Nieuwstelex

0

+++ AUDI heeft de levering van de RS3 (Sportback, Limousine) en RS4 (Avant) hervat. Zij konden tijdelijk niet worden besteld vanwege de overgang naar de WLTP meetcyclus. De sportieve RS versies moesten bij de certificatie voorrang geven aan de volume-uitvoeringen van de A3 en de A4. Onlangs kon Audi de RS3 en RS4 alsnog op de WLTP rollenbank zetten. Wanneer Audi de SQ5 weer tot leven wekt, is momenteel niet duidelijk. +++

+++ De autoverkopen in CHINA , de grootste automarkt ter wereld, zijn in januari opnieuw gedaald. Vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder vielen de autoverkopen 15,8 % lager uit. Het gaat om de 7de achtereenvolgende maandelijkse daling. In totaal werden vorige maand 2,37 miljoen auto’s verkocht. Vorig jaar daalden de autoverkopen voor het eerst in ruwweg 20 jaar. De lagere autoverkopen vallen volgens analisten en economen in een bredere trend dat Chinese consumenten minder uitgeven. De Chinese regering is daarom verschillende programma’s gestart om de consumentenuitgaven te stimuleren. De Chinese economie groeide vorig jaar met 6,6 %, het laagste cijfer in 28 jaar. Dit jaar daalt het percentage waarschijnlijk verder naar 6,0. Positieve uitschieter zijn de verkopen van elektrische en semi-elektrische voertuigen. In totaal werden er 95.700 deels of volledig elektrische voertuigen verkocht in januari; een stijging van 140 % vergeleken met januari 2018. +++

+++ 2 experts, Xavier Mosquet, autospecialist automobiel bij adviesbureau BCG, en Patrick Pelata, voormalig algemeen directeur van Renault, hebben aan de Franse president Emmanuel Macron uitgelegd welke boetes de autofabrikanten riskeren als zij de uitstootnormen die in 2021 in werking treden niet halen. In 2013 besloot het Europese Parlement dat zij t/m 31 december 2020 de tijd hebben om hun gemiddelde CO2 UITSTOOT te reduceren tot 95 gram/km. Wie die norm niet haalt, riskeert een boete van 95 euro per gram te veel per auto. Volgens de berekeningen van de 2 experts ligt de gemiddelde emissie momenteel op 118 gram. Wijzigt dit cijfer niet, dan zullen autofabrikanten vanaf 2021 elk een boetebedrag van €500 miljoen à €1 miljard moeten betalen. De dalende verkopen van dieselmodellen (die minder CO2 uitstoten dan benzineversies) helpen de producenten natuurlijk niet om de doelstellingen te halen. Het marktaandeel van hybride auto’s, elektrische modellen en personenwagens die op gas rijden groeit slechts traag. 2019 en 2020 zullen daarom spannende jaren worden voor de fabrikanten: niet alleen zullen zij meer geëlektrificeerde modellen moeten gaan aanbieden, maar zij zullen die ook massaal verkocht moeten krijgen om hun gemiddelde uitstoot aanzienlijk terug te kunnen schroeven. Overigens staat in het rapport van de 2 experts dat Franse autoproducenten minder risico op een boete lopen omdat zij relatief veel kleine en zuinige modellen verkopen. De Duitsers zullen daarentegen meer op (hybride) technologie moeten vertrouwen om hun (premium) modellen binnen de lijntjes te krijgen. De experts besteden apart aandacht aan Jeep. Dit merk werkt momenteel dag en nacht aan een hybride versie van de Renegade plus Compass én aan een SUV op Panda basis, maar de vraag is of dat voldoende is om de gemiddelde CO2-uitstoot tot 95 gram/km terug te brengen. +++

