Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO krijgt een nieuwe 1,5 liter motor op basis van het Firefly (GSE) ontwerp. Het gaat om een 4 cilinder die afgeleid wordt van de bestaande 1.3 unit en die met hybride ondersteuning de huidige 2.0 Turbo krachtbron overbodig zal maken. De aluminium 1,5 liter zal worden uitgerust met twin scroll techniek om het beruchte turbogat te voorkomen en zal in de Giulia en Stelvio worden geïntroduceerd zodra deze modellen in de loop van 2020 een update ondergaan. De nieuwe motor zal eveneens leverbaar worden in de nieuwe C segment SUV. Zonder hybride ondersteuning is de motor al goed voor een vermogen van meer dan 200 pk en een maximum koppel van 310 à 320 Nm. +++

+++ De BMW X1 is in de Verenigde Staten door het ijs gezakt. Aanleiding is een test van het Amerikaanse IHHS, dat ongeveer dezelfde missie heeft als EuroNCAP. Het veiligheidsinstituut onderzocht de voetgangerherkenning en de noodremhulp van 11 compacte SUV modellen. Daarbij kwam de BMW als slechtste uit de bus. 4 van de 11 geteste modellen, waaronder de Subaru Forester en de Volvo XC40, kregen de beoordeling ‘uitstekend’. In elk van de 3 tests (twee met een volwassen dummy, één met een kind) wisten deze auto’s een aanrijding te vermijden of de impact daarvan aanzienkijk te reduceren. 5 andere modellen kregen de beoordeling ‘goed’. Daar zat niet de Mitsubishi Outlander bij, die het beter kon doen. Maar de BMW X1 faalde spectaculair. In geen enkele van de 3 tests wist de compacte Duitse premium SUV een aanrijding te vermijden. Sterker nog: de X1 vertraagde eigenlijk nauwelijks. De IHHS laat weten dat in één test de BMW de voetganger zelfs compleet negeerde en er zonder remmen overheen reed. In elk van de 3 scenario’s zou men er erg slecht van af zijn komen. De X1 kwam in 2015 op de markt en kreeg toen van EuroNCAP een voetgangerveiligheid beoordeling van 74 %. Dit prima percentage is mede te danken aan het noodremsysteem van de BMW dat voetgangers zou moeten herkennen. Maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. +++

+++ Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het toezicht op het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen ( CBR ) aangescherpt. De instantie kampt onder meer met vertragingen en is onvoldoende bereikbaar voor burgers. “Op dit moment gaat het niet goed bij het CBR en ik deel uw zorgen rondom de problematiek van het CBR”, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. Door de lange doorlooptijden komen mensen in de problemen met de vernieuwing van hun rijbewijs. De minister wil dat de situatie bij het CBR op korte termijn verbetert. Ze krijgt maandelijks rapporten van het CBR over de stand van zaken. Verder wordt vanuit het ministerie vaker en intensiever meegekeken bij de gekozen maatregelen en acties die door het CBR in gang zijn gezet. Het CBR heeft een aantal maatregelen genomen om de problemen het hoofd te bieden. Er wordt onder meer extra personeel aangetrokken en ook zijn de openingstijden van de klantenservice verruimd. Digitalisering moet het proces bij de instantie uiteindelijk versnellen, maar de invoering hiervan duurt langer. De verwachting is dat de vertragingen in de doorlooptijden nog tot het najaar duren. +++

