Nieuwe Subaru Legacy Live

0

Subaru heeft in de Verenigde Staten de volledig nieuwe, zevende generatie Legacy aan de wereldpers voorgesteld.

De nieuwe Legacy maakt bij zijn generatiewissel de overstap naar het Subaru Global Platform, de modulaire basis die niet alleen onder de Impreza en XV is te vinden, maar ook onder modellen als de Ascent en de nieuwe Forester. Kenmerken zijn een grotere bodemplaat stijfheid en een lager zwaartepunt. Ook rolgeluiden en door de aandrijflijn veroorzaakte trillingen zouden beter geabsorbeerd worden. Onder de streep moet dit zowel meer comfort als een dynamischer weggedrag en een hoger veiligheidsniveau opleveren.

Bij het dashboard springt het 11,6 inch grote, verticaal geplaatste display van het Starlink multimediasysteem van Subaru in het oog. Het touch screen eist de aandacht op in de cabine. Het beeldscherm van Tesla is groter, maar Subaru heeft duidelijk Volvo proberen af te troeven.

Ook op veiligheidsgebied, want de nieuwe Legacy wordt leverbaar met dezelfde features als de jongste. Het gaat hierbij vooral om assistentiesystemen. Daarnaast is er een sensor aan boord die in de gaten houdt of de bestuurder wel goed oplet.


De zevende generatie Legacy heeft dus wel degelijk nieuwswaarde, maar dat zou je op basis van zijn uiterlijk niet zeggen. Zelfs voor sedanbegrippen oogt de Subaru erg traditioneel. Maar goed, de Impreza moet het natuurlijk ook niet van uiterlijk vertoon hebben. Subaru spreekt consumenten aan die prima kunnen leven met een ietwat saaie auto met een relatief bescheiden uitstraling zonder al te veel tierelantijnen.

Hoewel elk stukje plaatwerk helemaal nieuw is, is de zevende generatie Legacy qua design een voorzichtige en/of zorgvuldige evolutie van zijn voorganger. De koplampen zijn wederom voorzien van LED verlichting in C vorm. Ook aan de achterzijde zal de nieuwe Legacy goed herkenbaar zijn voor de Amerikaanse fans van deze sedan. Je moet 2 keer kijken om te kunnen zien dat de vorm van de koplampunit net even anders is en dat om de grille voortaan geen chroomkleurige rand meer zit.

De nieuwe Legacy verschijnt komende herfst bij de Amerikaanse Subaru dealers in de showroom. Basismotorisering is een 182 pk sterke atmosferische 2,5 liter 4 cilinder boxermotor die ook voor de nieuwe Forester gebruikt wordt. Tegen meerprijs is een geblazen exemplaar van 260 pk en 2,4 liter leverbaar. Daarmee sprint de Legacy in iets meer dan 6 seconden naar 100 km/h. In beide gevallen wordt het schakelwerk verzorgd door de Lineairtronic CVT transmissie van Subaru. Vierwielaandrijving met Torque Vectoring is eveneens standaard.

In Nederland komt de nieuwe Legacy niet op het leveringsmenu te staan. Maar de D segment sedan staat sinds mensenheugenis model voor de Outback. Dus daarvan kunnen wij op relatief korte termijn een nieuwe editie verwachten. Die krijgt hetzelfde dashboard en eveneens het Subaru Global Platform.

Reageren is niet mogelijk.