Fisker valt de Tesla Model Y aan

0

Henrik Fisker heeft een droom: het verslaan van Tesla. Eerder (2007) lukte dat met de Karma niet en de januari vorig jaar getoonde elektrische sportsedan E-Motion lijkt het productiestadium niet gehaald te hebben, maar de Deense ontwerper weet van geen ophouden: hij werkt nu aan een volledig elektrische SUV die in 2021 op de markt moet komen.

Fisker schreef autogeschiedenis met de Aston Martin DB9 en de BMW Z8. Tussen 1989 en 2005 was hij ook ontwerper bij Ford. Daarna zette hij Fisker Coachbuild op, dat al na 2 jaar en 15 exemplaren van de Tramonta (gebaseerd op de Mercedes-Benz SL 55 AMG) en de Latigo CS (die de BMW 645i Cabrio als basis had) ophield te bestaan.

Tussen 2007 en 2013 stond hij aan het hoofd van Fisker Automotive. Dat bedrijf bouwde de in Nederland dankzij fiscaal voordeel erg populaire stekkerhybride sportsedan Karma, maar ging uiteindelijk failliet. Reden was dat het ontwerp niet goed uitontwikkeld was, met kinderziektes en vervolgens afhakende kopers tot gevolg.

Nu is er dan Fisker Inc. Na de E-Motion volgt nu een SUV. Dit vierwiel aangedreven model (op elke as zit een elektromotor) moet in de tweede helft van 2021 op de markt komen en krijgt in basisuitvoering een batterij van “minimaal 80 kWh”, waarmee een actieradius van ongeveer 480 kilometer mogelijk is. Volgens Fisker krijgt de SUV, waarvan je hier een eerste plaagafbeelding ziet, een instapprijs onder de 40.000 dollar.

Daarmee wordt het model, waarvan het front een nogal drukke indruk maakt, even duur als de recent onthulde Tesla Model Y. Fisker plant ook versies met een grotere batterij. Van het interieur van de SUV zijn nog geen foto’s, maar Fisker belooft een zeer intuïtieve bediening en hoogwaardige materialen. Tja, dat laatste heeft (bijvoorbeeld) de Tesla Model 3 dan weer niet.

Fisker meldt dat de E-Motion op de lange baan is geschoven. Bij dat ontwerp is namelijk uitgegaan van zogeheten solide-state batterijtechniek, maar dat accutype is nog niet productierijp. Vandaar dat Fisker nu voorrang geeft aan een goedkoper model. De SUV moet zonder tussenkomst van dealers verkocht gaan worden. Ook in Europa. Fisker wil de SUV in de Verenigde Staten gaan produceren. Daarvoor kijkt het bedrijf nu naar verschillende mogelijkheden.

De Karma leeft ondertussen door als model van de Chinese Wanxiang Groep. De eigenwijze stekkerhybride sportsedan heet nu Revero.

Comments are closed.