Niet praktisch, toch prettig: test DS 3 Crossback

0

Dit is het testverslag van een auto die niet kan mislukken: hij is premium, lid van de SUV familie, sympathiek van formaat en vanaf het eind van het jaar ook leverbaar in een volledig elektrische, bijtelling vriendelijke uitvoering.

We hebben het over de DS 3 Crossback. Het tweede eigen model van het merk na de 7 Crossback en de opvolger van de 3 zonder verdere toevoeging (een 3-deurs hatchback die nog stamt uit de periode toen DS onderdeel uitmaakte van het gamma van Citroën). Moederbedrijf PSA heeft grootse plannen met DS. Premiummerken zijn goed voor 11 procent van de wereldwijde verkopen, maar genereren 37 procent van de bedrijfswinsten. Met Citroën, Opel / Vauxhall en Peugeot is PSA niet in staat om daarvan te profiteren. Maar DS moet wel een taartpunt zien te bemachtigen.

Met de 7 Crossback lukt het tot nu toe slechts matigjes om marktaandeel te verwerven in het premiumsegment. Maar goed, dat is voor Franse begrippen dan ook een dure en vooral grote auto. En de basisvoorwaarde voor duurzaam succes is dat je op de thuismarkt veel fans (lees: marktaandeel) weet te krijgen. De 3 Crossback is bij uitstek geschikt om dat te realiseren want het is een B segment SUV en Fransen kopen vooral B segment auto’s. Om deze reden domineren de Peugeot 205/206/207/208 en de Renault Clio al decennialang de verkoopstatistieken in dit land. De ‘marketingwet’ dat duurzaam succes alleen mogelijk is als je in eigen land veel fans hebt, is ook de verklaring waarom Alfa Romeo weer in de lappenmand is beland: de Giulia en Stelvio zijn prachtige auto’s, maar veel te duur voor de gemiddelde Italiaan.

De DS 3 Crossback (4.17 x 1.79 x 1.53 meter) gaat concurreren met de Audi Q2 en de Mini Countryman, maar anders dan deze rivalen is er geen 4 cilinder benzineversie en ook het vermogen van de dieseluitvoering is met 100 pk relatief bescheiden. Is dat een handicap? Niet perse? De levenslustige 1.2 PureTech 3-pitter heeft weinig moeite met de 1.280 kilo wegende DS 3 Crossback, tenminste de 130 pk versie met standaard 8-traps automaat die kon worden getest. Die zit in 9,2 seconden op 100 km/u.

De benzinemotor is op constant tempo mooi stil (tijdens het accelereren hoor je een niet onplezierige roffel) en het schakelen gaat soepel als je geen haast hebt. Je kan bij de automaat de sportmodus selecteren; in dat geval neemt de gretigheid om terug te schakelen merkbaar toe, maar de Fransoos verricht die handeling niet altijd wanneer jij dat wil. Daarom is het beter om die sportmodus te vergeten en om in plaats hiervan gebruik te maken van de flippers aan het stuur als jij van verzet wil wisselen. Het huwelijk met de PureTech motor is in ieder geval goed, want die biedt in het middelste toerengebied relatief veel trekkracht.

Het gemis van 4 cilinder benzineversies en/of krachtige diesels compenseert de DS 3 Crossback met een volledig elektrische uitvoering. Die komt eind dit jaar en kan zich ontpoppen als leaselieveling, tenminste als de prijs onder de 50.000 euro blijft. De importeur zal daarvoor vermoedelijk wel moeten beknibbelen op de uitrusting, want de duurste 3 cilinder benzineversie kost reeds 43.190 euro. Er kon even kort gereden worden met een preproductie exemplaar van de elektrische E-Tense uitvoering. Die is met 1.545 kilo een stuk zwaarder en dat komt de dynamiek niet ten goede, maar soepel en alert is deze emissieloze DS3 Crossback wel. Zijn elektromotor is 136 pk sterk en je zou op een volle acculading 320 kilometer ver moeten kunnen komen.

