarmee zou Tesla laten zien dat de vraag naar auto’s ook bij deze autofabrikant niet tot de hemel reikt. Het beursaandeel is daardoor met 7 procent gekelderd. “De prijsverlaging drukt het aandeel omdat die blootlegt dat Tesla last krijgt van tegenwind nu de subsidies voor elektrische auto’s worden teruggeschroefd”, aldus een analist. Ook in Nederland kan de vraag naar de Model S en Model X dit jaar een forse daling gaan laten zien nu deze auto’s niet meer in aanmerking komen voor 4 procent bijtelling.

Reageren is niet mogelijk.