Stoere auto, sullige naam: Mitsubishi Engelberg Tourer

0

Mitsubishi presenteert op de autosalon van Genève een dikke conceptstudie: de Engelberg Tourer. De vingeroefening voor een nieuwe, grote en sportieve SUV kenmerkt zich door flinterdunne koplampunits en een hele hoge, hoekige neus. Het is een indrukwekkende verschijning, maar helaas voorzien van een naam die doet denken aan een aan lager wal geraakte Duitse schlagerzanger.

Ondanks de tenenkrommende modelnaam, zou deze Mitsubishi best een gooi mogen doen naar een productieversie. De hoge taillelijn en markante achterzijde mogen er namelijk ook zijn. Het ontwerp is enerzijds bizar, maar anderzijds: zou Bentley of Rolls-Royce ooit een (voor hun begrippen) compacte SUV op de markt willen brengen en je bent benieuwd hoe die er uit zou kunnen gaan zien, kijk dan nog een keer met half dicht geknepen ogen naar de Engelberg Tourer en je hebt een indruk. En dat is natuurlijk een enorm compliment voor de Mitsubishi ontwerpers.

Zou de Engelberg Tourer een voorbode op de nieuwe Outlander kunnen zijn? Dat zou zo maar kunnen. De Outlander is in zijn huidige vorm (die stamt uit 2012 en dus eigenlijk hoognodig aan vervanging toe is) weliswaar een hoge, nuchtere SUV, terwijl de Engelberg Tourer eerder een ‘lifestyle’ vervoermiddel is (de naam is niet voor niets ontleend aan een luxueus skioord in Zwitserland). Maar zonder sexy, begerenswaardige modellen overleef je niet in de autowereld, dus ook de Outlander moet met de tijd mee. Aan de andere kant: een nieuw model boven de Outlander zou ook niet verkeerd zijn. Die zou dan in het Mitsubishi gamma prijstechnisch de plek in kunnen nemen van de Pajero, maar dan zonder diens emissiewaarden.

De Engelberg Tourer is namelijk voorzien van een stekkerhybride aandrijflijn. Het bijbehorende accupakket kan je thuis opladen met het zogeheten Dendo Drive House pakket: een verzameling zonnepanelen, een laadstation en een eigen batterijenset. Je hoeft dan niet aangesloten te zijn op het elektriciteitsnet om deze PHEV op te kunnen laden. De Engelberg Tourer kan met vol accupakket circa 70 kilometer emissieloos rijden (45 kilometer in de Outlander PHEV). Als basisunit fungeert een 2,4 liter benzinemotor. Als die ook een deel van de aandrijftaken op zich neemt, stijgt de actieradius naar 700 kilometer. Vierwielaandrijving ontbreekt uiteraard niet, waardoor goede grip in de sneeuw gegarandeerd is. De Engelberg Tourer moet ook op dynamisch vlak zijn mannetje kunnen staan dankzij Active Yaw Control, net zoals de Lancer Evolution had.

Mitsubishi heeft zichtbaar veel aandacht besteed aan het interieurontwerp van de Engelberg Tourer. Terecht, want het Japanse merk loopt in dit opzicht momenteel duidelijk achter bij de concurrentie. Niet alleen qua design, maar ook voor wat betreft het materiaalgebruik en het bedieningsgemak plus de gebruiksmogelijkheden van het multimediasysteem. Hoe de productieversie van de Engelberg Tourer op dit laatste aspect gaat scoren, weten wij uiteraard nog niet, maar aan de vormgeving van het dashboard (en de rest van de cabine) zal het niet liggen. Mitsubishi laat alvast weten dat als de bestuurder een bestemming invoert in het tabletscherm van het navigatiesysteem, die vervolgens het ideale rij programma selecteert op basis van de weersomstandigheden, de verkeersdrukte en het type wegdek. Camera’s vervangen de traditionele buitenspiegels en het beeld wordt net als bij de Audi e-Tron op de schermen in de deurpanelen geprojecteerd.

Aan de witte bekleding van het meubilair en de deurpanelen kan je zien dat dit geen werkpaard is maar echt een lifestyle product met een premiumambiance. De blauwe sfeerverlichting maakt daar onderdeel van uit. In dit kader maakt het niet uit dat er op de tweede rij geen 3-persoons bank is gemonteerd, maar 2 individuele fauteuils. Al zal de productieversie van de Engelberg Tourer ongetwijfeld wel leverbaar worden in 5- of 7-zits configuratie. Helemaal achterin zijn de stoelen inklapbaar, zodat er een behoorlijke hoeveelheid bagageruimte is.

Wanneer de definitieve nieuwe SUV van Mitsubishi op de markt verschijnt, is nog niet bekend, maar reken op 2021. Qua hoekigheid van de carrosserie zou de Engelberg Tourer in ieder geval een waardige opvolger zijn van de eerder genoemde Pajero.

Comments are closed.