Infiniti kondigt einde Europese activiteiten aan

0

De kogel is nu officieel door de kerk: begin 2020 trekt Infiniti zich terug uit West Europa. In Oost Europa, en dan met name Rusland, blijft het Japanse luxemerk wel actief.

Voor Infiniti was de West-Europese markt een noot die ze maar niet gekraakt kregen. Nu is het geduld op en heeft het hoofdkantoor besloten om de handdoek in de ring te gooien. Er wordt niet meer gewacht op de introductie van een gamma aan elektrische modellen. Die moeten in 2021 verkoopklaar zijn, maar wij zullen ze in West Europa dus nooit te zien krijgen.

In een officiële verklaring laat Infiniti weten dat het begin 2020 haar operaties in West Europa zal staken. Het is niet gelukt om een voet tussen de premiumdeur te krijgen. De klantenservice afdeling blijft wel operationeel. Eigenaren van een Infiniti (en daar kwam er vorige maand slechts één bij) hoeven zich dus geen zorgen te maken om het onderhoud van hun auto. In Nederland zijn er momenteel 2 dealervestigingen: in Amsterdam en Rotterdam.

Infiniti zal al in juli met de productie van de Q30 en QX30 stoppen. Dit modelduo rolt momenteel in de Engelse Sunderland fabriek van de band. De productiestop is een nieuwe tegenslag voor de auto-industrie in het Verenigd Koninkrijk die vanwege de chaos rondom de Brexit al veel voor zijn kiezen krijgt. Nissan maakte eerder al bekend de volgende generatie X-Trail toch niet te gaan bouwen in Sunderland. Uit cijfers van Nissan blijkt dat de productie in haar Europese fabrieken (het merk heeft ook een faciliteit in Spanje) de laatste maanden al voortdurend terugloopt.

Een woordvoerder van het bedrijf wijst niet alleen met de (beschuldigende) vinger naar de uitdagende marktsituatie in Europa en de geleden verliezen, maar ook naar de steeds strengere emissie-eisen. Die nopen autofabrikanten tot almaar grotere investeringen, drijven de prijs van de modellen op en maken het merken die niet tot de gevestigde orde behoren (en voor zover die geen elektrische auto’s verkopen) erg moeilijk. Infiniti zou op termijn in kunnen spelen op de strengere emissie-eisen met haar aangekondigde elektrische modellen, maar die komen te laat om de op 1 januari 2021 in werking tredende boeteregeling te kunnen omzeilen.

“West Europa is de meest uitdagende en concurrerende regio voor premium auto’s”, aldus woordvoerder Trevor Hale van Infiniti. “De realiteit is helaas dat er voor ons geen uitzicht is op langdurige winstgevende aanwezigheid, ook gezien de steeds strengere emissie-eisen”. Vorig jaar verkocht het merk in onze marktregio niet meer dan 5.800 personenwagens; een halvering vergeleken met 2017. Infiniti moet dus erkennen dat het geen voet aan de Europese grond krijgt en stopt zodoende met haar verliesgevende verkoopactiviteiten. Het afzetrecord stamt uit 2016, toen er 13.775 personenwagens aan de man werden gebracht. Maar ook met dit aantal was Infiniti geen partij voor de gevestigde orde, noch voor landgenoot Lexus.

Het luxemerk van Nissan zal zich nu gaan concentreren op de Noord Amerikaanse markt en China, zonder Oost Europa, het Midden-Oosten en de rest van Azië te verwaarlozen. De prioriteit voor Infiniti ligt in de komende jaren bij het uitbreiden van haar SUV gamma. Daar kan het merk met name in de Verenigde Staten mee scoren. Het dieselverhaal van Infiniti komt daarmee ook meteen ten einde, want daar is in Noord Amerika en China niet of nauwelijks vraag naar. In 2021 moeten de oliegestookte modellen uit het mondiale gamma verdwenen zijn. In plaats hiervan zullen de kaarten ingezet worden op elektrificatie. Hiervoor kan Infiniti gebruik maken van de knowhow van moederbedrijf Nissan. China krijgt liefst 5 elektrische modellen.

Infiniti verkoopt bij ons nu nog de Q30 en QX30 (gebaseerd op de Mercedes-Benz GLA), de Q50 en het daarvan afgeleide coupémodel Q60. De laatste zou sowieso worden gesaneerd, maar de Q50 zou in hybride vorm een doorstart maken. Infiniti werd in 2008 in Europa gelanceerd, maar wist hier nooit echt door te breken. Ironisch genoeg was het enige model dat enigszins succesvol was de eerste generatie van de FX; een cross-over die hier nooit officieel geleverd is, maar wel op relatief grote schaal door derden uit Noord-Amerika werd gehaald. Deze opvallende verschijning hoorde je al van ver aankomen dankzij zijn goed klinkende V6 benzinemotor.

Het officiële Infiniti aanbod bestond aanvankelijk uit de G37 (leverbaar als sedan, coupé en cabriolet) en de SUV modellen EX plus FX. Naast in de vorige alinea genoemde auto’s had het merk ook de Q70 en QX70 in het gamma, waarbij de Q70 voorheen M37 heette en de QX70 tot enkele jaren geleden als FX door het leven ging. Er zijn tot nu toe in onze marktregio 57.555 auto’s verkocht. Infiniti werd door Nissan in 1989 geïntroduceerd in de Verenigde Staten om aldaar te concurreren met de luxemerken van Toyota en Honda, respectievelijk Lexus en Acura.

De Nederlandse importeur van Infiniti (de VKV Groep, dat in 2012 de distributieactiviteiten overnam van Autobinck) laat weten niet verrast te zijn, maar is wel teleurgesteld. Een woordvoerster laat weten dat er veel tijd en energie in het merk is gestopt. Desondanks werden er in 2018 in Nederland slechts 38 auto’s verkocht, waarvan 27 exemplaren van de Q30 en QX30. Het jaar daarvoor waren dat er nog 102. Het recordjaar was 2016, toen Infiniti 199 auto’s verkocht. Dat kwam door de introductie van de nieuwe Q30, waarvan toen 163 exemplaren op kenteken werden gezet. “We wisten dat wij in een transitiefase zaten. Maar we hoopten dat Infiniti actief zou blijven. Het wachten was op de eerste volledig elektrische modellen”.

Reageren is niet mogelijk.