Stel je voor: Kia Imagine als Koreaanse Polestar 2

0

Kia presenteert op de autosalon van Genève een conceptstudie die naar eigen zeggen nergens op lijkt: de Imagine. Heeft de Koreaanse autofabrikant hiermee een nieuw carrosserietype uitgevonden? Dat valt wel mee: eigenlijk zie je een kloeke C segment liftback. Die wat hoger op zijn poten staat vanwege het accupakket in de wagenbodem en de enorme 22 inch wielen. En als liftback kan de Imagine zich ontpoppen tot een directe concurrent voor de nieuwe Polestar 2.

Zijn er concrete productieplannen voor de Imagine? Daar rept Kia met geen woord over. Men heeft een middenklasser willen ontwerpen die zowel aantrekkelijk als vriendelijk oogt. Dat laatste kan je letterlijk nemen, want Kia noemt de koplampen echt “ogen”. Een sterk eigen gezicht wordt namelijk steeds belangrijker voor een auto. Kijk maar naar de vernieuwde BMW 7-serie met zijn enorme nieren en grille. Het front is vaak de eerste kennismaking met een auto en het komt de koopkans ten goede als die er voor zorgt dat jouw hart sneller gaat kloppen.

Kia heeft anders dan BMW niet gekozen voor een enorme grille. Dat heeft een elektrische auto immers niet nodig. Kia compenseert dat bij de Imagine met opvallende koplampen die de auto duidelijk een eigen smoel geeft. Dat vergroot de herkenbaarheid van de Kia. De Imagine heeft ook een snor. Dat is de voorsplitter. Het rimpeleffect in de carrosserie versterkt het effect dat deze Koreaan menselijke eigenschappen heeft. Gregory Guillaume, vice-president Design bij Kia Motors Europe, spreekt van “een emotionele kijk op elektrificatie”.

Eigenlijk kan de Imagine qua exterieurontwerp zó in productie worden genomen. Het design zal niet ieders smaak zijn, maar de Kia heeft wel een krachtig en karakteristiek voorkomen. Puur voor de show is daarentegen het interieur van de Imagine. Daar heeft Kia een statement mee willen maken. Het dashboard is namelijk voorzien van 21 verschillende HD schermen. Niet dat die allemaal een functie hebben, integendeel. Kia wil er vooral de wildgroei aan schermen mee aankaarten en doet dat op een ludieke manier. Er zijn autofabrikanten die voor grotere displays kiezen (Mercedes) en collega’s die de hoeveelheid opvoeren (Audi, Jaguar Land Rover). Kia zegt zich af te vragen waar dat allemaal voor nodig is. En steekt de draak met deze trend voor de Imagine te voorzien van 21 schermen.

Over de elektrische aandrijflijn van de Imagine geeft Kia geen details vrij. Dat is een bewuste keuze volgens Guillaume: “Veel autoproducenten hebben het bij elektrische auto’s over zaken als actieradius, verbruik en prestaties. Eigenlijk net zoals bij modellen met een verbrandingsmotor. Kia geeft haar slogan ‘Power to Surprise’ inhoud door niet puur rationeel naar auto’s te kijken, maar door meer op emotie te focussen. Wij kiezen voor een warme en menselijke benadering van elektrificatie”.

De vice-president Design heeft daarbij zeker een punt. Het is vandaag de dag heel simpel geworden om volkomen krankzinnige hoeveelheden power uit elektromotoren te halen. Elke nauwelijks serieus te nemen startende onderneming kan daardoor makkelijk schermen met minimaal 1.000 pk. En inmiddels komen sommige anderen doodleuk met het dubbele vermogen. Dat is natuurlijk onmogelijk te beteugelen en daardoor totaal zinloos. Guillaume denkt niet dat dit de manier is om je te onderscheiden, ook omdat iedereen een gladde carrosserie kan ontwerpen waarbij de buitenspiegels worden vervangen door camera’s.

Vandaar het accent op een onderscheidende vormgeving. De Polestar 2 werd in de inleiding al genoemd. Die heeft als carrosserie een afgekeurd ontwerpvoorstel voor de Volvo V40 opvolger. Zoiets kan onmogelijk de ziel van Polestar symboliseren, tenzij het dit jonge automerk geen zier kan schelen hoe haar auto’s er uit zien en liever indruk wil maken het specificaties (408 pk, 660 Nm, in minder dan 5 seconden accelereren naar 100 km/u, een actieradius van 500 kilometer, 78 kWh als accupakket formaat, voor 80 procent opladen in x seconden).

Autointernationaal.nl schreef het al eerder: dient zich bij elektrische auto’s een retro designtrend aan? De nieuwe Honda e-Prototype laat dat duidelijk zien en ook de Imagine grijpt met zijn dak terug naar het verleden. Dat is namelijk van het ‘dubbel bubbel’ type waar Zagato wereldberoemd mee is geworden. Verder is de bewust tamelijk behoudend vormgegeven Imagine met zijn relatief smalle zijruiten voorzien van 6 handmatig aangebrachte zilveren laklagen met chroomeffect en afgewerkt met een warme bronstint. Dit is duidelijk geen auto die je koud laat.

Volgens Guillaume is de in Frankfurt oftewel Europa ontworpen Imagine een hint “naar iets wat je bekend voorkomt, maar toch helemaal nieuw is. We zien het als een auto die zijn segment opschudt en verstoort”, aldus de vice-president Design. En wat heb je nodig om iets bekend voor te laten komen? Inderdaad: een retro design. Het studiemodel is voorzien van de merkkarakteristieke ‘tigernose grille’ die op zijn beurt qua vorm geïnspireerd lijkt te zijn door de eerste generatie Ford Escort. De richtingaanwijzers zijn hoog op de neus geplaatst, bovenop de voorspatborden. Zoals bij de eerste naoorlogse auto’s. De verlichting aan de achterzijde is volgens Kia tot op zekere hoogte gebaseerd op die van de Stinger.

De Imagine is volgens Kia de eerste volledig elektrische personenauto die “stijlelementen van een gespierde SUV met de ranke atletische lijnen van een lage gezinswagen à la een liftback combineert”. Wanneer wij de nieuwe designtaal op de productiemodellen van het Koreaanse merk terug gaan zien, is nog niet bekend. Maar feit is dat Kia een krachtig alternatief met een sterke persoonlijkheid voor de nietszeggende en inwisselbare Polestar 2 in handen heeft.

Comments are closed.