Mercedes-Benz EQ V Concept Live

0

Mercedes-Benz heeft op de autosalon van Genève een prototype van een elektrische V klasse onthuld. De zogeheten Concept EQ V wordt aangedreven door een motor van 204 pk en komt 400 kilometer ver op een volle acculading.

De Concept EQ V moet opdrogen als de elektrische Mercedes-Benz V klasse. Die productieversie beleeft zijn debuut op de IAA van Frankfurt en gaat begin volgend jaar in de verkoop. De Concept EQ V is aangekleed als elektrische VIP busje (met blauwe bekleding van de zetels en goudkleurige decoratieaccenten; dat verwijst volgens Mercedes-Benz naar het koper in de elektrische bekabeling), maar het model wordt ook leverbaar in een voor het vervoer van goederen bestemde uitvoering.

Voor de aandrijving zorgt zoals gezegd een elektromotor van 204 pk. Die krijgt zijn stroom uit een lithium/ion batterij van 100 kWh, waarmee een emissievrij bereik van 400 kilometer mogelijk is, tenminste als hij niet al te zwaar beladen is. Dankzij de snel laadfunctie heeft de Mercedes-Benz EQ V aan een kwartier genoeg om 100 kilometer actieradius bij te laden. De topsnelheid is begrensd op 100 km/u.

De lithium/ion batterij zit onder de vloer en de hoeveelheid binnenruimte wordt daar niet dooor beïnvloed. Je kan de V klasse met nogal wat verschillende interieurconfiguraties bestellen en dat blijft zo. Of je nu banken of individuele zetels wil; en ruimte voor vier, zes, zeven of zelfs acht personen: het kan nog steeds allemaal. De EQ V gaat concurreren met de elektrische Volkswagen Multivan.

De Concept EQ V is gebaseerd op de begin dit jaar grondig vernieuwde Mercedes-Benz V klasse. Om het model er als een ‘EQ’ uit te laten zien en minder als een gewoon bestelbusje, heeft hij een neuspartij in de stijl van de EQ C gekregen, een elektrische cross-over waarvan de verkoop dit jaar start. De aanpassingen betreffen een extra LED lichtstrip in de grille en speciale 19 inch velgen met de obligate blauwe accenten.

Een actieradius van 400 kilometer klinkt niet als heel veel, maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat de meest busjes (van pakketjesbezorgers tot jouw lokale loodgieter) op één dag bij lange na geen 400 kilometer rijden. Daardoor zou de elektrificatie van het bedrijfswagenpark wel eens sneller kunnen gaan dan die van het personenauto aanbod.

Reageren is niet mogelijk.