DS 3 Crossback: ontmoet de makers

0

De 3 Crossback was de ster van de DS stand op de laatste Autosalon van Parijs, maar ook een essentieel model voor het nieuwe Franse prestigemerk. Zijn grote broer, de 7 Crossback, lukt het niet om in Europa meer dan 0,3 procent marktaandeel bij elkaar te sprokkelen. Dat is te weinig om een voet tussen de deur te krijgen in het premium segment. Los hiervan kan een automerk natuurlijk niet op één kurk drijven.

Maar achter de schermen bij DS zijn er mannen en vrouwen die maanden of zelfs jaren lang hebben gewerkt aan een tweede model: de 3 Crossback. In dit artikel kan jij hen ontmoeten en leggen zij uit waarom zij bepaalde keuzes gemaakt hebben.

In Velizy, op een paar kilometer van Parijs, heeft de PSA Groep haar onderzoek & ontwikkelingscentrum. Ook DS heeft daar zijn studio. Aldaar had ik een afspraak met een aantal van de makers van de 3 Crossback. Er zijn er 6 met heel verschillende profielen: de projectmanager, de exterieurdesigner, de interieurontwerper, de kleurenspecialist, de materialendeskundige en de expert in verlichting. Zij maken deel uit van het team dat de DS 3 Crossback ontwerp en gaven hem niet alleen zijn persoonlijkheid, maar ook enkele exclusieve attributen die klanten zullen aantrekken en er voor moeten zorgen dat de Franse premium B segment SUV zich kan onderscheiden van de concurrentie.

Om de keuzes en sommige beslissingen beter te begrijpen, is er niets beter dan degenen te ontmoeten die een model hebben ontworpen. In het geval van deze DS 3 Crossback is één van de essentiële personen Etienne Menant, de projectmanager en een soort dirigent. Hij belooft de DS 3 Crossback een mooie toekomst omdat die perfect in het huidige tijdsgewricht past: “hij is spectaculair in stijl, hightech en met een hoge mate van verfijning”.

Natuurlijk is het onmogelijk om geen parallel te trekken met de eerste DS 3; een 3-deurs premium hatchback. De stilistische breuk is radicaal. Het achterportierloze carrosserieconcept is vaarwel gezegd. In plaats daarvan heeft zijn opvolger 5 deuren gekregen. Toch hebben de 2 generaties iets gemeenschappelijks: enerzijds een gedurfd ontwerp en anderzijds de aanwezigheid van een haaienvin ter hoogte van de B stijl.

De afmetingen zijn toegenomen want de DS 3 Crossback meet 4,12 meter versus 3,95 meter bij zijn voorganger. Daardoor kan de nieuweling zich in het hart van het stedelijke cross-over segment positioneren. Toch heeft de DS 3 Crossback ook enkele eigenaardigheden, zoals de grootste wielen in zijn klasse, afdichtingen van de portierruiten en verborgen annex vlakke deurgrepen; een primeur in de betreffende autocategorie.

De verzonken deurgrepen zijn een ‘uitvinding’ van Tesla, maar DS is de enige die ze uitrust met handvatten die op afstand werken zodra de sleutel in de zak van de bestuurder wordt gedetecteerd. De techniek werkt zowel voor het openen als voor het sluiten van de auto. De verzonken deurgrepen, voorheen voorbehouden aan conceptstudies, hebben één doel: de carrosserie zo glad mogelijk maken zodat de luchtweerstand kan worden geminimaliseerd.

Sinds de wedergeboorte heeft DS veel belang gehecht aan de licht signatuur. De 3 Crossback vormt geen uitzondering op deze regel en onderscheidt zich met speciaal bewerkte koplampen. Die is gereserveerd voor de hogere uitrusting niveaus en het bestaat uit 3 delen, waaronder 3 satellieten die lijken te zweven in de behuizing, maar ook verticale daglichten.

Naast het visuele aspect dat aanzienlijk bijdraagt aan de persoonlijkheid van de DS 3 Crossback, beschikken deze projectoren over de nieuwste technologie: Matrix LED Vision. Daarmee kan de bestuurder altijd met groot licht rijden zonder andere bestuurders te storen. Zodra er een tegenligger wordt gedetecteerd, gaat een deel van de segmenten van de koplamp uit om elk risico op verblinding voor andere voertuigen te voorkomen. Een onmiskenbare winst op het gebied van veiligheid en comfort.

Tot nu toe heeft het exterieurontwerp van de DS 3 Crossback niet unaniem de handen op elkaar gekregen omdat het voor sommigen te ingewikkeld of geforceerd is. De uitvoering van het interieur is echter minder onderhevig aan kritiek. Zoals Thomas Bouveret, verantwoordelijk voor de styling van de cabine, uitlegt: “het doel was om zoveel mogelijk informatie te concentreren”.

Dit komt tot uiting in een bijzonder compact digitaal instrumentarium dat wordt aangevuld met een head-up display op een apart ‘scherm’. Misschien wel de enige valse noot omdat een projectie op de voorruit meer in lijn zou zijn geweest met de premium ambities van het voertuig, maar het was noodzakelijk om de kosten niet te veel te laten oplopen.

Het is onmogelijk om de middenconsole, bedekt met een ruitpatroon niet te zien. Dit styling kenmerk is ook gebruikt voor de ventilatieroosters en de bedieningsknoppen van de geluidsinstallatie en de airconditioning: een geometrische vorm die het logo van het merk weergeeft. Opvallend is ook dat de buitenste ventilatieroosters naar de deuren zijn geëmigreerd.

Dat was nodig om de hendels van de raambediening dicht bij de transmissie pook onder te kunnen brengen; inmiddels een vast kenmerk van de modellen van DS.

Een andere gewoonte van DS is de uitgebreide zorg voor fraaie materialen. Het is een traditie geworden: DS vertegenwoordigt duidelijk het chique Parijs. De inspiratie voor de interieurambiance kwam uit de prachtige Parijse wijken waar de namen van de diverse uitrusting niveaus op gebaseerd zijn: Montmartre, Bastille, Opera, Rivoli. Een en ander komt tot uiting in de creatie van nieuwe stoffen, materialen of unieke details zoals gepatineerd leer, bekleding in de stijl van de riem of een parel steek.

Is de DS 7 Crossback een leuke eerste poging, maar niet wezenlijk hoogwaardiger dan de Audi Q3, Lexus UX of Volvo XC40, in het B SUV segment is er geen andere auto die zoveel luxe uitstraalt als de DS 3 Crossback. De Fransen lijken in hun opzet geslaagd te zijn, want voor geen enkel ander PSA model kwamen tijdens de autosalon van Parijs zoveel bestellingen binnen.

Dat de premium positionering overtuigt en wordt gewaardeerd, lijkt te worden bevestigd door het feit dat 60 procent van de klanten kiest voor de duurste versie die in Nederland al gauw 45.000 euro gaat kosten (de instapprijs komt vermoedelijk net onder de 30 mille grens te liggen). Halverwege maart zal er gereden kunnen worden met de DS 3 Crossback. De marktlancering zal plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2019.

Reageren is niet mogelijk.