+++ De Mercedes-Benz EQ C is voor heel 2019 uitverkocht. Ook de productieplaatsen voor volgend jaar gaan als warme broodjes over de toonbank. De Mercedes-Benz EQ C verschijnt later dit jaar pas in de showrooms en er is nog geen officiële prijs, maar dat weerhoudt klanten niet een exemplaar te bestellen. Mercedes-Benz topman Dieter Zetsche bevestigd dat het merk moeite heeft om aan de grote vraag te voldoen: “Het is duidelijk dat wij in 2019 de vraag naar de nieuwe EQ C niet kunnen bijbenen. Ook in 2020 is het onduidelijk of wij daar aan kunnen voldoen”. Dit jaar start de productie van de EQ C in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen. Het model zal aldaar in de bestaande productielijn geïntegreerd worden. De accu’s worden geproduceerd in de recent uitgebreide accufabriek van Mercedes-Benz in Kamenz, nabij Dresden. Behalve een elektrisch modellenoffensief komt het merk ook met eigen laadstations, laadservices en energie opslagunits. De EQ C heeft 2 elektromotoren die samen 408 pk vermogen leveren. Het lithium/ion accupakket heeft een capaciteit van 80 kW en kan binnen 40 minuten tot 80 % worden opgeladen. De actieradius komt volgens de oude NEDC cyclus uit op 450 kilometer. De EQ C is de eerste telg van het nieuwe subgamma. Onder dit label wil Mercedes-Benz de komende 3 jaar 9 elektrische modellen op de markt brengen. Op de volgende maand te houden autosalon van Genève zal het prototype van een elektrisch busje te zien zijn: de EQ V. Daarna volgen de EQ A (een hatchback), de EQ B (een compacte SUV) en de EQ S (een luxueuze limousine). +++

+++ FORD gaat elders in Europa de nieuwe Focus ST ook met een dieselkrachtbron aanbieden. Het gaat om de 190 pk en 400 Nm sterke variant van de 2,0 liter EcoBlue 4 cilinder. Met de vorige editie van de dieselende Focus ST werd met name in Groot-Brittannië goede zaken gedaan, maar de Nederlandse consument haalde er zijn neus voor op. +++

+++ HONDA is van plan in 2021 zijn fabriek in het Britse Swindon te sluiten. Dat heeft het bedrijf bevestigd. Bijna 3.500 werknemers verliezen hun baan. Volgens Honda is het evenwel geen gevolg van de Brexit, maar van evoluties in de auto-industrie en de nood om meer elektrische personenwagens te lanceren.
“Er is geen link met de Brexit, wel met globale veranderingen”, aldus Ian Howells, senior vice-president bij Honda in Europa. Het Japanse automerk stopt overigens ook met de productie van de Civic Sedan in haar fabriek in Turkije. De fabriek in Swindon was vorig jaar goed voor de productie van 160.000 auto’s, met name die van het populaire model Civic Hatchback, die goed was voor afgerond 10 % van de totale Britse autoproductie van ruim 1,5 miljoen auto’s. Tot vorig jaar liep ook de CR-V er van de band, net als in het verleden de Jazz en Accord. De overgrote meerderheid van die 160.000 exemplaren (90 %) waren voor de Europese markt bestemd. De fabriek is de op drie na grootste autofabriek in Groot-Brittannië en de enige van de Japanse fabrikant in Europa. Er worden sinds 1989 motoren gemaakt en sinds 1992 rollen er auto’s van de band. De sluiting is een nieuwe zware slag voor de Britse auto-industrie. Begin februari maakte Nissan nog bekend dat het niet langer van plan is de nieuwe editie X-Trail in het Britse Sunderland te gaan bouwen. In plaats hiervan zal de productie in Japan worden geconcentreerd. Eerder kondigde Jaguar Land Rover aan dat het 4.500 banen gaat schrappen in het Verenigd Koninkrijk vanwege de Brexit en een daling van de verkoop in China. Ford overweegt ook om haar fabrieken in het Verenigd Koninkrijk te sluiten. Toyota waarschuwt voor een omzetdaling als gevolg van de Brexit. De hele auto-industrie staat onder druk. Nieuwe technologieën kosten de automakers veel geld, terwijl de vraag naar traditionele modellen stagneert. Ook internationale handelsconflicten en de Brexit zorgen voor onzekerheden. In Groot-Brittannië staat de industrie extra onder druk. Door een nieuw handelsakkoord tussen Japan en de Europese Unie vallen importtarieven op Japanse personenwagens binnen 10 jaar weg in de Europese Unie. Dat maakt het voor Japanse autoproducenten makkelijker en goedkoper om in Japan auto’s te maken die bestemd zijn voor de Europese markt. Grootste slachtoffer daarvan dreigt Groot-Brittannië te worden: bijna de helft van de Britse autoproductie gebeurt voor Japanse fabrikanten. Honda wil wel haar Europese hoofdkantoor in Bracknell in het Verenigd Koninkrijk behouden. Het geld dat met de fabriekssluiting wordt bespaard zal gebruikt worden om in een versneld tempo elektrische auto’s te ontwikkelen. +++

