Tesla Model 3 arriveert in Europese haven

0

In het Belgische Zeebrugge is de eerste bootlading met exemplaren van de Tesla Model 3 gelost bij ICO, ’s werelds grootste autoterminal. Elke week volgt een nieuwe levering. De Tesla Model 3 is nu ook klaar op Europa te gaan veroveren.

De Amerikaanse producent van elektrische auto’s heeft voor de uitrol van zijn nieuwe Model 3 op de Europese markt gekozen voor de haven van Zeebrugge, omdat dit de grootste overslaghaven voor auto’s in de wereld is. Tesla heeft voor de overslag een contract gesloten met International Car Operators (ICO). Die gebruikt voor het transport vanuit San Francisco onder andere de boot Glovis Captain. Daar passen 3.000 exemplaren van de Model 3 in.

Inmiddels heeft topman Elon Musk met zijn privéjet een ‘persoonlijk inspectiebezoek’ gebracht aan de terminal in Zeebrugge. Hij werd daar verwelkomd door het Europese topmanagement van Tesla en dat van ICO. Op de terminal zullen alle exemplaren van de Model 3 gewassen gaan worden. Daarna volgt een volledige inspectie, het upgraden van de elektronica en het verpakken van de auto’s.

Vanaf de terminal vertrekken de elektrische personenwagens rechtstreeks naar de oppikpunten voor de consument. Om kosten te besparen, werkt Tesla zonder importeurs en dealers. Een auto bestellen doe je via internet. Vanuit Zeebrugge vertrekken de exemplaren van de Model 3 naar 14 landen in Europa, waarbij Noorwegen de grootste afnemer is. ICO investeerde op haar terminal circa 2,5 miljoen euro in 300 oplaadpunten die in sequentie een 8-tal exemplaren van de Tesla geprogrammeerd kunnen opladen. Op termijn zijn daar 1.500 van gepland. De auto’s vertrekken 80 procent opgeladen naar de consument.

Overigens was het de bedoeling dat het schip Glovis Captain al eerder met enkele duizenden exemplaren van de Tesla Model 3 vanuit San Francisco in Europa zou arriveren. Dat heeft Musk bevestigd in een antwoord op de tweet van een Nederlands klant. Die klaagde dat hij nog steeds aan het wachten is op de levering van zijn Model 3. Waarop de topman zich excuseerde voor het feit dat er bij de eerste levering in Zeebrugge “onverwachte moeilijkheden” waren. Hij gaf geen details over de aard van de problemen.

Mocht het ritme van een wekelijkse levering van 3.000 exemplaren van de Model 3 in Zeebrugge gerealiseerd kunnen worden, dan komt dat neer op een Europese jaarafzet van zo’n 150.000 exemplaren. Ter vergelijking: vorig jaar werden van segmentleider Volkswagen Passat 154.074 stuks in onze marktregio verkocht. De gevestigde orde in autoland kan zijn borst dus gaan natmaken: de Model 3 gaat het D segment op zijn kop zetten.

Tesla produceert momenteel circa 5.000 exemplaren van de Model 3 per week. Daarvan is nu dus 60 procent voor de boot naar Europa bestemd. De overige 2.000 stuks zijn voor de Amerikaanse en Chinese markt. In de Verenigde Staten is de initiële vraag enigszins verzadigd. Dat komt ook omdat nieuwe kopers minder subsidie krijgen van de Amerikaanse overheid bij de aanschaf van een elektrische auto (voortaan 3.750 dollar in plaats van 7.500 dollar). Daarnaast zullen veel potentiële Model 3 kopers in de Verenigde Staten hun kruit momenteel droog houden tot de lang beloofde basisuitvoering voor 35.000 dollar leverbaar is. De goedkoopste variant kost op de thuismarkt nu nog 42.900 dollar.

China wordt nu nog vanuit San Francisco beleverd, maar tegen het einde van dit jaar moet daar naar verwachting de productie vanuit de lokale fabriek op gang komen. Tesla heeft ook plannen voor een Europese fabriek. Daarvoor zijn de landen België, Duitsland, Nederland en Polen in de race. Er is evenwel nog geen concrete datum wanneer voor de Europese fabriek de eerste steen gelegd gaat worden.

Inmiddels zijn in Nederland al meer dan 50 exemplaren van de Model 3 op kenteken zijn gezet. Het gaat daarbij vooral om de duurdere Performance AWD versie (basisprijs: 69.700 euro). In tegenstelling tot andere autofabrikanten biedt Tesla zijn klanten bijster weinig optiemogelijkheden. Misschien is dat maar goed ook, want alle extra’s zijn stevig geprijsd. Zo moet voor de opvallend rode carrosseriekleur 2.700 euro bovenop de basisprijs worden betaald, wat in dit geval het factuurbedrag dus doet oplopen tot 72.400 euro. Een zwart/wit interieur kost 1.050 euro extra, voor een blauwe of grijze carrosseriekleur moet 1.600 euro worden bijbetaald. Opmerkelijk is dat de Model 3 vooralsnog niet leverbaar is met het Autopilot systeem; een upgrade van liefst 5.800 euro.

Tesla mag zijn Model 3 in Europa gaan leveren omdat het instapmodel van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s een typegoedkeuring van de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft gekregen. Daardoor mag de sedan in heel de Europese Unie de weg op. Tesla heeft overigens de prijzen voor het gebruik van zijn zogeheten Supercharger snellaadstations verhoogd. Dat deed het bedrijf eind vorig jaar al in de Verenigde Staten, maar nu dus ook in veel andere landen. Bij ons gaat een kilowattuur 0,28 euro kosten. Dat was eerder 0,20 euro. De prijsverhogingen zijn het gevolg van de verschillen in elektriciteitsprijzen in verschillende landen, zo laat Tesla weten.

De goedkoopste versie van de Model 3 in Nederland is momenteel de Long Range AWD uitvoering. Die kost minimaal 58.800 euro, zit in 4,8 seconden op 100 km/u en heeft een actieradius van 544 kilometer. De snellere Performance uitvoering (0-100 km/u in 3,5 seconden) moet na 530 kilometer aan de stekker. In beide gevallen omvat de standaarduitrusting onder meer 12-voudig elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, een glazen dak, 18 inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning, elektrisch verstelbare stoelen, een glazen dak en natuurlijk het gigantische 15 inch touch screen in het midden van het dashboard met navigatiesysteem, internet en gratis updates. De Performance uitvoering is daarnaast uitgerust met een sportonderstel, krachtigere remmen, grotere wielen (20 inch) en een achterspoiler van koolstofvezel. De Long Range versie kan tegen meerprijs worden voorzien van 19 inch velgen.

Tesla heeft rond de 15.000 voorbestellingen voor de Model 3 uit Europa in de boeken staan. Wie vandaag op de website een Tesla een Model 3 bestelt, krijgt zijn exemplaar half april geleverd. LeasePlan heeft de nieuweling inmiddels opgenomen in haar wagenpark. Het leasebedrijf biedt de Long Range AWD versie in Nederland aan voor 668 euro exclusief BTW per maand  bij 10.000 km en een contract voor 5 jaar.

Comments are closed.