+++ Er hangt nog steeds een handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en CHINA in de lucht. Vooralsnog is er sprake van een wapenstilstand die op 1 maart afloopt. Tot deze tijd kunnen auto’s zonder extra heffingen tussen beide landen worden verscheept. Tesla wil de goden niet verzoeken en heeft 2 enorme boten volgeladen met exemplaren van de Model 3 richting China gestuurd. Indien die daar voor 1 maart afgeleverd worden op de kade kunnen zij niet door nieuwe invoerheffingen getroffen worden indien er alsnog een handelsoorlog uitbreekt. De lange termijnoplossing voor dit (potentiële) fabriek is natuurlijk een lokale fabriek, maar Tesla is daarmee nog niet verder dan de fundering. Daarom komen voorlopig alle voor China bestemde exemplaren van de Model 3 uit de Verenigde Staten. In het Aziatische land bestaat een enorme vraag naar de Tesla. De goedkoopste Model 3 is weliswaar 6 keer zo duur als een (budget) elektrische auto van Chinese makelij, maar voor een personenwagen met premiumstatus heeft de consument aldaar graag wat over. +++

+++ DAIMLER is aangeklaagd door de Duitse justitie. Het Openbaar Ministerie van Stuttgart start de zaak in verband met vermeende manipulatie van emissies van dieselauto’s. Daimler werd al langer verdacht en wordt nu vervolgd voor mogelijke uitstootfraude bij zijn dieselmodellen. Daimler medewerkers zijn al ondervraagd door justitie. Topmanagers worden er van verdacht hun toezichthoudende taken te hebben verzaakt. Daimler zegt volledige medewerking te verlenen. Volkswagen betaalde eerder al €1 miljard boete en Audi een bedrag van €800 miljoen. Daarnaast lopen er procedures tegen Porsche en Bosch. +++

+++ FIAT viert feest. In Bursa, Turkije, is namelijk het 500.000ste exemplaar van de Tipo van de band gerold. Fiat heeft slechts 3 jaar nodig gehad om deze mijlpaal te bereiken. In ons land is Tipo een muurbloempje, maar de middenklasser kan bestempeld worden één van de meest “internationale” auto’s van het merk. Een groot deel van de verkopen vinden namelijk buiten Italië plaats. Op de 500 na heeft geen enkele andere Fiat zo’n hoog exportaandeel. Van de verkopen wordt 70 % buiten Italië gerealiseerd. Fiat wordt bekritiseerd omdat het te veel afhankelijk is van de binnenlandse markt, maar aan de Tipo zal het niet liggen. Als de Tipo een normale levenscyclus doorloopt (oftewel een loopbaan van ongeveer 7 jaar), dan zou hij in 2020 een facelift moeten ondergaan. De cosmetische correcties kunnen dan mooi gecombineerd worden met een motorische update in de vorm van de introductie van de nieuwe FireFly motoren. Die verbruiken minder benzine, hetgeen een lagere CO2-uitstoot betekent en dus een minder zware BPM. Dit zou betekenen dat de Tipo dan alsnog tegen verleidelijke prijzen kan worden aangeboden in Nederland. Momenteel betaal je minimaal 24.995 euro waarmee de Fiat bijna even duur is als de Volkswagen Golf. +++

+++ FORD zit niet alleen in Europa in de problemen, maar ook in Latijns Amerika. Ook daar gaan de Amerikanen hard ingrijpen. Zo zal Ford Brasil, de Braziliaanse divisie van de autoproducent, later dit jaar de poorten van haar fabriek in São Bernardo do Campo sluiten. Aldaar lopen momenteel 2 bedrijfswagens van de band (de Cargo en een Pick-up) en de vorige generatie Fiesta, maar alledrie verkopen waardeloos in Brazilië. Ford zal wel haar productiefaciliteit in Camaçari openhouden. Daar worden onder andere de Ka+ en de Ecosport gebouwd. Het sluiten van de fabriek in São Bernardo do Campo betekent zeer waarschijnlijk dat er 2.700 banen verdwijnen. De faciliteit is de oudste productielocatie van Ford in Brazilië en is sinds 1967 in gebruik. Eerder bezuinigde Ford al in Latijns Amerika door het werknemersbestand aldaar met 20 % in te krimpen. Net als in de Verenigde Staten en in Europa wil Ford zich ook in dit werelddeel focussen op SUV modellen en cross-overs. +++

