Aston Martin plaagt met Project 003

0

Bij Aston Martin wordt momenteel niet aan één, maar aan twee hypersportwagens gewerkt. De spectaculaire Valkyrie hebben we al gezien, maar de andere is nog een mysterie. Veel meer informatie dan dat zijn codenaam ‘Project 003’ is, kregen wij nog niet van Aston Martin. Maar nu is er een eerste foto.

Zo recht van achteren doet de Project 003 alvast behoorlijk denken aan de Valkyrie. Zou het kunnen dat deze hypersportwagen, waar zo geheimzinnig over wordt gedaan, helemaal niet nagelnieuw is, maar een afgeleide variant? Een goedkopere uitvoering van de Valkyrie misschien? Aston Martin werkt namelijk ook aan ‘Project 002’ en dat wordt een AMR Pro raceversie van de Valkyrie (die onder de naam ‘Project 001’ werd ontwikkeld).

Er zijn ook enkele zekerheden. Van de Project 003 zal Aston Martin in Gaydon niet meer dan 500 stuks bouwen. Verwacht dus ook niet dat hij het koopje van de week wordt. Verder is bekend dat Project 003 wordt aangedreven door een midscheeps achter geplaatste, geblazen V6 of V8 met hybride ondersteuning. Het wordt dus geen concurrent voor de Bugatti Chiron en de op stapel staande McLaren Speedtail, noch een uitgekleed circuitwapen dat F1 technologie combineert met een LMP1 koetswerk. Die geruchten gaan namelijk ook.

Aston belooft een “indrukwekkend prestatieniveau”, terwijl Project 003 ook ontworpen is voor gebruik op de openbare weg. Het is dus geen hardcore circuitauto. Hij zou zelfs plaats bieden aan bagage. Daarnaast krijgt Project 003 een lichtgewicht structuur en actieve aërodynamica. Het laatste moet zorgen voor “een voor een straatauto ongekend niveau aan neerwaartse druk”. Volgens interne bronnen bij Aston Martin zou hij prestatietechnisch de McLaren 720S en de Ferrari 488 achter zich moeten kunnen laten. Er wordt een prijs verwacht van meer dan 330.000 euro.

En dan is er nog de naam. Dat wordt vermoedelijk Vanquish. Aston Martin liet bij de lancering van de DBS Superleggera namelijk weten dat deze typeaanduiding terugkeert. “En sneller dan men denkt”. De onthulling, als concept, staat al over enkele weken gepland, als in Genève de jaarlijkse autosalon wordt gehouden. De productieversie moet in 2021 klaar zijn. Het jaar daarop zullen de eerste leveringen plaatsvinden.

Reageren is niet mogelijk.