Fris alternatief voor de e-Niro: test Kia e-Soul

0

Kia houdt voor wat betreft de introductie van elektrische modellen het gas er op. Terwijl andere fabrikanten momenteel in alle staten zijn in de aanloop naar de betreding van dit marktsegment, heeft Kia zijn derde emissieloze auto klaar.

Het betreft de opvolger van de vorige generatie Soul EV met de elektrische techniek van de e-Niro. Kia maakt het dus niet onnodig ingewikkeld en daar heeft het Zuid Koreaanse automerk groot gelijk in. Want door te roeien met de riemen die reeds klaar liggen, kunnen er schaalvoordelen worden gerealiseerd en kan elektrisch rijden betaalbaar worden gemaakt.

Kia is hiermee reeds op de goede weg want de e-Niro is in Nederland te koop vanaf 42.510 euro. Dat is maar half zoveel geld als Audi en Jaguar voor hun elektrische modellen vragen, zonder dat je aan actieradius inlevert. Voor particulieren is 42,5 mille natuurlijk veel geld maar de e-Niro valt daarmee in menig leasebudget. En zo lang het nog duurt is de bijtelling onweerstaanbaar laag.

De nieuwe e-Soul beschikt dus over dezelfde elektrische techniek als de e-Niro en dat betekent concreet een 64 kWh accupakket waarmee een actieradius van 452 kilometer (gemeten volgens WLTP norm) mogelijk is. Dat maakt deze Kia tot een auto die geschikt voor elke dag en voor elk type rit. Sommige vakantieritten zullen weliswaar langer zijn dan de genoemde 452 kilometer en ook op één dagje op en neer van Haarlem naar Maastricht (460 kilometer) kan spannend worden, maar bij een 100 kW DC oplaadpaal is het accupakket na 42 minuten oftewel een simpele snelwegmaaltijd weer van 20 procent op 80 procent van zijn maximale capaciteit. Thuis opladen kan natuurlijk ook, maar dat is meer iets voor als je weer terug bent want die exercitie neemt 9 uur in beslag.

Het tweede hoofdelement van de techniek van de e-Niro is een krachtige elektromotor. Die is liefst 204 pk en 395 Nm sterk. Daarmee kan de e-Soul in 7,6 seconden naar 100 km/u accelereren. Dit cijfer vertelt overigens niet het hele verhaal, want met name de versnelling op lage snelheid is verbluffend. Dit betekent dat jij in de stad vliegensvlug onderweg kan zijn in de e-Niro en mede dankzij zijn relatief compacte afmetingen elke gaatje in het verkeer kan pakken dat zich voordoet. Of je dat ook wil, is een ander verhaal, maar deze Kia heeft daar in ieder geval wel de talenten voor.

Maar waarom zou je voor de e-Soul opteren als je in de e-Niro dezelfde techniek krijgt? In de eerste plaats kan het prijsverschil doorslaggevend zijn. De e-Soul wordt vermoedelijk circa 10 procent goedkoper en dat betekent een tarief van zo’n 38,5 mille. Met een kleiner (39 kWh) accupakket en minder krachtige elektromotor (136 pk) is zelfs een prijs van 35 à 36 duizend euro mogelijk. Zakelijk rijders zullen de besparing nauwelijks in hun portemonnee voelen, maar aan particulieren biedt de e-Soul zondermeer een lagere instapdrempel. Of deze Kia het met zijn excentrieke uiterlijk op de occasion markt even goed zal doen als de e-Niro die in optisch opzicht niemand tegen de haren instrijkt, is evenwel afwachten.

Tja, het doosachtige design van de e-Soul. Daarover zijn de meningen al sinds de introductie van de eerste generatie, nu ruim 10 jaar geleden, verdeeld. Maar waar de eerste 2 edities vooral eigenaardig waren, straalt het nieuwe model een verfrissende eigenzinnigheid uit. Dat komt doordat hij wat langer en gladder is dan zijn voorgangers. De nieuwe (e-)Soul oogt daardoor niet als een koelkast op wielen, maar straalt stilstaand al snelheid uit. Met name de dunne koplampen en de chromen details aan de voorzijde staan hem goed (Kia heeft het zelf over de ‘Darth Vader look’). Rijdend in het donker trekt de e-Soul ook aandacht met zijn verlichte grille. De extraverte verlichting aan de achterzijde vergt meer gewenning, maar dat is vooral een probleem voor achter de Kia rijdend verkeer. Je kan tegen meerprijs de dakpartij in een contrasterende kleur laten uitvoeren. Kia biedt hiervoor 7 verschillende combinaties aan. Ook is er een terreinlook pakket waarmee de e-Soul meer de uitstraling van een SUV krijgt en over extra carrosserie beschermingmateriaal beschikt. Trendy 17 inch lichtmetalen velgen zijn altijd standaard. De laadaansluiting bevindt zich aan de voorzijde en dat is wel zo praktisch.

In vergelijking met de vorige generatie beschikt de nieuwe e-Soul over een stijver platform met een 30 millimeter langere wielbasis. Daarvan krijgen de achterpassagiers 13 millimeter toebedeeld. Die zaten in het vorige model al niet slecht, maar hebben nu nog meer bewegingsvrijheid voor hun benen.

