Tesla bevestigt komst Model Y

0

Tesla zal op 14 maart in Los Angeles de Model Y voorstellen. Het betreft een cross-over op basis van de Model 3. Topman Elon Musk rekent op een groot kassucces. Een terechte verwachting, gezien de populariteit van de Model 3 en de SUV hype die zijn hoogtepunt nog niet bereikt lijkt te hebben.

De Model Y komt in de eerste helft van 2020 op de markt. Volgens Musk is hij 10 procent groter dan de Model 3 en zal hij ook ongeveer 10 procent meer kosten. Dit betekent een Nederlandse prijs van 64.750 euro voor de Long Range AWD uitvoering. De aanduiding ‘Long Range’ is overigens betrekkelijk, want door de hogere (lees: meer wind vangende) en zwaardere carrosserie van de Model Y zal hij ongeveer 10 procent minder ver kunnen rijden op een volle accu. De batterijen zijn namelijk identiek. En ja, cross-overs annex SUV modellen zijn dus slechter voor het milieu, ook wanneer ze elektrisch worden aangedreven.

De Model Y krijgt dezelfde batterijopties (50, 62 of 65 kWh) als de Model 3. De Tesla Model Y komt naar verwachting in eerste instantie met 2 elektromotoren en standaard vierwielaandrijving. Voor de sprint naar 100 km/u heeft hij minder dan 5 seconden nodig. In een later stadium volgen uitvoering met een kleinere actieradius en louter achterwielaandrijving.

De Model Y zal gebouwd gaan worden in de Gigafactory in Nevada, die verschillende aanpassingen heeft ondergaan om productieproblemen en afwerkingfouten zoals die zich bij de Model 3 voordeden te vermijden. Met het oog hierop krijgt de Model Y geen ‘Falcon Wing’ deuren à la de Model X. De montage daarvan is erg tijdrovend. Bovendien zou het gewicht van de vleugelportieren een te negatieve uitwerking hebben op de actieradius. Musk gaf eerder toe achteraf spijt te hebben van het ontwerp van de Model X.

De Model Y zal tegen meerprijs geleverd gaan worden met camera’s in plaats van buitenspiegels. Daarnaast zal de boordcomputer worden opgewaardeerd, zodat het Autopilot (nog) beter functioneert. Musk had de Model 3 eigenlijk Model E willen noemen, zodat het gamma per 14 maart aanstaande ‘S E X Y’ zou zijn. Maar daar stak Ford een stokje voor, want die had de rechten op de typeaanduiding Model E.

Tesla heeft ook een Roadster, een vrachtwagen en een pick-up voor ons in petto. Daarnaast wordt het onderhand tijd voor een nieuwe Model S. Die hoeft uiterlijk niet veel te veranderen (ja, ook het revolutionaire Tesla kan voor evolutie kiezen), maar zou à la de jongste Renault Clio wel voor wat betreft de interieurafwerking een enorme kwaliteitssprong moeten maken.

Met de Model Y hoopt Tesla de aansluiting te vinden bij (Amerikaanse) autoconsumenten die hun sedan momenteel massaal inruilen voor een SUV of cross-over. Circa driekwart van de onderdeel is volgens Musk gelijk aan de Model 3. Hij denkt dat het aantal reserveringen voor de Model Y wel eens dubbel zo hoog kan worden als indertijd (2016) voor de Model 3.

Comments are closed.