+++ LAMBORGHINI heeft eerdere berichtgeving uit de Tagesschau van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij niet met een volledig elektrische supersportwagen komt. Wel hebben de Italianen plannen voor stekkerhybride modellen. Van autonoom rijden moeten ze bij Lamborghini logischerwijs helemaal niets weten. In de modellen van het liefhebbersmerk moeten eigenaren zelf rijden. Daar draait het bij een Lamborghini volgens de topman om. Zustermerk Porsche, die ook een reputatie hoog te houden heeft op het gebied van sportwagens, vaart daarentegen een andere koers. Dit merk komt wel met volledig elektrische auto’s en zet ook deels in op autonoom rijden. +++

+++ MERCEDES-BENZ heeft grote productambities voor de komende maanden. Tegen 2021 zullen er meer dan 15 modellen worden onthuld, zowel opvolgers van bestaand repertoire als volledig nieuwe toevoegingen voor het gamma. Dit jaar kunnen wij de CLA, diens Shooting Brake variant en de nieuwe generatie GLA plus GLS verwachten. In 2020 volgt de coupéversie van de GLE, de nieuwe S klasse en het eerste compacte elektrische model van Mercedes-Benz, de EQ A. Die zal snel gevolgd worden door de EQ B. Klassieke modelvernieuwing vindt plaats in een verse editie van de SL. In 2021 zal het bestverkopende model van het gamma worden afgelost: de C klasse. Zoals gebruikelijk zal eerst de Limousine worden voorgesteld en enkele weken later de Estate. De C klasse Coupé en Cabriolet zullen niet worden vernieuwd. Het geld dat Mercedes-Benz hiermee bespaard zal worden gebruikt voor de ontwikkeling van elektrische modellen. En inderdaad: in 2021 zullen er nog 2 volledig elektrische auto’s bij komen: de EQ S en de EQ E, een liftback van het formaat E klasse en het rechtstreekse antwoord uit Stuttgart op de Tesla Model S. Daarnaast staan er vele facelifts gepland, onder andere van de GLC (eind 2019) en de E klasse (2020). +++

+++ MITSUBISHI blijft goede zaken doen met de Outlander PHEV in Europa. In 2018 werd het 100.000ste exemplaar in onze marktregio afgeleverd. Dat aantal is inmiddels alweer opgelopen tot 126.617 stuks. Daarmee is de Outlander PHEV het bestverkopende model van Mitsubishi in Europa. Gemiddeld genomen verkopen de Japanners er nu meer dan 3.000 eenheden per maand van. Vooral in Duitsland en Frankrijk neemt de vraag toe. Volgens Mitsubishi komt de verkooptoename deels door de veranderde instelling van de Europese autoconsument, die zich niet langer primair laat leiden door fiscale voordelen, maar door de troeven van een stekkerhybride aandrijflijn. Bernard Loire, de eerste man van Mitsubishi in Europa geeft de volgende toelichting: “De Outlander PHEV is het vlaggenschip van ons merk en een verwijzing naar onze lange termijnstrategie waarbij wij onze SUV knowhow combineren met technologie op het gebied van elektrificatie”. In Nederland heeft het model de opgaande verkooplijn ook weer te pakken. Vorig jaar gingen 1.089 exemplaren over de toonbank versus 611 stuks in 2017. En afgelopen maand waren er 342 registraties tegen 115 eenheden in januari 2018. +++

+++ NISSAN heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij een nieuwe fabriek gaat bouwen in Algerije. De Japanners investeren samen hun lokale partner en importeur Groupe Hasnaoui ruim €140 miljoen in het project. De nieuwe productiefaciliteit moet in 2020 gereed zijn. In de fabriek wil Nissan jaarlijks 63.500 personenauto’s en bedrijfswagens voor de lokale markt gaan bouwen. In totaal moeten er 1.800 mensen aan de slag kunnen. De komst van de nieuwe fabriek maakt deel uit van de herziene strategie van Nissan. Zij merkt dat er op traditionele markten als Europa en Noord Amerika amper nog groeikansen zijn. Daarom zoekt Nissan nu haar heil in zogeheten opkomende economieën. Algerije behoort daar ook toe. Volgens Nissan is de automarkt van dit land in 2021 de op 1 na grootste automarkt van Afrika. Het Japanse automerk heeft in dit werelddeel reeds fabrieken in onder meer Zuid-Afrika, Egypte en Nigeria. +++

