Autoverkopen Europa: Fiat en Nissan hebben het moeilijk

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa is in februari 0,9 procent lager uitgekomen in vergelijking met dezelfde maand van 2018. De teller eindigde op 1.148.775 exemplaren. In Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië was er sprake van groei, maar daar stond een behoorlijke verkoop daling in Spanje en in mindere mate in Italië tegenover. Het jaarsaldo bedraagt na 2 maanden 2.374.963 registraties. Dat is 2,9 procent minder dan in januari en februari vorig jaar.

Merkfeb-19jan/feb-19jan/feb-18feb-18 =
Volkswagen11,4%11,5%11,2%10,9%+ +
Peugeot6,9%6,8%6,7%6,8%+ +
Renault6,9%6,4%6,5%6,9%
Ford6,2%6,3%6,5%6,6% – –
Opel/Vauxhall5,5%5,6%5,7%5,7% – –
Mercedes-Benz5,3%5,3%5,2%5,1% + +
Skoda5,0%5,0%4,9%4,9% + +
Audi4,7%4,5%5,0%5,0% – –
Fiat4,6%4,3%4,9%5,2% – –
Citroën4,6%4,4%4,1%4,3% + +
BMW4,6%4,7%4,8%4,8% – –
Toyota4,5%4,7%4,8%4,5%
Dacia3,6%3,6%3,3%3,5% + +
Hyundai3,3%3,5%3,4%3,3% +
Kia3,2%3,1%3,0%3,2% +
Seat3,1%3,0%2,8%3,0% + +
Nissan2,6%2,6%3,4%3,4% – –
Volvo2,0%2,1%1,8%1,9%+ +
Mazda1,5%1,5%1,5%1,4%+
Jeep1,4%1,2%1,0%1,0%+ +
Mini1,1%1,2%1,1%1,1% +
Mitsubishi1,0%1,0%0,8%0,8% + +
Honda0,8%0,8%0,9%0,8%
Land Rover0,7%0,8%0,9%0,8% – –
Smart0,6%0,6%0,6%0,6% o
Lancia/Chrysler0,5%0,5%0,3%0,4% + +
Jaguar0,5%0,4%0,4%0,4% +
Alfa Romeo0,4%0,4%0,6%0,6% – –
Porsche0,2%0,3%0,5%0,4% – –
DS0,2%0,3%0,2%0,2% +
Lexus0,2%0,3%0,3%0,2% o
Maserati0,0%0,0%0,1%0,1%– –

Marktleider was in februari wederom Volkswagen, zowel bij de merken als op concernniveau. Niet elk lid van de familie deed het echter even goed. De afzet van Audi kwam in februari 8,1 procent lager uit en die van Porsche zelfs 46,4 procent. Hoofdmerk Volkswagen zorgde afgelopen maand voor de grootste groei (4,0 procent) terwijl zowel Seat als Skoda een bescheiden plus van 0,8 procent lieten zien.

De nummer 2 van Europa, het Franse PSA concern, wist haar marktaandeel op te voeren van 17,0 procent naar 17,3 procent. Dat is vooral te danken aan Citroën, dat met de nieuwe C5 Aircross een hit in handen lijkt te hebben en dat in februari 7,2 procent meer auto’s wist te verkopen. De door DS en Peugeot gerealiseerde verkoopstijging was een stuk bescheidener. Opel (en Vauxhall) moest in februari opnieuw terrein prijs geven.

De derde podiumplaats was voor de Renault Groep, dat marginaal marktaandeel won (10,6 procent in plaats van 10,5 procent). Dat is te danken aan dochter Dacia. Hoofdmerk Renault lijkt de grootste WLTP certificatie ellende achter zich te hebben en raakte anders dan de afgelopen maanden in februari geen marktaandeel meer kwijt. Relatief de grootste afzetstijging werd gerealiseerd door Lada. Alpine bracht van haar A110 sportwagen 350 exemplaren aan de man.

Kijken we naar de andere volumemerken, dat zien we aanzienlijke verkoopverliezen voor Ford (5,4 procent) en Fiat (11,4 procent). Nissan heeft echter de grootste afzetproblemen en trok in februari 24,3 procent minder kopers. Verbetering van de situatie is niet in zicht totdat de levering van de nieuwe Juke leverbaar wordt. Voor Mazda komen, kijkend naar de verkoopdaling van 5,4 procent, de nieuwe 3 en CX30 geen moment te vroeg. Voor Honda, dat in februari 8,5 procent minder auto’s verkocht, is te hopen dat de nieuwe CR-V Hybrid een schot in de roos is. Landgenoot Mitsubishi wist met haar focus op SUV modellen in ieder geval goede zaken te doen in februari: bij dit merk ging de afzet met 30,4 procent omhoog.

In het premium segment ging Mercedes-Benz in februari duidelijk aan kop met 5,3 procent marktaandeel. Vooral dankzij de nieuwe A klasse waren er afgelopen maand 4,1 procent meer kopers. Bij BMW moet de levering van de nieuwe 3-serie nog op gang komen, met als gevolg een afzetdaling van 5,0 procent. Dochter Mini wist wel te plussen (2,7 procent). Winst was er ook voor DS (2,5 procent), Smart (9,8 procent), Lexus (1,3 procent) en Volvo (5,1 procent). Jaguar wist in februari zelfs 23,0 procent meer auto’s te verkopen, maar op concernniveau was dit dweilen met de kraan open aangezien Land Rover 7,3 procent inleverde.

Reageren is niet mogelijk.