Dat de DS 3 Crossback ook geleverd kan worden in een volledig elektrische uitvoering, heeft hij te danken aan het nieuwe CMP onderstel dat moederbedrijf PSA ontwikkeld heeft voor al haar toekomstige B segment modellen. Hebben de Fransen compromissen moeten sluiten om hetzelfde type auto zowel te kunnen leveren met een verbrandingsmotor als in volledig elektrische vorm? Tijdens het rijden (maar daarover later meer) valt dat niet op, maar wel bij het instappen: doordat er plek gecreëerd moest worden voor het accupakket in de wagenbodem, is de vloer relatief hoog. De daaruit resulterende forse drempels maakt in/uitstappen minder probleemloos dan je zou verwachten. Met name voor achterpassagiers kan dit een dingetje zijn, want die moeten het ook nog eens doen met relatief kleine portieren.

De hoge vloer heeft ook consequenties voor de locatie van de (voor)stoelen, maar bij een SUV verwacht je natuurlijk niet anders. Toch laat de zitpositie zich beter vergelijken met die in een hatchback. Dat komt doordat de DS 3 Crossback met 1,53 meter voor SUV begrippen relatief laag is. Heb je geen behoefte om op de bok te zitten, dan zal je de zitpositie prettig vinden. De stoelzittingen zijn gevuld met een nieuw type schuim en bieden daardoor merkbaar meer comfort.

Voor achterpassagiers valt er minder te genieten in de DS 3 Crossback. Voor hen is de ruimte ronduit krap. Het claustrofobische gevoel wordt versterkt door de hoge taillelijn. Heb je kinderen die snel wagenziek zijn, dan kan je dus beter een andere auto nemen. Zelf heb je geen last van die hoge taillelijn, maar de B stijl blokkeert wel het uitzicht over je schouder naar achteren.

De bagageruimte is 350 liter groot. Voor een hatchback niet slecht, maar voor SUV begrippen valt dat tegen. De Audi Q2 en de Mini Countryman slikken namelijk respectievelijk 50 en 100 liter meer. Bovendien is de tildrempel fors en valt er, bij het omklappen van de achterbankleuning, geen mooi vlakke laadvloer te creëren. Je overdrijft dus niet echt als je zegt dat de DS 3 Crossback voor een SUV relatief onpraktisch is. Of is dit wél het CMP compromis dat noodzakelijk was om het accupakket onder te kunnen brengen in de wagenbodem?

Maar laten we fair zijn: als je een praktische SUV zoekt, dan koop je bijvoorbeeld de Citroën C3 Aircross. De DS 3 Crossback wil vooral mooi zijn. Met name van binnen. Alles is ontworpen volgens het inmiddels merkkarakteristieke diamant designthema. Ook als dat uit ergonomisch oogpunt helemaal geen verbetering is. En dat is vaak het geval. De DS 3 Crossback is echt een auto die je met je hart koopt, niet met je hoofd. Daar is zeker een markt voor, maar het is jammer dat sommige materialen op het eerste gezicht een chique indruk maken, maar bij nadere inspectie nogal goedkoop en plasticachtig aanvoelen. Verder is de bediening niet altijd even logisch en laat de gebruiksvriendelijkheid van het aanraakscherm te wensen over. Dat neemt niet weg dat je niet snel uitgekeken raakt op het interieur van de DS 3 Crossback.

De 3 Crossback Chic is standaard uitgerust met 6 airbags, Active Safety Brake (vanaf 5 km/u tot 85 km/u met voetgangersherkenning), Active Lane Keeping Assist / Road Edge, verkeersbordherkenning incl. advies (snelheid), cruisecontrole, Hill Start Assist, automatisch inschakelende verlichting, een elektronische parkeerrem, handbediende airconditioning, een 7 inch digitaal instrumentenpaneel, een infomediasysteem (boordcomputer, Bluetooth, radio) met een 5 inch touch screen, 4 luidsprekers, een USB aansluiting, 16 inch stalen velgen, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte plus diepte verstelbaar stuurwiel, een in 2 delen (67:33) neerklapbare achterbank, Isofix bevestigingen (passagiersstoel vóór en 2 buitenste zitplaatsen achter), LED dagverlichting, elektrisch bedienbare ruiten vóór & achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels en een getinte plus geluidswerende voorruit.

De So Chic uitvoering voegt hier parkeersensoren achter aan toe, evenals een regensensor, een onzichtbare antenne, elektrisch verwarmbare / verstelbare / inklapbare buitenspiegels, zwarte buitenspiegelkappen, automatische airconditioning, DS Connect Radio, een 7 inch touch screen, 8 luidsprekers, MirrorScreen (Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink), 17 inch Madrid lichtmetalen velgen, een frameloze binnenspiegel, een centrale armsteun, een in hoogte verstelbare passagiersstoel, volnerf lederen bekleding van het stuurwiel, een make-up spiegel plus LED verlichting in de zonneklep aan de passagierszijde, LED plafondverlichting met aanraakbediening, afstandsbediening met verchroomd DS logo en handgrepen achter.

