In detail: Mazda CX-30 Live

0

Bij de verslaggeving over het nieuws op de autosalon van Genève weet je eigenlijk niet waar je moet beginnen. Maar na een begin te hebben gemaakt met onder andere de Alfa Romeo Tonale, kiest Autointernationaal.nl nu bewust voor de Mazda CX-30. Niet alleen omdat het exemplaar op de beursvloer eveneens rood van kleur is, maar ook omdat beide cross-over modellen in andere opzichten zo op elkaar lijken.

Vanzelfsprekend zijn er ook verschil. Met afstand de belangrijkste daarvan is dat de Mazda CX-30 al komende zomer in de showrooms arriveert. Alfa Romeo kan nog geen introductiedatum voor de productieversie van de Tonale noemen. Op de autosalon van Genève moeten wij het vooralsnog doen met een conceptversie. Maar het zo best wel eens tot begin 2021 kunnen duren voordat het Italiaanse alternatief voor de Mazda CX-30 klaar is.

Toen Mazda vorige maand een plaagfoto van haar in Genève te onthullen nieuwe model verspreidde, ontstond er direct onrust in het autopers kippenhok. Sommigen gokten om de nieuwe CX-3, maar Autointernationaal.nl vond dat niet logisch aangezien die cross-over vorig jaar nog een facelift had ondergaan en dus nog (lang) niet toe is aan aflossing. Hetzelfde geldt voor de CX-5. Jouw verslaggever zette zijn kaarten in op een tussenmodel (op basis van de nieuwe 3) die dan CX-4 zou (kunnen) gaan heten. Deze inschatting was deels goed en deels fout: het betreft inderdaad een cross-over die zich tussen de CX-3 en CX-5 in nestelt, maar Mazda noemt hem onlogisch CX-30.

Nou ja, onlogisch: eigenlijk valt dat ook wel mee. De nieuwe cross-over is gebaseerd op de technische SkyActiv fundamenten van de 3 dus Mazda is consequent als zij de typeaanduiding met hetzelfde cijfer laat beginnen. Bovendien verkoopt Mazda in China sinds april 2016 al een CX-4. Om verwarring te voorkomen, is er daarom een andere modelaanduiding bedacht. Prijzen zijn er nog niet, maar in de CX-3 kan worden ingestapt voor 24.590 euro en in de CX-5 voor 34.990 euro. Het is geen wilde gok om te verwachten dat de CX-30 in 2,0 liter 120 pk uitvoering circa 29,5 mille gaat kosten. Daarmee wordt hij een concurrent van onder andere de Honda HR-V, de Opel Mokka X, de Toyota C-HR en de Volkswagen T-Roc; allemaal B/C segment twijfelgevallen.

De CX-30 wordt leverbaar met dezelfde motoren als de Mazda 3. Dan hebben we het over een 1,8 liter diesel van 116 pk, een 122 pk sterke 2,0 liter direct ingespoten benzine-unit met milde hybride techniek van 24 volt en bovenaan de ladder de fameuze en revolutionaire SkyActiv-X motor van 181 pk. Die heeft een zeer hoge compressieverhouding en koppelt de loopcultuur van een benzinekrachtbron aan het lage verbruik van een diesel. Milde hybride techniek is hier eveneens standaard. De hoge compressieverhouding maakt de SkyActiv-X krachtbron zeer efficiënt. Mazda heeft een eigen systeem bedacht om het mengsel van benzine en lucht tot ontbranding te laten komen: Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). Bougies zijn niet meer nodig.

Qua transmissie kan gekozen worden uit een handgeschakelde 6-bak of een automaat met eveneens 6 versnellingen. Verder zal de CX-30 leverbaar worden met een doorontwikkelde versie van i-Activ vierwielaandrijving met GVC (G-Vectoring Control; om het koppel over de voor en achter wielen te verdelen). De banden hebben het formaat 215/65 R16 of 215/55 R18. Mazda zegt dat zij ontzettend haar best gedaan heeft om trillingen en geluiden die vanuit de aandrijflijn het interieur binnen kunnen dringen zo veel mogelijk te beperken.