+++ Britse klanten moeten er dan rekening mee moeten houden dat zij mogelijk tot 10 % meer voor hun PORSCHE moeten gaan betalen. Tenminste, als er een harde Brexit komt. Dat zal importauto’s fors duurder maken. Bij een harde Brexit valt het Verenigd Koninkrijk namelijk weer terug op de regels die de wereldhandelsorganisatie WTO hanteert. En die zijn minder gunstig dan wanneer de Britten onderdeel blijven uitmaken van de Europese Unie. Klanten die uiterlijk op 17 januari een aanbetaling hebben gedaan voor hun nieuwe auto, zullen niet geconfronteerd worden met een naheffing, ook al krijgen zij hun voertuig pas na 29 maart (de Brexit datum) geleverd. Klanten die later een order geplaatst hebben, kunnen deze kosteloos annuleren. +++

+++ ROLLS-ROYCE kan de vraag naar de Cullinan nauwelijks aan. Met name in de Verenigde Staten blijven de verkoopaantallen stijgen. Net als de Lamborghini Urus is de Rolls-Royce Cullinan veel populairder dan verwacht. Amerikaanse dealers kunnen de vraag naar de SUV nauwelijks aan. Rolls-Royce wil extra mensen aannemen om de productie op te voeren. Op dit moment is het personeelsbestand van de fabriek 2.000 man groot. Alle productieplaatsen voor de Cullinan zijn tot juli 2019 volledig vergeven, ondanks dat er momenteel overuren gedraaid wordt in de fabriek in Goodwood. Meer dan de helft van de klanten die de SUV koopt, is nieuw voor het merk. Daarnaast valt het op dat vooral jonge en vrouwelijke klanten de Cullinan weten te vinden. Ook veel bestaande Rolls-Royce eigenaren waarderen de SUV. “Veel klanten die nu een Dawn of Phantom bezitten, kopen er een Cullinan bij”, aldus een woordvoerder. Op dit moment zijn er 44 Rolls-Royce dealers in de Verenigde Staten. De verwachting is dat er dit jaar nog eens 9 showrooms bij komen om de vraag aan te kunnen. Naast de Cullinan blijkt ook de in 2017 vernieuwde Phantom erg populair. Het merk verkocht in 2018 wereldwijd een recordaantal van 4.107 auto’s. In Nederland is in januari het eerste exemplaar van de SUV (2.600 kilo zwaar, 571 pk / 850 Nm sterk en 2,164 meter breed) afgeleverd. Hij kost bij ons €417.426. +++

+++ Afgelopen jaar steeg de omzet van UBER Technologies, het moederbedrijf achter de taxidienst, met 43 % tot $11,3 miljard. In 2017 was de groei nog 61 %. Uber leed in 2018 een verlies van $1,8 miljard. Dat was in 2017 nog $2,2 miljard. De winstgevendheid van de taxidienst wordt flink gedrukt door de hoge investeringen die Uber doet. Er wordt geprofiteerd van de stijgende boekingen door passagiers, maar tegelijkertijd geeft het bedrijf veel geld uit aan onderzoek naar zelfrijdende auto’s en investeringen in maaltijd bezorgdiensten. Uber en concurrent Lyft zijn verwikkeld in een race om als eerste hun opwachting te maken op Wall Street. In december 2018 diende Uber daarvoor het papierwerk in, 2 dagen na het veel kleinere Lyft. Als de taxidienst de beursgang voltooit, wordt verwacht dat er in 1 keer een zeer grote financiële klapper kan worden gemaakt. In oktober 2018 werd het bedrijf gewaardeerd op $70 miljard dollar, maar zakenbanken schatten in dat het bij een beursgang zou uitkomen op een waarde van $120 miljard dollar. Het bedrijf heeft nu weinig moeite met het ophalen van geld voor uitbreiding, maar deskundigen zeggen dat een beursgang het nog een stuk makkelijker zal maken voor Uber. Ze hoeven dan niet te wachten op investeerders. Daarnaast kan een beursgang voordelen opleveren voor het imago van Uber, dat de afgelopen jaren flink wat klappen heeft gekregen. Het bedrijf ging van schandaal naar schandaal en er moesten verschillende topmanagers opstappen. Het bedrijf ligt in Nederland onder meer onder vuur door diverse ongelukken waar Uber chauffeurs bij betrokken zijn. Uber heeft toegezegd de eigen applicatie te gaan onderzoeken en verhoogde de minimumleeftijd voor chauffeurs.  Er is onder meer stevige kritiek over de werkomstandigheden bij Uber. Als Uber op de beurs is, wordt meer interne informatie van het bedrijf openbaar gemaakt wat meer inzicht geeft in de achterkant van het bedrijf. Dat is een van de voorlopers in de platformeconomie en de verregaande flexibilisering van de arbeidsmarkt. Jonge bezorgers kregen bijvoorbeeld geen sociale bescherming en extra’s zoals vakantiegeld, vergoeding bij ziekte en WW. Vorig jaar bood Uber daarom ervaren chauffeurs en koeriers een verzekering aan. Volgens critici zorgt een minimumeis om deel te nemen aan een verzekeringsprogramma ervoor dat het aantrekkelijker wordt voor chauffeurs en bezorgers om veel ritten of bezorgingen te voltooien. +++