+++ Wat is het GEVAARLIJKSTE TIJDSTIP om de weg op te gaan? Dat is 17.10 uur. Uit onderzoek van AX Research blijkt dat dan de meeste ongevallen plaatsvinden. Middenin de avondspits dus, als mensen moe zijn van hun werk. In het tijdvak tussen 16:00 en 18:00 uur vindt 17,5 % van de ongevallen plaats. In de 2 uur daarvoor is het ook uitkijken geblazen, want dan gebeurt 16,0 % van alle ongelukken. Blijkbaar zorgt een achterbank vol hyperactiviteit voor de nodige afleiding bij de bestuurder. De ochtendspits tussen 08:00 en 10:00 uur neemt 13,1 % van de aanrijdingen voor zijn rekening. +++

+++ HYUNDAI werkt aan een nieuwe sportieve variant van de Tucson. Die zal verkocht gaan worden met de aanduiding ‘N-Line’. Het betreft een schaap in wolfskleren omdat het puur om uiterlijk vertoon gaat. De typeaanduiding moet niet verward worden met de volwaardige N versies zoals wij die kennen van de i30 (Fastback). De Tucson N-Line wordt leverbaar in tal van motorvarianten, beginnend bij de 1.6 GDI en eindigend bij de R2.0 CRDi 48V (een milde hybride diesel van 2,0 liter grote en 185 pk die hulp krijgt van een starter / generator). De laatste kost als Premium 55.995 euro. Wat de N-Line uitvoering moet gaan kosten, is nog niet bekend. +++

+++ NAVIGATIESYSTEMEN met een 10 bits code kunnen op 6 april vastlopen. Zij hebben namelijk de limiet van 1024 weken bereikt. Maar een update volstaat op het euvel te verhelpen. Moeilijk te begrijpen? Simpel gezegd gebruiken de eerste generatie navigatie apparatuur techniek van het Amerikaanse leger, dat gelanceerd werd in 1980 met een datumcodering die elke 1024 weken een update nodig heeft, ofwel elke 19,7 jaar. Op 22 augustus 1999, net voor de grootschalige lancering van GPS systemen in auto’s voor het grote publiek, was er al een eerste update nodig. Dat is dus weer het geval komende april. In principe is het voldoende om de procedures van de fabrikant te volgen om het navigatiesysteem opnieuw op te starten. Als jouw installatie van na 2010 is, is er geen probleem. Die werkt al met een codering van 13 bits, wat hem een marge van 8.192 weken geeft, ofwel bijna 157 jaar voor hij vastloopt op de datum. +++

+++ De Raad van Bestuur van NISSAN heeft geen zin in een voorzitter die deze taak ook bij Renault vervult. Liever heeft de Japanse tak van de alliantie met Renault iemand die niet 2 petten op heeft. Een reden heeft Nissan (nog) niet gegeven, maar laat zich wel raden. Carlos Ghosn was bestuursvoorzitter van beide autofabrikanten en streefde naar een volledige fusie. Daar heeft Nissan absoluut geen zin in. De Japanners denken met een eigen bestuursvoorzitter de Fransen beter op afstand te kunnen houden. Renault stelde onlangs Jean-Dominique Senard aan als voorzitter van de Raad van Bestuur, terwijl Thierry Bolloré nu CEO is. +++