Visueel is de CX-30, ondanks de atypische modelnaam, een echte Mazda om te zien. Dat kan je interpreteren als: het oogt allemaal wel erg voorspelbaar. Toch zal het zogeheten Kodo design je niet snel tegen de borst stuiten. De CX-30 is met 4,395 meter een stukje langer dan de CX-3 (4,28 meter) maar desondanks een klasse kleiner dan de CX-5 (4,55 meter). Misschien is de CX-30 stiekem toch wel de opvolger van de eerste, maar houdt Mazda die voorlopig nog in productie vanwege het prijsverschil. En wordt die op termijn vervangen door een cross-over op basis van de nieuwe 2, de CX-2.

In ieder geval is de CX-30 een hoogpotig (1,54 meter) alternatief voor de 3. Die heeft een instapprijs van 27.160 euro. En dankzij zijn hogere carrosserie zal de CX-30 hét belangrijkste minpunt van de 3, namelijk de beperkte ruimte achterin, goedmaken, ondanks dat de wielbasis 6 centimeter korter uitvalt (2,66 versus 2,72 meter, oftewel 12 centimeter langer dan de as afstand van de CX-3 en 15,5 centimeter korter dan die van de CX-5). Ook het formaat van de kofferbak is veel groter: 430 versus 295 liter (350 liter voor de CX-3). Om het verschil te accentueren, is de 1,795 meter brede nieuweling voorzien van niet te missen beschermplastic op de wielkasten. Dat geeft de CX-30, die volgens Mazda een coupéachtige lijn en een stadsvriendelijk formaat heeft, ook een terreinlook.

Binnenin zien we dat het dashboard van de 3 één op één werd overgenomen. Waardoor nogmaals duidelijk wordt wat de CX-30 feitelijk is: een cross-over versie van de 3 met 2,5 centimeter extra bodemvrijheid. Het interieur mag er misschien voorspelbaar uit zien, maar het algehele ontwerp weet te overtuigen met een goede ergonomie, een degelijke afwerking en hoogwaardige materialen. Mazda biedt verschillende kleurencombinaties aan, waarmee de CX-30 naar eigen smaak is aan te kleden. Verder worden hightech freaks getrakteerd op 2 digitale displays (1 pal voor de neus van de bestuurder en 1 centraal bovenop het dashboard). De laatste is 8,8 inch groot.

Net als de 3 zal de CX-30 ongetwijfeld ook standaard uitgerust worden met voorruitprojectie. Optioneel levert Mazda een elektronisch te openen (en te sluiten) achterklep en een Bose geluidsinstallatie met 12 speakers. Standaard is de CX-30 uitgerust met een systeem met 8 speakers. De Mazda heeft een vermoeidheidsassistent, waarbij met infrarood en led de ogen van de bestuurder in de gaten worden gehouden. In de file remt, stuurt en accelereert de Mazda zelf, al is deze adaptieve cruisecontrole niet op elk model standaard. Ook verkeersbordherkenning en een spoorassistent zijn leverbaar voor de nieuwe CX-30. Het MZD Connect multimediasysteem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto.

Medio september arriveert de CX-30 bij de Mazda dealers in de showroom. Dan zullen de exacte specificaties, de uitrustingdetails en de prijzen bekend worden gemaakt. Mazda meldt alvast dat de CX-30 leverbaar wordt in 9 kleuren, waaronder Soul Red Crystal (zoals op de foto’s), Machine Gray en Polymetal Grey. Het interieur kan geleverd worden in Dark Brown en Dark Blue. De eerste kleur valt op zijn beurt te combineren met de leerkleuren Black en Pure White. Dark Blue is verkrijgbaar in combinatie met zwarte stoffen bekleding en in combinatie met zwart kunstleer.

Door de komst van de CX-30 is het voor Mazda mogelijk om de opvolger van de CX-5 hoger te positioneren. Of nog beter: aan te vullen met een 20 procent duurder model. Zei daar iemand CX-60?

Comments are closed.