+++ VOLKSWAGEN wil meer auto’s gaan bouwen met hetzelfde aantal mensen. Door 25 % productiviteitsverbetering wil het bedrijf komend jaar flink besparen op de productiekosten in de fabriek in Wolfsburg. Volkswagen probeert de productiviteit in zijn fabrieken te verbeteren, mede om de verliezen door de dieselfraude te compenseren. Maar vooral omdat het concern nu versneld wil inzetten op het bouwen van elektrische auto’s. Dat kost vele miljarden. Bij de Volkswagen fabrieken in Emden en Hannover verdwijnen duizenden banen. Ook het aloude bolwerk in Wolfsburg ontkomt niet aan een reorganisatie. De productiviteit moet daar met 25 % stijgen. De ondernemingsraad en het management zijn het eens geworden over dit doel. Het doel is om de fabriek in Wolfsburg tot voorbeeld te maken voor de andere fabrieken van Volkswagen. De productiviteit op de thuisbasis moet worden verhoogd door een hogere bezettingsgraad van de installaties. Die zijn nu, bij een jaarproductie van circa 704.000 auto’s (met 63.300 werknemers), onderbenut. Het is de bedoeling dat de productie van de Golf na de generatiewisseling wordt gecentraliseerd in Wolfsburg. Dan zou de hoofdfabriek kunnen groeien naar een output van ongeveer 1 miljoen auto’s per jaar. Dit betekent dat de productiviteit per werknemer flink omhoog moet. Momenteel loopt de Golf ook in Zwickau van de band. Die fabriek wordt vanaf dit jaar ingericht voor de productie van de elektrische ID Neo. +++

+++ De ZELF RIJDENDE auto komt eraan. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur wil daarom snel strenge regels. Over een paar jaar kunnen de eerste zelfrijdende auto’s waarschijnlijk echt de weg op. Dat moet dan wel veilig, zegt Van Nieuwenhuizen. Er wordt al druk geëxperimenteerd met zelfrijdende auto’s en dat gaat niet altijd goed. Ongelukken met zelfrijdende auto’s krijgen altijd veel aandacht. En juist daar schuilt volgens de minister het gevaar in: mensen haken af als ze de nieuwe systemen niet vertrouwen. “Juist vanwege de grote voordelen van zelfrijdend vervoer mogen we dat niet laten gebeuren”. Van Nieuwenhuizen roept overheden op om niet af te wachten en snel met regels te komen. “Wij kunnen zorgen dat de auto een rijbewijs krijgt, niet voor de bestuurder maar ook voor de auto”; een soort proeve van technische bekwaamheid. Volgen haar zijn die regels nu al nodig, zodat fabrikanten weten aan welke eisen de auto’s moeten voldoen. Ook als de zelfrijdende auto eenmaal wordt toegelaten tot de weg blijft de bestuurder verantwoordelijk, zegt Van Nieuwenhuizen. De bestuurder moet dus goed weten wat hij of zij moet doen als de auto de controle over het stuur teruggeeft. De auto mag ook niet te hacken zijn en data waar de auto gebruik van maakt over verkeersregels, snelheidslimieten, wegwerkzaamheden en afsluitingen moet betrouwbaar zijn. +++

Reageren is niet mogelijk.