BMW begeeft zich op glad ijs met iNext

0

De iNext, het nieuwe technologisch vlaggenschip van BMW, voltooit momenteel de eerste serie gecombineerde tests van aandrijflijn, onderstel en wielophanging onder extreme omstandigheden in het wintertestcentrum in het Zweedse Arjeplog. In 2021 moet de serieproductie starten.

BMW maakt ons graag deelgenoot van de vorderingen omtrent de iNext. Niet zozeer omdat zij trots is op deze elektrische auto van de volgende generatie, maar ook om potentiële kopers van een Audi e-Tron, Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQ C en Tesla Model X aan het twijfelen te brengen: kan ik mijn koopkruit niet beter droog houden tot de BMW iNext leverbaar wordt?

De iNext is namelijk niet ‘zomaar’ een cross-over met een volledig elektrische aandrijflijn, maar ook een auto die volgens BMW nieuwe stappen gaat zetten op het gebied van autonoom rijden, intelligente connectiviteit en services/diensten (ACES). De autofabrikant zegt daarmee de inzittenden compleet nieuwe manieren te bieden om van de reis te genieten.

De productie van de iNext moet zoals gezegd in 2021 van start gaan. Dat gebeurt in de BMW fabriek in het Duitse Dingolfing. Dit betekent dat de iNext gewoon tussen de conventioneel aangedreven modellen door gebouwd gaat worden. Dat is een bewuste keuze van BMW, die erkent dat de exacte vraag naar elektrische auto’s in 2021 lastig in te schatten valt. Audi kan dit ook niet, maar deze autofabrikant maakt zichzelf kwetsbaar door in haar fabriek in het Belgische Vorst enkel emissieloze modellen zoals de e-Tron te gaan bouwen. Valt de vraag tegen, dan ontstaat er daar direct een overcapaciteitprobleem. BMW kan een eventueel tegenvallende vraag naar haar elektrische auto’s compenseren met een hogere productie van haar conventioneel aangedreven modellen. De redenatie is dat de consument links om of rechtsom toch wel een auto zal kopen, alleen is niet bekend wat voor model.

Het nieuwe elektrische model van BMW is een cross-over, al spreken de ontwerpers zelf van een ” Sports Activity Vehicle”. De iNext is daarmee een stuk praktischer dan de i3 die het zonder normale achterportieren moet doen. De i8 is sowieso een nicheproduct. Met de cross-over iNext combineert BMW het beste van werelden: én een volledig emissieloze aandrijving én een praktisch, hoog koetswerk met plek voor het hele gezin. Intelligente vierwiel aandrijving met Dynamic Stabilty Control (DSC) is daarbij de kers op de taart.

De laatste tests met de gecamoufleerde iNext vinden nu plaats op de besneeuwde wegen en bevroren meren in de omgeving van Arjeplog. Bij die tests spelen lage temperaturen en minimale grip een belangrijke rol. De kou vormt een uitdaging voor vooral de hoogspanningsaccu. Daarvan kan de capaciteit bij lage temperaturen sterk afnemen, met een navenant effect op de actieradius. Momenteel klagen Tesla rijders in Noord Amerika steen en been over het verminderde bereik als gevolg van het koufront aldaar. Dergelijke problemen wil BMW voorkomen.

In vergelijking met de eerder getoonde conceptstudie voor de iNext, lijkt de productieversie (die vermoedelijk i5 gaat heten) een stuk normaler te gaan ogen. BMW fans kunnen daardoor opgelucht ademhalen: de iNext wordt een optisch heel goed verteerbaar model en niet wezenlijk onconventioneler dan zijn landgenoten Audi e-Tron en Mercedes-Benz EQ C.

Reageren is niet mogelijk.