Zelfrijdende auto botst op 5 obstakels

0

De ontwikkelingen op het gebied van autonome voertuigen gaan hard en aan alle kanten worden op kleine schaal proeven uitgevoerd. Een groot deel van de nieuwe auto’s wordt bovendien in meer of mindere mate uitgerust met zelf rijdende functies. Dit lijkt te suggereren dat zelf rijdend verkeer al in de nabije toekomst overal realiteit wordt. Toch is dat punt nog niet bereikt, denken verschillende onderzoekers.

Optimisten schatten in dat het nog zeker een jaar of tien zal duren. Een beduidend groter deel van de experts denkt echter dat overal zelf rijdend vervoer nog vele decennia weg is, berichten verschillende Amerikaanse media. Er zijn namelijk vijf grote hindernissen die nog overwonnen moeten worden.

Extreem weer en wegmarkeringen

Een belangrijke oorzaak die de massale invoering van zelf rijdende auto’s hindert, is extreem weer. Autonome auto’s functioneren met behulp van camera’s die de omgeving scannen en objecten kunnen signaleren, maar dit is erg lastig bij heftige regenval of sneeuw. Sneeuwvlokken kunnen bijvoorbeeld worden aangezien voor personen. “Het is alsof je een deel van je zicht verliest”, aldus hoogleraar Raj Rajkumar van de Carnegie Mellon University. Er wordt gewerkt aan een oplossing, maar in de praktijk blijkt die moeilijk te vinden.

Een tweede uitdaging voor een massale invoering van autonoom vervoer zijn de markeringen op de weg. In bepaalde landen wordt één richtlijn gehanteerd, maar er zijn ook plekken waar de signalering op de weg er in elke stad anders uitzien. Er zijn zelfs plekken waar nauwelijks wegmarkering aanwezig is. Daarom kan het zeer lastig zijn om met een zelf rijdende auto naar een andere stad, gemeente of zelfs land te rijden. Auto’s moeten dus steeds weer iets nieuws leren en het zal nog vele jaren duren voor daarvoor genoeg data is verzameld.

Menselijk gedrag en gelijke kruising

Hoewel een autonome auto wel degelijk veel kan leren, is het menselijke gedrag in het verkeer moeilijk te voorspellen. En juist mensen zullen niet altijd de verkeersregels volgen, bijvoorbeeld door op de verkeerde plek te parkeren of door rood te rijden. Onlangs moest een menselijke chauffeur in Pittsburgh ingrijpen in grijpen, omdat zijn autonome auto onverwacht stopte op een kruispunt, omdat een bezorger zijn voertuig dubbel geparkeerd had. Daar kon het voertuig niet mee omgaan. Volgens experts zal het erg ingewikkeld worden om een computer te leren om te gaan met wispelturig menselijk gedrag.

De vierde hindernis is de omgang met een afslag naar links op een drukke, gelijkwaardige kruising. In dat geval is lang niet altijd duidelijk wie voorrang heeft of wie voorrang moet nemen. Topman bij Waymo, John Krafcik, erkende onlangs de uitdaging van deze verkeersmanoeuvre. Hij benadrukte dat het voor veel menselijke chauffeurs al moeilijk is om te beslissen wie voorrang heeft op een gelijkwaardige kruising. “Een dergelijke afslag is soms erg uitdagend voor een menselijke chauffeur en het is soms dus ook heel grote uitdaging voor ons”.

Acceptatie

Maar de belangrijkste reden dat zelf rijdende auto’s op korte termijn de wegen niet massaal overnemen, is volgens onderzoekers het gebrek aan acceptatie van de consument. Het vertrouwen van consumenten in dergelijke voertuigen heeft een behoorlijke klap gekregen door de hevige ongelukken in de afgelopen tijd. Een onderzoek in de VS toonde vorig jaar dat nog steeds 73 procent van de mensen niet bereid was het stuur over te dragen aan een volledig zelf rijdend voertuig. Dat was eind 2017 slechts 63 procent. Maar volgens Krafcik zal het vertrouwen wel weer toenemen als mensen meer kilometers afleggen in zelf rijdende voertuigen. De vraag blijft daarbij echter wanneer dit gaat gebeuren, aangezien daarvoor ook de andere vier obstakels moeten worden opgelost.

 

Met dank aan: Automobiel Management

Reageren is niet mogelijk.