Het is jammer dat de nieuwe e-Soul niet beschikt over een verschuifbare achterbank, want dan zou je wat beenruimte kunnen opofferen ten behoeve van meer bagagecapaciteit. Nu moet je het doen met een volume van 315 liter en dat is voor een gezinsauto beslist aan de krappe kant. Gelukkig valt de achterbankleuning wel om te klappen. Die handeling vergroot de laadcapaciteit tot 1.339 liter.

Kia voorziet haar nieuwe modellen de laatste jaren gestaag van steeds fraaiere (in de zin van: afgewerkt met hoogwaardige materialen) interieurs en dat is bij deze e-Soul niet anders. Het dashboard wordt gedomineerd door een breed (10,25 inch) en fraai geïntegreerd display voor het multimediasysteem. Overal zijn er door Kia zachte plasticsoorten gebruikt; ook op de deuren. De knoppen en toetsen voelen niet alleen prettig aan, maar maken ook een solide indruk. Zij lijken zeker niet de geest te zullen geven als na 7 jaar de garantie van Kia is afgelopen.

Een geluidsinstallatie van Harman Kardon is standaard. Als je dat wil kan je de intensiteit van de sfeerverlichting aan boord afstemming op het muziekritme, maar een dergelijke discosfeer begint al snel vermoeiend te worden. Ronduit irritant is de welkomstjingle die je elke hoort als je de startknop indrukt (die moet uit te schakelen zijn, maar dat is mij niet gelukt). Er zijn gelukkig ook tal van nuttige en praktische accessoires. Zoals een draadloze oplaadmogelijkheid voor de telefoon, voorruitprojectie, een 7 inch TFT informatiescherm tussen de meters en zowel Android Auto als Apple Carplay telefoonintegratie. De e-Soul is de eerste Kia in Europa met de nieuwe UVO Connect applicatie. Daarmee kan je onder andere op afstand de airconditioning regelen en de laadstatus checken.

Over de airconditioning gesproken: die kan jij alleen jouw zitzone laten koelen als jij alleen in de e-Soul zit en de rest van de cabine ongemoeid laten. Dat scheelt weer stroom. Heb je actieradius stress, dan kan je de Eco+ modus inschakelen en worden alle niet-vitale functies elektriciteitverbruikende functies (waardonder de airconditioning) uitgeschakeld. Je kan het rij bereik zelf optimaliseren door voor een stevigere vorm van remenergie recuperatie te kiezen. Je hebt daarbij de keuze uit 4 standen, te selecteren via de flippers achter het stuurwiel. Kia voorzien de e-Soul van een batterijpakket verwarmingssysteem waarmee de actieradius bij koud weer enigszins op peil zou moeten blijven.

Wegrijden doet de e-Soul zoals elke elektrische auto snel en stil. Het is daarbij wel zaak het gaspedaal met beleid te gebruiken want een te brute bediening leidt gegarandeerd tot naar grip snakkende voorwielen; een probleem waar ook de e-Niro (en de technisch identieke Hyundai Kona Electric) last van heeft. Maar ongeacht de gekozen rij modus zorgt het rijden in deze Kia voor een glimlach op jouw gezicht. Dat komt door het acceleratieplezier. De besturing biedt helaas minder vreugde want die is veel te licht. Ook het zelfcentrerende effect is onvoldoende waardoor je al rijdend constant correcties aan het uitvoeren bent. In Sport modus voelt de besturing (nog steeds) artificieel aan, maar gelukkig werkt de installatie dan niet meer ongelukkig licht. Toch is het jammer dat de e-Soul niet beter stuurt, want andere basisingrediënten van een sportieve auto (laag zwaartepunt, krachtige motor) zijn wél aanwezig. Een gemiste kans.

Nu moet worden opgemerkt dat er gereden werd met een Zuid Koreaanse versie van de e-Soul. Ik adviseer Kia de Europese uitvoering standaard de Sport modus besturing te geven. Maar dat geldt dan weer niet voor de vering, want die is in zijn huidige vorm al stevig genoeg. Dat is overigens een probleem waar meer elektrische auto’s last van hebben omdat zij een zwaar accupakket mee moeten torsen dat met name op dwars naden in het wegdek goed voelbaar is in deze 1.682 kilo zware e-Soul.

 

90%
90%
Awesome

ConclusieKia heeft een nieuwe elektrische hit in handen. Hoewel het prijsverschil met de e-Niro niet schokkend groot is, presteert de e-Soul in alle opzichten vrijwel hetzelfde, maar dan verpakt in een totaal andere carrosserie. Daarmee kan Kia een andere doelgroep aanspreken, bijvoorbeeld diegenen die de e-Niro te burgerlijk vinden ogen. De e-Soul heeft een actieradius om 'U' tegen te zeggen, zit boordevol hightech, is bewezen betrouwbaar, snel en ruimer dan voorheen. De oplaadtijd is te overzien.Of dat ook voor de levertijd geldt, is evenwel afwachten. Je zult sowieso tot na de zomer geduld moeten hebben en diegenen die nu een e-Niro bestellen, kunnen vermoedelijk pas over 12 maanden rijden. Het illustreert dat Kia met haar elektrische modellen de gevoelige snaar weet te raken en dat is met deze eigenzinnig ogende, karaktervolle e-Soul niet anders. De enige haar in de soep is de te lichte besturing.

  • 9
  • User Ratings (9 Votes)
    7.7

Comments are closed.