In detail: Bugatti Chiron Sport 110 Ans

0

Bugatti viert zijn 110de verjaardag met een speciale editie van de Chiron Sport, de 110 Ans. De Franse naam van de exclusieve uitvoering is een ode aan het land waar het merk zijn thuisbasis heeft.

Ettore Bugatti, de oprichter van het illustere automerk, is weliswaar Italiaans, maar hij vestigde zijn bedrijf in 1909 in Frankrijk. De plaats Molsheim is al sinds het begin de thuisbasis van Bugatti. Tegenwoordig is het merk overigens Duits want onderdeel van het Volkswagen concern.

Bugatti klopt zichzelf op de borst met zijn 110-jarig bestaan, al vergeten ze daar in Molsheim voor het gemak even de dikke 30 jaar non-activiteit na de dood van Ettore Bugatti. Maar goed, intussen is het merk al een dikke 20 jaar weer springlevend dankzij een financiële injectie van de Volkswagen Groep. Met dit geld kon weer een spraakmakende sportwagen worden ontwikkeld. Die scoort weliswaar hoog op de begerenswaardigheid ladder, maar ook vandaag moet Bugatti het hebben van speciale edities. Waarvan akte.

De Chiron Sport 110 Ans is op diverse plekken voorzien van de Franse vlag; deels subtiel (op de spiegelkappen) en deels nogal ‘in jouw gezicht’ (op de gehele onderkant van de achterspoiler).

Het mechanisme van de achterspoiler is uitgevoerd in matzwart. Le Blue-Blanc-Rouge is ook terug te vinden op de tankdop, die bovendien met de hand is gepolijst.

Het jubileummodel is uitgevoerd in de speciale matte kleur Steel Blue die er uit moet zien als staal. De onderdelen die bij de reguliere Chiron normaliter van chroom zijn, zijn nu van carbon vervaardigd. Bugatti heeft voor de Sport 110 Ans gekozen voor zogeheten zichtcarbon. Hierbij is de koolstofvezelstructuur zichtbaar aan de buitenkant.

De velgen en uitlaatpijpen zijn met hoogglans Nocturne zwarte lak afgewerkt. Op de remklauwen en de wielnaaf doppen zitten accenten in French Racing Blue. Ook valt op dat het sportuitlaat systeem 4 eindpijpen heeft in plaats van 2 vuistdikke eindstukken. Dat is een kenmerk van de vorig jaar maart gepresenteerde Chiron Sport (kort door de bocht een iets lichtere versie met een subtiel gewijzigd uiterlijk en het Dynamic Handling Package), waarop deze gelimiteerde editie op is gebaseerd.

In het interieur van de Chiron Sport 110 Ans vind je de kleuren van de Franse vlag op de hoofdsteunen van de stoelen, die verder bekleed zijn met blauw leder en voorzien van gestikte 110 Ans logo’s. Op de middentunnel prijkt een zilveren plaquette met de naam van de uitvoering. Zelfs de sleutel is afgewerkt met de kleuren van de Franse vlag. Ook is de jubileum Chiron voorzien van het zogeheten Sky View dak. Dat bestaat uit 2 glazen panelen; elk exemplaar is 65 centimeter lang en 44 centimeter breed. Met het Sky View dak wordt 2,7 centimeter aan hoofdruimte gewonnen. Het glas van de gefixeerde panelen is getint en filtert UV stralen.

Smaken verschillen, maar Autointernationaal.nl vindt het blauw voor het exterieur goed te pruimen, maar binnenin is Bugattti uitgeschoten met de toepassing van deze kleur. Elk stukje bekleding ziet eruit alsof er een pot fluorescerende blauwe verf over is gemorst. Dat sommige bedieningselementen een soort donkergouden tint hebben gekregen, doet daar niks aan af.

Bugatti bouwt (naar goed gebruik allemaal met de hand) 20 exemplaren van de Chiron Sport 110 Ans. Die zullen allemaal in 2020 worden afgeleverd. Aan de 8,0 liter W16 motor met 4 turbo’s is niets gewijzigd. Die levert onveranderd het monsterlijke vermogen van 1.500 pk en liefst 1.600 Nm aan koppel. Goed voor een sprint naar 100 km/u in 2,5 seconden. Het prijskaartje van de Bugatti Chiron Sport 110 ans volgt later.

Reageren is niet mogelijk.