Skoda Superb doet 500.000

0

De huidige generatie Superb is nog maar 4 jaar oud en toch heeft Skoda er al een half miljoen exemplaren van gebouwd. Niet alleen in eigen land (namelijk in de Tsjechische fabriek in Kvasiny), maar ook in China, India en Kazachstan.

De Superb onderscheidt zich sinds zijn herlancering in 2008 van andere D segment middenklassers met bovengemiddeld veel ruimte achterin. Dat verklaart mede de populariteit van de Skoda in China, waar de autoconsument geobsedeerd is door de bewegingsvrijheid voor de benen van de passagiers.

De modelnaam Superb stamt uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Toen produceerde Skoda een luxueuze limousine met deze modelnaam. Onder de kap zat een 6 cilinder lijnmotor of een V8 en de onafhankelijke achterwielvering was van het verraderlijke pendel as type. De welvarende koper kon daarnaast rekenen op hoogpolig tapijt, stijlvol houtwerk en voetensteuntjes achterin. Maar toen na de Tweede Wereldoorlog de communisten aan de macht kwamen, moest Skoda zich noodgedwongen gaan concentreren op eenvoudige, bescheiden vervoersmiddelen voor het volk. Dat duurde tot na de val van de Muur. Skoda had toen al met eigen middelen de Favorit ontwikkeld, een bijdetijdse 5-deurs hatchback met voorwielaandrijving. Daarmee trokken de Tsjechen de aandacht van Westerse autofabrikanten, waarbij Volkswagen aan het langste eind trok. Met geld en knowhow van de Duitsers werd de Favorit opgewaardeerd tot Felicia en kon Skoda de Octavia lanceren; nog steeds hét grote succesnummer van het automerk. Ook politici in eigen land waren trots op de prestaties van Skoda en wilden zich graag laten rondrijden in een model van dit merk, maar dan graag eentje met extra veel beenruimte achterin.

Dat leidde in 2001 tot de comeback van de Superb. Die vond aanvankelijk op tamelijk bescheiden schaal plaats want het model was eigenlijk niks meer of minder een voor de Chinese markt ontwikkelde Volkswagen Passat met verlengde wielbasis en wat cosmetische aanpassingen. Een bijzondere gadget van de Superb was de standaard meegeleverde paraplu in het linker achterportier.

Ondanks dat het basisontwerp niet echt okselfris was, werden er 136.068 stuks van gemaakt; voldoende om van het moederbedrijf in Wolfsburg groen licht te krijgen voor een opvolger. Die leek niet of nauwelijks meer op een Passat, had à la de Octavia een praktische grote achterklep en werd net als deze kleine broer ook leverbaar in Combi uitvoering. De nieuwe Superb was een schot in de roos want tussen 2008 en 2015 werden er in het totaal 613.257 exemplaren van gebouwd.

In 2015 werd de huidige, derde generatie Superb geïntroduceerd. Net als zijn voorgangers blinkt die uit qua ruimte voor de achterpassagiers. Ook het formaat van de kofferbak mag er zijn. Zeker in vergelijking met zijn ietwat ongelukkig vormgegeven voorganger (die enigszins merkwaardige carrosserieproporties had), ziet het huidige model er strak en aantrekkelijk.

Dat zorgde er voor dan nog meer autoconsument de Superb zagen staan, met als gevolg dus 500.000 geproduceerde exemplaren. En dat terwijl de grote Skoda pas halverwege zijn verkoopcarrière is, want hij zal binnenkort een (bescheiden) facelift ondergaan en dan ook leverbaar worden in stekkerhybride uitvoering.

Tel je de output van alle drie de naoorlogse edities van de Superb bij elkaar op, dan staat de productieteller inmiddels op (ruim) 1.250.000 exemplaren. Op 27 mei 2017 werd de grens van 1 miljoen eenheden gepasseerd. Deze mijlpalen betekenen dat de modelreeks 200 keer zo goed verkoopt als zijn stamvader, want die rolde tussen 1934 en 1949 slechts 2.500 keer van de band. In Nederland is de Superb na de Octavia (97.435 registraties) en Fabia (80.420) het populairste model. In totaal kochten 21.071 Nederlanders de grote Skoda. Topjaar was 2016, toen 3.071 exemplaren de Nederlandse showrooms verlieten.

 

Comments are closed.