+++ OPEL mag de volgende generatie Opel Mokka X niet zelf gaan bouwen. In plaats hiervan gaat het Franse moederbedrijf PSA dit doen in het Franse Poissy. Daar rolt reeds de DS 3 Crossback van de band en die is gebaseerd op hetzelfde platform, waardoor er niet geïnvesteerd hoeft te worden in een nieuwe / extra assemblagelijn. Het was oorspronkelijk de bedoeling om de nieuwe Mokka X in Eisenach te gaan bouwen, maar het personeel aldaar mag zich in de toekomst over de Grandland X gaat ontfermen. Die loopt nu nog in Frankrijk van de band. PSA heeft in de afgelopen jaren haar faciliteit in Piossy, gelegen ten noordwesten van Parijs, aangepast om de productie van modellen op het zogeheten CMP platform mogelijk te maken. Die architectuur maakt naast aandrijving door een benzine of diesel krachtbron ook een volledig elektrische variant mogelijk. Die kunnen allemaal op 1 productielijn gebouwd worden. Opel brengt de volgende generatie Mokka X in 2020 op de markt. Het wordt een coupéachtige cross-over met een relatief lage daklijn, zodat er geen directe concurrentie is met de hogere Crossland X en Grandland X. De huidige Mokka X is nog een General Motors ontwerp en wordt in het Spaanse Zaragoza geproduceerd. De Opel fabriek aldaar gaat de nieuwe Corsa bouwen. +++

+++ PORSCHE laat haar auto’s autonoom rijden in de werkplaats, bijvoorbeeld van de parkeerplaats naar de hefbrug en weer terug. Daarmee kan de techniek voor zelfstandig rijdende voertuigen óók worden getest. In de Porsche fabriek in Ludwigsburg is hiervoor een testomgeving opgezet. “Autonoom rijden ontketent binnen een paar jaar een revolutie in het wegverkeer, maar nu al kunnen wij de technologische mogelijkheden benutten om werkprocessen efficiënter te maken”, aldus Alexander Haas, bij Porsche verantwoordelijk voor het proefproject. Het is de bedoeling dat de testomgeving zelfstandig leert op basis van geprogrammeerde randvoorwaarden. Uiteindelijk gaat het systeem in de praktijk getest worden bij dealers. De veiligheid wordt onder andere gewaarborgd door een snelheidsbegrenzing van 7 km/u. Of de auto’s van Porsche zichzelf ook in en uit de wasstraat kunnen rijden, is niet bekend. +++

+++ Is volledig autonoom rijden ver weg? Nee hoor. TESLA denkt dat het eind 2020 al kan. Topman Elon Musk meldt namelijk dat eind volgend jaar de modellen van het merk al ‘Level 5’ autonoom rijden aankunnen. Dit betekent dat je achter het stuur in slaap kunt vallen en dat jouw Tesla jou dan feilloos naar jouw bestemming brengt. Eind dit jaar moet ‘Level 4’ al realiteit zijn. Dat betekent techniek met in principe dezelfde capaciteiten, maar je dient zelf nog wel een oogje in het zeil te houden. Hoe de ambities van Musk zich verhouden tot de betreffende wetgeving is nog niet duidelijk. Aanpassing van het juridische kader kan op korte termijn lastig worden. Zeker in Europa, waar volgens Musk “traag” op nieuwe ontwikkelingen wordt gereageerd. Maar mocht Tesla het toch voor elkaar boksen, dan is het bedrijf de concurrentie mijlenver voor. Musk weet zeker dat het gaat lukken omdat hij al jaren ongekende hoeveelheden rijderdata aan het verzamelen is. “De reden waarom Tesla zo snel vooruitgang boekt, is omdat wij veel gegevens hebben en de groei exponentieel is”, aldus de topman. Elke keer als de eigenaar van een Model S of Model X de Autopilot aanzet, wordt al die data (een goudmijn voor het perfectioneren van de zelfrijdende auto) doorgestuurd naar het hoofdkantoor van het bedrijf.+++

+++ TOYOTA heeft het licht op groen gezet voor de Corolla GRMN . De hete hatchback komt echter niet voor 2022 op de markt. Toyota zal op de autosalon van Genève (7-17 maart) eerst de Corolla GR Sport presenteren. Dat is een uitvoering met een sportief uiterlijk, maar met de doordeweekse 2.0 High Power Hybrid aandrijflijn van 180 pk. De ontwikkeling van Corolla GRMN vindt plaats onder supervisie van Toyota Gazoo Racing. Hij krijgt geen hybride aandrijflijn, noch een extra gepeperde versie van de 1,8 liter 4 cilinder compressormotor uit de Yaris GRMN. Waarschijnlijk wordt het een turbokrachtbron met een inhoud van 1,6 liter. Peugeot laat zien dat die veel power (263 pk) kan combineren met een lage CO2-uitstoot (148 gram/km). De lancering zal worden gecombineerd met de facelift van de Corolla die voor 2022 gepland is. GRMN staat voor ‘Gazoo Racing Masters of Nürburgring’ en mag gezien worden als het RS van Toyota. +++

