Urban Tesla: Fiat 500 gaat elektrisch

0

Volgend jaar maart wordt hij op de autosalon van Genève gepresenteerd: de compleet nieuwe, volledig elektrische Fiat 500. Hier lees je de eerste details over de emissieloze Italiaan.

De huidige Fiat 500 stamt uit 2007 en is nu bijna 12 jaar oud. Voor autobegrippen zijn dat haast 2 modelgeneraties. Uiterlijk is de Italiaanse stadsauto eeuwig jong dus eigenlijk kan de huidige editie nog wel even mee. Fiat is dan ook zeker niet van plan om de huidige 500 uit productie te nemen, al vindt er wel een motorische update plaats in de vorm van de toepassing van milde hybride techniek en de 3 cilinder 1,0 liter FireFly benzinemotor.

Maar de Fiat 500 doet het zonder verbrandingsmotor; dat is voor iedereen duidelijk. De elektrificatie zal onontkoombaar leiden tot een hoger prijskaartje. Daarom zal de nieuwe Fiat 500 anders gepositioneerd gaan worden, namelijk als vervoermiddel voor welvarende stadsbewoners die een emissieloze, makkelijk te parkeren en luxe auto zoeken. Op deze omschrijving kan je natuurlijk ook het predikaat ‘premium’ passen. Olivier Francois, de marketingdirecteur van Fiat, heeft het zelfs over een Tesla voor in de stad.

De elektrische 500 zal worden gebaseerd op een nieuw platform dat Fiat momenteel aan het ontwikkelen is en dat ook gebruikt gaat worden voor de opvolger van de Panda en voor de zogeheten ‘baby Jeep’. Basiskenmerk is een wielbasis van 2,47 meter. De 500 promoveert daarmee van het A segment naar het B segment, want het huidige model heeft 2,30 meter tussen zijn assen. Ondanks de grotere wielbasis blijven de carrosserieproporties hetzelfde, zo belooft Francois.

De hogere positionering betekent onherroepelijk ook een stevigere prijsstelling, maar Francois denkt niet dat de klandizie voor de Fiat 500 daar onder zal lijden. Als argument noemt hij het feit dat de speciale, relatief prijzige edities van het huidige model uitstekend verkopen. De autoconsument wil dus best meer betalen voor een Fiat 500, mits daar ook maar een toegevoegde waarde tegenover staat.

Voor diegenen die een bedrag van circa 25 mille niet kunnen uitgeven, blijft het huidige model gewoon in productie. En wat als je niet bovengenoemd bedrag kunt ophoesten, maar toch elektrisch wilt kunnen rijden? Dan heeft Fiat straks de nieuwe Panda voor jou, oftewel de productieversie van de Centoventi conceptstudie die begin deze maand op de autosalon van Genève te zien was. Die zal, afhankelijk van jouw budget, besteld kunnen worden met 5 formaten accupakket.

Op deze manier denkt Fiat in Europa marktleider te blijven bij de kleine auto’s, ook als de aandrijving straks (grotendeels) elektrisch zal zijn.

Comments are closed.