Nieuwe Peugeot 2008 oogt veel sportiever

0

Peugeot heeft begin deze maand op de autosalon van Genève de nieuwe 208 gepresenteerd. Het model heeft veel applaus gekregen voor zijn sportieve design. Volgend jaar kunnen wij de bijna net zo vlot ogende nieuwe 2008 verwachten.

De huidige 2008 kwam min of meer tegelijkertijd met de Renault Captur op de markt, maar bereikte niet dezelfde populariteit. Dat lag niet in de laatste plaats aan de hogere prijsstelling: de Captur heeft een instaptarief van 20.290 euro, maar voor de 2008 moet de autoconsument minstens 22.180 ophoesten zonder dat je daarvoor een zichtbaar fraaiere compacte SUV krijgt.

Maar begin 2020 worden de kaarten opnieuw geschud. En zoals je op deze computerfoto kan zien, krijgt de nieuwe editie van de 2008 een verfrissend anders uiterlijk met een veel agressiever ogende neuspartij. Renault zal de Captur à la de jongste Clio veel minder radicaal wijzigen.

De nieuwe 2008 is optisch duidelijk familie van zijn succesbroer 3008. Moest Peugeot bij het huidige model het SUV gehalte nog enigszins beperken om ook klanten met een 207 SW op te kunnen vangen, zijn opvolger hoeft zich qua stoerheid niet in te houden. Die krijg dat ook dezelfde scherp getekende koplampen als de 3008 en een soortgelijk zwart paneel achter.

De nieuwe Captur krijgt zoals gezegd een minder radicaal gewijzigde vormgeving. Maar in het interieur zullen de verschillen met de 2008 nóg groter worden, want de Peugeot krijgt dezelfde digitale ‘i-Cockpit’ als de 208. Dat ziet er zeer futuristisch uit, al zal het qua bedieningsvriendelijkheid behelpen kunnen zijn. Vorm gaat duidelijk boven functionaliteit, al zullen wij wel een duidelijk hoogwaardigere afwerking verwachten.

Qua motorisering bewandeld de nieuwe 2008 een ander pad dan de Captur. De laatste zal in stekkerhybride uitvoering met een 9,8 kWh batterij alleen over een beperkte afstand elektrisch kunnen rijden. Peugeot plaatst daar een volledig emissieloos alternatief tegenover met 136 pk en dankzij een 50 kWh accuset een actieradius van circa 300 kilometer. De techniek kennen wij al van de DS3 Crossback E-Tense, die gebruik maakt van hetzelfde CMP platform.

Verschillen zijn er ook qua transmissie. De Captur zal leverbaar worden met een CVT automaat of een box met dubbele koppeling, terwijl de 2008 vanaf de 130 pk sterke turbobenzine uitvoering standaard over een conventioneel 8-traps exemplaar beschikt. Deze transmissie is ook verplichte kost bij de 155 pk variant van de 1,2 liter 3 cilinder PureTech motor. Alleen in de 100 pk uitvoering kan er zelf geschakeld worden. Voor dieselfans gaat Peugeot de nieuwe 2008 in 1.5 BlueHDi 100 uitvoering bouwen. Prestatietechnisch gaan alle conventioneel aangedreven uitvoeringen er op vooruit dankzij een circa 40 kilo lager gewicht.

De nieuwe 2008 zal dus elke optische verwantschap met een compacte MPV van zich afschudden en zich maximaal als een dynamisch ogende, trendy SUV gaan profileren. Daarmee denkt Peugeot meer gevoelige snaren te kunnen raken. Lukt dat, dan zou de 2008 wel eens net zo populair kunnen worden als de 208.

Reageren is niet mogelijk.