+++ Het Duitse autoverhuurbedrijf NextMove heeft een VERBRUIKTEST uitgevoerd met de 3 elektrische premium cross-overs die momenteel op de markt zijn: de Audi e-Tron, de Jaguar I-Pace en de Tesla Model X. De uitkomst is goed nieuws voor het bedrijf van Elon Musk. De test werd uitgevoerd op een snelwegtraject van 87 kilometer, van de luchthaven van München naar Landshut. De auto’s reden gemiddeld 120 km/u, met pieken van 130 km/u. De omgevingstemperatuur was 8 graden terwijl de klimaatregeling op 20 graden was afgeregeld. Het resultaat? De Tesla Model X (Cw-waarde 0,25) verbruikte 24,8 kWh/100 km. De Audi e-Tron (0,27) bleek al een stuk onzuiniger met 30,5 kWh/100 km. De Jaguar I-Pace (0,29) was de hekkensluiter met 31,3 kWh/100 km. Volgens de berekeningen van NextMove haalt de Tesla onder deze omstandigheden een rij bereik van 339 kilometer, wat 65 kilometer meer is dan de e-Tron (274 kilometer) en 67 kilometer meer dan de I-Pace (272 kilometer). +++

+++ VOLKSWAGEN heeft zijn winst afgelopen jaar opgekrikt tot ruim €12 miljard euro. Het autoconcern voorspelt voor 2019 daarbij nog hogere marges en verkopen. Maar de Duitsers waarschuwen tegelijkertijd voor aanhoudende tegenwind. “Wij moeten onze inspanningen verdubbelen om onze ambitieuze doelstellingen in het nieuwe fiscale jaar te halen”, aldus topman Herbert Diess. Wel denkt de autobaas dat Volkswagens offensief op het gebied van elektrische auto’s in een stroomversnelling zal raken als nieuwe modellen in de handel komen. Het resultaat na belastingen was vorig jaar 6 % hoger dan in 2017. Er ging verder een totale omzet in de boeken van bijna €236 miljard euro, wat neerkomt op een stijging met een kleine 3 %. Volkswagen rekent voor 2019 op een omzetplus van zo’n 5 % en een groei van de operationele marge tussen 6,5 en 7,5 %. De Volkswagen Groep heeft in 2018 dan ook een recordaantal voertuigen verkocht, ondanks de voor de branche lastige nieuwe verplichte emissietesten (WLTP) in Europa. De wereldwijde verkoop van de autogroep kwam vorig jaar uit op ruim 10,8 miljoen voertuigen, een stijging van bijna 1 procent vergeleken met 2017. De laatste tijd zijn er evenwel zorgen bijgekomen. Recente cijfers wijzen bijvoorbeeld op een brede neergang van de autoverkopen in China. Ook blijft het in 2015 aan het licht gekomen dieselschandaal Volkswagen achtervolgen. Het Duitse Bundesgerichtshof heeft de sjoemelsoftware in auto’s van het bedrijf bestempeld als een materiële fout. Voor Volkswagen kan dit slecht nieuws betekenen, omdat partijen met schadeclaims door dit oordeel een betere kans hebben gekregen om hun zaak te winnen. De onderneming trok eerder al tientallen miljarden uit voor schikkingen, boetes en schadevergoedingen als gevolg van het schandaal. Volkswagen vreest dat hogere importtarieven door de Verenigde Staten het bedrijf miljarden kunnen gaan kosten. Diess bevestigde de conclusie van onderzoeksbureau Evercore ISI die stelt dat Volkswagen in het ergste geval een extra kostenpost van €2,5 miljard euro te wachten staat. Diess noemde de dreigende tariefsverhoging in de Verenigde Staten de grootste zorg voor Europese automakers dit jaar. De VS dreigen het importtarief voor in Europa geproduceerde auto’s te verhogen naar 25 %. De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft eerder al haar zorgen geuit in de richting van haar Amerikaanse collega Donald Trump. Die dreigde met importtarieven als er geen handelsovereenkomst wordt gesloten met de EU. Volgens Diess helpen de dreigende tarieven ook niet bij het creëren van politieke stabiliteit. Zeker met het oog ook op de aanstaande Brexit. “Het wordt weer spannend”, aldus Diess. “En de auto-industrie alleen kan het niet alleen oplossen”. +++