Als Performance Line beschikt de 3 Crossback over LED achterlichten, donker getinte ruiten achter (incl. achterruit), elektrisch inklapbare buitenspiegels, een onzichtbare antenne, automatische airconditioning, DS Connect Radio, een 7 inch touch screen, 8 luidsprekers, MirrorScreen (Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink), 17 inch Dubai lichtmetalen velgen, een centrale armsteun, een kaartenvak op de rugleuningen van de voorstoelen, deels Alcantara stoelbekleding, een make-up spiegel plus LED verlichting in de zonneklep aan de passagierszijde, LED plafondverlichting met aanraakbediening, aluminium pedalen plus voetsteun, afstandsbediening , handgrepen achter, een -in hoogte verstelbare passagiersstoel, een Performance Line mattenset vóór & achter, een stuurwiel bekleed met volnerf leder met sierstiksels in Karmijn en Goud, verzwaring van de stuurbekrachtiging, verhoogde reactiesnelheid gaspedaal, een Sport modus voor het instrumentenpaneel en een digitaal motorgeluid.

De Performance Line+ (waarin de DS 3 Crossback getest werd en die met de 130 pk benzinemotor plus automaat 39.990 euro kost) voegt hier de volgende zaken aan toe: sleutelloze toegang, een startknop, verzonken deurgrepen die openklappen bij het naderen, het Pack SOS & Assistance, parkeersensoren vóór, een navigatiesysteem met 10,3 inch touch screen, een Polyfoon geluidssysteem, een tweede USB aansluiting in de centrale armsteun, een frameloze binnenspiegel, Matrix LED koplampen en 18 inch Monza lichtmetalen velgen.

Tot slot de 3 Crossback Grand Chic. Zijn meeruitrusting kenmerkt zich door Head-up display, een achteruit rij camera, Active Safety Brake tot 140 km/u met voetganger & fietser herkenning (ook ’s nachts), een actief dode hoek detectiesysteem, een inductielader voor telefoons, Nerflederen stoelbekleding, en 18 inch Singapore lichtmetalen velgen.

De testauto was zoals gezegd de Performace Line+ uitvoering, oftewel een DS 3 Crossback met relatief forse 18 inch velgen. Die kan hij prima hebben aangezien oneffenheden in het wegdek daarmee prima geabsorbeerd worden en rolgeluiden geen issue zijn. De DS 3 Crossback helt weliswaar enigszins over, maar niet in storende mate. Het is een auto die aan bochten geen hekel heeft en die over een neutraal weggedrag beschikt met veel grip. Dat vergroot het vertrouwen in de DS 3 Crossback. Het relatief kleine stuurwiel accentueert het vermakelijke, alerte rij karakter. Maar een dynamisch meesterstuk is het niet. Wel een comfortabele auto die ook op hoger tempo alles prima onder controle heeft.

 

7.0 Awesome

Conclusie

Voor 40 mille kan je een échte, kloeke SUV kopen zoals bijvoorbeeld de Citroën C5 Aircross met dezelfde automaat en ook nog eens een 4 cilinder benzinemotor (van 180 pk). De DS 3 Crossback is in vergelijking met dit familielid eerder een hoge hatchback en een stuk minder praktisch. Vanuit die optiek is 40 mille veel geld, maar je kan niet ontkennen dat de chique DS 3 Crossback een sterke identiteit heeft. Echter, dat geldt ook voor de Mini Countryman en die is wel geschikt voor het hele gezin want een stuk ruimer en praktischer. Vergeet ook niet dat je voor hetzelfde geld een Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion Sport met DSG automaat kan kopen.

Nee, de DS 3 Crossback is dus allesbehalve een koopje. Maar hij rijdt lekker en is zowel charmant, comfortabel als stijlvol. Dat maakt het geen winnaar, maar wel een leuke aanbieding voor kinderloze huishoudens. Deze nieuweling kan dus inderdaad niet mislukken. Maar ja, dat een succesvolle auto niet praktisch hoeft te zijn, weten wij al sinds de Nissan Juke.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (23) 5.5

Reageren is niet mogelijk.