Tesla wordt volwassen en moet afslanken

0

Tesla snijdt hard in zijn vaste personeelsbestand. De fabrikant van elektrische auto’s neemt afscheid van 7 procent van zijn werknemers. Er werken bij Tesla ongeveer 45.000 mensen. Afgelopen juni schrapte de autofabrikant al 9 procent van zijn personeelsbestand.

Ruim 3.000 mensen moeten dus opzoek naar een nieuwe werkgever. Het bedrijf van topman Elon Musk haalt ook de bezem door de tijdelijke arbeidskrachten en toeleveranciers. Alleen de belangrijkste blijven over. Door de snelle uitbreiding van het bedrijf waren in juni volgens Musk veel dubbele functies ontstaan, met name op ondersteunend gebied.

Met deze maatregelen wil Tesla de kosten verlagen zodat het bedrijf de Model 3 goedkoper kan leveren. Momenteel wordt de elektrische sedan in de Verenigde Staten tot 9.000 dollar onder de productiekosten verkocht. De fabricage van de Model 3, die vorig jaar na veel tegenslagen eindelijk op gang kwam, is dus veel te kostbaar. In Nederland wordt de middenklasser van Tesla vanaf maart leverbaar voor een prijs van 58.800 euro.

In een interne memo zegt Musk verder dat Tesla in het laatste 3 maanden van 2018 een winst in de boeken heeft gezet, maar iets minder dan in het derde kwartaal. Het afgelopen jaar noemde de topman “het meest uitdagende uit de historie van het bedrijf”. Tesla wist weliswaar meer auto’s dan ooit te verschepen, maar er ging vooral veel mis. Met name de productie van de Model 3 loopt nog steeds ver achter op schema. Verder kost de bouw van de nieuwe fabriek in China handenvol geld.

Ondertussen begint de concurrentie wakker te worden, getuige de introductie van de Audi e-Tron en de Jaguar I-Pace. Voor de Mercedes-Benz EQ C en de Porsche Taycan zijn al veel reserveringen. In Nederland heeft Tesla dankzij de op 1 januari minder lage bijtelling voor dure elektrische auto’s een uitstekend jaar achter de rug, maar in diverse andere Europese landen is de verkoop van met name de Model S in 2018 sterk gedaald. Dat is een veeg teken voor wat betreft de concurrentiekracht van het jonge automerk. In eigen land is dit jaar de subsidie op de aanschaf van een elektrische auto gehalveerd. Ook dat kan de verkopen van Tesla hard raken.

De ontslagen alleen zijn volgens Musk overigens niet genoeg om het tij te keren. Ook de productiesnelheid moet omhoog en daarnaast dient Tesla slimmer te worden in de manier waarop zij auto’s aflevert. Momenteel is de betreffende capaciteit ook een bottleneck. Tevens dient Tesla volgens Musk beter te worden in het ontwerpen van auto’s. Momenteel wordt daarbij onvoldoend rekening gehouden met een efficiënte productie. Alleen op die manier kan Tesla schaalvoordelen behalen en op de lange termijn een levensvatbaar bedrijf blijven.

Er zijn dus genoeg plannen en voornemens om zaken te verbeteren, maar of dat ook gaat lukken, is een ander verhaal. Analisten zijn daarom niet gerust op het verloop van 2019. Afgelopen jaar wist Musk met vallen en opstaan (en een haal aan een joint) uiteindelijk toch nog net de eindstreep te halen, maar hij erkent nu dat 2019 voor Tesla een moeilijk jaar gaat worden. Als de door bravoure gekenmerkte topman deze waarschuwing uitspreekt, dan is dat veelzeggend.

Premie

Tesla stopt op 1 februari met het betalen van een commissie aan bestaande eigenaren als zij nieuwe klanten aanbrengen. De kosten van dit zogeheten ‘customer referral program’ zijn te hoog geworden, aldus Musk. Met name bij de Model 3 staat de premie niet in verhouding tot de transactieprijs van de nieuwe auto. Op de tocht staat ook de 6 maanden gratis toegang tot de snelladers van Tesla. Het bonusprogramma is zo langzamerhand te duur geworden en past ook niet in de strategie om eindelijk eens structureel winst te gaan draaien. Tesla moet vandaag de dag, net als de gevestigde orde in de auto-industrie, scherp op de kosten letten. In die zin is het bedrijf volwassen geworden. Overtollig bedrijfsvet is funest. Daarom moet er dus afgeslankt worden.

Reageren is niet mogelijk.