+++ Automobilist wil de controle niet uit handen geven aan de ZELFRIJDENDE AUTO . Uit een onderzoek van verzekeraar Allsecur onder 1.019 Nederlandse autorijders blijkt dat 39 % negatief tegenover deze ontwikkeling staat. Slechts 29 % verwelkomt de zelfrijdende auto. De voornaamste reden voor de afkeurende houding is dat een groot deel van de Nederlanders liever zelf rijdt. Van diegenen die wel positief tegenover deze nieuwe manier van vervoer staan, zegt driekwart vooral de extra veiligheid en de afname van het aantal ongelukken te waarderen. Ook de kortere reistijd door het voorkomen van files (52 %) wordt als pluspunt genoemd, evenals het lagere brandstofverbruik (31 %). Maar de meerderheid zit dus niet te wachten op de zelfrijdende auto. Opvallend is dat vooral vrouwen (49 %) twijfelen aan de veiligheid van de zelfrijdende auto, tegenover een derde (32 %) van de mannen. Een vijfde denkt dat het autorijden door de techniek aangenamer wordt, waarbij volgens de onderzoekers opvalt dat meer mannen (24 %) dan vrouwen (15 %) dit vinden. Daar staat tegenover dat 41 % denkt dat zelfrijdende auto’s het rijden saaier maken. Wat zouden Nederlandse automobilisten doen als zij niet meer hoeven te sturen? Ook die vraag stelde Allsecur. Op de eerste plaats staat met bijna 60 % radio of muziek luisteren, gevolgd door kletsen met medepassagiers (33 %). Achterover leunen en niets doen staat op plek drie (25%). Op de vraag wie zij verantwoordelijk achten bij een ongeluk met een zelfrijdende auto, zegt de helft dat dit bij de autofabrikant ligt, gevolgd door de gebruiker zelf (41 %). De geënquêteerden blijken nuchter over de komst van autonome voertuigen. Zo zegt 37 % van de groep die hier negatief tegenover staat, dat zij eerst maar eens moeten zien of de zelfrijdende auto goed werkt. Toch gelooft een derde dat de zelfrijdende auto de toekomst is. Vooral mannen (47 %) zien de vooruitzichten rooskleurig in, in vergelijking met het andere geslacht (26 %). Ook op het gebied van vertrouwen in het futuristische voertuig zijn vrouwen wat terughoudender: slechts 2 % van de vrouwen zou hier volledig op durven te vertrouwen, tegenover 12 procent van de mannen. Op dit moment zou 10 procent van de Nederlanders een zelfrijdende auto boven een ‘gewoon’ exemplaar verkiezen, waarbij wederom de vrouwen (5 %) hier minder open voor staan dan de mannen (16 %). Het is dan ook niet verrassend, zo stellen de onderzoekers, dat vrouwen verwachten dat zij zelf pas over circa 22 jaar in een zelfrijdende auto rijden. Mannen daarentegen zien zichzelf dit we over gemiddeld 16 jaar doen. +++

Reageren is niet mogelijk.